/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Reparation af MacBook
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 05-02-08 15:59

Har en MacBook, som ikke ret tit gider starte. Den går osse tit ud uden
advarsel.
Når det sker, kommer der en gentagen lyd fra DVD drevet, som om den lige
prøver at checke, om der er en skive i. Omtrent samme lyd som når en MacBook
startes normalt, men ikke helt.
Dette er er altså inden den booter; inden der kommer noget på skærmen.

Giver det mening at betale 500,- til f.x. Humac for at få undersøgt årsagen?

Er der nogen der kender problemet?

Er det "bare" DVD drevet, som er stået af, og hvad koster et nyt?

Den er 14 måneder gammel

mvh. Mikael


 
 
Jesper Haaber Gyllin~ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 05-02-08 16:09

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Har en MacBook, som ikke ret tit gider starte. Den går osse tit ud uden
> advarsel.
> Når det sker, kommer der en gentagen lyd fra DVD drevet, som om den lige
> prøver at checke, om der er en skive i. Omtrent samme lyd som når en MacBook
> startes normalt, men ikke helt.
> Dette er er altså inden den booter; inden der kommer noget på skærmen.
>
> Giver det mening at betale 500,- til f.x. Humac for at få undersøgt årsagen?
>
> Er der nogen der kender problemet?
>
> Er det "bare" DVD drevet, som er stået af, og hvad koster et nyt?
>
> Den er 14 måneder gammel
>
> mvh. Mikael

Det er harddisken.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/
AIM/iChat: macnerd1965 & MSN: jesper@gylling.net
Skype: jesperhaabergylling

Esben (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 05-02-08 16:12

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:
>
> > Har en MacBook, som ikke ret tit gider starte. Den går osse tit ud uden
> > advarsel.
> > Når det sker, kommer der en gentagen lyd fra DVD drevet, som om den lige
> > prøver at checke, om der er en skive i. Omtrent samme lyd som når en MacBook
> > startes normalt, men ikke helt.
> > Dette er er altså inden den booter; inden der kommer noget på skærmen.
> >
> > Giver det mening at betale 500,- til f.x. Humac for at få undersøgt årsagen?
> >
> > Er der nogen der kender problemet?
> >
> > Er det "bare" DVD drevet, som er stået af, og hvad koster et nyt?
> >
> > Den er 14 måneder gammel
> >
> > mvh. Mikael
>
> Det er harddisken.

Sikkert - skynd dig at backe data op... (hvis ikke Time Machine har
klaret det)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Frank Løkkegaard (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 05-02-08 16:27

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:
>Den er 14 måneder gammel

Det tyder på harddisken - men der er jo heldigvis stadig garanti på
maskinen, så ind til Humac med dyret og får problemet løst.

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





Palle Jensen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Palle Jensen


Dato : 05-02-08 16:33

On 2008-02-05 16:27:08 +0100, "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> said:

> Det tyder på harddisken - men der er jo heldigvis stadig garanti på
> maskinen, så ind til Humac med dyret og får problemet løst.

Garanti? 14 måneder?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.


nospamtoMike [8000 C~ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 05-02-08 16:39



> "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:
>> Den er 14 måneder gammel
>
> Det tyder på harddisken - men der er jo heldigvis stadig garanti på
> maskinen, så ind til Humac med dyret og får problemet løst.

Nej, lyden kommer med garanti fra DVD drevet. Har i øvrigt prøvet med 2
harddiske. Jeg ved godt hvilke lyde en harddisk giver fra sig...

(Og den ene harddisk kører perfekt i en anden MacBook.)

mvh. Mikael Kern


Thomas von Hassel (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 05-02-08 16:41

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:
> >Den er 14 måneder gammel
>
> Det tyder på harddisken - men der er jo heldigvis stadig garanti på
> maskinen, så ind til Humac med dyret og får problemet løst.

Der er ikke garanti ... der er reklamationsret.. og du skal bevise at
fejlen har været der hele tiden.

Det tyder på bundkort, evt. batteri/power manager ..

/thomas

Frank Løkkegaard (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 05-02-08 17:12

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> writes:
>Garanti? 14 måneder?

Ja købeloven siger 24 måneders garanti.

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





Thomas von Hassel (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 05-02-08 19:44

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> writes:
> >Garanti? 14 måneder?
>
> Ja købeloven siger 24 måneders garanti.

nej, 6 mdrs garanti, 24 mdrs reklamationsret .. læser du ikke selv det
du henviser til ?

