Opskrift: Langtidshævede frugt-brud
Fra : Ukendt

Dato : 04-02-08 18:06

Jeg bager ind i mellem frugt-brud, som er et godt alternativ til kage eller
lidt sødt til kaffen, men stadig lidt sundt.

Selve dejen laver jeg således: (alt er på slump, så kan ikke angive præcise
mængder)
Ca. ½ liter vand
max. 10 gram gær
Surdej, hvis man har det
Hvid Hvede-mel, til man har en grødlig masse.
Ca 1 dL Havregryn
Ca 1 dL hirseflager
Ca ½ dL Havreklid

Denne dej får lov at stå tildækket på køkkenbordet i nogle timer, gerne
mindst ½ døgn.
Jeg lader den altid stå natten over.

Om morgenen kommer jeg tørret frugt i, efter smag og hvad jeg har, men altid
rosiner, og så ellers måske tranebær, ananas, mango, papaja og hvad man
ellers kan få af tørret frugt.
Desuden kommer jeg hakkede nødder i, selv foretrækker jeg valnødder, men
andre typer nødder kan selvfølgelig også bruges.
For at give et sidste pift hakker jeg en smule mørk chokolade og kommer i.

Til sidst rører jeg dejen med dejkroge, og kommer lidt mel i, indtil det har
en passende konsistens.
For mig er det når dejen stadig er så blød at man ikke kan ælte den med
hænderne, men samtidig fast nok til at man kan sætte den på bagepladen med
en spiseske.
Husk lidt mellemrum mellem brudene, da de flyder en smule ud.

Når de er sat på bagepladen efterhæver de inden de sættes i ovnen.
Bagetiden er stort set den samme som ved alm. boller. Dem jeg bagte idag fik
15-20 minutter ved 180 grader i almindelig ovn.

Brudene er lækre til en kop kaffe, eller som gnavebrød i en madpakke.

God appetit

Louise