Ny harddisk
Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 18-02-08 02:59

Hej.

Jeg har brug for en harddisk mere, og gerne i størrelseformatet 1TB eller
sådan.
Jeg er lidt i tvivl om, hvilken jeg kan bruge. Har kigget lidt på Apple Store,
men synes priserne er noget høje sammenlignet med f.eks. edbpriser. Kan det
virkelig passe, at de koster små 2.000 kr mere via Apple Store, eller er der
noget jeg overser?
Den skal bruges til en MacPro.

Mvh Thomas.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-02-08 08:57

Thomas Askgaard Jørgensen <taj@mail.dk.invalid> wrote:

> [...]
> virkelig passe, at de koster små 2.000 kr mere via Apple Store, eller er der

Ja - det kan sagtens passe!

Går ud fra at det er en intern disk du mener og den kan du købe for ca.
2000 kr.

MEN vær opmærsom på at de sidste 250 Gb er dyre - du kan købe en 750 Gb
for ca. 1200 kr.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-02-08 23:47

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> 2000 kr.
>
> MEN vær opmærsom på at de sidste 250 Gb er dyre - du kan købe en 750 Gb

Ifølge edbpriser kan man få en 1TB MyBook Home Edition til 1500kr. Det
er med FW400 og eSata (og USB2).

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-02-08 07:50

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Ifølge edbpriser kan man få en 1TB MyBook Home Edition til 1500kr. Det
> er med FW400 og eSata (og USB2).

Kender det ikke og kan ikke finde den under det navn du nævner, men det
er sandsynligvis en 2 x 500 på raid. De er naturligvis billigere og har
været det i lang tid.

Hvis det er en intern 1 Tb der spørges efter, har det jo ligesom ikke
ret meget relevans.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-02-08 11:11

> [...]

> Kender det ikke og kan ikke finde den under det navn du nævner, men det
> er sandsynligvis en 2 x 500 på raid. De er naturligvis billigere og har

Det er den her
<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=402167>.
Den har en enkelt disk indeni. Dem med 2 diske i har "II" i navnet

> Hvis det er en intern 1 Tb der spørges efter, har det jo ligesom ikke
> ret meget relevans.

Interne harddiske plejer at være billigere end eksterne.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-02-08 13:44

> [...]

> Den har en enkelt disk indeni. Dem med 2 diske i har "II" i navnet

> Interne harddiske plejer at være billigere end eksterne.

Derfor er det du skriver også ulogisk og jeg tvivler på at den er med
een disk.

Og stadigvæk dybt irrelevant, hvis det er en intern manden skal have.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-08 18:16

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Derfor er det du skriver også ulogisk og jeg tvivler på at den er med
> een disk.

Det er det...

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 18-02-08 13:55

Thomas Askgaard Jørgensen wrote:
> [...]
> virkelig passe, at de koster små 2.000 kr mere via Apple Store, eller er der

Den bedste måde at løse det problem på er med et eksternt Firewire 800
kabinet + 2x500gb diske.

Forslag til kabinet kunne være Mercury fra OWC...
http://eshop.macsales.com/shop/hard-drives/External-Enclosures/
Mercury MacPro design/quadro interface
http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MEFW924AL1K/
Mercury Elite-AL/triple interface (mulighed for RAID)
http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MEFW912AL2/
Newertech MiniStack V3/quadro interface i MacMini design
http://eshop.macsales.com/item/Newer%20Technology/FWU2ESMSV3/

Alle disse er uden blæser og er derfor helt lydløse, men har alligevel
særdeles god køling.

Eller herhjemmefra...
Kabinet fra Zitexh - www.zitech.dk
Wellemann kabinet fra fx. MidtData - www.midtdata.dk
Manhattan FW400/800 kabinet, véd ikke, hvem der forhandler dem nu, men
de er gode!

Diske. Vælg enten Seagate SATA-II/300 diske eller WesternDigital Caviar
- begge typer i 7200rpm/16mb cache.