/thomas

Frank Løkkegaard (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 05-02-08 17:17

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>Der er ikke garanti ... der er reklamationsret.. og du skal bevise at
>fejlen har været der hele tiden.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/9/

Her fortælles lidt mere dybdegående om reglerne, bl.a. står der:

"Garanti" og "reklamationsret" er to forskellige juridiske begreber, som
ikke må blandes sammen. Reklamationsretten er retten til at klage over
mangler ved en vare, mens en garanti er en ekstra sikkerhed for varens
eller tjenesteydelsens kvalitet eller funktion. Købelovens reklamationsret
giver forbrugeren ret til at klage over mangler ved en vare, som var til
stede ved leveringstidspunktet, mens garantier også kan omfatte andre
kvalitetsafvigelser og hændelser. En garanti erstatter derfor ikke
reklamationsretten, men løber parallelt med den, og kan strække sig ud
over reklamationsretten tids- eller indholdsmæssigt (eller begge dele).
Fejl, der er omfattet af en garanti, er derfor ikke nødvendigvis også
omfattet af reklamationsretten.
En anden omstændighed, som man skal være opmærksom på, er, at en garanti
ofte ifølge betingelserne giver køberen ret til at få fejl afhjulpet.
Sådanne garantier kan vildlede forbrugeren om hans rettigheder, idet det
følger af købelovens regler, at køberen som udgangspunktet vælger mellem
hvilken misligholdelsesbeføjelse, man vil gøre gældende.

Der er med andre ord ikke så meget at være i tvivl om. Jeg har desuden
ikke oplevet andet, end at Humac har repareret uden beregning, også efter
de 12 månder (En MacBook, der gik i udu ca. 15 måneder efter købet). De
modtog maskinen, reparerede og så var den potte ude!

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





Palle Jensen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Palle Jensen


Dato : 05-02-08 20:39

On 2008-02-05 17:16:38 +0100, "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> said:

> Der er med andre ord ikke så meget at være i tvivl om. Jeg har desuden
> ikke oplevet andet, end at Humac har repareret uden beregning, også efter
> de 12 månder (En MacBook, der gik i udu ca. 15 måneder efter købet). De
> modtog maskinen, reparerede og så var den potte ude!

Lækkert.

Lyder godt nok ikke som den HUMAC jeg kender.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.


Frank Løkkegaard (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 05-02-08 21:02

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>nej, 6 mdrs garanti, 24 mdrs reklamationsret .. læser du ikke selv det
>du henviser til ?

Dette er det centrale- bemærk paralelliteten:
En garanti erstatter derfor ikke reklamationsretten, men løber parallelt
med den, og kan strække sig ud over reklamationsretten tids- eller
indholdsmæssigt (eller begge dele). Fejl, der er omfattet af en garanti,
er derfor ikke nødvendigvis også omfattet af reklamationsretten.

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





Thomas von Hassel (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 05-02-08 21:21

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
> >nej, 6 mdrs garanti, 24 mdrs reklamationsret .. læser du ikke selv det
> >du henviser til ?
>
> Dette er det centrale- bemærk paralelliteten:
> En garanti erstatter derfor ikke reklamationsretten, men løber parallelt
> med den, og kan strække sig ud over reklamationsretten tids- eller
> indholdsmæssigt (eller begge dele). Fejl, der er omfattet af en garanti,
> er derfor ikke nødvendigvis også omfattet af reklamationsretten.

ja, og apple giver 1 års garanti udover de garantedere 6 mdr ..

/thomas

Jesper Mehlsen (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Mehlsen


Dato : 06-02-08 12:12

nospamtoMike [8000 C] skrev:
> Har en MacBook, som ikke ret tit gider starte. Den går osse tit ud uden
> advarsel.
> Når det sker, kommer der en gentagen lyd fra DVD drevet, som om den lige
> prøver at checke, om der er en skive i. Omtrent samme lyd som når en MacBook
> startes normalt, men ikke helt.
> Dette er er altså inden den booter; inden der kommer noget på skærmen.
>
> Giver det mening at betale 500,- til f.x. Humac for at få undersøgt årsagen?
>
> Er der nogen der kender problemet?
>
> Er det "bare" DVD drevet, som er stået af, og hvad koster et nyt?
>
> Den er 14 måneder gammel
>
> mvh. Mikael
>
Hej Mikael

Kan der være tale om det gamle fænomen Macbook Random Shutdown syndrome?
Jeg mener egentlig det burde være løst med en update for et års tid
siden, men du kan læse her:

http://www.macbookrandomshutdown.com/

Jeg selv havde problemet og det blev desværre ikke løst med opdatering,
men der skulle en udskiftning af min heatsink til for at løse det.

Hilsen Jesper

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste