mac og pc - én disk ?
Fra : Henrik

Dato : 08-02-08 14:39

Har en mac og en pc - og vil gerne bruge den samme USB disk til back
o.lign.

Hvilket format skal disken formatteres i, for at både mac'en og pc'en
kan læse og skrive til disken ?

- et lille sidespørgsmål... skal man gøre noget bestemt for at få mac
og pc til at kunne 'se' hinanden på samme netværk ?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-02-08 00:42

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:
> Har en mac og en pc - og vil gerne bruge den samme USB disk til back
> o.lign.
>
> Hvilket format skal disken formatteres i, for at både mac'en og pc'en
> kan læse og skrive til disken ?

fat32 med de begrænsninger det indbærer hvis du ikke vil ty til Fuse.

> - et lille sidespørgsmål... skal man gøre noget bestemt for at få mac
> og pc til at kunne 'se' hinanden på samme netværk ?

næ. ike ud over man evt skal starte smbd på mac'en.

Fra : Jon

Dato : 09-02-08 09:22

> næ. ike ud over man evt skal starte smbd på mac'en.

Og det vil si:
Fildeling for Windows. Se System Preferences -> Sharing.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 09-02-08 10:44

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> næ. ike ud over man evt skal starte smbd på mac'en.

Jeg er ikke klar over om du selv mere kan se det, men når du svarer helt
nye Mac-brugere så er det ikke sikkert at de ved hvad smbd er for en
størrelse.....

Fra : Henrik

Dato : 09-02-08 03:11

On 9 Feb., 10:44, Henry Lerche Madsen <henrylerchemad...@mac.com>
wrote:

> Jeg er ikke klar over om du selv mere kan se det, men når du svarer helt
> nye Mac-brugere så er det ikke sikkert at de ved hvad smbd er for en
> størrelse.....

Jeg havde fået det til at virke, så fik jeg opgraderet til 10.5 - og
nu kan jeg ikke finde det punkt jeg aktiverede i 10.4 (windows
fildeling tror jeg det hed) - Hvor finder jeg det punkt i 10.5 ? Jeg
kigger under systemindstillinger / internet & netværk / deling.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-08 11:19

> [...]

> fildeling tror jeg det hed) - Hvor finder jeg det punkt i 10.5 ? Jeg
> kigger under systemindstillinger / internet & netværk / deling.

Det må være Arkivdeling, det sted du står i. Husk på at Apple Danmark
har klokket i det da de oversatte engelsk 'file' til dansk 'arkiv';
standardoversættelsen er 'fil'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik

Dato : 09-02-08 04:06

On 9 Feb., 11:19, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Det må være Arkivdeling, det sted du står i. Husk på at Apple Danmark
> har klokket i det da de oversatte engelsk 'file' til dansk 'arkiv';
> [...]

yes... så kan jeg min mac på pc'en... men pc'en kræver et login-in..
jeg har prøvet med det som jeg bruge på mac'en, men den skriver
username eller password incorrect.. nogen bud ?

Jeg prøver også at finde pc'en på mac'en - jeg klikker på 'gå' -
'netværk' men her kommer ingen maskiner eller nogen frem, bare et
blank vindue.. hvordan kan jeg 'se' min pc på mac'en ?

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-08 12:46

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> yes... så kan jeg min mac på pc'en... men pc'en kræver et login-in..
> jeg har prøvet med det som jeg bruge på mac'en, men den skriver
> username eller password incorrect.. nogen bud ?

Måske noget med kryptering over nettet?

> Jeg prøver også at finde pc'en på mac'en - jeg klikker på 'gå' -
> 'netværk' men her kommer ingen maskiner eller nogen frem, bare et
> blank vindue.. hvordan kan jeg 'se' min pc på mac'en ?

PCen skal ihvert fald indstilles til at tillade adgang.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-02-08 16:13

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> yes... så kan jeg min mac på pc'en... men pc'en kræver et login-in..
> jeg har prøvet med det som jeg bruge på mac'en, men den skriver
> username eller password incorrect.. nogen bud ?

Det username du skal bruge er den korte form. Du kan se det på navnet på
dit hjem i Finder.

Fra : Henrik

Dato : 09-02-08 08:35

On 9 Feb., 16:12, nos...@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

> Det username du skal bruge er den korte form. Du kan se det på navnet på
> dit hjem i Finder.
>
> --
> Mvh./Regards,    Niels Jørgen Kruse,    Vanløse, Denmark

Det kniber lidt... jeg kan ikke finde noget der 'rimer' på hjem i
finder.. kan du beskrive lidt nærmere?

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 09-02-08 17:27

> Det kniber lidt... jeg kan ikke finde noget der 'rimer' på hjem i
> finder.. kan du beskrive lidt nærmere?

Det lille hus - altså hverken det på prærien eller det med hjerte i
døren - peg med musen på det i Dock
Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Henrik

Dato : 09-02-08 09:37

On 9 Feb., 17:27, m...@mothsoft.dk (Mogens Thyregod) wrote:

> Det lille hus - altså hverken det på prærien eller det med hjerte i
> [...]

Så er der styr på det... tak !