Inspiration: Andebryst med sprøde kantarel~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-02-08 16:28

Kære gruppe!

Inspireret af en ret med andebryst (magret de canard) og kantareller,
jeg indtog på Château de Fontager i den nordlige Rhônedal - kom den
følgende ret til verden.

Andebryst med sprøde kantareller, radicchio i pancetta, sellerimos og
kraftig rødvinssauce på skalotteløg og ung, frugtig rhônevin.

Opskrift, billeder og vinforslag her:
http://www.bergholt.net/andebryst_med_sproede_kantareller_sellerimos_radicchio_i_pancetta_og_roedvinssauce.html

--
Mvh.
Kasper Bergholt

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 06-02-08 11:14

Kasper Bergholt wrote:
> [...]
>
> Andebryst med sprøde kantareller, radicchio i pancetta, sellerimos og
> kraftig rødvinssauce på skalotteløg og ung, frugtig rhônevin.

Det lyder - som altid - smaddergodt . . . hvordan hulen har du tid til disse
mægtige eksperimenter? Er du ikke fanget i trædemøllen med job, unger og
nullermænd, eller har du bare lært at gå på vandet??

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-02-08 21:29

On Wed, 6 Feb 2008 11:13:55 +0100, "3140 Abildgaard"
<FJERNpialykke@get2net.dk> wrote:

>Det lyder - som altid - smaddergodt . . . hvordan hulen har du tid til disse
>mægtige eksperimenter? Er du ikke fanget i trædemøllen med job, unger og
>nullermænd, eller har du bare lært at gå på vandet??

Først og fremmest mange tak for de pæne ord! Det er altid dejligt med
feedback - positiv som negativ. Jeg vil sætte stor pris på links til
siden fra dem af jer, der finder den inspirerende.

Desværre ikke nogen vandtricks af den kaliber endnu...

For tiden er jeg på barsel - så der lidt mere frirum til udfoldelser i
køkkenet. Men generelt prøver vi også at prioritere madlavning højt.

Men - en del af de mere tidskrævende retter er weekendmad. En ret som
ovenfor behøver nu egentlig ikke tage så lang tid (effektiv tid i
køkkenet, i hvert fald)! Det er selvfølgelig også et spørgsmål om
træning og genbrug af principper og råvarer (nedfrysning af fond fx,
indkogning af rødvin).

Jeg har en overgang siddet fast i halvfabrikatafælden -
færdigkartofler, der skal varmes, osv. - jeg har det bedre, når jeg
har tid til at lave maden fra bunden. Ingen tvivl om det er sundere
både ernæringsmæssigt, men også mentalt, tror jeg. Det afhænger
selvfølgelig af personligshedtype og temperament, hvad man får energi
ud af - og hvad der på den anden side dræner én. Min mor synes det at
lave mad er kedeligt - det ta'r hendes energi. Med mig er det modsat.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Sidste nyt: Svineskank i cava, fenikkelsalat
med peberpiment & aspargeskartofler)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-02-08 13:31

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> Andebryst med sprøde kantareller, radicchio i pancetta, sellerimos og
> kraftig rødvinssauce på skalotteløg og ung, frugtig rhônevin.

Angående kantarellerne, så har jeg altid troet at det blev noget
underligt noget, når de blev blødt op igen. Men man kan altså roligt
købe tørrede svampe, bløde dem op og bruge dem som man ville bruge
friske svampe? Gælder det også andre typer af svampe eller er der
nogen der ikke rigtigt virker med?

Mvh Trine

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 07-02-08 13:53

On Wed, 06 Feb 2008 13:30:59 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>købe tørrede svampe, bløde dem op og bruge dem som man ville bruge
>friske svampe? Gælder det også andre typer af svampe eller er der

Jeg har også haft mine forbehold over for de tørrede svampe. Men
nogenlunde samtidig med, at min mormor fortalte entusiastisk om
tørrede Karl-Johan-svampe, dukkede en række opskrifter fra, hvad jeg
vil betegne som gedigne kokke, op.

Der er selvfølgelig forskel på de friske og tørrede svampe. Hvad der
er bedst, er svært at sige. Af og til føler jeg, at de svampe, man kan
købe i supermarkederne, er temmelig intetsigende grænsende til det
kønsløse (champignon, markchampignon, portobello, kantareller (ofte
fra Polen)).

De tørrede svamep er derimod tit ret koncentrerede i duft og kraft.

I saucer synes jeg ofte, de tørrede varianter gør sig godt.

Hvis det var sæson ville jeg klart foretrække friske kantareller fra
skoven til andebrystretten. Omvendt er det nemmere at få de tørrede
kantareller sprøde - og det står godt til den bløde, cremede & fede
mos.

Det er ikke sæson for kantareller, så jeg har ikke de store problemer
med at anvende de tørrede udgaver i februarmåned... Tøring er jo også
en klassisk konserveringsmetode -- og vi kan jo ikke spise
persillerod, gulerod, rødbede, majroer og kartofler hele tiden.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Sidste smagenote: Flor de Pingus, 2003)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-02-08 14:51

> [...]

> en klassisk konserveringsmetode -- og vi kan jo ikke spise
> persillerod, gulerod, rødbede, majroer og kartofler hele tiden.

Så vil jeg prøve at købe nogle tørrede svampe - jeg ELSKER svampesovs.
Og du glemte porrer, men dem tror jeg nu godt jeg kan spise hele
tiden. :)

Mvh Trine