Normalt kan det ikke betale sig at købe harddiske hjem fra USA, men hvis
man alligevel køber kabinetter, og der er tilbud på diske fra Seagate
eller WD, så kan det godt betale sig. - Jeg købte selv forrige år en
500gb Seagate P-ATA til en Mercury Elite Pro FW400 kabinet. Jeg fik
disken ca. 165kr. billigere end prisen herhjemme på det tidspunkt...

Færdige løsninger? hm, - LaCie er jo det bedste, MEN - på det seneste
har der været en del problemer med flere af de serier, de sælger til
alm. konsumerbrug, så man skal nok op i deres prof. storage serier for
at være sikker. Desværre aner man ikke noget om, hvilke diskmærker, de
putter i - hverken home eller office modellerne, så i værste fald får
man Hitachi diske, der er produ. i Ungarn eller Tjekkiet, og der er
altså stadig fejl på ca. 28-30% af Hitachi diske fra de to lande. En
anden ulempe ved LaCie er, hvis uheld er ude, at man ikke selv må skifte
disken, uden at garantien ryger på hele sættet fra laCie, - selvfølgelig
er der jo stadig producentens garanti på harddisken - fx. 5 år fra
Seagate og 3 år fra WD.

Jeg bruger selv mange eksterne diske. Pt har jeg 6 stk. Mercury Elite
pro Firewire diske og 2 stk. MiniStack V3 - hver til sit formål... Det
første elite Pro kabinet købte jeg hos OWC i 1991, og det kører stadig
som nyt. - Og så kan jeg godt lide det stilrene design på Elite Pro. Men
V3 diskene er klart hurtigere med FW800 interfacet... Stort set alle
mine diske er enten Seagate eller WD, men jeg har da 2 stk. af den gode
Maxtor Diamondmax 9+ serie - begge fra 1992/93.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-08 13:59

> [...]
> disken, uden at garantien ryger på hele sættet fra laCie, - selvfølgelig
> er der jo stadig producentens garanti på harddisken - fx. 5 år fra

nej, hvis du piller disken ud af et lacie kabiet er der hverken garanti
på disken eller på den samlede løsning. Diskene er OEM diske ... tro
mig, vi har prøvet og det er "no go"

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-02-08 23:10

Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg bruger selv mange eksterne diske. Pt har jeg 6 stk. Mercury Elite
> pro Firewire diske og 2 stk. MiniStack V3 - hver til sit formål... Det

Er der blæser i de der MiniStack dimser?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-02-08 00:23

Peter Farsinsen wrote:

> Er der blæser i de der MiniStack dimser?

Nej, det er der mig bekendt ikke. - De er ihvertfald helt lydløse. de
bliver heller ikke varme, selvom disken arbejder hårdt i mere end et par
timer.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-08 10:08

> Nej, det er der mig bekendt ikke. - De er ihvertfald helt lydløse. de
> bliver heller ikke varme, selvom disken arbejder hårdt i mere end et par
> timer.

Øv og øv. Ifølge specs har den i hvert fald en fan :( Desuden troede
jeg, at de kunne rumme to diske. Kender du ikke et fanless RAID
1-monster? Det behøver ikke at være grimt ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-08 10:19

Peter Farsinsen skrev den 19-02-2008 10:08:

> Øv og øv. Ifølge specs har den i hvert fald en fan :( Desuden troede
> jeg, at de kunne rumme to diske. Kender du ikke et fanless RAID
> 1-monster? Det behøver ikke at være grimt ;)

Hvis du ikke gider have luftkøling, kan du jo tage oliekøling. Virker
nok ikke særlig godt på bærbare.

http://www.markusleonhardt.de/en/oelbilder.html

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-08 12:30

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis du ikke gider have luftkøling, kan du jo tage oliekøling. Virker
> nok ikke særlig godt på bærbare.
>
> http://www.markusleonhardt.de/en/oelbilder.html

Hæh. Sku' jeg lige gentage mig selv? Det behøver ikke være grimt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-08 12:36

> Hæh. Sku' jeg lige gentage mig selv? Det behøver ikke være grimt.

du bliver nødt til at vælge .. du kan ikke regne med at en raid box mere
2 eller flere diske ikke skal have køling ... dertil udvikler diske for
meget varme.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-08 17:26

Peter Farsinsen skrev den 19-02-2008 12:29:

> Hæh. Sku' jeg lige gentage mig selv? Det behøver ikke være grimt.

