plantetid, rettere så-tid . .
Fra : Hanno

Dato : 30-01-08 18:35

på Plaza de Armas i Punta Arenas i Sydchile står der et kæmpetræ...
Lyder godt, ikke ?

under dette har jeg for 1 vinter siden samlet et frø op (plus et blad, men
det gik til under hjemrejsen)
så jeg kan ikke sige hvad slags træ det er - men jeg har et billede af det.

breddegrad er nogenlunde vores (blot omvendt) og jeg tror jeg burde sætte
dette frø nu for at se om jeg kan få et lille træ ud af det - og mine
efterkommere
et kæmpetræ om to generationer . . .

men alvorligt: kan nogen fortælle mig om tiden er passende, og hvordan skal
jeg mon håndtere dette eneste frø jeg har,
dvs. i en lille 'rugekasse' (creme fraichebox med cellofan over ?) eller
direkte
eud i jorden når eventuelle frostnætter er overstået ? og tørt eller fugtigt
?ELLER NETOP MED FROST, som jeg engang har lært man skal gøre
hvis man fx vil ha' egetræer . .

træet er løvtræ, frø er på størrelese med hasselnød og rynket, ikke hård
nød.

vil nogen se fotos ? jeg syns det ville være SÅ SJOVT at få det til at spire

tak for godt råd hanno

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-01-08 21:50

On Wed, 30 Jan 2008 18:34:41 +0100, "Hanno" <nopehanno@nopegriffel.dk>
wrote:

> [...]
>det gik til under hjemrejsen)
>så jeg kan ikke sige hvad slags træ det er - men jeg har et billede af det.

Kan du uploade det billede et sted så vi kan se det?
Evt. sende det til min mailadresse (den er gyldig).

> [...]
>hvis man fx vil ha' egetræer . .
>
>træet er løvtræ, frø er på størrelese med hasselnød og rynket, ikke hård

Det kommer meget an på hvilket slags træ det er.
Og det afhænger også af klimaet på stedet det gror. Er det et sted det
aldrig fryser, så skal frøet næppe have frost for at spire. (Medmindre
det er et træ som ikke er hjemmehørende på stedet.)

Hvis klimaet på det sted i chile er nogenlunde som her, altså med en
vinter hvor vi kan få frost, så vil det bedste være at lade frøet følge
årets gang. Dvs. om efteråret lader sår man frøet, lader det være udsat
får vinterens virkning, og så spirer det forhåbentligt til foråret. Dog,
nogle frø ligger mere end et år inden de vil spire.

>vil nogen se fotos ? jeg syns det ville være SÅ SJOVT at få det til at spire

Lad os få et billede - så kan jeg forhåbentlig sige mere.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hanno

Dato : 01-02-08 01:37

Hej Mads,
havde egentlig lavet email til dig, men pc'en åd det hele, så her nu:

> Kan du uploade det billede et sted så vi kan se det?

her er bill af træet og frøet, kan du bruge det til noget - ...

http://peecee.dk/upload/view/94507
http://peecee.dk/upload/view/94497
http://peecee.dk/upload/view/94496

> [...]
> aldrig fryser, så skal frøet næppe have frost for at spire. (Medmindre
> det er et træ som ikke er hjemmehørende på stedet.)

for mig kunne bladene ellers ligne en ægte kastanje,
og det vides at man i P.A. (dengang de var meget velhavende dernede) har
importeret træer hjemmefra (Europa), så det skulle jo kunne jo trives
herhjemme -
.....de har sne dernede ind imellem, men ikke barskt klima, dog masse blæst.
spørg hvis der er andet . . .
--
hilsen hanno

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-02-08 08:15

On Fri, 1 Feb 2008 01:36:42 +0100, "Hanno" <nopehanno@nopegriffel.dk>
wrote:

>havde egentlig lavet email til dig, men pc'en åd det hele, så her nu:

Det gør de jo ind i mellem, de maskiner

>her er bill af træet og frøet, kan du bruge det til noget - ...
>
>http://peecee.dk/upload/view/94507
>http://peecee.dk/upload/view/94497
>http://peecee.dk/upload/view/94496

Jeg kan desværre ikke se hvad det er - og det ligner ikke noget jeg
umiddelbart kender. Hverken træet eller frøet, så jeg tør ikke engang
gætte på hvad det kunne være beslægtet med.

> [...]
>herhjemme -
>....de har sne dernede ind imellem, men ikke barskt klima, dog masse blæst.

Træet ser i hvert fald ud til at trives vældig godt dernede
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hanno

Dato : 01-02-08 10:23

svar til mads
ja det 'stor'-trives kan man nok sige - nåmn nu sætter jeg frøet ganske
almindeligt
i en ligge 'rugekasse' og senere ud i det fri - og tænk om der kom sådan et
eksemplar ud af det
- så må de flytte landsbyen for at give plads om 100 år . .
hilsen og fortsat good luck me det hele
hanno

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-02-08 00:09

Hanno wrote:

> her er bill af træet og frøet, kan du bruge det til noget - ...
>
> http://peecee.dk/upload/view/94507

Vækstform og størrelsen på bladene kunne få mig til at tænke på ficus
elasica - på dansk gummitræ.

Men det svært at se på den afstand.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-02-08 16:14

Erik Ginnerskov wrote:

> ficus
> elasica

Øh, den hedder ficus elastica.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 03-02-08 21:17

"Hanno" <nopehanno@nopegriffel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> havde egentlig lavet email til dig, men pc'en åd det hele, så her nu:

> her er bill af træet og frøet, kan du bruge det til noget - ...

Det er da et utroligt flot træ.
Der er noget meget facinerende ved sådanne store flotte, velformede træer.
Jeg har set lignende i andre lande, men betages hver gang. En skam, at vores
klima ikke befordrer sådanne. Det, der kommer nærmest, er vel vores gamle
ege, men de fleste af dem er ikke i særlig god stand. Hvad dette træ hedder,
har jeg ingen anelse om. For øjeblikket har jeg et lille træ af et
nicaraguansk nationaltræ Sacunjoche - flor blanca . Frøet har jeg pillet ud
af en skulpe og bare sået uden dikkedarer efter hjemkomsten. Alt efter hvor
mange frugter du har, ville jeg se at få nogle sået nu og have lidt ekstra i
baghaanden til senere, hvis det mislykkes.
Mvh
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-01-08 23:34

"Hanno" <nopehanno@nopegriffel.dk> skrev>
> breddegrad er nogenlunde vores (blot omvendt) og jeg tror jeg burde sætte
> dette frø nu for at se om jeg kan få et lille træ ud af det

Husk også at sætte frøet omvendt, ellers bliver det en Sydbøg

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen