Mac eller pc?
Fra : Kert Rats

Dato : 06-02-08 18:44

Med fare for at starte en religionskrig spørger jeg her i gruppen: Skal min
nye bærbare være en pc, altså Windows-baseret, eller skal jeg købe en mac?

Flere har over for mig påpeget, at en mac i dag er noget nær det optimale at
arbejde med. Brugervenligheden er i top, sikkerheden er i top, en mac
crasher aldrig. Kort sagt: Mac er bare sagen!

Jeg må tilstå, at jeg stadig hælder mere til en pc, fordi jeg er godt
hjemmevant i pc-verdenen. Men jeg kan ikke helt lade være med at overveje en
mac, hvis den virkelig er så fremragende, som flere slår til lyd for.

Hvad er jeres holdning?
Mac eller pc?

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

-----------------
www.trekkies.dk
Danmarks Star Trek-forening
med ca. 500 medlemmer

Fra : Jon

Dato : 06-02-08 19:34

Kert Rats <stendod@gravklar.dk> wrote:

> Hvad er jeres holdning?
> Mac eller pc?

Her spør du jo kun svorne Mac-mennesker, de fleste danskere, men også
noen nordmenn (som meg). De fleste vil vel derfor gi deg svar at Mac er
bra, eller i alle fall bør vurderes nøye. Men det er klart - vi mener
det jo også!

Her er noen momenter jeg mener du bør ta med i regnestykket:

- Arbeider du meget med "media" (bilder, film, lyd, trykksaker) enten
profesjonelt eller som aktiv hobby, eller ønsker du å kunne gjøre det?
Her er nok de fleste enige om at Mac har til dels kraftige fortrinn, og
iLife-suiten som følger fritt med alle nye Macer er antagelig noe av det
beste til bilder, film og lyd som produseres for amatører i dag. På
profesjonell film og lyd er Mac ekstremt sterk også.

- Skal du anvende din hjemmemaskin mye til ditt arbeide, og hva slags
arbeide? Herunder: Har ditt arbeide behov for særlige programmer eller
verktøy som muligens kun kan brukes på PC (eller Mac)? Dette kan telle
begge veier, avhengig av svar.

- Har du mange kommsersielle programmer du er avhengig av, hvor du
muligens må skaffe ny lisens? Jeg er ikkke 100% sikker, men mener at
noen programmer (Adobe?) tillater at man flytter en lisens, mens andre
ikke gjør. Det er helt klart et moment som må tas med i den økonomiske
oppstilling. De fleste profesjonelle programmer (Microsoft Office,
Adobes programmer, m.fl.) finnes i versjoner for både Mac og PC, men det
varierer hvordan lisensbetingelsene er utformet. Sjekk med din
leverandør om dette vil bety noe for deg.

- Er du meget plaget med virus/trojanere i dag? Mac er inntil nu fri for
dem - helt fri...

- Har du erfaring for at du kan bruke din PC på en måte som gjør at du
har en stabil og produktiv arbeidsdag, eller har du mange problemer med
krasj, programstopp, driverkonflikter, m.m.? Mac har meget høy
stabilitet og stort sett meget få driver- og programvarekonflikter.

- Siden du er en erfaren PC-bruker, antar jeg at du finner deg godt til
rette med Windows' brukerflate. Derfor skal jeg ikke si at "jamen, Mac
er så mye enklere". Det vil helt klart være en overgang hvor du vil føle
at ting ikke fungerer helt ut som du forventer, osv. Men jeg tror du vil
finne at den fasen er kort, og at programmer fungerer mer konsistent og
likeartet på Mac, slik at det tar kortere tid å lære nye programmer.

- Bor du i nærheten av Mac-forhandlere eller ressurspersoner? Denne
gruppen er en meget god ressurs, men det er klart at det er en fordel å
være i nærheten av noen dersom noe skulle bli svært.

Sjekk også Apples hjemmesider - og trekk så fra en del for reklamen
- der er faktisk en del gode ressurser der når man fjerner litt
marketing-speak. F.eks.:

http://www.apple.com/getamac/
http://www.apple.com/support/switch101/
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-08 23:06

Jon wrote:

> [...]
> beste til bilder, film og lyd som produseres for amatører i dag. På
> profesjonell film og lyd er Mac ekstremt sterk også.

