Converting to the dark side.....
Fra : H.S.

Dato : 05-02-08 04:22

Som ovenstående antyder lidt... Jeg har været PC bruger siden jeg fik
min første 486sx for 15 år siden, og har kæmpet utallige slag med
venner, kolleger, familie og kunder (arbejder indenfor salg af IT),
men nu er krigen slut, og jeg har måttet overgive mig.

Jeg er konverteret... dette har jeg gjort af en håndfuld simple med
tungtvejende årsager:

1) Windows..... jeg har haft windows 3.11, 95, ME, XP, 2000 og det
sidste års tid Vista. Alle disse systemer har været plaget af fejl af
enten den ene eller den anden slags. Altid udfordringer med drivere
o.lign. Tilslutning af fjernsyn for at vise film der bliver afspillet
på PC'en er blevet et omstændig affære efter Vista kom på banen. Og
sådan er det gået slag i slag.

2) Ledningshelvede.... 10-20 meter ledninger rullet op under
skrivebordet, og viklet ind i hjulene til kontorstolen af og til....
Det kan bare gøre så meget nemmere

3) Design.... det fleste Pc'ere er bare så grimme, en stor kasse som
fylder enten under bordet eller i et skab.... med en iMac er de dage
forbi.

4) Gennemføring.... en mac er produceret med henblik på at delene skal
fungere sammen. På en pc får man typisk en masse dele puttet i en
kasse, uden den stor hensyntagen til om delene fungerer godt sammen.
Med tilhørende konflikter og problemer til følge.

5) Community.... er nok det bedste ord jeg kan finde for at beskrive
dette. Mac brugere kan altid hjælpe hinanden, da deres maskiners
konfigurationer er gennemskuelige. En pc kan have 1 million
forskellige konfigurationer, hvilket kan gøre det svært eller umuligt
at hjælpe vedkommende. At finde en person som har erfaring med præcis
den konfiguration som man har er praktisk talt umuligt, variationerne
er uendelige, ligeså er problemets arnested.

Jeg har nu bestilt den mindste Imac 20" og jeg håber den kan leve op
til mine forventninger, når den ankommer 18/2 (køber den hvor den er
billigst).

Mit spørgsmål er nu.... Hvad skal jeg fordrive ventetiden med? Er der
nogen bøger som man bare MÅ have, blade man bare MÅ læse o.lign, som
mac bruger?

Fra : Terje Rydland

Dato : 05-02-08 12:31

Det skulle vel stått "Converting from the dark side..."?

Terje

Fra : H.S.

Dato : 05-02-08 04:46

On 5 Feb., 12:31, terj...@idi.ntnu.no (Terje Rydland) wrote:
> Det skulle vel stått "Converting from the dark side..."?
>
> Terje

*G* det afhænger vel af øjnene som ser

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-02-08 12:47

H.S. skrev:

> Jeg er konverteret...

Tillykke

> [...]
> o.lign. Tilslutning af fjernsyn for at vise film der bliver afspillet
> på PC'en er blevet et omstændig affære efter Vista kom på banen. Og

Har taget samme tur, dog - 3.11 + 98 og XP Jeg begyndte at bruge Linux
da win 98 gik helt amok med blå ruder...

> Jeg har nu bestilt den mindste Imac 20" og jeg håber den kan leve op
> til mine forventninger, når den ankommer 18/2 (køber den hvor den er
> billigst).

Den skal du nok blive glad for

> Mit spørgsmål er nu.... Hvad skal jeg fordrive ventetiden med? Er der
> nogen bøger som man bare MÅ have, blade man bare MÅ læse o.lign, som
> mac bruger?

Apple har rigtigt meget stof at læse, se og høre på deres website.

http://www.apple.com/findouthow/macosx/

der kan du også se "Tutorials" om foto, film og meget mere

Under programmer som iWork og iLife er der også en masse "Tutorials" og
tekst-guider.

http://www.apple.com/ilife/
http://www.apple.com/iwork/

Fra : Esben

Dato : 05-02-08 12:58

H.S. <hschytte@mail.dk> wrote:

> Mit spørgsmål er nu.... Hvad skal jeg fordrive ventetiden med? Er der
> nogen bøger som man bare MÅ have, blade man bare MÅ læse o.lign, som
> mac bruger?

Han plejer at være meget informativ og morsom læsning:

http://www.amazon.co.uk/Mac-OS-Leopard-Missing-Manual/dp/059652952X/ref=
pd_sbs_b?ie=UTF8&qid=1080151145&sr=1-1

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : H.S.

Dato : 05-02-08 05:11

Et indlæg som mit kunne snildt have stået ubesvaret i en PC gruppe
længe. Der er nu gået 1 time, og allerede nu er der kommet flere gode
svar. Jeres mange indlæg understøtter min pointe #5 meget godt.

Jeg læser videre, og glæder mig til at se kommende svar fra jer

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-02-08 18:15

H.S. skrev:
> [...]
> svar. Jeres mange indlæg understøtter min pointe #5 meget godt.
>
> Jeg læser videre, og glæder mig til at se kommende svar fra jer

Bemærk også at "Næsten" alle i denne Newsgroup bruger deres rigtige og
ofte fulde navn, det ses ikke i så udbredt grad i andre grupper, skulle
da lige være dk.marked.privat.edb.mac
Macfolket er hjælpsomme, her er såmænd udvekslet værktøj til repr. af
cykel her i gruppen engang ...

Fra : Esben

Dato : 05-02-08 22:21

H.S. <hschytte@mail.dk> wrote:

> [...]
> svar. Jeres mange indlæg understøtter min pointe #5 meget godt.
>
> Jeg læser videre, og glæder mig til at se kommende svar fra jer

Læs evt. anmeldelserne fra switchere på amazon: de siger (forudsat at
man har brug for en bog) at man kun har brug for den ene bog.

Jeg har faktisk tænkt mig at købe den selv...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-03-08 16:10

H.S. <hschytte@mail.dk> wrote:

> [...]
> svar. Jeres mange indlæg understøtter min pointe #5 meget godt.
>
> Jeg læser videre, og glæder mig til at se kommende svar fra jer

Hej H.S.

Velkommen til.

Som du sikkert har lagt mærke til, så er Mac folk fantastiske til at
holde sammen. Mange af os har mødt hinanden i virkeligheden og mange af
os kender også til private sider hos hinanden. Vi ved hvem der kan lide
at cykle, hvem der træner aikido og hvem der fx. har kæmpet med for høj
vægt og "usund" levestil............ hvordan går det i øvrigt med det?
(den der læser dette ved godt hvad jeg mener)

Men H.S, - ret lige dit navn til dit fulde navn - vi bruger næsten
allesammen vores rigtige navn her på dk.edb.mac

Nå, men mens du går og venter på dyret, så kan du jo kigge på;

MacSOUP
Mactracker
iChat gruppen macsnakdk - som kan tilgåes fra en .mac konto (koster
penge) eller fra en AOL/AIM konto (gratis).
MacBruger

Afslutningsvis vil jeg fortælle dig en sjov lille historie. Forleden dag
stod jeg i en PC biks. Fyren derinde havde en MacBook og var nylig
switcher. han kunne ikke overbevise en kunde om fordelen ved at købe sig
en Mac. Tilfældigt kommer jeg derind, da jeg skal bruge et FireWire
kabinet.