Så byg det ind i et Cube-kabinet.... Du får det ikke mere syret.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-02-08 14:25

Peter Farsinsen wrote:

> Øv og øv. Ifølge specs har den i hvert fald en fan :( Desuden troede
> jeg, at de kunne rumme to diske. Kender du ikke et fanless RAID
> 1-monster? Det behøver ikke at være grimt ;)

Hvorfor dog 'øv'? - Når den er så lydløs, man ikke kan høre blæseren, så
er det da kun en fordel for dem, der er 'støjelergikere'.

Eksterne RAID løsninger - kunne fx. være
NewerTech MAXIMus
http://eshop.macsales.com/shop/firewire/usb/raid_1/Gmax
Mercury Elite-AL Pro RAID
http://eshop.macsales.com/shop/firewire/1394/USB/EliteAL/
http://eshop.macsales.com/shop/firewire/1394/USB/EliteAL/PerformanceRAID

Jeg synes de to er noget af det flotteste, jeg har set af eksterne
solutions. Man plejer også at kunne købe AL kabinetterne uden diske, men
jeg kan se, de pt. ikke er 'til rådighed', - OWC er åbenbart ved at
ombygge deres webside...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-08 18:46

> Øv og øv. Ifølge specs har den i hvert fald en fan :( Desuden troede
> jeg, at de kunne rumme to diske. Kender du ikke et fanless RAID
> 1-monster? Det behøver ikke at være grimt ;)

WDC's nuværende serie af eksterne diske er rigtig fornuftige.

Temperature styrede blæsere (siger som en jetjaver når de startes,
men falder til ro når den opdager at der ikk er er varmt)

Studio modellen er udstyret med nearline diske.
Pro versionen er ligeledes med nearline diske men har to af slagsen og
som er stripede.

Begge har FW 800 og fås såhudt jeg visker med esata også.

IMHO pt ubetinget det mest fornuftige på marledet hvad angår eksterne
diske hvis man gerne vil beskytte sine date mod varme og dermed den
visse død.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-08 19:42

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> WDC's nuværende serie af eksterne diske er rigtig fornuftige.

Jeg har en MyBook Premium nu, men noget siger mig, at den ik' rigtig er
bygget til at køre 24/7. Efter godt et år er den begyndt at larme noget
mere, end den har gjort.

> Studio modellen er udstyret med nearline diske.
> Pro versionen er ligeledes med nearline diske men har to af slagsen og
> som er stripede.

Urgh. To ord jeg ikke forstår. Nearline? Striped?

Nearline er det ik' noget med, at de er hurtige? Striped er det ikke
noget med RAID 1?

Jeg vil gerne køre RAID 0.

> Begge har FW 800 og fås såhudt jeg visker med esata også.

Det er selvfølgelig lækkert, men faktisk ikke noget krav. Det er 'kun'
til backup at relativt små mængder data ~200GB.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-08 22:02

Peter Farsinsen skrev den 19-02-2008 19:42:

> Nearline er det ik' noget med, at de er hurtige? Striped er det ikke
> noget med RAID 1?
>
> Jeg vil gerne køre RAID 0.

RAID0 så er diskene blot "sat efter hinanden".

Striped så er diskene "flettede" sammen. Fordelen herved er at en given
skrivning fordeles over flere fysiske diske og derved - i teorien - kan
gå hurtigere.

Eftersom diske har det med at dø, vil man gerne have at data ligger så
en eller flere af diskene i sættet kan udskiftes mens skidtet kører.
Altså redundans. RAID 5.