Nja, iMovie og iDVD kan da bruges til husmandsbrug, men skal man lave
prof, så hedder det Finalcut pro...

> [...]
> arbeide? Herunder: Har ditt arbeide behov for særlige programmer eller
> verktøy som muligens kun kan brukes på PC (eller Mac)? Dette kan telle

Jon, her glemmer du at sige, at alle nye Mac kan få installeret windows
og sågar boote i både XP og vista eller kører virtuelt via Parallels
desktop elelr VMWare Fusion...

> [...]
> varierer hvordan lisensbetingelsene er utformet. Sjekk med din
> leverandør om dette vil bety noe for deg.

Hverken Adobe, quark eller Microsoft ombytter/flytter licens fra en
platform til en anden uden betaling. Men man kan crossgrade fra win til
Mac eller fra Mac til Win ver. for en meget rimelig pris.

Men her vil jeg tilråde, at man istedet installerer en Windows XP eller
XP Pro - ikke vista, - den er simpelthen for dårlig, - og så bruger de
specifikke Windows versioner, man har, indtil man vil opgradere, og så
crossgrade på det tidspunkt.

Det er jo ikke alle, der står med 30-40-50.000 kr. til software lige,
når man har købt ny computer. - så er et par tusind for en XP Pr0 +
Parallels/WMWareFusion temmelig meget billigere.

> [...]
> krasj, programstopp, driverkonflikter, m.m.? Mac har meget høy
> stabilitet og stort sett meget få driver- og programvarekonflikter.

Just præcis... Jeg har på det seneste mødt flere, der hævder, at efter
de er gået over til en Intel-baseret Mac og endda installeret en Windows
sammen med OS X, har de fået langt _færre_ driverproblemer...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-08 05:34

> Det er jo ikke alle, der står med 30-40-50.000 kr. til software lige,
> når man har købt ny computer. - så er et par tusind for en XP Pr0 +
> Parallels/WMWareFusion temmelig meget billigere.

Har man en gammel Win-maskine, har man vel også en XP. Mindst. Og hvis
man insisterer på at overholde Microsofts licens-betingelser, så
installerer man bare Linux på den gamle, inden man eventuelt sælger den
videre.

Parallels eller VMWareFusion er i øvrigt kun nødvendig hvis man vil køre
Windows samtidig med at man kører MacOS X, noget der eksempelvis gør at
man kan klippe-klistre mellem dem. Man har jo også optionen at boote
direkte ind i Windows. Parallels tillader at man bruger samme
installation til begge, hvilket også kan være praktisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-08 05:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> man insisterer på at overholde Microsofts licens-betingelser, så
> installerer man bare Linux på den gamle, inden man eventuelt sælger den

Hvis det skal være helt rigtig så kan en OEM windows licenser ikke
flyttes. De dør med maskinen.

Og du får nok også problemer med at få den aktiveret på den virtuelle
maskine hvis licensen har været installeret på en fysisk maskine før ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-08 06:18

> [...]
>
> Og du får nok også problemer med at få den aktiveret på den virtuelle
> maskine hvis licensen har været installeret på en fysisk maskine før ...

Jeg må så indrømme, at jeg er vant til skolelicenser ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-08 13:13

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Og du får nok også problemer med at få den aktiveret på den virtuelle
> maskine hvis licensen har været installeret på en fysisk maskine før ...

Som tidl. nævnt, thomas, så kan man til enhver tid deaktivere en given
windows ver. hos MS og installere på en anden maskine.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-08 13:33

> Som tidl. nævnt, thomas, så kan man til enhver tid deaktivere en given
> windows ver. hos MS og installere på en anden maskine.

Retail ja ... OEM nej ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-08 14:06

Thomas von Hassel wrote:

> Retail ja ... OEM nej ...

Også OEM jo...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-08 15:11

> Også OEM jo...

Nej .. en OEM licens lever og dør med den maskine den er født med. Det
er bla. derfor at licens klistermærket ikke kan fjernes.