Ekspedienten siger til mig om jeg ikke kan forklare kunden om Mac. Han
ved at jeg er Mac bruger da jeg jævnligt kommer dér.

Kunden har en PC ven med.

Jeg spørger hvad han gerne vil bruge sin Mac til og hvad han forventer
af den. Jeg spørger om han bruger nogle helt særlige PC only programmer
og udfra svarene kan jeg forstå at hans behov sagtens kan opfyldes med
en Mac. Så fortæller jeg ham ulemperne ved Mac - for der er nogle.

PC vennen er meget skeptisk og siger så at han sikkert vil løbe ind i
problemer med programmer, som ikke virker på Mac. Jeg fortæller ham så
at Parallels og en Windows XP løser det problem.

Den eventuelle køber er overrasket på at jeg gider bruge et kvarter af
min arbejdstid på at holde et foredrag om Mac og da jeg så siger til ham
at Mac brugere er som motorcyklister - de holder sammen og hjælper altid
hinanden hvis de kan, så smiler han og morer sig over sammenligningen.

Tilsidst spørger jeg ham om han kan finde en PC bruger, som ligeså
indlevende kan fortælle et kvarter om Windows lyksagligheder.........
den er sgu svær ikke?!

Nå men jeg gier ham mit kort og ønsker ham held og lykke med sit
fremtidige computer valg.

Kører derefter til Humac for at hente noget grej og hvem står i Humac på
Vesterbrogade!? Fyren fra PC biksen. Jeg smiler til ham og da jeg
tilfældigt møder 2 af mine kunder hos Humac, så kunne han godt se at
historien om motorcyklisterne passer.

Håber at komme til at se dig ofte herinde og på mediamac og via
macsnakdk

Ses.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-08 16:19

Flot brølt løve

M.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-03-08 18:14

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-03-08 22:22

> [...]
> stod jeg i en PC biks. Fyren derinde havde en MacBook og var nylig
> switcher. han kunne ikke overbevise en kunde om fordelen ved at købe sig

Hvis PC biksen ikke sælger Mac er det da en noget alternativ
forretningsstrategi.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-03-08 13:27

> Hvis PC biksen ikke sælger Mac er det da en noget alternativ
> forretningsstrategi.

Der er tale om en biks på 20 kvm.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-03-08 13:56

> Der er tale om en biks på 20 kvm.

Vil du forklare lidt nærmere? Hvis det er ejeren selv der var tale om,
kan han selvfølgelig sige hvad der passer ham.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-03-08 16:44

> Vil du forklare lidt nærmere? Hvis det er ejeren selv der var tale om,
> kan han selvfølgelig sige hvad der passer ham.

Det er en ansat i butikken, som har skiftet sin PC ud med en MacBook -
han er ellers inkarneret PC bruger og som han sagde; tænkt jeg har spidt
10 år af mit liv med Windows. Allerede efter een dag på Mac vidste jeg
at jeg havde gjort et fantastisk køb.

Strategisk er det jo fint at en ansat bruger Mac, da de så ikke er så
"Windows only" i deres strategi.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-08 17:39

> Strategisk er det jo fint at en ansat bruger Mac, da de så ikke er så
> "Windows only" i deres strategi.

Ikke hvis ikke de forhandler Apple computere.

Hvis jeg var indehaver af bixen ville jeg bede den ansatte om at
undlade den slags ytringer i arbejdstiden.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-08 17:47

> Ikke hvis ikke de forhandler Apple computere.
>
> Hvis jeg var indehaver af bixen ville jeg bede den ansatte om at
> undlade den slags ytringer i arbejdstiden.

Ja, illoyalitet dækker over megen cencur - i disse ytringstider, tsk,
tsk.....

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-08 21:05

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Ja, illoyalitet dækker over megen cencur - i disse ytringstider, tsk,
> tsk.....

censur vil jeg ikke kalde det. Manden må gøre præcist hvad han vil når
han er i privaten.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-03-08 18:27

> Ikke hvis ikke de forhandler Apple computere.
>
> Hvis jeg var indehaver af bixen ville jeg bede den ansatte om at
> undlade den slags ytringer i arbejdstiden.

Butikken primære opgave er jo ikke at sælge Windows.

De sælger jo alt muligt tilbehør til computere og at en medarbejder så
bruger Mac er vel bare med til at der også bliver nogle produkter i
butikken som Mac brugere kan have glæde af.

Hvis det havde været omvendt, så en medarbejder hos fx. Humac fremhævede
Windows fremfor Mac OS X, så kan jeg godt se problemet.

Forskellen er vel bare at folk der arbejder med Mac brænder for det og
synes det er fedt. Dem der arbejder i en PC biks skal vel bare tjene
nogle penge........ de kan jo umuligt synes det spiller 100% max?!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-08 21:04

> [...]
>
> Hvis det havde været omvendt, så en medarbejder hos fx. Humac fremhævede
> Windows fremfor Mac OS X, så kan jeg godt se problemet.

De sælger og supporterer da såhudt jeg visker også PC'ere og windows -
det ville i mine øjne være mere fornuftigt om de anvefalede windows
produkter til de ting windows er bedre til end Mac OS X.

> Forskellen er vel bare at folk der arbejder med Mac brænder for det og
> synes det er fedt. Dem der arbejder i en PC biks skal vel bare tjene
> nogle penge........ de kan jo umuligt synes det spiller 100% max?!

Det tror jeg såmænd nok der en nogen der synes.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-08 20:39

> Ikke hvis ikke de forhandler Apple computere.
>
> Hvis jeg var indehaver af bixen ville jeg bede den ansatte om at
> undlade den slags ytringer i arbejdstiden.