Spørgsmålet er så hvor rig du er og hvor vigtige dine backupdata er. Er
de vigtige nok, så er det bare om at få spredt nogen kopier ud i den
store verden.

> Det er selvfølgelig lækkert, men faktisk ikke noget krav. Det er 'kun'
> til backup at relativt små mængder data ~200GB.

Herregud. Spørgsmålet er så hvor længe den må være om det.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-08 22:09

> RAID0 så er diskene blot "sat efter hinanden".

OMG - min hjerne kan slet ikke følge med fingrene i dag. Jeg vil gerne
køre RAID 1 ... alle er glade ;)

> Striped så er diskene "flettede" sammen. Fordelen herved er at en given
> skrivning fordeles over flere fysiske diske og derved - i teorien - kan
> gå hurtigere.

Dvs. én stor 'virtuel' disk? Jeg vil gerne ha' spejlede data, hvis den
ene disk skulle dø.

> Eftersom diske har det med at dø, vil man gerne have at data ligger så
> en eller flere af diskene i sættet kan udskiftes mens skidtet kører.
> Altså redundans. RAID 5.

SÅ mange penge, har jeg ik' lyst til at kaste efter det ;)

> Spørgsmålet er så hvor rig du er og hvor vigtige dine backupdata er. Er
> de vigtige nok, så er det bare om at få spredt nogen kopier ud i den
> store verden.

Mmmh - det er kun de mest vigtige data, der får den behandling. Det er
der styr på.

> Herregud. Spørgsmålet er så hvor længe den må være om det.

Altså (underforstået naturligvis :P) der er tale om inkrementel backup.
Hastigheden er faktisk først rigtig relevant, hvis det skulle blive
nødvendigt med restore.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-08 08:21

Peter Farsinsen skrev den 19-02-2008 22:09:

> OMG - min hjerne kan slet ikke følge med fingrene i dag. Jeg vil gerne
> køre RAID 1 ... alle er glade ;)

Hvis du er forvirret så må du lige få styr på RAID-niveauerne. Så
forvirrer du ikke andre også :)

Det skal jeg vist også. RAID 0 påstår wikipedia er stripede diske.

> Mmmh - det er kun de mest vigtige data, der får den behandling. Det er
> der styr på.

Så du vil bare have en "hovsa DET var en fejl"-backup disk?

> Altså (underforstået naturligvis :P) der er tale om inkrementel backup.
> Hastigheden er faktisk først rigtig relevant, hvis det skulle blive
> nødvendigt med restore.

I stedet for at jonglere med RAID var det måske en ide med flere løse
diske som Time machine skifter imellem?

OS X kan også selv lave RAID på løse diske. Det kan give fart på en
scratch-disk.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-02-08 09:26

> Hvis du er forvirret så må du lige få styr på RAID-niveauerne. Så
> forvirrer du ikke andre også :)

Det har jeg vist nok nu. Det ER RAID 1, jeg gerne vil ha'. Spejlede diske.

> Så du vil bare have en "hovsa DET var en fejl"-backup disk?

Ja.

> I stedet for at jonglere med RAID var det måske en ide med flere løse
> diske som Time machine skifter imellem?

Jeg ønsker mig ikke megen anden magi af RAID end en øget sandsynlighed
for at backup'en overlever selvom én af diskene står af. Hvis jeg vælger
flere løse diske, skal jeg selv jonglere rundt med dem. Det lyder
tidskrævende og bøvlet.

Backup er desuden en fin blanding af TimeMachine og rsync.

> OS X kan også selv lave RAID på løse diske. Det kan give fart på en
> scratch-disk.

Altså eksempelvis to firewire diske? Kan TimeMachine snakke med sådan en
disk?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-08 18:29

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> OS X kan også selv lave RAID på løse diske. Det kan give fart på en
> scratch-disk.

majet hvis ellers bus'en ikke er en flaskehals. Det bliver den på Firewire.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-08 23:10

> [...]

