1-tast-betjent
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-02-08 14:26

Jeg har en nabo, som sidder i køresstol og kun kan bruge hovedet!
Han har brugt Mac i årtier og har p.t. en Mac Mini m. OS 10.4.

Han betjener den med en pind i munden, og bruger derfor dels noget speciel
hardware, dels panelet Universel Adgang.

Pointen er, at han i sagens natur kun kan trykke på 1 tast af gangen. Bl.a.
styres markøren rundt på skærmen med piletaster... en af gangen.

Hardware:
A.
Et ældre ADB tastatur med en ADB til USB adapter. Han kan godt lide den
slags tastatur, som jo er fullsize med numerisk osv. Og meget solidt.

B.
Et specialbygget 1-tast-betjent tastatur med store taster til de 4
piletaster, enter, control...

C.
En specialbygget lille boks, som sidder mellem ovennævnte og tastatur/Mac
Mini. Der er vistnok drivere til denne boks.

Problemet er, at der tit er problemer med, at tingene ikke opfører sig, som
de skal. Pludselig virker tastaturerne ikke - sommetider virker alt igen
efter genstart.

B og C er lavet på et specialværksted, som er lukket. Ham der byggede det er
ikke kontaktbar, og der er ingen dokumentation.

Min fornemmelse er, at problemerne kunne skyldes, at alting er lavet til OS
9 længe før USB blev standard for mus/tastatur, og at drivere til B og C
ligeledes er fra forrige årtusind. Jeg mindes endeløse problemer under OS 7,
8, 9 med tilbehør, som ikke altid fungerer.

Findes der noget mere moderne?
Er der nogen ben i at lave et oversize 6-8 knaps tastatur til USB?
Findes der et solidt stort moderne tastatur?

mvh. Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-08 17:23

nospamtoMike [8000 C] wrote:
> [...]
>
> B og C er lavet på et specialværksted, som er lukket. Ham der byggede det er
> ikke kontaktbar, og der er ingen dokumentation.

Hm, problemet kan meget vel være en kombination af en MacMini - specielt
hvis det er en IntelMini. iMate - USB->ADB adapteren virker ikke med
Intelbaserede Mac på andet end de almindelige taster, hvilket betyder,
at en del af de specielle bogstaver som $§¯, @º ikke er tilgængelige på
normal vis.

Jeg har haft kontakt til griffin, og de vil ikke genoptage en opdatering
af iMate både pga., at ADB tastaturerne nu kun kan bestilles som
reservedele og derfor er hundedyre, dels pga. at der bruges en del
speciel Intel-baseret kode, som Apple ikke vil frigive. - formentlig
pga., at noget af samme kode bruges til at 'låse' Mac OS X, så det ikke
umiddelbart kan installeres på en alm. PC.

Jeg hører selv til dem, der klart foretrækker de store Apple Extended II
ISO tastaturer, - hvaliteten er klart bedre end de nye.

> [...]
> ligeledes er fra forrige årtusind. Jeg mindes endeløse problemer under OS 7,
> 8, 9 med tilbehør, som ikke altid fungerer.

Det har jeg nu aldrig oplevet...

> Findes der noget mere moderne?

Hm, et løsningsforslag kunne måske være en lille Wacom A5/A6 Tablet. Den
er jo både bevægelses- og trykfølsom - også uden brug af den specielle
pen. Her er der ihvertfald software til både PPC og IntelMacs, og det
virker umiddelbart på alle systemer.

> Er der nogen ben i at lave et oversize 6-8 knaps tastatur til USB?

Så skal han ihvertfald omkring Hjælpemiddelcentralen her i byen. Der
findes en del specielle ting til computere, men hvor meget eller hvor
lidt, der er til Mac, tør jeg ikke lige sige.

> Findes der et solidt stort moderne tastatur?

Det gør der faktisk. Microsoft laver et godt og rimelig solidt USB
tastatur, der virker out-of-the-box, hvis man sørger for at installere
krivere, før man tilslutter tastaturet. Tastaturet hedder "Microsoft
Comfort Curve" og er et semi-ergonomisk tastatur med taster, der er lidt
større end normale tastaturtaster. Prisen varierer fra butik til butik
mellem 149kr. og 249kr.. Jeg købte det selv i Fona på Søndergade til
249kr. lige efter, det blev introduceret, men har set, at fx. Midtdata
nu har det til 149kr.....

Tasterne på Comfort Curve er helt flade, så de er nemme at ramme, og de
er lette at trykke på. Det er ikke bare en gummimembran, der holder
elasticiteten, men en kombination af fjedre og membran, hvilket også gør
det mere stabilt.

Hm, - lige et spørgsmål.... Er han i stand til at tale normalt, eller er
hans handicap spastisk bestemt? - Hvis han kan tale normalt, kunne en
løsning være brug af Text-To-Speech og Speechrecognition, da der nu er
kommet ganske gode danske stemmer til brug direkte på OS X, via
Ghostreader eller den nye iVox fra Telia InfoVox. Disse stemmer er både
OS X og windows kompatible, så taledokumenter, der er lavet på den ene
platform, kan umiddelbart afspilles på den anden.

Jeg tænkte også lidt på IBMs Viavoice, men den laves ikke på dansk til
Apple - kun til windows, og den engelske sammen med OS X er meget
ustabil i brug, så det er ikke en løsning, jeg vil anbefale. Fordelen
ved ViaVoice ville ellers være, at den kan styre både tastatur og
dokumenter blot ved at udtale et enkelt bogstav eller to sammen med den
indbyggede ordliste, hvilket vil betyde, at hvis man fx. siger bogstavet
'a', skriver den det lille 'a', og siger man tilsv. 'b', skriver den
'b', osv.osv..... Sætter man den op til at bruge forkortelser
(abbreviations) vil den umiddelbart vælge det ord, der først begynder
med 'a'/'b' osv. - på engelsk fx. 'o' 't' 'd' vil så blive skrevet som
'on the day'.... - Hm, måske kunne det være en idé at kontakte IBM
Danmark og høre, om de har en ny ver. på vej til OS X... Da en anden
fordel ved netop ViaVoice er, at den kan sættes op til at bruges af fx.
spastikere, der har en mangelfuld udtale af ord. - Altså at ordene, som
den handicappede siger, fonetisk bliver indlagt i programmets ordliste,
så selv et mangelfuldt udtalt ord, vil blive skrevet korrekt...

Men som sagt, så vil det nok være en god idé at kontakte
Hjælpemiddelcentralen og få en snak med en konsulent dérfra. - Her er
det en klar fordel, at din nabo allerede er godt kendt med selve brugen
af sin computer, så det formentlig kun vil være speciel software
og/eller noget specielt hardware, der skal anskaffes / laves / tilrettes...

Hjælpemiddelcentralen for Århus kan kontakes på 70250422.

mvh. Erik Richard

Fra : Søren Christensen

Dato : 07-02-08 18:49

On Thu, 07 Feb 2008 14:25:36 +0100, nospamtoMike [8000 C] wrote:

> [...]
>
> Pointen er, at han i sagens natur kun kan trykke på 1 tast af gangen. Bl.a.
> styres markøren rundt på skærmen med piletaster... en af gangen.

[snip]

> Findes der noget mere moderne?
> Er der nogen ben i at lave et oversize 6-8 knaps tastatur til USB?
> Findes der et solidt stort moderne tastatur?

Jeg kender ikke så meget til området, men kan x-keys bruges?
http://www.x-keys.com/

Med venlig hilsen
Søren Christensen