Nu kender vi jo slet ikke "bixen", så vi ved jo ikke, hvad de sælger.
Der er jo meget andet at sælge end computere. Der findes spandevis af
tilbehør som harddiske, RAM, skærme, printere, kabler, mus, tasker,
trådløse routere og meget andet. Jeg har da selv vovet mig ind i
pc-butikker og købt noget fra tid til anden, selv om vi er 100% Mac her
i huset.
Jeg kan da godt se, det er lidt dumt, hvis de ansatte overtaler
kunderne til at købe computere et andet sted. Omvendt ville det jo ikke
være dumt, hvis de kunne få et godt ry blandt Mac-brugere. De har jo
også brug for at købe tilbehør. Det er lidt i stil med, at en butik som
Zitech ofte anbefales her i gruppen, når der skal købes kabinetter til
eksterne harddiske og andet tilbehør. Zitech forhandler jo heller ikke
Apple.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-03-08 18:02

> [...]
> at jeg havde gjort et fantastisk køb.
>
> Strategisk er det jo fint at en ansat bruger Mac, da de så ikke er så

Nu ved jeg ikke hvad den slags PC-bikse tjener deres penge på, men der
er vel stadig nok fortjeneste til at de gerne vil sælge PC'ere?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-08 14:43

H.S. <hschytte@mail.dk> wrote:

> Mit spørgsmål er nu.... Hvad skal jeg fordrive ventetiden med? Er der
> nogen bøger som man bare MÅ have, blade man bare MÅ læse o.lign, som
> mac bruger?

prøv at kigge rundt på:

www.tidbits.com

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-08 20:07

On 2008-02-05 14:42:40 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> prøv at kigge rundt på:
>
> www.tidbits.com
>
> /thomas

Du kan ligeså godt vænne dig til det.
Du behøves ikke læse en eneste bog, eller noget som helst.
Brug i stedet tiden på din kone, at svømme eller hvad du kan finde på.
Synes dog ideen med iworks er ret god.
investeres der i dette software står der ganske enkelt ikke m$ på noget
som helst på din maskine ( lige bortset fra noget med wmv) som du nok
bliver nødt til at leve med, indtil resten af verden finder ud af at
mpeg4 bare er federe end avi ( det er ved at komme har jeg hørt)

Håber ikke at jeg tager noget af glæden fra dig, når jeg siger det som det er.
Du pakker ud
strøm på, ethernet etc..
starter maskine
går på nettet
Det var det!

( sådan var det i hvert fald for et par af mine konvertit PC venner..)
De sendte mig flere mails for at spørge om der ikke for pokker var
noget de gjorde forkert.
Det hele virkede jo.

PS
go læsning kunne i den forbindelse være.. hvad skal du alt den tid du
ikke længere skal bruge på at få "dyret" til at virke.
Overvej at lede efter/læse om software ( f.eks free/trail-ware til at
starte med) som kan forsøde dit liv

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-08 20:47

<ecozyz> wrote:

> Du kan ligeså godt vænne dig til det.
> Du behøves ikke læse en eneste bog, eller noget som helst.

det er jo nok lige at stramme den. Selvom det er nemmere at mere
intuitivt at gå til ,skader det ikke at tilære sig noget viden ang. det
skrammel man har købt ....

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-08 02:24

On 2008-02-05 20:46:52 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> det er jo nok lige at stramme den. Selvom det er nemmere at mere
> intuitivt at gå til ,skader det ikke at tilære sig noget viden ang. det
> skrammel man har købt ....
>
> /thomas

Kom til at tænke på ( min personlige kæphest for tiden ) lad være med
at læse for eksempel mediamac
Stedet var tidligere dedikeret af og til mac..
I dag handler det stort set bare om at svine denne platform til, og så
ellers "planke" artikler fra 5-7 macsites.com, plus mikrofonholderi og
pressemeddelelser.
trist!

Er du interesseret i en mere "begavet" diskussion af denne platform, og
fordele - og ulemper, kan du med stor succes besøge sider som følgende
( har bare revet dem ud af min browsr, i vilkårlig rækkefølge)

MacNN
Think Secret
MacNewsWorld
Macworld
maclife.com
iLounge.com
Mac Rumors
bynkii.com(blog)
MacScoop | The Best News and Rumours Source
MacMinute News
Spymac.com
MacUser: Mac and Apple news, information, and opinion.
Mac Rumors: Apple Mac Rumors and News You Care About
Mac Rumors Page 2: More Mac Rumors, News, and Speculation
MacsimumNews - Your Leading Apple News Alternative
AppleInsider | Overdosing on iPhone
9 to 5 Mac | Apple Intelligence

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-02-08 09:40

<tom> wrote:

> bynkii.com(blog)

advarsel, ikke for sarte nerver ... han kalder en spade for en spade ;)

Og hvis man er til podcasts (eller i dette tilfælde live internet radio)
så check ud www.yourmaclifeshow.com

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-08 22:39

On 2008-02-06 09:40:24 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> advarsel, ikke for sarte nerver ... han kalder en spade for en spade ;)
>
> Og hvis man er til podcasts (eller i dette tilfælde live internet radio)
> så check ud www.yourmaclifeshow.com
>
> /thomas

troede jeg havde fjernet den..
sorry..
Han er nok en smule "for hård" for de fleste.
omvendt har han ikke mikrofon-holder hår, som dem der henne på
comon..der i deres visdom har subdomænet mediamac..
tænk hvis nogen ved en fejl kom til at tro at der var tale om et macsite..
Det handler jo IT for pokker, og alle ved jo at der er en forkortelse
for (w)Intel..

Fra : N/A

Dato : 08-02-08 23:50

Fra : N/A

Dato : 08-02-08 23:50

Fra : N/A

Dato : 08-02-08 23:50

Fra : N/A

Dato : 08-02-08 23:50

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-08 21:14

> prøv at kigge rundt på:
>
> www.tidbits.com

Det vil jeg også anbefale. Det er fantastisk velskrevne artikler, hvor
man efter nogen tid har lært en masse. De har et nyhedsbrev og en
RSS-feed, der fungerer fint i Mail. Desuden er de begyndt at sælge nogle
rigtig gode e-bøger. Det er en nem og billig måde at købe en bog på,
hvis man kan lide at læse på skærmen. De kan også printes ud, hvis det
foretrækkes. Jeg har købt masser af dem, men desværre får jeg sjældent
tid til at læse hele bogen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-08 23:11

> [...]
> hvis man kan lide at læse på skærmen. De kan også printes ud, hvis det
> foretrækkes. Jeg har købt masser af dem, men desværre får jeg sjældent

Og de har en (modereret) mailingliste hvor der også kommer et par
guldkorn en gang imellem.

/thomas

Fra : N/A

Dato : 05-02-08 18:15

Fra : Henrik

Dato : 05-02-08 11:32

On 5 Feb., 18:15, Henry Lerche Madsen <henrylerchemad...@mac.com>
wrote:
> [...]
> da lige være dk.marked.privat.edb.mac
> Macfolket er hjælpsomme, her er såmænd udvekslet værktøj til repr. af

Det er hermed noteret!
At Macfolk er hjælpsomme vidste jeg godt, jeg kender en del som har
mac, og de vil altid gerne hjælpe, og altid gerne fortælle om deres
mac. Om det skyldes at mac folk mere hjælpsomme end pc folk, eller om
macbrugere er nemmere at hjælpe pga deres gennemskuelige hardware (ift
pc), eller om macfolket simpelthen anerkender at der ikke er så mange
af dem, så de holder mere sammen end pc folket? - Det kan også være en
kombination

værktøj til rep af en cykel ?? - Det ville aldrig gå i en pc gruppen,
uden at 'net-politiet' havde slået ned, hårdt og brutalt.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-02-08 21:46

> værktøj til rep af en cykel ?? - Det ville aldrig gå i en pc gruppen,
> uden at 'net-politiet' havde slået ned, hårdt og brutalt.

