Muldvarp
Fra : Søren Fisker

Dato : 30-01-08 10:51

Hej Gruppe!
Ret mig, hvis der er en anden gruppe, jeg skal spørge!

Vi har en muldvarp som i de sidste ca 10 dage har været godt i gang med at
spolere
vores have. Som I måske kan forestille jer, er vi lidt trætte af dens
ihærdige arbejde.

Vi ville helst ikke slå kræet ihjel, findes der en løsning dér?
Hvis vi blir nødt til at aflive den, hvordan gør vi det så bedst?

Hilsen Søren

Fra : Leonard

Dato : 30-01-08 11:26

On Wed, 30 Jan 2008 10:51:11 +0100, Søren Fisker wrote:

> Vi ville helst ikke slå kræet ihjel, findes der en løsning dér?

Så fang den og hold den i bur.

Jeg fatter ikke den holdning, "vi vil helst ikke slå kræet ihjel", vi
vil bare ikke have det i vores have. Enten ser man på kræet som en del
af naturen og haven som en del af naturen og så hører tingene sammen
eller man ser på sin have som noget kunstigt anlagt pryd, hvor naturen
skal holdes væk - og så er muldvarpen et skadedyr, der skal slås ihjel.

Jeg har muldvarp i min have og fint nok, det vidner om, at der trods alt
er lidt liv. Dyr i min have får lov at leve.
Jeg har besøg af en mår på mit loft, der hører den ikke til, så enten
flytter den ud igen, fordi jeg skræmmer den væk eller jeg fanger den og
slår den ihjel. Hvis måren bliver ude i haven, så fint nok med mig, der
ødelægger den ikke huset.

--
Leonard

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-01-08 13:37

Leonard wrote:

> SÃ¥ fang den og hold den i bur.
>
> Jeg fatter ikke den holdning, "vi vil helst ikke slå kræet ihjel", vi
> vil bare ikke have det i vores have.

Ja, det lyder sgu som DF's indvandrerpolitik...

FUT sat til dk.snak.off-topic

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : John V.

Dato : 30-01-08 13:36

Hvis du hellere vil have den skal bo hos naboen, så smid nogle fed hvidløg
ud der hvor den færdes...

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-01-08 15:26

Søren Fisker wrote:
> Hej Gruppe!
> Ret mig, hvis der er en anden gruppe, jeg skal spørge!

Gruppen er god nok. Det kommer ofte op her.

> Vi ville helst ikke slå kræet ihjel, findes der en løsning dér?
> Hvis vi blir nødt til at aflive den, hvordan gør vi det så bedst?

her har du bevæget dig ind i en 'religionskrig', som du nok har opdaget

Efter min mangeårige erfaring med muldvarpe, er der kun to løsninger på
'muldvarpeproblemet': Slå dem i hjel, eller lær at leve med dem. Hvilken du
vælger er op til dig selv, men der findes ikke nogen nemme/humane
mellemløsninger

Hvis du vælger at bekæmpe dem, er muldvarpesakse den eneste effektive
løsning. Det kræver lidt teknik, som du kan finde frem til ved at søge
tilbage i gruppen.

Du vil også finde en masse råd/forslag til at få den til at flytte. Fælles
for dem alle er, at de måske får den til at flytte ind til naboen en
overgang, og at de vender tilbage når 'problemerne' er overstået.

Dit problem er mere moralsk end teknisk. Hvis du vil af med dem, findes der
tekniske muligheder for det. de indebærer alle at muldvarpen dør.... Vil du
lære at leve med dem er der også mulighed for det.

Min baggrund:
Et langt liv med flere forskellige haver, hvor specielt een var voldsomt
plaget af muldvarpe. De år fangede jeg mere end hundrede. de er alle salige

På min nuværende matrikel har jeg ikke noget muldvarpeproblem, men hvis jeg
får det, vil jeg nok finde en metode til at leve med dem på. Jeg glæder mig
dagligt over naturen omkring mig, og vil gå meget langt for at lade den i
fred

PS!
Muldvarpe er et tegn på et godt jordmiljø (masser af regnorme), og det er jo
ikke så ringe andda

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-08 07:51

On Jan 30, 10:51 am, "Søren Fisker" <ve...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> ihærdige arbejde.
>
> Vi ville helst ikke slå kræet ihjel, findes der en løsning dér?

En god muldvarp er en død muldvarp.

> Hvis vi blir nødt til at aflive den, hvordan gør vi det så bedst?