> Striped så er diskene "flettede" sammen. Fordelen herved er at en given
> skrivning fordeles over flere fysiske diske og derved - i teorien - kan

Nej,

RAID0 = Striped
RAID1 = Spejlede diske

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-08 00:41

> Urgh. To ord jeg ikke forstår.

> Nearline?

24/7/365 - ikke nødvendigvis hurtigt, men producenten specificere den
til dette brug i n antal år under forudssætning af de ikke bliver for
varm, kolde, fugtige etc.

> Striped?

RAID level 0, aka speed, ikke sikkerhed

Fra : jakob

Dato : 23-02-08 17:19

> WDC's nuværende serie af eksterne diske er rigtig fornuftige.

Da jeg skal ud og købe et par eksterne diske vil jeg gerne lige høre
hvad WDC står for. Er det western digital ?

Hvor købes de i DK ?

Hygge

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-02-08 18:29

jakob wrote:

> Da jeg skal ud og købe et par eksterne diske vil jeg gerne lige høre
> hvad WDC står for. Er det western digital ?

Ja.

> Hvor købes de i DK ?

edbpriser.dk ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jakob

Dato : 23-02-08 18:40

> edbpriser.dk ;)

jeg har faktisk søgt på edbpriser på wdc men fik ikke nogen hits på wdc
så hvis du ved mere så må du gerne sige til.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-08 19:03

jakob <none@none.invalid> wrote:

> Da jeg skal ud og købe et par eksterne diske vil jeg gerne lige høre
> hvad WDC står for. Er det western digital ?

ja

> Hvor købes de i DK ?

jeg har svært ved at forstille mig en leverandør af konsum produkter
der /ikke/ kan levere dem.

Fra : jakob

Dato : 23-02-08 19:07

> jeg har svært ved at forstille mig en leverandør af konsum produkter
> der /ikke/ kan levere dem.

Det er jeg med på når det nu er Western Digital :0).

Har været inde og kigge på edbpriser men de laver ikke firewire800 så
jeg tror jeg skal se om jeg kan finde nogle kabineter istedet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-08 20:52

> Det er jeg med på når det nu er Western Digital :0).
>
> Har været inde og kigge på edbpriser men de laver ikke firewire800

sjovt, vi har en bunke af dem i brug til online arkive - fælles for
dem er at de et hooket op med FW800.

kig igen...

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-08 21:15

> Det er jeg med på når det nu er Western Digital :0).
>
> Har været inde og kigge på edbpriser men de laver ikke firewire800 så
> jeg tror jeg skal se om jeg kan finde nogle kabineter istedet.

Jeg kan da hurtigt finde nogle. Google kan f.eks. søge på danske sider
alene. Så dukker de danske netbutikker op. Det er ofte mere effektivt
end EDBpriser:

<http://www.pixmania.com/dk/dk/585702/art/western-digital/ekstern-harddi
sk-my-book.html>
<http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs
&cs=dkdhs1&sku=A1359191&dgc=SS&cid=7112&lid=187301>
<http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=HDDWD0027>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jakob

Dato : 23-02-08 23:08

> <http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=HDDWD0027>

Takker, min blinde tiltro til edbpriser gjorde at jeg overså den som
firewire800 :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jakob

Dato : 23-02-08 19:03

> http://eshop.macsales.com/shop/hard-drives/External-Enclosures/

Hej

ville lige høre om du har fået leveret fra dem til DK ?

venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-08 02:31

Hej Jakob

jakob wrote:

> ville lige høre om du har fået leveret fra dem til DK ?

Ja, mange gange endda. Jeg har handlet hos dem siden 1998, og indtil nu
har jeg ikke haft ën eneste reklamationssag - bortset fra sidste gang,
hvor der manglede et sæt skruer til HD montering i et kabinet. - Jeg
sendte min faste kontakt derovre en mail, og minsandten om ikke USPS 3
dage efter stod udenfor døren med en lille pakke med et sæt skruer! -
Jeg spurgte endda kun om de ikke bare kunne smide dem i en alm. kuvert
og sende dem med posten..-) - Det kalder jeg service!

