hmm resonans fra imac'en ?
Fra : Henrik

Dato : 20-02-08 12:19

Jeg har undret mig lidt over at min Imac brummede, og har nu fundet
årsagen, det er resonans som forplanter sig ned i mit skrivebord.
Løfter jeg Imac'en op i hænderne forsvinder 'brummen'.

Nogen der har haft samme situation, og evt har fundet noget som man
kan ligge mellem Imac'ens fod og skrivebordet, som absorberer
resonansen?

Fra : Palle Jensen

Dato : 20-02-08 20:32

On 2008-02-20 20:18:32 +0100, Henrik <hschytte@mail.dk> said:

> Jeg har undret mig lidt over at min Imac brummede, og har nu fundet
> årsagen, det er resonans som forplanter sig ned i mit skrivebord.
> Løfter jeg Imac'en op i hænderne forsvinder 'brummen'.

Ditto. Jeg har også støj fra min CPU. Men det er lige på grænsen til
hvad jeg kan holde ud. Men en dag jeg skal på ferie smider jeg den ned
til HUMAC.

> Nogen der har haft samme situation, og evt har fundet noget som man
> kan ligge mellem Imac'ens fod og skrivebordet, som absorberer
> resonansen?

"FLASHMX -Trin for Trin"

Ser åndssvagt ud at have en bog under sin fancy iMac, så jeg hører også
gerne løsningsforslag (der ikke involverer et granitbord).

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-08 21:06

Palle Jensen wrote:

> Ditto. Jeg har også støj fra min CPU. Men det er lige på grænsen til
> hvad jeg kan holde ud. Men en dag jeg skal på ferie smider jeg den ned
> til HUMAC.

Hvis det nu var en MacPro, så ville jeg sige, man skal sørge for at
spænde skruerne til harddisken godt... - Min MP larmede ad h.... til, så
jeg tog den med ned til Humac, da jeg varbange for, det kunne være
blæseren, men såsnart han åbnede den, kunne vi begge høre, det kom fra
disken, så de blev bare efterspændt, og problemet var væk..-)

> "FLASHMX -Trin for Trin"
>
> Ser åndssvagt ud at have en bog under sin fancy iMac, så jeg hører også
> gerne løsningsforslag (der ikke involverer et granitbord).

Hm, jeg glemte i svaret ti Henrik, at en anden lsning kan være en meget
kraftig glasplade af samme str. som foden på det, der skal dæmpes.
Tykkelsen skal være ca. 20mm - mindst 16mm - og igen forsynet med de
halvkugleformede gummidupper. sørg for, at alle kanter er rundslebne. -
Det kan en glarmester gøre... - Hvad med fx. sort glas? - Det vil da
være en smart løsning i forb. med en iMac...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-08 20:54

Henrik wrote:
> [...]
>
> Nogen der har haft samme situation, og evt har fundet noget som man
> kan ligge mellem Imac'ens fod og skrivebordet, som absorberer

Ikke med en iMac, men med en skrummel af en 22" CRT skærm...

Nu kan jeg ikke huske fra selvsyn, hvor højt selve skærmbilledet er i
forhold til en bordplade, - men skærmen skal ihvertfald æves væk fra den
underliggende bordplade.

Jeg løste mit problem ved at lave en ekstra plade, der blev forsynet med
nogle kraftige gummidupper. Pladen skal være lige så stor som den fod en
skærm / computer står på, og dupperne skal være mindst 2 cm i diameter
og 1 cm høje. Gummidupperne skal være en hårdt presset type, men skal
være fjedrende, så man kan trykke dem lidt sammen. Halvkugleformede, -
ligesom dem man sætter under stoleben, - er bedst, da der så bliver et
minimum af kontakt til selve bordpladen. - En træplade kan købes i
nærmeste byggemarked. Pladen må ikke være spånplade, da det ikke er dødt
nok. stavlimet træ er bedst. - Du vil højst sandsynlig kunne finde en
rest, der kan skæres til for et par kroner... Dupperne kan købes hos
nærmeste lavpriselektronik...

Til mit nye Magnus Olesen design skrivebord (bøg og linilium) har jeg
valgt at lave en hel anden løsning i form af en opsats. Den er præcis
lige så lang som hele skrivebordet og har en dybde på ca. 2/3 af
bordpladens dybde. Jeg har så sat to 'gavle' på 12 cm højde*) i enderne,
så der er plads under den øverste plade. Desuden et lang tilsv. 12 cm
høj bagstykke, hvor jeg så har monteret div. el-skinner, så der er let
adgang til at sætte stik i. - Og så er der jo plads til div. eksterne
diske, bokse til CD/DVD osv.. - Da selve skrivebordet er i bøg, er
overdelen selvfølgelig også lavet i bøg...

*) De 12 cm er udregnet efter den idealhøjde, der er for mig, så jeg
sidder absolut mest ret, når jeg kigger ind på skærmen, og underarme er
næsten vandret med tastatur/bordplade. De 12 cm vil selvfølgelig variere
med en persons egen-højde, så det vil nok kunne variere fra ca. 8 cm til
15 cm.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-02-08 21:08

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> nok. stavlimet træ er bedst. - Du vil højst sandsynlig kunne finde en
> rest, der kan skæres til for et par kroner... Dupperne kan købes hos

Mener du ikke det modsatte? Altså køb spånplade eller mdf og glem
stavlimet træ.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-08 21:37

Peter Farsinsen wrote:

> Mener du ikke det modsatte? Altså køb spånplade eller mdf og glem
> stavlimet træ.

Argh. nu kan jeg ikke engang stave længere...

Nej, jeg mener faktisk stavlimet træ. Hvis det er en plade skåret i ét
helt stykke _uden_ stavlimning, vil jeg fraråde det. Men med stavlimet
træ, limer du jo tynde stave sammen med årerne i træet altid modsat
rettet den næste stav - billedligt skrevet -> <- -> <- -> <- osv. På den
måde bryder du resonansforplantning. MDF _kan_ bruges, men så skal du op
i mindst 28mm tykkelse. Men stavlimet naturtræ ser altså også pænere ud.
-den eneste behandling, stavlimet træ skal have, er en gang linolie.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 20-02-08 22:21

Den 20.02.2008 kl. 20:18 skrev Henrik <hschytte@mail.dk>:

> [...]
>
> Nogen der har haft samme situation, og evt har fundet noget som man
> kan ligge mellem Imac'ens fod og skrivebordet, som absorberer
Det som man bruger til resonansdæmpning i højttalere, nemlig "Blygummi"
Bly er et af de bedste lydstandsende materialer(vægten og det døde
materiale)

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 20-02-08 23:10

Lyrik wrote:

> Det som man bruger til resonansdæmpning i højttalere, nemlig "Blygummi"
> Bly er et af de bedste lydstandsende materialer(vægten og det døde
> materiale)

Tja, måske, - men det er nu ikke en god idé i tilfældet her. I et lukket
kabinet af en eller anden slags, ja, så går det, men hvis sådan en plade
lægges på skrivebordet, er det miljømæssigt *IKKE* godt, da bly også har
en meget lav iltnings- og fordampningstemperatur, så man risikerer at
indånde blydampe.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 20-02-08 23:48

Den 20.02.2008 kl. 23:09 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk>:

> [...]
> lægges på skrivebordet, er det miljømæssigt *IKKE* godt, da bly også har
> en meget lav iltnings- og fordampningstemperatur, så man risikerer at

Blygummi står ikke og fordamper mig bekendt.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 20-02-08 23:55

Lyrik wrote:

> Blygummi står ikke og fordamper mig bekendt.

Sålænge blygummipladen er ny, er krænseværdierne under minimumskravene,
men såsnart en sådan plade får en vis alder, vil gummiet selv begynde at
korrodere / mørne om du vil, og så vil blypartiklerne blive tilgængelige
for iltning og fordampning.

mvh. Erik Richard

Fra : KentBM

Dato : 21-02-08 15:20

Henrik wrote:
> [...]
>
> Nogen der har haft samme situation, og evt har fundet noget som man
> kan ligge mellem Imac'ens fod og skrivebordet, som absorberer
Har du prøvet lav-tek-versionen og bruge 4 stk. filtdubber som blandt
andet bruges til stole. Det er et forsøg, som ikke bør stå i mere end 20
- 30 kr.

Ellers har jeg et par metalspikes tilovers fra mine højttalere

--

Kent

Fra : Henrik

Dato : 22-02-08 03:02

On 21 Feb., 15:19, KentBM <kentF_JERNmagnus...@aim.com> wrote:

> [...]
> - 30 kr.
>
> Ellers har jeg et par metalspikes tilovers fra mine højttalere

hmm det var da en mulighed - det vil jeg lige afprøve i aften

Underligt at apple, i sit design, ikke har tænkt på at metal /
aluminium på et bord vil skabe resonans... ?

Fra : KentBM

Dato : 24-02-08 19:07

Henrik wrote:
> Underligt at apple, i sit design, ikke har tænkt på at metal /
> aluminium på et bord vil skabe resonans... ?
Jeg har nogle få gange lagt mærke til, at min MacBook giver resonans
(meget lidt) i mit melaminbord. Min i de få tilfælde er det et spørgsmål
lige at flytte på Pcen

--

Kent

Fra : N/A

Dato : 02-03-08 14:39

Fra : N/A

Dato : 24-02-08 19:07

Fra : Henrik

Dato : 26-02-08 07:04

On 24 Feb., 19:07, KentBM <kentF_JERNmagnus...@aim.com> wrote:

> Jeg har nogle få gange lagt mærke til, at min MacBook giver resonans
> (meget lidt) i mit melaminbord. Min i de få tilfælde er det et spørgsmål
> [...]

Det er desværre ikke helt nok på mit 120cm billige laminat bord... har
prøvet med filtpuder og dobelt filtpuder.
Filtpuderne hjalp lidt, men der er stadigvæk en 'brummen'. Denne
forstummer dog hvis jeg ligger en flad hånd
på aluminiumsfoden..

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-02-08 22:23

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> [...]
> Filtpuderne hjalp lidt, men der er stadigvæk en 'brummen'. Denne
> forstummer dog hvis jeg ligger en flad hånd

Prøv med stift skum. F.eks. em svamp af den type der bliver hård når den
har været våd først gang.

Fra : N/A

Dato : 02-03-08 14:39

Fra : Henrik

Dato : 29-02-08 01:12

On 28 Feb., 22:23, nos...@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

> Prøv med stift skum. F.eks. em svamp af den type der bliver hård når den
> har været våd først gang.
>
> --
> Mvh./Regards,    Niels Jørgen Kruse,    Vanløse, Denmark- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg tror det ender med et nye skrivebord
Hvilket materiale skal sådan et bord være lavet af, for at resonans
har sværest mulige betingelser ?

Fra : Martin Bech

Dato : 29-02-08 16:24

In article
<49757526-499a-449d-b4e6-c3a6c9b6c60b@m34g2000hsc.googlegroups.com>,
Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> Hvilket materiale skal sådan et bord være lavet af, for at resonans
> har sværest mulige betingelser ?

Blygummi
--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-02-08 17:10

Martin Bech skrev den 29-02-2008 16:24:
> In article
> <49757526-499a-449d-b4e6-c3a6c9b6c60b@m34g2000hsc.googlegroups.com>,

> Blygummi

Alternativt en større betonklods. Vær opmærksom på at disse kan fåes
med huller hvori man kan plante diverse kjønne planter.

Fra : N/A

Dato : 02-03-08 14:39

Fra : N/A

Dato : 02-03-08 14:39

Fra : Henrik

Dato : 02-03-08 04:39

Med andre ord.... man kan ikke helt undgå denne resonans med et
ordentligt bord alene ?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-03-08 13:56

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> Med andre ord.... man kan ikke helt undgå denne resonans med et
> ordentligt bord alene ?

Det var mig der foreslog stift skum. Det er nok ikke det bedste til en
tung iMac, der skal stå stabilt. Jeg har selv min iMac stående på en
granitflise, hvilket tager næsten hele resonansen. Min MyBook eksterne
disk derimod er ikke tung nok til at få god kontakt med en granitflise
og her virker skum-metoden bedre. Granit er forøvrigt et fremragende
underlag for en optisk mus. En pakke granitfliser kan fås for under en
hund.

Hvis du vil have et bord der kan klare det selv, så tror jeg du skal se
efter tykke bordplader i tunge materialer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-08 14:39

Henrik wrote:
> Med andre ord.... man kan ikke helt undgå denne resonans med et
> ordentligt bord alene ?

Nej, faktisk ikke... - En eller anden form for plade lidt større end
foden med bløde gummidupper under er den bedste løsning.

mvh. Erik Richard

Fra : lkjbkjh

Dato : 02-03-08 16:09

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:
>Med andre ord.... man kan ikke helt undgå denne resonans med et
>ordentligt bord alene ?

Har du overvejet at fjerne årsagen til problemet?

Vibrationer af den kaliber kan næsten kun være fra harddisken,
og kun når det er et uheldigt u-afbalanceret eksemplar.

Personligt har jeg ikke tillid til diske der vibrerer
under drift, specielt når jeg nu kender den grundlæggende
teknologi der får dem til at virke.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-08 18:49

lkjbkjh skrev den 02-03-2008 16:08:

> Personligt har jeg ikke tillid til diske der vibrerer

Hvem er du?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-08 21:11

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvem er du?

Prøv at ta' en 'source info' på hans indlæg, så vil du se noget
sjovt. - Skal man sige 'trold' 'troldere' troldest'........

mvh. Erik Richard