Kun retail udgaver kan deaktiveres og flyttes ...

og hvis du ikke tror på mig:

<http://blogs.msdn.com/mssmallbiz/archive/2005/06/06/425681.aspx>

"4) Can I uninstall my OEM software from one machine and install it on a
new or replacement machine?
- ANSWER: No. OEM software has no transferability of license rights.
This is not new and has been the case for a long, long, long, time. Look
in your End-User License Agreement (EULA) for your OEM software. You
will notice it does not include Transferability of License Rights. This
is just one of the many differences between OEM and Retail or Volume
License software. For a more in-depth comparison of the various
licensing types, I would recommend either viewing the, "What is the
difference between OEM, Retail Box, and Volume Licensing software? Which
is right for me?" video we have posted on the Microsoft Small Business
Channel Community Site in the Common Question and Misconceptions section
or read through the, "Open vs. Retail Print Version" document we have
posted in the MS Small Biz Shared Documents section of the Microsoft

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-08 17:35

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> er bla. derfor at licens klistermærket ikke kan fjernes.
>
> Kun retail udgaver kan deaktiveres og flyttes ...

Beklager Thomas, men jeg har både aktiveret og deaktiveret OEM versioner
af Win98, ME, 2000 og xP mere end én gang! - Og det har virket _hver_
gang, - uden at M$ har brokket sig over det!

mvh. Erik Richard

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 07-02-08 18:32

Erik Richard Sørensen skrev:

> Beklager Thomas, men jeg har både aktiveret og deaktiveret OEM versioner
> af Win98, ME, 2000 og xP mere end én gang! - Og det har virket _hver_
> gang, - uden at M$ har brokket sig over det!

Hvordan "deaktiverer" man en licens ?

Mvh

Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-08 19:38

> Beklager Thomas, men jeg har både aktiveret og deaktiveret OEM versioner
> af Win98, ME, 2000 og xP mere end én gang! - Og det har virket _hver_
> gang, - uden at M$ har brokket sig over det!

Jammen, så lad os lige være enige om hvad du snakker om. For det første,
du har aldrig skullet aktivere Win98 eller Me.

Du kan godt geninstallere XP på den _samme_ maskine og få den aktiveret
igen. Du kan også være heldig at aktivere den på en anden maskine, det
kommer lidt an på hvor ens de er mht. hardware. Kan ske der også er en
"grace" funktion indbygget men jeg har ikke lige styr på hvordan den
fungerer.

Men det ændrer ikke på det faktum at licencen hænger på maskinen og ikke
må flyttes. Hvorfor tror du en OEM licens koster det den koster ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 07-02-08 17:38

Den 07.02.2008 kl. 15:11 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> Nej .. en OEM licens lever og dør med den maskine den er født med. Det
> er bla. derfor at licens klistermærket ikke kan fjernes.
Tror du på genopstandelsen?

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-08 19:38

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Tror du på genopstandelsen?

nope... :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-08 13:09

Per Rønne wrote:

> [...]
> man insisterer på at overholde Microsofts licens-betingelser, så
> installerer man bare Linux på den gamle, inden man eventuelt sælger den

Hvorfor dog det? - Man afregistrerer ganske enkelt den Windows version,
man har på en given maskine, hvorefter man frit kan bruge den på en
anden og genregistrere på den ny maskine. - Medmindre, - at den Windows
version, der er til rådighed, er 'låst' til en given 'brand' - altså, at
der står trykt et hardware produktnanvn på den Windows, der fulgte ed
maskinen. Det er dog ikke så normalt længere, men førhen var det ikke
normalt, at der fx. på den Windows, der fulgte med HP maskiner, var
trykt et lille 'HP' mærke på Windows CD'en. - Jeg har fx. et par CD'ere,
der er 'branded' på den måde... - Men ellers er det da muligt at købe en
uåbnet Windows XP/XPPro til en billig penge gennem
dk.marked.privat.edb.software gruppen...

> [...]
> direkte ind i Windows. Parallels tillader at man bruger samme
> installation til begge, hvilket også kan være praktisk.