Jo jo, bare du kører rundt med en Mac i rygsækken. Og bruger en Mac til at
spørge om hjælp...

mvh. Mikael

PS. Der er en ret lang liste af emner, der kan tales om her; cykler ligger
klart i top 3!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-03-08 16:14

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> [...]

Det var mig der lånte en kædeskifter til ham der flyttede til Aarhus -
hvad hulen var det nu han hed...........

Jeg har i øvrigt lige postet et indlæg om det med det fulde navn FØR jeg
læste dit indlæg Henry!!!!! Hvor sjovt.

> [...]
>
> værktøj til rep af en cykel ?? - Det ville aldrig gå i en pc gruppen,
> uden at 'net-politiet' havde slået ned, hårdt og brutalt.

Ja vi diskuterer alt herinde - det kan jo næsten altid relateres til
noget med Mac.

Fra : Mikkel Westh

Dato : 06-02-08 00:28

On 2008-02-05 12:21:37 +0100, "H.S." <hschytte@mail.dk> said:

> Jeg har nu bestilt den mindste Imac 20" og jeg håber den kan leve op
> til mine forventninger, når den ankommer 18/2 (køber den hvor den er
> billigst).

Fornuftigt valg. Den står også i en yderst rimelig pris. Har selv
overvejet at købe en 24" iMac som supplement til min Macbook, men da
det mere bunder i en fascination af iMacen end et reelt behov, har jeg
ikke gjort det - endnu ;)

> Mit spørgsmål er nu.... Hvad skal jeg fordrive ventetiden med? Er der
> nogen bøger som man bare MÅ have, blade man bare MÅ læse o.lign, som
>
> mac bruger?

Jeg vil anbefale dig at læse denne artikel:
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2232

Det er som artiklens overskrift antyder en inkarneret PC-brugers
oplevelse af en måned på OS X-platformen.
Jeg læste den for et par år siden, da den var ganske ny, og jeg blev så
fascineret af Mac OS X, at jeg endte med at købe en Mac mini, fordi jeg
simpelthen blev nødt til at prøve denne platform af.
Nu har jeg så solgt mini'en, men jeg forlader under ingen
omstændigheder Apple-platformen - it grows on you :).

Men prøv at læs artiklen, den kommer rundt om en masse af de ting, der
gør OS X-oplevelsen så anerledes fra Windows-oplevelsen. Og jeg skulle
mene, at artiklen stadig er aktuel, selvom den faktisk er skrevet om
sidste systems forgænger (10.3 Panther mod nuværende 10.5 Leopard).

Og så selvfølgelig: velkommen til!

Mvh. Mikkel

Fra : Henrik

Dato : 06-02-08 04:39

mange tak for jeres mange kommentarer og gode forslag.

Jeg har nu bestilt den bog 'missing manual' som jeg altså lavet mange
jokes om denne overfor mine mac kolleger... (manualen der blev væk,
hvad skal de kalde den nu hvor du har fundet den) osv osv.... Den
lyder til at være god, så nu får den en chance hos mig også.

Jeg besluttede mig for at droppe ventetiden på den lille imac, og har
i stedet bestilt den 'mellemste' altså stadig 20" men ellers magen til
24"eren - tager den med mig hjem i aften, konen er ude - og når
ungerne er lagt i seng - så skal der sættes strøm til - - glæder
mig.

Fra : Lyrik

Dato : 06-02-08 15:48

Den 06.02.2008 kl. 12:38 skrev Henrik <hschytte@mail.dk>:

> [...]
> 24"eren - tager den med mig hjem i aften, konen er ude - og når
> ungerne er lagt i seng - så skal der sættes strøm til - - glæder
Tillykke!

"You are in for a surprise!"
Du får en uforglemmelig nat! -endda uden konen!

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 06-02-08 17:23

On 2008-02-06 12:38:41 +0100, Henrik <hschytte@mail.dk> said:

> [...]
> 24"eren - tager den med mig hjem i aften, konen er ude - og når
> ungerne er lagt i seng - så skal der sættes strøm til - - glæder

Tillykke og velkommen ;)

Fra : Henrik

Dato : 08-02-08 01:07

Okey... har nu lige haft et par timer foran 'dyret' - og hold op jeg
synes den var stor da jeg fik den pakket op af papkassen - godt jeg
'nøjes' med 20" versionen - 24"-versionen må være enorm

Jeg er ret imponeret over hvor nemt tingene er sat op, det tog ikke
lang tid at få maskinen sat op, da jeg først havde fundet ud af at
Wifi hedder Airport på 'MAC'... Samt havde slået alt sikkerhed fra på
routeren... Men jeg vil jo gerne have slået sikkerheden til igen, så
hvordan opsætter jeg kryptering m.m. på mac'en ? - og hvor finder jeg
MAC adressen henne på mac'en trådløse netkort ?

Som PC bruger savner jeg højreklik.... f.eks. hvis jeg vil flytte en
mappe fra et sted til et andet... jeg kan kun kopiere ved 'træk-og-
slip' - hvordan flytter jeg ?

Keyboardet er rigtig lækker... selvom man har flyttet @, hvorfor man
gør sådan noget forstår jeg ikke? HOME og END knapperne er ligeledes
helt forsvundet? - Musen skal ud, den er flot, men i mine øjne ikke
særlig funktionel, ledningen til keyboardet er i vejen, og knapperne
på siderne er alt for svære at trykke på - enten vænner jeg mig til
den, eller også køber jeg en anden.

Jeg har fået sat alle mine mail adresser op, men savner lidt en
tastaturgenvej som 'sender og modtager' ?... desuden savner jeg lidt
en bekræftelse på at mail rent faktisk ER blevet sendt og modtaget..
er vant til at bruge outlook, og der skriver den en lille status på
nederst linie... hvordan ved man ellers at programmet rent faktisk har
forsøgt at hente mails, men at der bare ikke var nogen mails til mig ?

Jeg havde forventet en nærmest lydløs maskine, og det er den til dels
også - men når harddisken kører, så 'brummer' mac'en - lidt en
resonans lyd... kan man gøre noget ved det ?

Det var mine udfordringer indtil videre... alt i alt, en rigtig lækker
maskine, gennemført! Jeg ser meget frem til mine kommende timer med
den, og til jeg får min bog fra amazon.co.uk "mac os x leopard missing
manual".

