Nybegynder med Mac, eller snuser du omkrin~
Fra : Lyrik

Dato : 19-03-08 15:43

Så få en gang "pottetræning" i Leopard styresystem. For de erfarne er der
en lille nyskabelse indenfor skærmvideo.
http://www.luen.dk/leopard4.mov

God PÃ¥ske!
--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Steen

Dato : 19-03-08 20:01

On 2008-03-19 15:43:08 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> Så få en gang "pottetræning" i Leopard styresystem. For de erfarne er
> der en lille nyskabelse indenfor skærmvideo.
> http://www.luen.dk/leopard4.mov
>
> God Påske!

Hvordan gemmer man filen på sin HD?
Klikker jeg på linket i Unison, er den mulighed der ikke

Fra : Lyrik

Dato : 19-03-08 20:19

Den 19.03.2008 kl. 20:00 skrev Steen <isteen@gmail.com>:

> Hvordan gemmer man filen på sin HD?
> Klikker jeg på linket i Unison, er den mulighed der ikke
Du højreklikker og kopierer linket. Så åbner du "Safari" og sætter linket
ind foroven i adresselinien. Trykker "Enter" hvorefter den begynder at
spille. Derefter placerer du musen ovenpå filmen som afspiller og
højreklikker.

Nu får du muligheden for "Arkiver som kilde" og "Arkiver som
QuickTimefilm" Da det er en QuickTimefilm kan du valgfrit vælge. Havde det
været en .avi-film så kunne man vælge "Arkiver som QuickTimefilm"
hvorefter man vil forvente at den laver en .mov ud af den.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Steen

Dato : 20-03-08 12:10

On 2008-03-19 20:18:45 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> det været en .avi-film så kunne man vælge "Arkiver som QuickTimefilm"
> hvorefter man vil forvente at den laver en .mov ud af den.

Hmm...de to "arkiver" muligheder er nedtonet - måske fordi jeg ikke har
købt QT Pro?

Fra : Steen

Dato : 20-03-08 12:14

On 2008-03-20 12:10:26 +0100, Steen <isteen@gmail.com> said:

> Hmm...de to "arkiver" muligheder er nedtonet - måske fordi jeg ikke har
> købt QT Pro?

UPDATE:

Forsøgte mig igen, og nu var de to muligheder ikke nedtonede.
I stedet ville QT have mig til at køre Pro, og da jeg pænt sagde nej
tak, fik jeg ikke mulighed for at gemme filen

Fra : Lyrik

Dato : 20-03-08 13:09

Den 20.03.2008 kl. 12:14 skrev Steen <isteen@gmail.com>:

> UPDATE:
>
> Forsøgte mig igen, og nu var de to muligheder ikke nedtonede.
> I stedet ville QT have mig til at køre Pro, og da jeg pænt sagde nej
> tak, fik jeg ikke mulighed for at gemme filen
Hvis jeg åbner indlægget i Opera, så kan jeg i Operas nyhedslæser
højreklikke på linket og "gem linkdestination som".
Kan du ikke det i din nyhedslæser?

QuickTime Pro er næsten en livsnødvendighed iøvrigt. Koster ikke ret meget.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Steen

Dato : 20-03-08 23:13

On 2008-03-20 13:09:15 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> Hvis jeg åbner indlægget i Opera, så kan jeg i Operas nyhedslæser
> højreklikke på linket og "gem linkdestination som".
> Kan du ikke det i din nyhedslæser?