Qua en tidl. diskussion, så usk lige, at man godt kan risikere at komme
ud for, at man skal have 2x Win licenser til rådighed, hvis man bruger
VMWareFusion eller Parallels.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-08 14:03

> [...]
>
> Qua en tidl. diskussion, så usk lige, at man godt kan risikere at komme
> ud for, at man skal have 2x Win licenser til rådighed, hvis man bruger

Også hvis man starter op med den samme, altså i Parallels starter op fra
den harddisk partition, som BootCamp har lavet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-08 14:27

Per Rønne wrote:

> Også hvis man starter op med den samme, altså i Parallels starter op fra
> den harddisk partition, som BootCamp har lavet?

Ja, det kommer an på, hvordan Windows registrerer sig selv. Hvis den
registrerer sig som værende _2_ forskellige hardware setups, så skal man
reg. både den virtuelle - Fusion/Parallels og som booted - Mac hardwaren

I praksis... Hvis du har både en ren Win-baseret PC, hvor du har brugt
din windows to gange, hvis du fx. har ændret så meget på hardwaren, at
det har krævet en genregistrering, så har du kun _1_ registrering
tilbage. Har du så glemt at deaktivere den ene gang pådin PC efter at
have ombygget din PC computer, så har du kun den sidste ene reg.
mulighed tilbage og kan derfor kun registrere/aktivere den på enten
Fusion/parallels eller via en Bootcamp install. Har du derimod husket at
deaktivere den ene gang, hvor du har ombygget din PC, så har du stadig
_2_ muligheder for aktivering - 1 til Fusion/Parallels og 1 til en
Bootcamp install.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-08 14:46

> [...]
> deaktivere den ene gang, hvor du har ombygget din PC, så har du stadig
> _2_ muligheder for aktivering - 1 til Fusion/Parallels og 1 til en

Heldigvis er der ikke de problemer med en skolelicens - den kan man
tilsyneladende installere på et ubegrænset antal gange.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 07-02-08 10:46

> Nja, iMovie og iDVD kan da bruges til husmandsbrug, men skal man lave
> prof, så hedder det Finalcut pro...

som jeg sa: "som produseres for amatører". Og det finnes også noe som
heter Final Cut Express, gjør det ikke? Poenget var imidlertid også å si
noe om hva som finnes av muligheter "out of the box". Det gjør jo FCP så
definitivt ikke.

> Jon, her glemmer du at sige, at alle nye Mac kan få installeret windows
> og sågar boote i både XP og vista eller kører virtuelt via Parallels
> desktop elelr VMWare Fusion...

Nei, jeg glemte det ikke. Jeg sa det bevisst ikke; simpelthen fordi at
hvis arbeidet (eller en viktig hobby, for den saks skyld) krever mye
Windows-bruk, så blir det et stort spørsmål om det kan svare seg å bruke
Mac, selv om man *kan* bruke både Mac OS og Win på samme boks. Det blir
jo nødvendig å spørre om det overhodet er verdt ekstra arbeide og penger
i et slikt scenario. Etter min mening er det neppe det, men YMMV.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-08 13:56

Jon wrote:

> [...]
> heter Final Cut Express, gjør det ikke? Poenget var imidlertid også å si
> noe om hva som finnes av muligheter "out of the box". Det gjør jo FCP så

Det er da klart...

> [...]
> jo nødvendig å spørre om det overhodet er verdt ekstra arbeide og penger
> i et slikt scenario. Etter min mening er det neppe det, men YMMV.

Jeg tænker det selvfølgelig ud fra 2 scenarier....
1, det vil blive billigst i en overgangsfase. - Fx. er en MBP jo ikke
det billigste, og skal man derudover også bruge 30-40-50.000kr. på
software - eller bare det halve ved crossgrades, så er det altså stadig
dyrt...
2, Der findes stadig specifikke programmer, der ikke laves / er porteret
til mac, og hvor der heller ikke findes et rimeligt og forholdsvis
billigt alternativ.

Eller sagt på jy(d)sk, - hvor tit vil du spise hvregrød det næste års
tid.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-08 23:29

Erik Richard Sørensen skrev den 07-02-2008 13:56:

> Eller sagt på jy(d)sk, - hvor tit vil du spise hvregrød det næste års
> tid.

Havregrød? LUKSUS. Når VI købte ny datamat fik vi koldt grus og boede
på bunden af en sø, og var LYKKELIGE!

Kan du iøvrigt koge havregrød på din Mac Pro?