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-02-08 09:20

> [...]
> hvordan opsætter jeg kryptering m.m. på mac'en ? - og hvor finder jeg
> MAC adressen henne på mac'en trådløse netkort ?

Har du kigget i Systemindstillinger/Netværk ?

> Som PC bruger savner jeg højreklik.... f.eks. hvis jeg vil flytte en
> mappe fra et sted til et andet... jeg kan kun kopiere ved 'træk-og-
> slip' - hvordan flytter jeg ?

Hvilken mus har du? Er det ikke en Mighty Mouse? Har du prøvet at
højreklikke på en fil?

> [...]
> særlig funktionel, ledningen til keyboardet er i vejen, og knapperne
> på siderne er alt for svære at trykke på - enten vænner jeg mig til

Du skal da have trådløs mus.
@ er ikke flyttet. Den er bare ikke der hvor Windows synes , den hører til.

Prøv at taste Alt+ pil ned og Command+pil ned - i mange programmer scroller
du ned eller til nederst på siden.

mvh. Mikael

Fra : Palle Jensen

Dato : 08-02-08 13:21

On 2008-02-08 09:19:30 +0100, "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> said:

> Prøv at taste Alt+ pil ned og Command+pil ned - i mange programmer scroller
> du ned eller til nederst på siden.

Waaaaaaaaaaaaaa!!!!!

Blæret. Har jeg savnet længe og havde sådan set givet lidt op.

Tak

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-08 21:14

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Waaaaaaaaaaaaaa!!!!!
>
> Blæret. Har jeg savnet længe og havde sådan set givet lidt op.

Det virker selvfølgelig også med pile til højre og venstre. Alt + pil
flytter markøren et ord, cmd + pil flytter til start eller slut på
linien. Smart når man arbejder meget i tekst.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-08 10:09

> [...]

> Jeg er ret imponeret over hvor nemt tingene er sat op, det tog ikke
> lang tid at få maskinen sat op, da jeg først havde fundet ud af at

Mac - ikke MAC .

MAC er noget andet. Nemlig det du bruger akronymet til nedenfor ...

> [...]
> have slået sikkerheden til igen, så hvordan opsætter jeg kryptering m.m.
> på mac'en ? - og hvor finder jeg MAC adressen henne på mac'en trådløse

Jeg vil tro at det er denne, som Apple så har valgt at kalde
»Ethernet-id« på fast ethernet, og AirPort-id på det trådløse.

Æble-Systemindstillinger->Netværk.

Vælg den ønskede forbindelse, Airport eller Indbygget ethernet.

Klik derefter på knappen Avanceret.

Havde du valgt Airpårt vælg fanen Airport [standard]; nederst nede
finder du AirPort-id.

Havde du valgt Indbygget Ethernet vælg fanen Ethernet, længst til højre,
og lige nedenunder kan du se Ethernet-id.

> Som PC bruger savner jeg højreklik.... f.eks. hvis jeg vil flytte en
> mappe fra et sted til et andet... jeg kan kun kopiere ved 'træk-og-
> slip' - hvordan flytter jeg ?

Du flytter ved træk-og-slip; kopiering finder kun sted hvis du trækker
fra en harddisk[partition] til en anden, eller fra en mappe du kun kan
læse fra.

Højreklik? Det klarer du ved højreklik. Du har da vel en ordentlig mus?
Personligt bruger jeg nu:

<http://shopping.yahoo.com/p:Kensington%20Expert%20Mouse%20Pro%20Pointin
g%20Device:1990804809>

- en 11-knaps trackball, med programmerbare knapper.

> Keyboardet er rigtig lækker... selvom man har flyttet @, hvorfor man
> gør sådan noget forstår jeg ikke?

Den er skam ikke flyttet; Microsoft har bare valgt at placere den et
andet sted end Apple allerede havde gjort.

> HOME og END knapperne er ligeledes helt forsvundet?

Næh, men på mit tastatur er de placeret under F15, og med et ikon på
tasten i stedet for tekst. Et lighedstegn med en pil-op [hhv ned] oveni.

> [...]
> særlig funktionel, ledningen til keyboardet er i vejen, og knapperne
> på siderne er alt for svære at trykke på - enten vænner jeg mig til

Åh,men så har du da også en knap tilhøjreklik.

> [...]
> nederst linie... hvordan ved man ellers at programmet rent faktisk har
> forsøgt at hente mails, men at der bare ikke var nogen mails til mig ?

Mail vil automatisk søge at hente mail. Hvor hyppigt bestemmer du selv;
gå op i Mail->Indstillinger, vælg fanen Generelt, og vælg den 2. linie
»Søg efter ny post«.

Mail kan ikke indstilles til at få bekræftelse på at modtageren har fået
[og åbnet] mail'en, men hvis den er sendt til en ikke-eksisterende
mail-adresse, får du besked fra nettet.

Mail sendes normalt mens man har den åbent, ved at trykke på en klap.
Man kan også bruge genvejen cmd-D [ikke at forveksle med cmd-d].

> Jeg havde forventet en nærmest lydløs maskine, og det er den til dels
> også - men når harddisken kører, så 'brummer' mac'en - lidt en
> resonans lyd... kan man gøre noget ved det ?

Næh - det er ventilatoren der køler harddisken ned ...

> [...]
> maskine, gennemført! Jeg ser meget frem til mine kommende timer med
> den, og til jeg får min bog fra amazon.co.uk "mac os x leopard missing

Og hvis du bor i København ser vi dig vel forhåbentlig i MacBruger?

<http://www.macbruger.dk>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-02-08 19:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Den er skam ikke flyttet; Microsoft har bare valgt at placere den et
> andet sted end Apple allerede havde gjort.

Nemlig, og til et betydeligt mere besværligt sted Det er tifold
hurtigere at taste @ på et Mac-tastatur end på et Windowstastatur

Venstre hånd på musen - højre hånd på tastaturet: high speed
performance

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-08 20:30

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Venstre hånd på musen - højre hånd på tastaturet: high speed
> performance

Du må vist være kejtet.

I øvrigt bruger man da vel ikke stadig en etknapsmus, vel?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-02-08 20:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Du må vist være kejtet.

Tværtimod.
Jeg er sikker på, at Morten er venstrehåndet!

> I øvrigt bruger man da vel ikke stadig en etknapsmus, vel?

Anes et foredrag om 11-knaps mus, duplexprinter etc. her.

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-08 21:13

Preben Bødker Nielsen skrev den 08-02-2008 20:53:

> Anes et foredrag om 11-knaps mus, duplexprinter etc. her.

Havdeengang en LaserJet 5L - den havde kun een knap, men jeg bruger den
heller ikke mere.

--
Thorbjørn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-08 21:11

Per Rønne skrev den 08-02-2008 20:30:

> Du må vist være kejtet.
>
> I øvrigt bruger man da vel ikke stadig en etknapsmus, vel?

