Første erfaring med Overførselsassistent
Fra : Steen

Dato : 02-02-08 16:14

Skiftede fra iBook til Macbook.
Det ville være rart at have sine ting fra den gamle computer, på den
nye MacBook samtidigt, og til det formål skulle Overførselsassistent jo
være ideelt.

Stormede ind til byen, og købte et FireWire-kabel.

Begge maskiner blev sat op - og via Overførselsassistenten var det
ingen sag at overføre 50GB fra iBook til MacBook.

Nu havde jeg så håbet at alle filer (nye som gamle) lå på deres retter
pladser på min nye MacBook, men helt så let gik det nu ikke.

Pludseligt havde jeg 3 konti på min MacBook. Den oprindelige (admin)
konto - en gæstekonto, som godtnok var deaktiveret....samt endnu en
admin-konto - med det brugernavn jeg brugte på min gamle computer.

De overførte filer kunne jeg ikke umiddelbart finde, de lå sikkert i
den mappe der var dukket op, som jeg ikke havde adgang til - fordi jeg
åbenbart ikke havde rettigheder nok!

Derudover gik der ren kagemand i mit trådløse netværk. Hverken den
gamle eller nye Mac kunne komme i forbindelse med min Airport.

Efter at have forsøgt flere gange, endte jeg med at at slette den
overførte konto, med tilhørende filer.

Derefter kunne jeg genstarte Airporten, og komme på nettet med begge computere.

Nu er jeg så tilbage hvor jeg startede - og jeg tvivler på jeg vil
benytte den rare Overførselsassistent igen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-08 21:25

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
>

> Nu er jeg så tilbage hvor jeg startede - og jeg tvivler på jeg vil
> benytte den rare Overførselsassistent igen.

Jeg tror, du har misforstået noget. Overførselsassistent overfører en
brugerkonto fra en Mac til en anden. Naturligvis vil den brugerkonto
optræde på den nye Mac, du overfører den til. Hvis du vil have adgang
til den, skal du naturligvis logge ud fra den nye konto, du åbenbart har
lavet, og derefter logge ind på den konto, du har overført. Hvis du vil
undgå at lave en ny konto, skal du bruge Overførselsassistent, når du
installerer OS X. Hen mod slutningen kan man vælge at overføre data fra
en anden Mac. Gæstekontoen er der altid på Mac OS X 10.5. Den kan
aktiveres fra kontrolpanelet Konti, som du har set.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 02-02-08 22:33

Jeg har kun gode erfaringer med Overførselsassistent.

Hvis du på den gamle havde en identitet/login som f.x. Steen, skal du efter
at have over ført filer m.m. med Overførselsassistent, blot logge ind med
samme login. så er alt ved det gamle.

Du kan bare gøre det en gang til: brug Overførselsassistent og login.
Derefter sletter du den admin du oprettede på den nye Mac. Du får svjh.
mulighed for at gemme dokumenter du evt. har oprettet under den nye
identitet.

Du kan osse give dig selv et nyt password, hvis du har lyst.

mvh. Mikael

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-02-08 22:36

> [...]

> computere.
>

> Nu er jeg så tilbage hvor jeg startede - og jeg tvivler på jeg vil benytte

Du prøvede ikke at logge ind på den gamle administrator konto?

Hvis du havde haft kablet da du modtog din MacBook havde du aldrig fået
oprettet en ny administrator konto, du havde bare suget konti over fra
den gamle maskine.

Fra : Steen

Dato : 02-02-08 22:41

On 2008-02-02 22:36:14 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Hvis du havde haft kablet da du modtog din MacBook havde du aldrig fået
> oprettet en ny administrator konto, du havde bare suget konti over fra
> den gamle maskine.

Det er sikkert korrekt.
Det smarteste havde sikkert været at bruge Overførselsass. allerede ved
opsætningen af den nye maskine.

Pyt, jeg flyttede de filer jeg havde brug for vha en ekstern disk.