På airport men ikke på nettet
Fra : Storm

Dato : 15-03-08 22:56

Jeg prøver at få en gammel bærbar Thinkpad på nettet vi et trådløst kort
på min Airport Express.

Den kan se mit trådløse netværk, men ikke komme på nettet. Jeg har slået
firewall fra og det trådløse netværk er helt åbent og fungerer iøvrigt
fint.

Er der nogen der kan gi' et bud på hvor problemet ligger?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-08 23:46

Storm wrote:
> [...]
> fint.
>
> Er der nogen der kan gi' et bud på hvor problemet ligger?

Hm, måske kan det her hjælpe?

AirPort Utility 5.3.1 for Windows
This update includes general fixes and compatibility updates.
http://www.apple.com/support/downloads/airportutility531forwindows.html

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-08 08:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hm, måske kan det her hjælpe?
>
> AirPort Utility 5.3.1 for Windows
> This update includes general fixes and compatibility updates.
> http://www.apple.com/support/downloads/airportutility531forwindows.html

Det er kun tilkonfihuration af router/accesspoint.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-08 00:36

Storm skrev:
> [...]
> fint.
>
> Er der nogen der kan gi' et bud på hvor problemet ligger?

Gamle dimser kan ikke lide WPA og den slags.

Det er ikke sådan noget du er ramlet ind i?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-08 08:15

> Gamle dimser kan ikke lide WPA og den slags.

Hvis accesspunktet er pivåbent er der ikke WPA påe:)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-08 09:29

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hvis accesspunktet er pivåbent er der ikke WPA påe:)

Det ved jeg godt. Der er ingen garanti for at Nina lægger det samme i
begreberne som du og jeg gør.

Gad vide hvilken Windows der ligger på Thinkpadden? Det kan også have
betydning

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-03-08 09:33

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Gamle dimser kan ikke lide WPA og den slags.
>
> Det er ikke sådan noget du er ramlet ind i?

Det er også min erfaring, vi har en AirPort, og når Bill har venner og
studikammerarter på besøg, så plejer der ikke at være problemer med at de
kan koble sig på vores netværk med deres nyere Windåser.

Men jeg har en gammel Wall Street, som jeg har et Avaya Wireles PCMCIA
kort til, og den kan ikke få kontakt til vores AirPort.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jon

Dato : 16-03-08 05:45

Storm <NInzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> fint.
>
> Er der nogen der kan gi' et bud på hvor problemet ligger?

Avhengig av styresystemversjon kan det jo hende den vil ha en god,
gammeldags statisk IP-adresse? Se etter hvilken range din Airport deler
ut i (typisk 10.0.1.x) og gi den en litt oppe i den (f.eks. 10.0.1.20),
sett AirPort'ens adresse opp som ruter for ThinkPad'en (hvis den altså
er det), og se om det kjører.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-08 08:17

Storm <NInzen@ofir.dk> wrote:
> [...]
> fint.
>
> Er der nogen der kan gi' et bud på hvor problemet ligger?

Får du en IP adresse?
Deler airporten de rigtige DNS adresser ud over dhcp?
Kommer du på nettet med andre computerer der sluttes til accesspointet?

Fra : Storm

Dato : 16-03-08 10:42

> Får du en IP adresse?
> Deler airporten de rigtige DNS adresser ud over dhcp?
> Kommer du på nettet med andre computerer der sluttes til accesspointet?

Thinkpad'en har XP 2002 (SP2). Den har ikke været i brug i over et år,
og har været lånt ud. For ca. 2 år siden kørte den med et trådløst kort
via Airport her. (I mellemtide er Airporten opdateret - andet kan jeg
ikke komme i tanke om).

Oprindelig fik jeg hjælp her i gruppen for at få min Airport til at køre
med husets opsætning.

Rådet der fik det til at funke den gang var:

"Kunne det tænkes at Unex routeren og AX begge forsøger at være dhcp
server for samme subnet?
Prøv engang at slå dhcp fra (Airport-hjælpeværktøj -> Netværk -> Fjern
flueben ud for Distribuer IP-adresser). Så behøver du heller ikke at
nat'e to gange, hvis der skal forwardes porte til en trådløst."

Der har altid været problemer når jeg skal have gæster på det trådløse.
Jeg har nu sat det trådløse netværk til.
Wireless Security: Not Enabled.
Alligevel har jeg sat ThinkPads MAC adresse ind under Access Control.
Den står til RADIUS: Not used.

Thinkpads Firewall er slået fra - det hjælper ikke.
Thinkpad kan godt komme på nettet med netkablet til Unex-routeren.

Formålet er at give Thinkpaden til en gæst i huset det næste år.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 16-03-08 19:50

Storm <NInzen@ofir.dk> wrote:

> [...]

Jeg besluttede at opgive ThinkPad'en, men så kom en Intel Macpro på
besøg i dag og den kunne også kun se mit trådløse net, men ikke komme på
nettet med det.

Så det må jo være DNS og dhcp der er problemet.

Men hvordan løser jeg det?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-08 09:36

Storm <NInzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> nettet med det.
>
> Så det må jo være DNS og dhcp der er problemet.

Kan de nævnte computere lave trådløs link? I giet fald lyder det som
om du har slået mac adresse filtrering til på dit wlan?

Fra : Storm

Dato : 24-03-08 00:35

> Kan de nævnte computere lave trådløs link? I giet fald lyder det som om du
> har slået mac adresse filtrering til på dit wlan?

Nu har jeg fjernet alle mac adresser under Access Control, og jeg kan
stadig komme på det trådløse nedværk med iPod Touch, men ikke med
ThinkPad'en

Det må vel betyde at det er hos ThinkPad'en problemet ligger og ikke
"længere" i opsætningen af AirPorten?

Når jeg læser under fanen "Network", hvor jeg altså ikke har hak i
"Distribute IP addresses" står der nederst:

"Internet sharing using network address translation and DHCP is not
enabled. Client computers on the network must configure TCP/IP
manually...."

- Det lyder jo som om der skal være hak i "Distribute IP addresses" -
men så kan jeg ikke komme på nettet med min Mac, så det...

Er hak i "Distribute IP addresses" det mest almindelige i et lille
hjemme-trådløst netværk?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-08 10:13

Storm skrev:

> - Det lyder jo som om der skal være hak i "Distribute IP addresses" -
> men så kan jeg ikke komme på nettet med min Mac, så det...

Så fiks den. Den skal også være sat op til at hente sin IP-adresse via
DHCP.

> Er hak i "Distribute IP addresses" det mest almindelige i et lille
> hjemme-trådløst netværk?

Ja. Det er så dejligt nemt.

Fra : Steen

Dato : 16-03-08 22:37

On 2008-03-15 22:56:23 +0100, NInzen@ofir.dk (Storm) said:

> [...]
> fint.
>
> Er der nogen der kan gi' et bud på hvor problemet ligger?

Jeg kan kun fortælle hvordan min udbyder virker.
Første gang jeg skulle koble en airport/computer med et trådløst
netværk, skulle jeg gå ind på udbyderens hjemmeside (nordit.dk) og
registrere min router.
Der blev min ip adresse auomatisk registreret, og derefter kunne jeg
surfe videre på nettet.

Ved ikke om det hjælper dig