Ikke uden QT Pro

Fra : Palle Jensen

Dato : 21-03-08 08:17

On 2008-03-20 23:12:39 +0100, Steen <isteen@gmail.com> said:

> Ikke uden QT Pro

Man kan altid komponere et HTML dokument med kilden som link:

http://usenet.ducktrucks.dk/link.html

"Højreklik" (ctrl + klik) på linket og vælg: "Download linked file"

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Steen

Dato : 21-03-08 12:02

On 2008-03-21 08:17:04 +0100, Palle Jensen
<laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> said:

> Man kan altid komponere et HTML dokument med kilden som link:
>
> http://usenet.ducktrucks.dk/link.html
>
> "Højreklik" (ctrl + klik) på linket og vælg: "Download linked file"

Fandt en anden måde.
Højreklik på fimen, vælg send link i email.
Højreklik på linket i mailen, og vupti downloades filmen til mappen
"overførsler"!

Lidt henad samme metode som du foreslår

Fra : Palle Jensen

Dato : 19-03-08 20:51

On 2008-03-19 15:43:08 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> Så få en gang "pottetræning" i Leopard styresystem.

Hvor meget af det du (for det er vel dig?), sidder og snakker om er
reelt noget det er er specifikt relateret til Leopard Styresystem?

Pædagogikken og logikken med din lille film er død. F.eks. fuldstændigt
uinteressant at se dig overvære en film på YouTube og klikke rundt i
Opera m.m.! Med andre ord kunne indholdet at videoen være kortet ned
til 20 sekunder uden at miste indhold.

Du var ved at have fat i noget, hvis du kaldte din pottetræning for
"introduktion til Opera", og så gjorde lidt mere ud af detaljerne.

Det er cool nok at se hvordan andre bruger sin Mac og redskabet med at
"optage" fra skærmen er lækkert. En ting som jeg synes mangler ved
disse klip er en ordentlig indholdsfortegnelse over hvad der vises i
klippene. Hvis du havde summeret op hvad der var i klippet: "Vi ser på
Dock'en, Tidsmaskinen, Opera Browser, Finder, iPhoto og iMovie", så
vile jeg på forhånd havde vist at jeg ikke gad se klippet.

Bare et godt råd.

Fra : Lyrik

Dato : 19-03-08 23:16

Den 19.03.2008 kl. 20:51 skrev Palle Jensen
> [...]

> Tidsmaskinen, Opera Browser, Finder, iPhoto og iMovie", så vile jeg på
> forhånd havde vist at jeg ikke gad se klippet.

Tak skal du have for dine gode råd. Jeg læser selv mange indlæg som jeg
synes er kedelige. Jeg går også til "undervisning i dit og dat." Jeg har
for eksempel set en timelang undervisning i 100 måder at katalogisere sine
"uerstattelige fotos" på.

Sådan noget keder mig så usigeligt.
Du skal forstå at der er akademikere der elsker de "100 måder at
katalogisere sine fotos på i iPhoto." Og der er rengøringskoner der elsker
at se mig kigge på en video på Youtube.
SÃ¥dan er der lidt for enhver smag.
Jeg ville for min egen part ønske at der var nogen der gav lidt af sig
selv og lidt færre indlæg om 100 måder at katalogisere sine "uendelig
ligegyldige fotos" i iPhoto.

Når jeg ser præsentationer på MacWorld, så er jeg ved at flå håret ud af
hovedet. Amerikanere trækker for eksempel et Apple TV frem og causerer
over hvad de synes om det. På intet tidspunkt får man nogle klare
demonstrationer. Det bliver ved causeriet og hvilke menuer der er hvor,
men man ser aldrig en snus til Apple Tv og dets formåen. Den kan dit og
den kan dat, og især deres uforgribelige evaluering af om de selv vil købe
den, bliver der sagt. Men aldrig viser de det dit og dat som det kan.

Jeg er skruet anderledes sammen. Jeg vil hellere se noget i praksis. Og
når jeg er sammen med andre Macbrugere, så kan vi se at de fleste af os
ikke kan ret meget i praksis. Teorierne fejler ikke noget. Men praksis
afslører mange ubehjælpsomme almindelige mennesker. Så bliver en hånd lagt
på din skulder og en siger jeg har prøvet at gøre det sådan.