Etknapsmus er designmæssigt godt. Man tvinges til at begrænse mængden
af ting man skovler ind på højreklik.

Derudover vil jeg gerne vide 1) hvor tit du bruger dine mange
knapgenveje og 2) om du kan huske dem hver gang?

--
Thorbjørn

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-08 21:18

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Etknapsmus er designmæssigt godt. Man tvinges til at begrænse mængden
> af ting man skovler ind på højreklik.

Jeg er heller ikke vildt afhængig af højreklik. Der er ikke ret meget,
der ikke kan klares uden. Ellers er det da lige så nemt at holde ctrl
nede med venstre hånd, der alligevel ligger på tastaturet, mens man
klikker på musen. Til gengæld ville jeg nødig undvære scroll-hjulet. Det
er også smart at kunne kalde Dashboard frem ved at trykke på hjulet. Men
vi har vel alle vores forskellige vaner.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-08 04:11

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Etknapsmus er designmæssigt godt. Man tvinges til at begrænse mængden
> af ting man skovler ind på højreklik.

Faktisk er jeg ikke tilbøjelig til at sætte ekstra ting ind på
højreklik.

> Derudover vil jeg gerne vide 1) hvor tit du bruger dine mange
> knapgenveje og 2) om du kan huske dem hver gang?

Jeg bruger dem dagligt, og mange gange. Dem jeg har placeret direkte på
knappen har jeg ingen problemer med at huske [det er jo også dem jeg
bruger hyppigst], men visse sjældent brugt kombinationer kan det
naturligvis være vanskeligt at 'komme på'.

Kombinationer [som cmd-d3, der hos mig åbner Oxford American English
Dictionary, alt-d3 der åbner min Große Duden og ^d3 der åbner
Gyldendals da-en, en-da] kræver at man slår DirectLaunch fra i
MouseWorks systemindstillinger, og i stedet bruger QuicKeys til at lave
triggers, med de nødvendige handlinger.

alt-d3 betyder naturligvis, at jeg holder alt-tasten nede, samtidig med
at jeg trykker på 3. DirectLaunch museknap. Og jeg bruger altså også
metoden til at skifte mellem applikationerne.

Knapperne uden modifikator giver ellers: MacSOUP, Safari, Mail,
Parallels, Gyldendals Leksikon med SDE, Mathematica. I den rækkefølge.
Modifikator-tasterne så andre ting.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-02-08 04:42

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Du må vist være kejtet.

Næeh, lige god med begge hænder (skriver med højre hånd).

> I øvrigt bruger man da vel ikke stadig en etknapsmus, vel?

Jo da

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-08 21:14

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Den er skam ikke flyttet; Microsoft har bare valgt at placere den et
> andet sted end Apple allerede havde gjort.

Jeg mener nu, at f.eks. amerikanske Apple-tastaturer har @ samme sted
som Windows. Jeg tror, problemet er, at man slet ikke brugte @ til noget
som helst, da Mac kom frem i 1984. Da det danske tastatur skulle laves,
skulle man have plads til æøå, og derfor måtte man flytte forskellige
tegn. Da @ aldrig blev brugt, røg det ud til højre, for andre tegn var
vigtigere. Man tænkte ikke på, at det en dag ville have været smart, om
det lå samme sted som på Windows (som i øvrigt slet ikke fandtes
dengang).
På de tidligere Apple-tastaturer, var @ slet ikke trykt på
tasten. Det er der jo mange tegn, der ikke er. På den første iMac, som
skulle være en computer dedikeret til internettet, var det faktisk
heller ikke trykt på. Det gav en del forvirring for nye brugere. Da
næste generation af iMac kom, kom man ved en fejl til at trykke @ på en
forkert tast på det danske tastatur. Hvis man troede, den første fejl
havde givet forvirring, så var det ingenting.

> Åh,men så har du da også en knap tilhøjreklik.

Måske er den ikke aktiveret. Det gør man i Systemindstillinger. Man kan
nemlig vælge bare at bruge musen, som havde den kun en knap. Mac OS X
bruger ikke højreklik så intensivt som Windows. Det er faktisk sjældent,
jeg højreklikker, og min kone vil slet ikke have en mus med flere
knapper. På sit arbejde har hun Windows og scroll-mus, så det er ikke
fordi, hun ikke er vant til det. Man kan bare sagtens klare sig uden på
en Mac.

Man kan godt vælge at se status nederst til venstre i Mail, hvor der
kører en bjælke hen mod højre, når der sendes eller modtages post. Det
hedder Mail-aktivitet, og kaldes frem med en lille knap nede til
venstre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 08-02-08 23:50

Fra : N/A

Dato : 08-02-08 23:50

Fra : Henrik

Dato : 18-02-08 05:51

On 18 Feb., 08:28, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Jeg har slået de fleste fra og bruger i stedet QuicKeys. Det er gratis
> at forsøge med den i en måned.
> --

Har godt hørt om programmet, og bruger det på arbejde ,-)

Det ender nok med at blive løsningen, men ville helst bruge
funktionerne som er indbygget i 10.5. Har dårlig erfaring (fra pc) med
at ligge alt for mange programmer ind på computeren. Men her er Mac'en
måske ligeglad?

Ellers helt klart et forslag som vil blive løsningen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-08 13:53

> [...]

> funktionerne som er indbygget i 10.5. Har dårlig erfaring (fra pc) med
> at ligge alt for mange programmer ind på computeren. Men her er Mac'en

nix, jo mindre du fylder op med diverse udvidelser, og mere eller mindre
gennembagte hacks og haxies jo mere stabilt vil dit system køre ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-08 17:58

> nix, jo mindre du fylder op med diverse udvidelser, og mere eller mindre
> gennembagte hacks og haxies jo mere stabilt vil dit system køre ..

Men QuicKeys er gennemprøvet i mere end et årti på Mac ... programmet
findes også til Windows men her er det ikke stabilt.

Men den eneste mulighed for at få at anstængt tastaturlayout.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 29-02-08 13:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men QuicKeys er gennemprøvet i mere end et årti på Mac ... programmet
> findes også til Windows men her er det ikke stabilt.

Hvad fejler det på PC? Hvilke versioner har du kørt og på hvilke OS?
Interesseret fordi jeg måske sakl til at bruge det...!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 01-03-08 06:54

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Hvad fejler det på PC? Hvilke versioner har du kørt og på hvilke OS?
> Interesseret fordi jeg måske sakl til at bruge det...!

Jeg kører nyeste version under Windows XP Pro, og det er noget så
simpelt som at starte programmer der ikke fungerer ordentligt - som det
gør under MacOS X.

Det er dog alligevel det bedste program af den type til Win jeg kender
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 01-03-08 15:27

> [...]