--
Thorbjørn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-08 23:35

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Havregrød? LUKSUS. Når VI købte ny datamat fik vi koldt grus og boede
> på bunden af en sø, og var LYKKELIGE!

Koldt grus? - det er det, vi kalder tørstegt flæsketerninger..-)

> Kan du iøvrigt koge havregrød på din Mac Pro?

Nej, det er den koldeste jomfru, jeg endnu har haft med at gøre.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 06-02-08 19:41

Hey

> Hvad er jeres holdning?
> Mac eller pc?

Nu spørger du jo i en Mac gruppe, så mon ikke svaret er Mac ;)

Jeg skiftede fra væk fra Windows verdenen for 5-6 år siden, og har aldrig
fortrudt det et sekund. Alt virker bare så gennemtænkt og ligetil. Du får
også et operativsystem der efter min mening, kører langt bedre end Windows
XP og Vista - det er virkelig bare en fornøjelse at arbejde med :)

Maskinerne virker godt skruet sammen, og er udført i et smukt design - kan
pynte i de fleste stuer ;)

Mvh
Hans

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 06-02-08 21:24

Prøv det.
Hvis du fortryder, installerer du bare XP eller Vista på din MacBook/Pro/Air
og du har verdens sejeste WinDåse...

mvh. Mikael

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-02-08 19:41

Kert Rats skrev:

> [...]
> mac, hvis den virkelig er så fremragende, som flere slår til lyd for.

Jamen herinde vil de fleste nok anbefale en Mac
Da jeg selv først havde prøvet det, ja så var der ingen vej tilbage.

Da en Mac i dag er med Intel processorer kan den boote i både Windows og
OS X. Faktisk er Macbook pro sidst i 2007 kåret som den hurtigste
maskine til Vista.

Der er flere ting du skal overveje, men hvis du alligevel vil boote i
Windows, så kan du lige så godt købe en PC.
Tag et kig på disse sider brug god tid til det, så har du et lille
overblik over hvad man kan med en Mac.

http://www.apple.com/findouthow/macosx/

http://www.apple.com/ilife/
http://www.apple.com/iwork/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-02-08 19:49

> [...]

> mac, hvis den virkelig er så fremragende, som flere slår til lyd for.

Hvis du er klar til at bruge lidt tid og penge (du skal formentlig
re-investere i dine programmer ?) så gå med mac. Hvis du bare vil have
noget der virker og som du er fortrolig med så gå med pc.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 06-02-08 20:07

Den 06.02.2008 kl. 18:43 skrev Kert Rats <stendod@gravklar.dk>:

> [...]
> overveje en
> mac, hvis den virkelig er så fremragende, som flere slår til lyd for.

Du skal helt afgjort købe en PC. Det er jo den dit hjerte hælder til!

Hvis du skal have at vide hvad en Mac er, så er du ikke moden til den
endnu. En Mac køber man når man er syg og træt af virusangreb, spyware,
adware, afbrydelser fra systemet, Windowsproklamationer right in my
face:"Windows er klar til at lukke og genstarte!" "Dit system er i fare!"-
"Inden download skal Windows have ret til at installere genuine advantage
og kontrollere at du ejer en ægte Windows!"- "En OEM giver kun ret til at
bruge Windows på den købte maskine!"
Eller:
"Øh! Kurt! Jeg har altså købt et videokamera, hvilke noget software skal
jeg bruge? jeg har kun USB, men det går så langsomt. Skal jeg købe
Pinnacle der koster 1595,-? jeg synes det er lidt meget?!-Måske skulle jeg
hellere have købt en Mac med iMovie installeret?"

Når man er træt af alt det, så véd man hvorfor man køber en Mac!

Du er ikke træt af det endnu, så du skal købe en Windowsmaskine! Du får
lige straks mere for pengene. Men du får ikke en komplet softwarepakke med
som Macbrugerne får. Macbrugerne skal heller ikke have deres system
aktiveret. Hvis en Macbruger gad, så kunne han installere styresystemet på
100 Mac's uden at blive bebrejdet det.
Det gør ham så blød at han gerne giver en plov-mere for at installere den
på 5 maskiner.

