Fjerne henvisninger efter afinstall af Par~
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-02-08 12:51

Hej...

Jeg er godt igang med at sætte mig ind i Mac verdenen, efter at have fået en
24" imac op under neglene.
(primært fordi jeg ikke kunne vente på min bestilte Macbook Air) *S*

Jeg har så eksperimenteret lidt med forskellige programmer, bla. Parallels
og Fusion.

Og jeg kommer nok til at lege mest med fusion, så jeg afinstallerede
Parallels, ved at trække den over i papirkurven, men der hænger vist stadig
lidt genveje i systemet, bl.a. hvis jeg højreklikker og vil vælge hvilket
program der skal køre.

Findes der evt. noget software som kan rense op efter gamle installationer,
som den nye macbruger har hældt på, og hevet af igen ?

Tænkte evt. på at reintallere maskinen, når jeg har fået lavet de første
eksperimenter, er det anbefalelsværdigt, eller bør en kunen tåle en
nybegynder på rattet ?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-02-08 13:00

Kim Jørgensen wrote:

> Jeg er godt igang med at sætte mig ind i Mac verdenen, efter at have fået en
> 24" imac op under neglene.
> (primært fordi jeg ikke kunne vente på min bestilte Macbook Air) *S*

Tillykke - og der er nogen, der kan ;)

> [...]
> lidt genveje i systemet, bl.a. hvis jeg højreklikker og vil vælge hvilket

Mmmh - den slags programmer ville jeg bruge den medfølgende uninstaller
til at fjerne. Den burde være på dmg'en, hvorfra du installerede. Så
vidt jeg ved piller de begge ret meget i systemet.

> Findes der evt. noget software som kan rense op efter gamle installationer,
> som den nye macbruger har hældt på, og hevet af igen ?

Installation og afinstallation på OS X, er desværre ikke helt det samme.
Når du 'trækker' et program til Trash, slettes kun filerne i
~/Applications. Indstillinger og filer gemt andre steder bliver
liggende. Jeg vil foreslå, at du kigger på AppZapper eller CleanApp, der
kan sørge for, at alle filer bliver slettet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-02-08 13:33

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> Tillykke - og der er nogen, der kan ;)

Anfald af sindssyge, vil enkelte der kender mig sige....

> Mmmh - den slags programmer ville jeg bruge den medfølgende uninstaller
> til at fjerne. Den burde være på dmg'en, hvorfra du installerede. Så vidt
> jeg ved piller de begge ret meget i systemet.

Men så tror jeg, jeg misforstår konceptet i at installere og afinstallere.

Hvis jeg henter en dmg, og installerer et program fra den, når programmet er
installeret så smider jeg jo dmg'en ud, skal jeg gemme den, hvis jeg
fremadrettet skal afinstallere ?

> [...]
> Jeg vil foreslå, at du kigger på AppZapper eller CleanApp, der kan sørge

tak for tippet, jeg prøvet at kigge på dem.

Mvh

Kim

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-02-08 13:51

Kim Jørgensen wrote:

> Anfald af sindssyge, vil enkelte der kender mig sige....

;)

> Men så tror jeg, jeg misforstår konceptet i at installere og afinstallere.

Det er et generelt 'problem'. Det er nemt at installere stuff på OS X,
men det er ikke altid lige så nemt at fjerne alt igen ;)

> Hvis jeg henter en dmg, og installerer et program fra den, når programmet er
> installeret så smider jeg jo dmg'en ud, skal jeg gemme den, hvis jeg
> fremadrettet skal afinstallere ?

Nogle programmer installerer selv en uninstaller i ~/Applications/* (kig
f.eks. i 'Utilities'. Fusion har også en uninstaller liggende i
/Library/Application Support/VMWare Fusion/.

Det er ikke noget du normalt behøver at bekymre dig om, AppZapper
deslige vil kunne gøre arbejdet. Lige mht. Fusion og Parallels vil jeg
bare foretrække, at bruge deres egen uninstaller. Så vidt jeg ved, har
både Fusion og Parallels nogle kernel extensions, der formentlig ikke er
grund til at have liggende medmindre de bruges ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-02-08 14:11

> [...]
> Fusion og Parallels nogle kernel extensions, der formentlig ikke er grund
> til at have liggende medmindre de bruges ;)

Ok, tak for uddybende forklaring.

Jeg har købt Cleanapp, og det ser ud til at virke fint, fandt en pokkers
masse filer til parallels, som nu er dræbt.

// Kim

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-08 17:59

"Kim Jørgensen" <kj@invalid.invalid> wrote:

> Hvis jeg henter en dmg, og installerer et program fra den, når programmet er
> installeret så smider jeg jo dmg'en ud, skal jeg gemme den, hvis jeg
> fremadrettet skal afinstallere ?

såfremt der er distribueret et afinstalleringsværkøjpå dmg'en bør du
gemme den. Almindelige dimser piller du bare af ved at slette dem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-08 17:57

> [...]
> til at fjerne. Den burde være på dmg'en, hvorfra du installerede. Så
> vidt jeg ved piller de begge ret meget i systemet.

Lige netop vpn applikationer og virtuelle host applikationer skal
afinstalleres med de af udvikleren distribuerede dimser, da de
opretter virtuelle netværksinterfaces mm.