Sådan er vi så forskellige.
Men din sure kritik kan du godt droppe. Du har ikke mig som din undersåt.
Jeg er en fri mand og jeg præsenterer de indlæg jeg synes. Du er ikke min
kontorchef! Så drop venligst den måde at tiltale mig på.
Det blev præsenteret som "pottetræning" Det stadie har du vist passeret.
Derimod har du ikke passeret skærmvideofunktionerne. De var helt nye.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Palle Jensen

Dato : 19-03-08 23:49

On 2008-03-19 23:16:12 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> Det blev præsenteret som "pottetræning" Det stadie har du vist
> passeret. Derimod har du ikke passeret skærmvideofunktionerne. De var

Sure replik?

Kan du ikke tåle lidt ærlig kritik så lad være at poste dit
"undervisningsmateriale" på nettet.

Jeg skriver at det du laver er fint nok, men det du præsenterer det
som, har intet med titlen at gøre.

Må jeg spørge dig hvorfor du har meldt dig til et timelangt kursus i
"100 måder at kategorisere sine fotos på" når det rager dig en
høstblomst?

Enten har du for meget tid, eller også havde du ikke læst hvad det var
for et kursus du meldte dig til?

Eller måske var kurset "Leopard for begyndere" og så opdagede du at de
i stedet valgte at fortælle om "100 måder at kategorisere sine fotos
på" fordi de syntes det sidste nye program indenfor genren var
skidesmart.

Og så iøvrigt: Undersåt, kontorchef....?!

EOD herfra. Synes du er afsporet og du ryger i filteret herfra.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 20-03-08 10:32

Lyrik skrev:

> [...]
> Det blev præsenteret som "pottetræning" Det stadie har du vist passeret.
> Derimod har du ikke passeret skærmvideofunktionerne. De var helt nye.

Hej Jens, jeg tager chancen og kommenterer på din "angreb" på Palle.

Jeg er selv ny macbruger, jeg er måske en smule over
pottetræningsniveau, men jeg synes selv da jeg så din film, at der
manglede lidt kød på, og med min erfaring med Leopard, at der ikke
specifikt var fokus på det.

Jeg er enig med Palle, at en video der viser youtube og en mail klient,
ikke specifikt viser hvad Mac kan, som en PC ikke kan.

Jeg håber ikke du tager dette som et angreb, men lægger man noget på
nettet, labber man typisk rosen i sig, men må også tage det sure med....
Hedder det ikke ytringsfrihed ... fra begge sider.

Som den nye macbruger jeg er, ville det være fedt at komme omkring hele
Ilife pakken, da den bliver omtalt som det mest fantastiske, men jeg har
ikke rigtigt fundet ud af, "whats in it for me".

God weekend

// Kim

Fra : Lyrik

Dato : 20-03-08 13:05

Den 20.03.2008 kl. 10:31 skrev Kim Jørgensen <k7@get2net.invalid>:

> [...]
> Ilife pakken, da den bliver omtalt som det mest fantastiske, men jeg har
> ikke rigtigt fundet ud af, "whats in it for me".

Det var mest tænkt som et hyggeindlæg. Lige som når man mødes med sin
kammerat til en kop kaffe-og *se lige min nye dit og dat og denne metode*.
Det er også et forsøg på at udvide nyhedsgruppesamværet til at give lidt
mere af sig selv.

I selve nyhedsgrupperne er stilen meget "munkecellepuritansk". Ingen
billeder, intet andet end en enkel tekst. Folk er sammen i årevis på sådan
en gruppe! Har du tænkt ver det?
Det har jeg. Det er legalt på en nyhedsgruppe at lave et link til en video
eller et billede med en smule relevans til emnet-sommetider er det bare en
vittighed, hvilket nogle straks laver "hønserøv" over.