Men bortset fra det, så har jeg købt mange forskellige ting i både
Firewire kabinetter, grafikkort, CPU opgraderinger, RAM, PCI udv. kort,
harddiske. o.m.m.

Førhen hvor jeg selv var både moms og importørregistreret, var det meget
nemt, så stod enten USPS, FedEx eller DHL for toldbehandling u/b, og jeg
fik alle papirer ordnet lige til at sende ind og betale moms og evt.
told. De gør de også nu, hvor jeg ikke længere har min lille forretning,
men så skal jeg betale ca. 125kr. for det og ligeledes betale moms og
evt. ved levering.

Hidtil har det ikke rigtig kunnet betale sig at købe harddiske derovre
pga. den hårde konkurrence herhjemme, men nu, hvor dollarkursen er meget
lav, kan det godt betale sig - især, når de har tilbud på både løse
diske eller disk+kabinet løsninger.

Og skulle uheldet være ude med fx. en defekt disk fra Seagate eller
WesternDigital, så behøver man jo ikke sende den derover igen, da begge
firmaers garanti er international, så man fx. kan vælge at sende direkte
til den danske importør istedet for.

Hvis du køber derovre skal du regne med varens pris + forsendelse og
forsikring. Ved levering betaler man moms + evt. told af _hele_ beløbet
- også porto.

Eksempel - køber du fx. for $200USd skal du lægge ca. $52USd til i
porto+fors.. Det tal ganges med dagskurs, den dag, beløbet trækkes på
konto. Dvs. $252Usd + told (ca. 1%) x dagskurs + 125kr. = ca. $255USd x
(fx. ) 5,00Dkr. x 25% moms = 318,75kr. + 125kr. = i alt ca. 1820Dkr.
leveret ved døren. Beløbet til OWC/eshop betales over fx. VISA og du
betaler så omk. til moms og told ved udlevering.

Så ja, jeg har kun gode erfaringer med dem og kan kun anbfale at købe
hos dem, hvis man selv vil købe hjem fra USA.

mvh. Erik Richard

Fra : jakob

Dato : 24-02-08 08:00

> Så ja, jeg har kun gode erfaringer med dem og kan kun anbfale at købe
> hos dem, hvis man selv vil købe hjem fra USA.

Tak for det udførlige svar

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 18-02-08 22:45

Stig Leerbeck wrote:

> [...]
> 2000 kr.
>
> MEN vær opmærsom på at de sidste 250 Gb er dyre - du kan købe en 750 Gb

Det kommer ikke bag på mig.
Hvad er det præcis for en type disk jeg skal gå efter? Skal det bare være SATA
, eller er der andre specifikationer jeg skal være sikker på den opfylder?

Mvh Thomas.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-02-08 00:18

> [...]
> , eller er der andre specifikationer jeg skal være sikker på den opfylder?

Hm, jeg véd ikke, hvor gode de interne 1tb diske endnu er. De får lidt
blandede omtaler, når man læser rundt på nettet...

De to mærker, der får de bedste anmelelser er klart westernDigital og
Seagate.

Den tpe, du skal bruge i en MacPro, er SATA-II/300. '300' står for
overførselshastigheden 300mb/sek..

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-08 03:58

> [...]
> , eller er der andre specifikationer jeg skal være sikker på den opfylder?

bare sata.

Fra : Esben

Dato : 19-02-08 05:39

> [...]

> virkelig passe, at de koster små 2.000 kr mere via Apple Store, eller er der

tomshardware og anandtech er altid et godt sted at starte, selv om jeg
ikke altid ved hvad deres tekniske betegnelser betyder... Barefeats kan
også nogle gange fortæle noget om diskperformance

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-08 07:42

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> tomshardware og anandtech er altid et godt sted at starte, selv om jeg
> ikke altid ved hvad deres tekniske betegnelser betyder... Barefeats kan
> også nogle gange fortæle noget om diskperformance

storagereview.com

Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 20-02-08 01:04

Jeg takker mange gange for de gode svar.

Mvh Thomas.