Flytte billeder på disk via iPhoto eller .~
Fra : Jesper Arning

Dato : 21-03-08 21:42

Jeg leder efter en mulighed for at omorganisere mine billeder, altså
flytte dem fra en mappe til en anden (sortere dem simplethen) og det
skulle gerne være via f.eks. iPhoto elle Aperture.

Er det muligt og i givet fald hvordan?

Jesper

Fra : Michael Knudsen

Dato : 22-03-08 00:25

On Mar 21, 9:41 pm, Jesper Arning <s...@arning.dk> wrote:

> Jeg leder efter en mulighed for at omorganisere mine billeder, altså
> flytte dem fra en mappe til en anden (sortere dem simplethen) og det
> skulle gerne være via f.eks. iPhoto elle Aperture.

Dit spørgsmål lyder for mig lidt underligt. Et program som iPhoto er
jo netop skabt til at organisere/sortere billeder. Vil du eksportere
billederne til mapper, eller er det noget helt andet, du vil?

--
Michael Knudsen

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-03-08 01:02

On 22 Mar., 07:25, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> [...]
> jo netop skabt til at organisere/sortere billeder. Vil du eksportere
> billederne til mapper, eller er det noget helt andet, du vil?

Lige nu ligger alle mine billeder i nogle mapper der oprindeligt er
lavet af et andet program, billederne er importeret til disse mapper
fra kameraet. Mappenavnene er ikke særligt sigende, strukturen rodet
og billeder fra forskellige begivenheder ligger i samme mapper da de
bliv importeret på samme dag. Jeg vil nu flytte rundt på billederne så
de matcher emner istedet for dato.

Såvidt jeg kan se vil iPhoto f.eks. ikke flytte rundt på billederne på
disken men lade dem ligge hvor de nu ligger lige nu.

Fra : Søren Bertelsen

Dato : 22-03-08 08:07

Den 22.03.2008 kl. 08:02 skrev J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com>:

> [...]
>
> Såvidt jeg kan se vil iPhoto f.eks. ikke flytte rundt på billederne på
> disken men lade dem ligge hvor de nu ligger lige nu.

Hvis du vælger at "importer til bibliotek" vil billeder du importerer
ligge sig i /home/%user/Billeder/iPhoto Library/ i
mapperne under samme navn som du gemmer dem under iPhoto. Du kan herefter
slette billederne fra den gamle destination.

--

Venlig hilsen
Søren Bertelsen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 22-03-08 08:46

Søren Bertelsen skrev:

> Hvis du vælger at "importer til bibliotek" vil billeder du importerer
> ligge sig i /home/%user/Billeder/iPhoto Library/ i
> mapperne under samme navn som du gemmer dem under iPhoto.

Ja og netop i iPhoto'08 kan du importere dem under begivenheder i stedet
for dato.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-03-08 10:19

Jesper Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Jeg leder efter en mulighed for at omorganisere mine billeder, altså
> flytte dem fra en mappe til en anden (sortere dem simplethen) og det
> skulle gerne være via f.eks. iPhoto elle Aperture.

Jeg har ikke personlige erfaringer med iPhoto elle Aperture, men jeg har
en bekendt som har organiseret sine billeder i iPhoto, og efterhånden
som arkivet er vokset til en anselig størrelse, så har det vist sig, at
iPhoto har svært ved at magte opgaven.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke