Bootcamp Leopard og COD4 m.m.
Fra : Lyrik

Dato : 19-02-08 20:14

Jeg har gjort nogle iagttagelser som jeg gerne vil dele.

Jeg har hidtil haft den nyeste driveropdatering i Bootcamp Tiger kørende
på Win XP dualboot iMac core 2 Duo-20". Jeg tror det var 1.3 eller sådan
noget?
Nu har jeg Leopard på maskinen men havde ikke opdateret Bootcamp, idet jeg
forventede at der skulle brændes skive. Jeg ventede lidt.

I går startede jeg Win XP op og installerede to Demoversioner af nyere
Windowsspil. "Det var Call Off Duty 4"(COD4) og "Biochock."

Begge spil meldte fejl og kunne ikke køre. Det skal siges at XP var
up-to-date.

Så undersøgte jeg Leopard og fandt ud af at der ikke skulle brændes
driver-CD, men at driverne er på Leopard installations-cd'en som bare skal
sættes i drevet i Windows. Alle de der godt vidste det, må bære over med
forklaringen.

Nu kommer det:
Efter opdatering af driverne med Leopard installationsskiven, fungerede
begge spil omgående.
Begge spil kan iøvrigt køre tilfredsstillende på maskinen.

Ret afgørende!IMHO. Jeg stiller mig selv spørgsmålet, om Tigerbrugere har
mulighed for at opdatere-hvad? For at få samme driveropdatering, således
at samme spil kunne køre?

Skal det være Apples drivere, eller kan man hente drivere andet steds fra?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Per Jensen

Dato : 19-02-08 21:33

Lyrik skrev:

> [...]
> således at samme spil kunne køre?
>
> Skal det være Apples drivere, eller kan man hente drivere andet steds fra?

<KLIP>

Hej Jens.

Det hænger nok sammen med, at i det øjeblik at du kører Leopard's
Bootcamp, så passer driverne til f.eks. grafikkortet ikke 100% mere (De
har lavet om i "miljøet" som Bootcamp giver XP til rådighed (optimering
osv.)

Hvis du forsøger at installere et spil på en maskine, hvor at
grafikdriveren enten er installeret forkert, eller mangler (windows
kører med standard driver) så kan man også tit opleve at spillet nægter
at køre.

Så forklaringen er blot, at nu din Bootcamp har ændret sig, så kræver
det opdaterede drivere også.

// Per.

Fra : Lyrik

Dato : 20-02-08 01:49

Den 19.02.2008 kl. 21:32 skrev Per Jensen <per@fjernmigzapro.dk>:

> [...]
> at køre.
>
> Så forklaringen er blot, at nu din Bootcamp har ændret sig, så kræver

Godt bud Per! Men der er noget der knirker i den forklaring.
Jeg havde IKKE installeret Bootcamp "Leopard"

Jeg havde den sædvanlige Bootcamp sat op i Tiger. Der var ikke rørt ved
den. Jeg kørte Windows på den og installerede de to spil. De kørte ikke i
den sædvanlige XP. Bootcampinstallationen "Leopard edition" skulle KUN
foregå fra den opstartede "Bootcamp Tiger edition" Windows XP. Altså inde
i XP-opstarten og ikke noget med OSX at gøre. Den bestod af en opdatering
af "Bootcampprogrammet" hvad det så består i? Måske kun at vælge hvilket
system der skal starte op?-Men det essentielle må have været nye og bedre
drivere. Det var grafikkortdriveren med tilhørende Direct-X konfiguration
der havde meldt fejl i spillene.
Efter "Bootcamp-Leopard edition"-driverinstallation i XP kunne spillene
køre upåklageligt uden yderligere tiltag.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Per Jensen

Dato : 20-02-08 18:28

Lyrik skrev:
<KLIP>
> Godt bud Per! Men der er noget der knirker i den forklaring.
> Jeg havde IKKE installeret Bootcamp "Leopard"

<KLIP>

Under installationen af Leo opdateres maskinens EFI, og den hænger
sammen med Drivere til grafik osv. (EFI er Mac'ens svar på PC'ens BIOS)
I EFI ligger der en BIOS Emulator der emulerer et standard PC miljø som
XP kan køre i, det har nok ændret sig, og derfor behovet for nye drivere.

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-08 06:35

Per Jensen <per@fjernmigzapro.dk> wrote:

> Lyrik skrev:
> <KLIP>
> >
> <KLIP>
>
> Under installationen af Leo opdateres maskinens EFI

nix .. firmware kan du ikke bare opdatere sammen med systemet uden at du
skal have maskinen ned i "firmware update tilstand"

EFI og SMC updates er altid seperate.

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 24-02-08 17:52

Thomas von Hassel skrev:

> nix .. firmware kan du ikke bare opdatere sammen med systemet uden at du
> skal have maskinen ned i "firmware update tilstand"
>
> EFI og SMC updates er altid seperate.
>
> /thomas

OK.

Så er jeg blank.

// Per.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-08 23:33

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> mulighed for at opdatere-hvad? For at få samme driveropdatering, således

Nej, de har ikke betalt for det. De har brugt et stykke beta sw der
udløb ved udgangen af 2007 og har aldrig haft garanti for opdaterede
dribvere.

> Skal det være Apples drivere, eller kan man hente drivere andet steds fra?

Man kan snildt bruge ATI og nvidias drivere.