Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
72 og 256 DPI
Fra : Torben Aastrup

Dato : 15-07-01 16:26

Når jeg får fremkaldt min farvefilm, får jeg udover papirbillederne
leveret en CD med de indscannede negativer.

Nogle forhandlere leverer det indscannede billede i størrelsen 15x10
cm i en opløsning på 256 dpi. Andre leverer i størrelsen 52x35 cm med
en opløsning på 72 dpi.

Gør det nogen forskel i kvaliteten, eksempelvis hvis man skal lave
udsnit og forstørrelser?

Forhandlerne kan ikke svare på spørgsmålet, alene at få oplyst om
antallet af dpi volder såvel kæder som traditionelle forretninger
problemer.

Fra : Aagaard

Dato : 15-07-01 16:49

"Torben Aastrup" <torben.aastrup@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Forhandlerne kan ikke svare på spørgsmålet, alene at få oplyst om
> antallet af dpi volder såvel kæder som traditionelle forretninger

Hej Torben
Det er altid afgørende for muligheden for så store forstørrelser/udsnit som
muligt, at du får den højeste mulige opløsning.

Men du kan selv regne lidt på det:

Forholdstallet mellem 256 og 72 dpi er: 256 / 72 = 3,56.
15cm x 3,56 = 53,33 cm og 10x3,56 = 35,6.
Der er altså ingen forskel på de 2 eksempler du har fra de 2 forhandlere, og
begge vil være lige gode at arbejde videre fra.

Med venlig hilsen
Aagaard