Saltede ansjoser
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 31-01-08 14:11

Jeg elsker dem, de små salte sataner, ansjoserne. Men jeg er ikke meget for
ene mand at holde liv i byens delikatesseforretning - grønthandleren -
alene ved mit forslugne forbrug af ansjoser.

Derfor: Nogen, der har en opskrift på salte ansjoser.
Og er der nogen, der har forsøgt sig med tobis som erstatning - dem er der
altså flere af i det lokale havnebassin.
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Emil

Dato : 02-02-08 00:52

"3140 Abildgaard" wrote:

>Derfor: Nogen, der har en opskrift på salte ansjoser.

I det sydlige Europa medlægges ansjoser, dem med underbid, i salt,
hvor de opholder sig i måneder i kølige kældre.
Den specielle bitre smag opstår p.gr.a. tarm- og hjerneindholdet.
Herefter renses ansjoserne, og filetterne konserveres i olie.

>Og er der nogen, der har forsøgt sig med tobis som erstatning - dem er der
>altså flere af i det lokale havnebassin.

Div. fabrikanter sender ofte forfalskninger på markedet, idet de
anvender, og sælger, andre sildesmåfisk som ansjoser.
Tobis er ikke med i varmen her; men jeg kan ikke se, hvorfor det ikke
skal kunne lade sig gøre. Fiskenes fødeemner er de samme, hvorfor
deres tarmflora må være ret ens.

Opmærksomheden henles på forskellen i den traditionelle konservering
og anvendelse af ansjoser i middelhavsområdet og i norden.
Her mod nord har vi tradition for varmkonservereng af ansjoser, som
bliver konserveret med div. krydderier og sukker. Den originale bitre
smag mangler, og erstattes af krydderier.

Der findes ikke en 'original' nordisk opskrift, hvorfor det vil være
et rent lykketræf, hvis de nyindkøbte ansjosforfalskninger falder i
ens smag.

Hint: De nordiske varianter minder meget om gammeldags modnede
kryddersild, så de kan måske afløse de nordiske varianter af
ansjoserne?

Hint: Tobis har også underbid, så måske er de forsøget værd.

m.v.h. Emil