Jeg ville gerne se lidt mere udvidelse gående på at folk sendte lidt
billeder af deres Mac, (dem selv,) deres daglige brug af de forskellige
systemer, lidt eksempler på de gamle styresystemer, spil og en hel masse
andet.
Nogle har gjort det og illustreret deres systemproblemer med en lille
video eller nogle billeder. Det har med folk og Mac og gruppen af
Macbrugere at gøre. Det har med samvær og det at fremme et fællesskab.
"Sammenhængskraften," som Fogh udtrykker det.
En udvidelse af det puritanske munkecellesamvær hen imod et mere
personligt samvær, stadigvæk virtuelt, men en lille smule mere personligt.

Du kommer med nogle gode forslag. Hvis nu nogle ildsjæle udstyrede sig med
et skærmvideoprogram og præsenterede det program de brugte mest på sådan
en video som den jeg nu har fået både ros og had, samt i dit tilfælde
konstruktiv kritik for, så kunne vi få en samling af virkelig brugbar
hjælp til benyttelsen af en vifte af programmer.
Jeg kunne godt tænke mig at se en video med brug af "Garageband"(ikke et
Applelink), altså fra en der sidder og laver noget hjemmehobby med den.

Der har hidtil været ét godt skærmoptagelsesprogram. Det har været
"iShowU"-.Nu er der imidlertid kommet en revolution på området med den nye
"ScreenFlow". Den første koster kun 100 kr., den anden er dyr ca 600
kroner. Jeg har lige anskaffet "ScreenFlow," som jeg også har brugt i
denne video. Den er revolutionerende, intet mindre. Man kan downloade en
demo.
Det var mit første forsøg med programmet. Jeg tænkte i min naivitet at
nogle ville være nysgerrige når de så effekterne fra skærmvideoen. Men "De
nysgerrige" forstod at holde mund. I modsætning til "kritikkerne". De
holder aldrig mund.

Man kan også lave fotos af sin skærm. Der er et medfølgende program til
Mac som hedder "Skærmbillede"
Det letteset er bare at skrive det i "Spotlight" "Forstørelsesglasset
øverst i højre hjørne" så toner det straks frem.
iSight kameraet på selve skærmen er også en god måde at vise noget frem på.

Jeg håber nogle visuelle sjæle vil hoppe med på vognen og vise både noget
af sig selv og noget af det de gør.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-03-08 12:49

Lyrik skrev:

> [...]
> undersåt. Jeg er en fri mand og jeg præsenterer de indlæg jeg synes. Du
> er ikke min kontorchef! Så drop venligst den måde at tiltale mig på.

Der blev lagt en hånd på din skulder.....

Fra : Lyrik

Dato : 20-03-08 13:10

Den 20.03.2008 kl. 12:49 skrev Frank E. N. Stein <flatus@mail.is>:

> Der blev lagt en hånd på din skulder.....
Blev der sagt:"This is a citicens arrest?"

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-03-08 13:29

********Det er det der står lige nedenunder dette********

********Det er det der står lige ovenover dette********

> Blev der sagt:"This is a citicens arrest?"

Næh. Prøv at læs hvad du selv skrev. Jeg har forsøgt i ovenstående at
gøre det nemt for dig at finde. Du må endelig sige til hvis det ikke er
fremhævet nok.

Fra : Lyrik

Dato : 20-03-08 14:44

Den 20.03.2008 kl. 13:29 skrev Frank E. N. Stein <flatus@mail.is>:

> [...]
>
> Næh. Prøv at læs hvad du selv skrev. Jeg har forsøgt i ovenstående at
> gøre det nemt for dig at finde. Du må endelig sige til hvis det ikke er
Jamen Frank. jeg prøver at tyde dig så godt jeg kan. Når kemien ikke
passer, som i vores tilfælde, så kan man alligevel godt kommunikere, hvis
man vil. Jeg ved godt hvordan man plejer at lave demoer.
Men jeg kan ikke lide formen. Jeg vil forandre den til en mere almindelig
uforpligtende samværsform hvor vi alle kan være med. Det jeg ikke kan lide
er at akademikerne -djøfferne-har sat sig på al måde at ytre sig på.
De er som regel kendetegnede ved at være fulde af teorier, men i praksis
ikke kunne skrue en skrue i.