> gør under MacOS X.
>
> Det er dog alligevel det bedste program af den type til Win jeg kender

Ja, det er da godt nok det mest basale, går det bedre med specifikke
dokumenter?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 01-03-08 15:35

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Ja, det er da godt nok det mest basale, går det bedre med specifikke
> dokumenter?

Dokumenter?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 01-03-08 19:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Dokumenter?

filer

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-08 08:46

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> filer

Jeg bruger QuicKeys til Win dels til at åbne programmer, hvilket det
ikke er eventyrligt godt til, og så til at sætte tegn ind i tastaturet,
som mangler.

Til Mac er programmet bare langt mere brugbart.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-08 09:10

Per Rønne skrev den 02-03-2008 08:45:

> Jeg bruger QuicKeys til Win dels til at åbne programmer, hvilket det
> ikke er eventyrligt godt til, og så til at sætte tegn ind i tastaturet,

Det er Google Desktop ret fiks til.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-08 10:34

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det er Google Desktop ret fiks til.

Lidt googling synes at afsløre at der er tale om en slags toolbars -
ikke keyboard shortcuts.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-08 11:33

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Lidt googling synes at afsløre at der er tale om en slags toolbars -
> ikke keyboard shortcuts.

en indexerings tejeneste a lá spotlight, du får fat i den med en
tastatur genvej.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-08 13:44

Per Rønne skrev den 02-03-2008 10:33:

> Lidt googling synes at afsløre at der er tale om en slags toolbars -
> ikke keyboard shortcuts.

Lidt afprøvning viser definitivt at søgefeltet kan åbne programmer.

Per, jeg anbefaler ikke den slags uden grund.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-08 17:20

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Lidt afprøvning viser definitivt at søgefeltet kan åbne programmer.
>
> Per, jeg anbefaler ikke den slags uden grund.

Ja, men det jeg er interesseret i er keyboard shortcuts til at åbne
programmer. Som på min Mac: Cmd-F8 åbner Word. Cmd-F3 Terminal.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-08 18:48

Per Rønne skrev den 02-03-2008 17:19:
> Ja, men det jeg er interesseret i er keyboard shortcuts til at åbne
> programmer. Som på min Mac: Cmd-F8 åbner Word. Cmd-F3 Terminal.

Kig i Egenskaber for dine EXE-filer.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-08 13:53

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Kig i Egenskaber for dine EXE-filer.

Den mulighed kender jeg godt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-08 17:05

Per Rønne skrev den 03-03-2008 13:52:

> Den mulighed kender jeg godt.

Det var da godt. Hvorfor er den så ikke god nok?

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-08 18:07

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det var da godt. Hvorfor er den så ikke god nok?

Den giver for få shortcut-muligheder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-08 18:48

Per Rønne skrev den 03-03-2008 18:06:

> Den giver for få shortcut-muligheder.

Hvis du nu fx sagde den slags ting i kravspækken kunne jeg havde sparet
mig flere indlæg OG research af emnet.

For at starte Internet Explorer trykker jeg Ctrl Ctrl I N T RET. Det er
fint til mig.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-08 19:00

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hvis du nu fx sagde den slags ting i kravspækken kunne jeg havde sparet
> mig flere indlæg OG research af emnet.

OK, jeg ved så bare mere om Windows end du var klar over.

Men for mig startede denne deltråd med en sammenligning mellem QuicKeys
for Win og Mac.

> For at starte Internet Explorer trykker jeg Ctrl Ctrl I N T RET. Det er
> fint til mig.

Ja, jeg dobbeltklikker så blot på ikonet på desktoppen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-08 19:25

Per Rønne skrev den 03-03-2008 19:00:

> OK, jeg ved så bare mere om Windows end du var klar over.

Det kan jeg så forstå.

> Men for mig startede denne deltråd med en sammenligning mellem QuicKeys
> for Win og Mac.

> Ja, jeg dobbeltklikker så blot på ikonet på desktoppen.

Jeg har som regel så mange programmer åbne, at den mulighed er mere
bøvlet (de skal jo åbnes igen) end ovennævnte alternativ.

Pyt, bruger pt safari som standardbruser. Bortset fra nogen småting mht
Windowsintegration, er den ganske smertefri.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-03-08 03:48

> [...]

> Pyt, bruger pt safari som standardbruser. Bortset fra nogen småting mht
> Windowsintegration, er den ganske smertefri.

Bruger som regel kun Windows gennem Parallels, og så kun nogle ordbøger.
Men lige nu kan jeg dog ikke bruge min MacBook, da harddisken er stået
af ;-(.

Så jeg har bestilt en ny på 320 G, og heldigvis er der da en Time
Machine-backup på en ekstern FW-harddisk på 500 G.

Efter alt at dømme er der en filsystems-fejl på den nuværende, men
Diskværktøj [og nu også Disk Warrior] kan ikke finde harddisken. Og så
kan jeg jo ikke reformattere den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik

Dato : 08-02-08 03:17

Tak for jeres hjælp, som har kastet en del lys over sagerne, for
jyden

Bla. mit problem med at flytte data ved at højreklikke, som hos mig
kun resulterede i at jeg kopierede... Dette må skyldes at det er en
NTFS disk jeg prøvede at gøre det på, og så vidt jeg har forstået kan
Mac'en kun læse på disse

Det er en mighty mouse som fulgte med - men den føles ikke helt rigtig
i hånden - så det kan godt være den bliver skiftet ud med tiden.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-08 11:54

> [...]

> kun resulterede i at jeg kopierede... Dette må skyldes at det er en
> NTFS disk jeg prøvede at gøre det på, og så vidt jeg har forstået kan

Ja, og så ville du formodentlig flytte den over til en anden disk. Men
også uden at der var tale om NTFS bliver originalen ikke slettet.

> Det er en mighty mouse som fulgte med - men den føles ikke helt rigtig
> i hånden - så det kan godt være den bliver skiftet ud med tiden.

Ja, jeg bruger jo den nævnte trackball. En ganske almindelig usb-mus til
en 50er virker i øvrigt også på Mac - og højreklik giver naturligvis
højreklik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-02-08 19:18

> [...]

> Det er en mighty mouse som fulgte med - men den føles ikke helt rigtig
> i hånden - så det kan godt være den bliver skiftet ud med tiden.

Højreklik=ctrl på tastaturet + et klik med musen.

M.

