Findes der en nem måde at lave et speci
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 21-02-08 12:34

Hej

Jeg arbejder med at statistikprogram (stata) hvor programmet kræver
brugen af nogle forskellige tegn, for at kunne udføre beregninger.

Hvis jeg skal angive "eller" som en funktion, så skal jeg bruge | som
tegn. Når jeg bruger det skal jeg først åbne tegnpalet og så finde
tegnet og derefter dobbeltklikke på det for at sætte det ind.

Er der ikke en nemmere måde? Jeg kan se tegnet har unicode 007C

Det nemmeste er jo bare at copy/paste tegnet, men det er ikke det eneste
tegn jeg bruger. Jeg veksler mellem 3-4 tegn og ville være glad om jeg
bare kunne lave en slags genvej eller indtaste en kode.

På min gamle windows computer kan jeg indtaste en kode for hvert
specialtegn (f.eks. alt + 0150) og så dukker tegnet op i word eller det
program der nu lige er åbnet.

/Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-08 12:58

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> På min gamle windows computer kan jeg indtaste en kode for hvert
> specialtegn (f.eks. alt + 0150) og så dukker tegnet op i word eller det

QuicKeys. Lav en shortcut med en 'Type text' for hvert tegn, og dertil
passende triggere ...

Du kan endda prøve programmet gratis i en måned:

<http://www.cesoft.com/products/quickeys.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 22-02-08 11:40

Per Rønne skrev:

> QuicKeys. Lav en shortcut med en 'Type text' for hvert tegn, og dertil
> passende triggere ...
>
> Du kan endda prøve programmet gratis i en måned:
>
> <http://www.cesoft.com/products/quickeys.html>

Tak - jeg vil hente det og så kigge på det.

Jesper

Fra : Jon

Dato : 21-02-08 13:57

> [...]

> tegnet og derefter dobbeltklikke på det for at sætte det ind.
>
> Er der ikke en nemmere måde? Jeg kan se tegnet har unicode 007C

På norsk tastatur er det på samme tast som slash, altså Shift-7:
Shift-7 = /
Alt-7 = |
Alt-Shift-7 = \

Tilsvarende vil du som regel finne "skjulte" tegn på relativt logiske
steder, slik som klammer og hakeparenteser:
Shift-8 = (
Alt-8 = [
Alt-Shift-8 = {
Og selvsagt tilsvarende for "9" m.h.t. høyre-varianter.

Og så videre. Eksperimenter med Shift og Alt og se hva du finner. I
tillegg kan du åpne Systemvalget "Internasjonalt" og velge
"Tastaturmeny", sett flueben (jeg elsker det danske begrepet!) for
"Tastaturvisning", og du kan få opp et miniatyr-tastatur på skjermen som
responderer på Shift, Alt, osv., så du kan se hva som er hvor.

Lykke til.

--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-02-08 14:55

Jesper Mehlsen skrev:

> Hvis jeg skal angive "eller" som en funktion, så skal jeg bruge | som
> tegn.

Det kan du få frem ved at trykke [alt] + [I]

Se en oversigt over alle de tegn, som kan tastes ved at vælge ""Vis
Tastaturfremviser" i tastaturmenuen (den med flaget). Hold [skift]
og/eller [alt] nede og kig på tasterne.

> Jeg [...] ville være glad om jeg bare kunne lave en slags genvej

Per Erik Rønne foreslår QuicKeys til at lave egne genveje. Jeg kender
det ikke selv, men ser, at det koster 80$. Et billigere alternativ er
iKey, der koster 30$, og som jeg selv bruger med stor tilfredshed.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-02-08 15:19

On 2008-02-21 14:55:08 +0100, jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) said:

> Se en oversigt over alle de tegn, som kan tastes ved at vælge ""Vis
> Tastaturfremviser" i tastaturmenuen (den med flaget). Hold [skift]
> og/eller [alt] nede og kig på tasterne.

Den med flaget? Hvis jeg ikke lige har et flag i min menulinie, hvor
finder jeg så denne mulighed?

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-02-08 15:35

Thomas Schreiber skrev:

> Hvis jeg ikke lige har et flag i min menulinie, hvor finder jeg så denne
> mulighed?

Som Jon skrev: Gå ind i "Systemindstillinger" og ind under
"International". I fanen "tastaturmenu" kan man nederst vælge "Vis
tastaturmenu på menulinje".

Når tastaturmenuen nu vises, kan man finde en oversigt over alle de
tegn, som kan tastes ved at vælge "Vis Tastaturfremviser" i
tastaturmenuen. Hold [skift] og/eller [alt] nede og kig på tasterne.

PS: Jeg prøvede i øvrigt at taste "tastaturmenu" ind i søgefeltet i
hjælpemenuen, og der dukker faktisk et fornuftigt svar frem. Ikke at jeg
ellers plejer at bruge hjælpen, men det var da meget sjovt at se, om der
kom noget fornuftigt frem.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-08 11:14

On 2008-02-21 15:35:15 +0100, jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) said:

> Når tastaturmenuen nu vises, kan man finde en oversigt over alle de
> tegn, som kan tastes ved at vælge "Vis Tastaturfremviser" i
> tastaturmenuen. Hold [skift] og/eller [alt] nede og kig på tasterne.

Det er meget handy, hvis man er ny på mac Takker!

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 21-02-08 15:44

Thomas Schreiber skrev:

> Den med flaget? Hvis jeg ikke lige har et flag i min menulinie, hvor
> finder jeg så denne mulighed?

Du går i "Systemindstillinger" > "International" > "Tastaturmenu"
Så sætter du flueben ved "Tastaturfremviser"

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 22-02-08 11:39

Jesper Juellund Jensen skrev:

> Det kan du få frem ved at trykke [alt] + [I]
>
> Se en oversigt over alle de tegn, som kan tastes ved at vælge ""Vis
> Tastaturfremviser" i tastaturmenuen (den med flaget). Hold [skift]
> og/eller [alt] nede og kig på tasterne.

(!!!!) ---> Det ser ud til man kan lave alle de tegn jeg skal bruge. Jeg
skulle lige have slået funktionen tastaturfremviser til, i mine
systemindstillinger (havde ikke set den før) før den kom frem i
tastaturmenuen. Super - tak for hjælpen :)

/Jesper