Når de demonstrerer noget, som for eksempel en demo jeg lige så omkring
det nye Apple TV, så har de sluttet et tv til Apple Tv boksen og står med
remoten i hånden. Men de tør ikke trykke for meget på den, for de kan ikke
demonstrere noget i praksis. De prøver en enkelt gang, men får hurtigt
talt sig fra det og vende tilbage til teorierne. I stedet fylder de
blogindlægget med en hel masse munter teoretisering over Apples politik og
om forventningerne til det nye produkt.

Kort sagt de gør det som de er gode til, nemlig at teoretisere!
Når man læser sådan en nyhedsgruppe, så vil man hvis man er skuet sådan
sammen som mig, gerne se noget visuelt. For min skyld kunne et indlæg godt
bestå i et link som viste en iSight video af indlægspersonens ansigt og
høre ham selv sige det han skriver. Ligesom i science fiction filmene. Der
toner ansigter frem på skærmen.

Når man er skruet sådan sammen som dig så skider man på dem der skriver
indlæggene. De er bare "ofre" for en "smart ass oneliner" som skal få det
til at krympe sig idem, samtidig med at du udstiller "Dit kølige, men
overlegne intellekt!"
Engagement med andre mennesker er en fnysende by i Rusland. Hellere vende
tilbage til sin avangardistiske tegneserie med smart ass uforpligtende
replikker.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-03-08 15:37

Lyrik skrev:

> [...]
> almindelig uforpligtende samværsform hvor vi alle kan være med. Det jeg
> ikke kan lide er at akademikerne -djøfferne-har sat sig på al måde at

Nyhedsgrupperne er fulde af alle mulige forskellige mennesker og de
kommunikerer allesammen. Det plejer at gå helt fint.

> De er som regel kendetegnede ved at være fulde af teorier, men i praksis
> ikke kunne skrue en skrue i.

Prøver du at fortælle at du er akademiker?

> [...]
> de blogindlægget med en hel masse munter teoretisering over Apples
> politik og om forventningerne til det nye produkt.

De taler vel om det de finder interessant. Er det forkert af dem?
Lav dig dog din egen blog hvor du skriver om det du finder interessant.

> Kort sagt de gør det som de er gode til, nemlig at teoretisere!
> Når man læser sådan en nyhedsgruppe, så vil man hvis man er skuet sådan
> sammen som mig, gerne se noget visuelt.

Det eneste visuelle i en nyhedsgruppe, er bogstaver. Hvis du gerne vil
se en masse multimedie, så er det det forkerte sted du befinder dig.
Hvis du gerne vil diskutere en masse multimedie, så er det det rigtige
sted du befinder dig.

> [...]
> ansigt og høre ham selv sige det han skriver. Ligesom i science fiction
> filmene. Der toner ansigter frem på skærmen.

En diskussionsforum er ikke bare et sted hvor an poster links. NÃ¥r du
poster en link her, så kan du være heldig at indholdet bliver
kommenteret her. Hvis du er uheldig er der ingen der kommenterer det.

> Når man er skruet sådan sammen som dig så skider man på dem der skriver
> indlæggene.

Skider på? Det var sådan set ikke mig der overfaldt en der kom med nogle
venlige og velmente råd.

> [...]
> Engagement med andre mennesker er en fnysende by i Rusland. Hellere
> vende tilbage til sin avangardistiske tegneserie med smart ass

Det burde nu være tydeligt hvorfor man ikke bare skal sige "neeej, hvor
er du altså dygtig" til sine børn når de har frembragt tre ubehjælpsomme
streger på et stykke papir - eller at man i hvert fald skal stoppe med
det på et tidspunkt og begynde at stille nogle krav før rosen falder.

