Stiga Kompostkværn
Fra : Carsten Keller

Dato : 03-03-08 21:13

Hej gruppe.

Jeg er efterhånden træt af at køre afklip på genbrugen så jeg er nok moden
til at købe mig en kværn. Jeg er også temmelig siker på at jeg bliver træt
af ekstrem larm, så jeg skal nok gå efter en model med valse.

Jeg kan læse mig frem til at Bosch får rigtig gode anmeldelser, den er i
avisen fra Bauhaus i denne uge til 2499,-. Men så det jeg ikke kan lade være
med at tænke på om det nu virkelig også er det jeg skal bruge mine penge på.
De har også en Stiga Bio Quiet til 1499,- Er der nogen der har erfaringer
med den? Den er også med valse, men hvad får jeg for de sidste 1000 kroner?

Takker
Keller

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-03-08 20:30

On Mon, 3 Mar 2008 21:12:42 +0100, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen-iha.dk> wrote:

> [...]
>med den? Den er også med valse, men hvad får jeg for de sidste 1000 kroner?

Ingen erfaring med kompostkværn overhovedet.
Men hvad er det mere specifikt du vil kværne med den? Langt de fleste
have-affaldstyper kan udmærket komposteres direkte. Nogle ting tager nok
bare lidt længere tid end hvis det bliver kværnet.

Selv har jeg bare en stor dynge hvor alt ryger på.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten Keller

Dato : 05-03-08 09:09

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> have-affaldstyper kan udmærket komposteres direkte. Nogle ting tager nok
> bare lidt længere tid end hvis det bliver kværnet.

Det er mest afklippet fra en masse buske og hæk. Det kunne sikkert godt
kompostere over tid, men jeg synes ikke lige der er et sted i vores
forholdsvist lille have jeg har plads til sådan et bjerg af kvas. Det fylder
1½ trailerfuld hver gang jeg klipper.

Det er sådan set ikke så meget for at kompostere det, planen var bare at
findele det og hive det tilbage under de buske det kom fra.

Keller

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-03-08 17:14

On Wed, 5 Mar 2008 09:08:48 +0100, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> [...]
>kompostere over tid, men jeg synes ikke lige der er et sted i vores
>forholdsvist lille have jeg har plads til sådan et bjerg af kvas. Det fylder

Det som er tilbage efter en hækklipning forsvinder ret hurtigt, det gør
mit i hvert fald.
Kraftigere grene fra beskæring komposterer selvfølgelig ikke så hurtigt,
men de skal alligevel klippes i mindre stykker for at komme i en
komportkværn, i hvert fald de modeller jeg har set.

>Det er sådan set ikke så meget for at kompostere det, planen var bare at
>findele det og hive det tilbage under de buske det kom fra.

Hvis du har en rotorplæneklipper med opsamler, som du ikke er alt for øm
over, så kan den findele hækafklippet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jens G

Dato : 05-03-08 17:17

<ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> [...]
>kompostere over tid, men jeg synes ikke lige der er et sted i vores
>forholdsvist lille have jeg har plads til sådan et bjerg af kvas. Det fylder

Jeg har en Bosh.
Det er god til grene, men hækafklippet kommer nemt til at sætte sig
som en prop.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Steen

Dato : 04-03-08 12:44

Hej Keller.

Jeg har prøvet en kompostkværn.

Efter min mening tager det alt for lang tid i forhold til at køre det
væk.

Hilsen

Steen

Fra : Carsten Keller

Dato : 05-03-08 09:11

"Steen" <steen@joergensen.tdcadsl.dk> wrote in message
Hej Keller.

Jeg har prøvet en kompostkværn.

Efter min mening tager det alt for lang tid i forhold til at køre det
væk.

Jeg er godt klar over at det er begrænset hvad jeg sparer af tid, bor trods
alt kun 5 minutter fra genbrugen, men jeg har ingen trailer. Klipning er
derfor lige pludselig noget der skal planlægges, det er jeg ikke så god til

Keller

Fra : Lise Hansen

Dato : 05-03-08 12:13

Hej.
Jeg kender ikke præcis de kværne, som du nævner.
Men jeg kan fortælle, at jeg startede med en af de billige kværne. Den
larmede fælt, kunne kun tage ret tynde grene, gik ofte i stå og skulle
delvis skilles for at blive tømt og starte igen. Det tog ALT for lang tid.

Så investerede jeg i en Bosch med valse. Den er MEGET nemmere at betjene,
larmer ikke nær så meget, æder lystigt op til 4 cm tykke grene. Min have er
"normal parcelhus størrelse", men jeg bruger kværnen meget.
Hilsen
Lise

Fra : Carsten Keller

Dato : 05-03-08 13:56

"Lise Hansen" <lise.hansen100@mail.dk> wrote in message
> [...]
> er
> "normal parcelhus størrelse", men jeg bruger kværnen meget.

De betragtninger har jeg læst mange steder og jeg ved helt sikkert med mig
selv at jeg vil blive tosset af at stå ved en der larmer helt sindsygt.

Det eneste valg der er tilbage er altså valse eller slet intet, men så er
det at jeg begynder at svede lidt over at skulle give 2500 hvis jeg kan
nøjes med 1500...

Keller

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-03-08 17:56

> Det eneste valg der er tilbage er altså valse eller slet intet, men så er
> det at jeg begynder at svede lidt over at skulle give 2500 hvis jeg kan
> nøjes med 1500...

Prisen afspejler formentlig hvor tykke grene, den kan tage, men til
hækafklip er det jo ikke et problem, da de typisk er meget tynde. Til det
brug ville jeg ikke være bange for at vælge den "billige" model.

Mvh Maria

Fra : Lars

Dato : 05-03-08 18:48

> [...]
> hækafklip er det jo ikke et problem, da de typisk er meget tynde. Til det
> brug ville jeg ikke være bange for at vælge den "billige" model.

Den dyre kan ikke tage så tykke grene som den billige, ifølge
annonceteksten...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-03-08 22:22

> Den dyre kan ikke tage så tykke grene som den billige, ifølge
> annonceteksten...

Ja, så dur det argument jo ikke. Dårligere lejer? Udgået model? Nå, jeg
ville stadig købe den billige til at få erfaringer af. Man behøver jo ikke
starte med en Q7, når en Kia klarer det fundamentale lige så godt.

Mvh Maria

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-03-08 06:41

On Mar 4, 8:30 pm, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> Selv har jeg bare en stor dynge hvor alt ryger på.

Det samme har jeg, satser på at der er mange pindsvin deri som kan
mæske sig med dræbersnegle til sommer.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Finn

Dato : 05-03-08 21:15

Jeg har en sådan og er egentlig nogenlunde tilfreds. Jeg er i hvert fald
glad for det er med valse for den siger ikke mere end det er til at
holde ud.
Jeg har brugt den mest til grenaffald af en vis størrelse. Der gør den
så også en stor bunke til en forbavsende lille bunke Hækaffald
tager alt for lang tid at stoppe ned i det lille hul så den del har jeg
opgivet (og det tror jeg egentlig ikke andre klarer ret meget bedre for
Stiga'en kan også tage op til 40 mm grene svjh.).

Mvh
Finn