Kartofler der smager af noget. Igen, igen,~
Fra : H. Olesen

Dato : 16-07-01 20:27

De sidste par år, har jeg i denne gruppe efterlyst en kartoffel der
smagte af noget.

De to forrige år, har jeg prøvet sorterne Berber og Ukama, fine
kartofler med godt udbytte, jeg syntes bare ikke at de smagte af noget

Da jeg så i år fik foreslået Exquisa, som Mads kaldte 'aspargeres
kartoflens afløser' så måtte jeg straks prøve den. Aspargeres
kartoflen er ifølge min mening kartoflen over alle kartofler med
henblik på smag, det eneste der afholder mig fra at dyrke den, er det
meget lille udbytte og den uregelmæssige form når den skal
skrælles/pilles.

Exquisa blev så indkøbt og lagt i slutningen af april. Den er ikke så
stor endnu, men kan dog graves op og spises. Og jeg må sige at det er
en himmerigsmundfuld Den smager virkelig godt, så jeg vil absolut
anbefale den til alle kartoffelelskere, der går højere op i smagen end
en kartoffel der kommer tidligt og mangfoldigt, men som ikke smager af
ret meget.

Det eneste man skal være opmærksom på med Exquisa er, at de ikke skal
koge for længe, for så bliver de vandede. Jeg har gradvist nedsat
kogetiden, og er nu nede på 13 min, hvor de smager fortrinligt, det er
somom de smager bedre og bedre for hvert minut mindre. Vil prøve at gå
endnu længere ned indtil jeg finder grænsen.

--
mange havehilsener
Helle