Fra : Lyrik

Dato : 20-03-08 19:17

Den 20.03.2008 kl. 15:37 skrev Frank E. N. Stein <flatus@mail.is>:

> [...]
> streger på et stykke papir - eller at man i hvert fald skal stoppe med
> det på et tidspunkt og begynde at stille nogle krav før rosen falder.
Jamen jeg er da tilfreds med den store effekt min lille beskedne film har
haft. At den kan trigge konklusioner omkring børneopdragelse.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-03-08 19:43

Lyrik skrev:

> Jamen jeg er da tilfreds med den store effekt min lille beskedne film
> har haft. At den kan trigge konklusioner omkring børneopdragelse.

Hvorfor tror du det er din film der har haft effekt?

Fra : Lyrik

Dato : 20-03-08 22:22

Den 20.03.2008 kl. 19:42 skrev Frank E. N. Stein <flatus@mail.is>:

> Hvorfor tror du det er din film der har haft effekt?
Frankenstein, du er jo bare et monster der gerne vil elskes.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 02:38

Lyrik skrev:

> Frankenstein, du er jo bare et monster der gerne vil elskes.

Det er skam ikke mig der er et monster.

Fra : Lyrik

Dato : 21-03-08 17:59

Den 21.03.2008 kl. 02:37 skrev Frank E. N. Stein <flatus@mail.is>:

> Det er skam ikke mig der er et monster.
Så siger vi det Frank. Du får ret og jeg får fred.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-03-08 15:12

Frank E. N. Stein skrev:

> Det er skam ikke mig der er et monster.

Hvem er det så der er din moster?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-03-08 21:10

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvem er det så der er din moster?

Min mors søster.

Frankenstein fik forresten hjernedøde til at vise livstegn. Der skal nok
være nogen der kan bruge den information til noget.

Fra : Palle Jensen

Dato : 21-03-08 21:15

On 2008-03-21 21:09:49 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> Frankenstein fik forresten hjernedøde til at vise livstegn. Der skal
> nok være nogen der kan bruge den information til noget.

He he he...

Fra : Morten Lind

Dato : 21-03-08 10:54

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Frankenstein, du er jo bare et monster der gerne vil elskes.

Frankenstein var professoren, og ikke monsteret/robotten

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-03-08 15:13

Morten Lind skrev:

> Frankenstein var professoren, og ikke monsteret/robotten

HER kunne du godt have underskrevet dig Monster Lind. Så kan man også
tillade sig at gå og lude lidt :)

Fra : Niels poulsen

Dato : 21-03-08 16:34

Lyrik skrev:

> Så få en gang "pottetræning" i Leopard styresystem. For de erfarne er
> der en lille nyskabelse indenfor skærmvideo.
> http://www.luen.dk/leopard4.mov
>
> God PÃ¥ske!
hvorfor kan man ikke åbne den på en PCer

Fra : Martin Bech

Dato : 21-03-08 16:50

In article <47e3d54d$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Niels poulsen <mac@com> wrote:

> hvorfor kan man ikke åbne den på en PCer

Kan man sagtens. Man skal blot installere Quicktime først:
http://www.apple.com/quicktime/
--
Med venlig hilsen / Best regards

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Niels poulsen

Dato : 22-03-08 16:14

Martin Bech skrev:

> Kan man sagtens. Man skal blot installere Quicktime først:
> http://www.apple.com/quicktime/

jeg siger tak for svaret

--
YouTube - Gomorgen P3 nye sang <http://www.youtube.com/watch?v=Xx27RyOnruU>

YouTube - isam bachiri-I Danmark Er Jeg Født
<http://www.youtube.com/watch?v=jy1fAzSr9-Y>

YouTube - Natasja "Gi' mig Danmark tilbage"
<http://www.youtube.com/watch?v=NONnUBKcNZI&feature=related>