God fornøjelse med din Windowsmaskine.-Men se lige hvad du går glip
af(-psst! filmen er optaget fra skærmen med en Mac:
http://www.luen.dk/macpc.mov

...Og åh ja jeg håber du kan se filmen? Den er i high definition og spiller
bedst i QuickTime. Alligevel fylder den kun 29,9 megabyte.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-02-08 22:43

> [...]

> mac, hvis den virkelig er så fremragende, som flere slår til lyd for.

Din interesse for Star Trek taget i betragtning, vil du jo få et rent
kick af Apples Time Machine, Timecapsule og andre futuristiske indslag.

Det vil være som at stå på kommandobroen i Enterprise.

So what are you wating for, Kirk?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-02-08 17:49

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> kick af Apples Time Machine, Timecapsule og andre futuristiske indslag.
>
> Det vil være som at stå på kommandobroen i Enterprise.

DEu

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Niels Poulsen

Dato : 07-02-08 11:21

Kert Rats skrev:
> [...]
> mac, hvis den virkelig er så fremragende, som flere slår til lyd for.

Ja men hvorfor spørger du så vis du er klar over at du starter en
regionskrig det må værre at du ønsker en regionskrig

--
http://www.youtube.com/watch?v=HM7Xf7apfhE

http://www.youtube.com/watch?v=FqxWMwixh6g&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=EZ7KH1hPhs8&feature=related

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-08 13:39

Niels Poulsen <mac@mac> wrote:

> Ja men hvorfor spørger du så vis du er klar over at du starter en
> regionskrig det må værre at du ønsker en regionskrig

Foreløbig er det da ikke endt i en religionskrig - der er endda dem der
anbefaler Kert Rats at fortsætte med Windows-platformen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-08 14:04

Niels Poulsen wrote:

> Ja men hvorfor spørger du så vis du er klar over at du starter en
> regionskrig det må værre at du ønsker en regionskrig

Niels, jeg tror netop ikke, Kert er ude efter en religionskrig, men
derimod en saglig diskussion om fordele og ulemper ved OS X kontra windows.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-02-08 17:49

> [...]

> mac, hvis den virkelig er så fremragende, som flere slår til lyd for.

Du kender vel Sprit Shapiro - hun er også Mac bruger.

Fra : Kert Rats

Dato : 08-02-08 17:36

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Du kender vel Sprit Shapiro - hun er også Mac bruger.

Spritt Schapiro er ikke længere medlem af trekkies.dk. Jeg har ikke haft
fornøjelsen af at lære Spritt at kende.

Venligst

Kert Rats

Fra : saxjax

Dato : 08-02-08 02:30

On 6 Feb., 18:43, "Kert Rats" <sten...@gravklar.dk> wrote:
> [...]
> mac, hvis den virkelig er så fremragende, som flere slår til lyd for.

En af de ting som jeg har sat Meget pris på er adgangen til unix
baseret opensource freeware, metronom, tuner, Backup, tekstbehandling,
billedbehandling, lydstudie,mindmapping.....jeg kunne blive ved.
det er 8 år siden jeg skiftede og det var lidt besværligt at alle ens
dos komandoer var ubrugelige, man kunne ikke rigtig komme om bagved og
pille og såd'n
MEN
det er det fedeste jeg nogensinde har gjort.
jeg har aldrig kigget så lidt efter nyt udstyr til min computer. (det
var lidt svært at kaste sig over computer reklamerne og så opdage at
der ikke var nogetsomhelst som jeg ikke havde indbygget i min maskine
i forvejen, men det vænner man sig nu til!!
Designet er det lækreste at arbejde med, servicen er elendig men jeg
har kun haft brug for det en gang i 8 år. jeg har indtryk af at folk
hellere køber nyt end at prøve at kæmpe med apples
reperationspolitik.
der kan være lidt problemer på nettet, men der findes workarounds til
alt.
som macbruger bliver man nærmest en del af en familie som alle mener
næsten det samme.......det betyder også at folk er umanerligt
hjælpsomme...hvilket er en fantastisk følelse, jaøhh lidt rodet men

MAC er FEDT for sjælen (altså flerumættede plante fedt og hvistnok
også lige så stille tilnærmende noget øko)

saxjax