Fra : Henrik

Dato : 08-02-08 13:53

On 8 Feb., 21:14, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> [...]
> kører en bjælke hen mod højre, når der sendes eller modtages post. Det
> hedder Mail-aktivitet, og kaldes frem med en lille knap nede til

Øv... den synes jeg ikke lige jeg kan finde... ? (10.5)

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-08 23:20

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> Øv... den synes jeg ikke lige jeg kan finde... ? (10.5)

I Mail-vinduet ("Beskedfremviser") er der en spalte til venstre, hvor
postkasserne står. Nederst til venstre i vinduets nederste ramme er der
tre knapper: Et plus (+), der bruges til at oprette en postkasse eller
en RSS-feed, et mini-vindue med en trekant eller pil, som bruges til at
aktivere feltet "Mail-aktivitet" og så et tandhjul, der fremkalder en
kontekstuel menu med forskellige muligheder.
Hvis du klikker på den midterste af disse tre knapper, så kommer
Mail-aktivitet altså frem i bunden af spalten til venstre. Jeg tror
først, det dukkede op i Mac OS X 10.5, så du burde have det. Hvis man
har en hurtig forbindelse, ser man nu ikke meget til det. Hvis det er en
lille e-mail uden vedhæftninger, er det ikke mange sekunder, der dukker
en bjælke (progression bar) op. Hvis man ser efter post, og der ikke er
noget, dukker der ikke noget op. Det er kun, når der rent faktisk sendes
og modtages, man ser noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik

Dato : 08-02-08 15:37

On 8 Feb., 23:20, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> en bjælke (progression bar) op. Hvis man ser efter post, og der ikke er
> noget, dukker der ikke noget op. Det er kun, når der rent faktisk sendes

hmm jeg har 'plusset' og jeg har tandhjulet... men ikke den trekant/
pil i midten du beskriver ?

Fra : Henrik

Dato : 08-02-08 15:40

On 8 Feb., 23:37, Henrik <hschy...@mail.dk> wrote:

> hmm jeg har 'plusset' og jeg har tandhjulet... men ikke den trekant/
> pil i midten du beskriver ?

øhm.. dobbeltforvirring, men måske en forklaring på at jeg mangler den
knap du beskriver. Jeg kom til at kigge på 'om denne mac' for at se om
min ekstra ram var monteret korrekt. Det var den, men der står knageme
Mac OS X Version 10.4.11 der.... Burde der ikke stå 10.5 ? - Der
følger en 10.5 cd med - men jeg forventede da at den var installeret
på imac'en fra fabrikken ?

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-02-08 23:50

Henrik skrev:

> [...]
> Mac OS X Version 10.4.11 der.... Burde der ikke stå 10.5 ? - Der
> følger en 10.5 cd med - men jeg forventede da at den var installeret

Jo med mindre den er gl. altså lagerført lige omkring hvor Leopard
udkom. Derfor er den lagt ved i stedet.
I med den så du kan få dyret opdateret !!

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-02-08 00:18

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Jo med mindre den er gl. altså lagerført lige omkring hvor Leopard
> udkom. Derfor er den lagt ved i stedet.
> I med den så du kan få dyret opdateret !!

Der er helt almindeligt. Min mor og jeg købte hver en MacBook Pro i
december. Der lå også en opgraderings-dvd med 10.5 med. Du skal
opgradere, når du har fået gang i computeren. Når Apple laver et nyt
produkt og herunder en dvd kræver det jo masser af planlægning. På
lanceringsdagen skal produktet være ude i butikkerne. I praksisk skal
det altså have været i produktion i ugevis eller månedsvis og være
blevet sendt rundt i verden til de forskellige butikker. Det er nok
umuligt at nå at få lavet de specifikke dvd'er, der følger med
computerne, i den nyeste version lige så hurtigt som standard-dvd'en med
styresystemet. Det er i øvrigt ikke helt den samme dvd, som du kan købe
i butikkerne med Mac OS X 10.5. Den, du har, vil kun installere, hvis
der er installeret Mac OS X på harddisken i forvejen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 08-02-08 23:50

Fra : Henrik

Dato : 09-02-08 03:04

On 8 Feb., 23:50, Henry Lerche Madsen <henrylerchemad...@mac.com>
wrote:

> Jo med mindre den er gl. altså lagerført lige omkring hvor Leopard
> udkom. Derfor er den lagt ved i stedet.
> I med den så du kan få dyret opdateret !!

haha... så er det klaret.... og nu har jeg også den trekant-knap i min
mail som der var tale om... lader til der er en forklaring på alting
*G*

Et spørgsmål mere... Når jeg har trukket en masse filer over i en
mappe, står filerne hulter til bulter i mappen, kan man ikke på en
enkel måde, få mac'en til at sætte alle ikonerne op på en 'pæn' måde -
håber i forstår hvad jeg mener?

Og et enkelt spørgsmål mere... når man hopper rundt i mapper osv via
finder, er der så ikke en enkel måde man kan 'gå tilbage' til forrige
finder vindue på, så man ikke behøver flytte musen op i venstre hjørne
og klikke på pil til venstre ? (på windows kunne man bare trykke
'backspace' knappen...

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-08 11:19

> [...]

> mappe, står filerne hulter til bulter i mappen, kan man ikke på en
> enkel måde, få mac'en til at sætte alle ikonerne op på en 'pæn' måde -

Oversigt->Ordn det valgte

eller

Oversigt->Vis oversigtsvalg.

> [...]
> finder vindue på, så man ikke behøver flytte musen op i venstre hjørne
> og klikke på pil til venstre ? (på windows kunne man bare trykke

Cmd-venstrepil.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik

Dato : 09-02-08 04:01

On 9 Feb., 11:19, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Oversigt->Ordn det valgte
>
> eller
>
> Oversigt->Vis oversigtsvalg.

> Cmd-venstrepil.
> --
> Per Erik Rønnehttp://www.RQNNE.dk

ahhh ja se nu begynder det at ligne noget... nu kan man så meget med
mac.... kan man ændre disse genveje, så man f.eks istedet for cmd-
venstrepil kan ændre denne genvej til backspace ?

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-08 12:41

> [...]

> mac.... kan man ændre disse genveje, så man f.eks istedet for cmd-
> venstrepil kan ændre denne genvej til backspace ?

Kig på:

Æble->Systemindstillinger->Tastatur & mus->Tastaturgenveje.

Lige nøjagtig at ændre på backspace ville jeg nu ikke; husk på at
funktionaliteten her ændres globalt.

Prøv i stedet QuicKeys:

<http://www.cesoft.com/products/qkx.html>

Her definerer du scipts, triggers - og giver disse triggers et scope ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik

Dato : 09-02-08 08:38

On 9 Feb., 12:41, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
>
> <http://www.cesoft.com/products/qkx.html>
>
> Her definerer du scipts, triggers - og giver disse triggers et scope ...

Joeh....men jeg synes nu godt nok det er svært.. jeg har ledt efter
den genvej som hed CMD-venstrepil derinde, så jeg kunne ændre den..
Jeg har også prøvet at oprette en ny genvej til F5 knappen, det går
også fint, men jeg kan ikke tildele den en funktion, f.eks. genopfrisk
skærm, eller gå tilbage eller sådan noget lignende.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-08 08:28