Fælde.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Et forslag på at forhindre knivoverfald: 7 dages fængsel hvis man

Fra : Holst

Dato : 30-01-08 15:55

Christian B. Andresen wrote:

> En god muldvarp er en død muldvarp.

Hvordan smager muldvarp?

Fra : BHR

Dato : 30-01-08 17:30

Jeg har haft muldvarper siden 1997 i min græsplæne i et villakvarter i en
landsby nord for Randers.

Jeg har taget 18 muldvarper med spade, og slået dem ihjel, fodi det er et
problem med en fælde i en græsplæne, når den skal slåes. Bedste tidspunkt er
om morgenen, hvor man står bomstille med hævet spade parat til at grave
muldvarpeskuddet op i et hug med muldvarpen i. Det skal siges at min jord er
muldjord med meget sand i.
Nogen gange tager det lang tid at fjerne 1-2 trillebørlæs inden
græsslåningen.

Jeg har sidste år købt en muldvarpesirene: Metalrør med en vibrator der
svinger omkring 300Hz hvert 15. sekund.
Aldi lidt over 100kr. + 4 store batterier.

Siden jeg anbragte den i midten af græsplænen er problemet næsten løst 100%.
Jeg tager den op, mens jeg slår græsplænen, og stikker den ned igen i samme
hul.

3 muldvarpeskud på et ½år. De 2 af dem i yderkanten af den cirkel som
vibratoren dækker, og et enkelt skud tæt på vibratoren?

Fra : Ralph

Dato : 30-01-08 17:39

"BHR" <bhrFJERN@lic-mail.dk> skrev i en meddelelse
> 3 muldvarpeskud på et ½år. De 2 af dem i yderkanten af den cirkel som
> vibratoren dækker, og et enkelt skud tæt på vibratoren?

Der findes vel også døve mulvarpe

Jeg har det bedste råd, flyt til Mors, vi har ingen.

--
Ralph

Fra : Leonard

Dato : 30-01-08 18:26

On Wed, 30 Jan 2008 06:51:00 -0800 (PST), Christian B. Andresen wrote:

> En god muldvarp er en død muldvarp.

Hvilket minder mig om, at da jeg var dreng fik man 10 kr. pr.
muldvarpehale på kommunekontoret.
Mærkelig politik i en landkommune i Vestjylland, hvor muldvarpe i jorden
er tegn på jord med lidt mere næring end den almindelige sandjord.
Men sådan var det, tror ikke det gælder længere.
--
Leonard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-01-08 21:44

On Wed, 30 Jan 2008 18:25:37 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Hvilket minder mig om, at da jeg var dreng fik man 10 kr. pr.
>muldvarpehale på kommunekontoret.

Jeg har hørt om det, men det var rottehaler. Og at de smarte unger skar
den tynde ende af en rødbede, som de så tog med - for medarbejderne på
kommuenkontoret ville sjældent tjekke efter.

Jeg har det nu mistænkt for at være en vandrehistorie, jeg har altid kun
hørt det fra nogen som har hørt om det.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-01-08 02:16

On Jan 30, 3:55 pm, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:

> Hvordan smager muldvarp?

Aner det ikke, spørg kattene.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-01-08 02:18

On Jan 30, 5:29 pm, "BHR" <bhrFJ...@lic-mail.dk> wrote:
> Jeg har haft muldvarper siden 1997 i min græsplæne i et villakvarter i en
> landsby nord for Randers.

Vores græsplæne ligger også lige nord for Randers

> [...]
> muldvarpeskuddet op i et hug med muldvarpen i. Det skal siges at min jord er

Det må prøves.

> [...]
>
> 3 muldvarpeskud på et ½år. De 2 af dem i yderkanten af den cirkel som
> vibratoren dækker, og et enkelt skud tæt på vibratoren?

Hvad siger hunde og katte til dem ?

Da vi bor på landet er der marker til 2 sider til vores græsplæne så
det er svært at forhindre dem i at flytte ind i de gamle efterladte
gange.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-01-08 02:19

On Jan 30, 5:39 pm, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> Der findes vel også døve mulvarpe
>
> Jeg har det bedste råd, flyt til Mors, vi har ingen.

Rent OT, men I har til gengæld Åge Haldorsson

Fra : Max

Dato : 31-01-08 17:21

Hej Christian

> Rent OT, men I har til gengæld Åge Haldorsson

Er han nu flyttet ?

--
Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-08 05:47

On Jan 31, 5:21 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Christian

> Er han nu flyttet ?

Er det ikke Mors han bor på ?

Fra : Max

Dato : 04-02-08 13:57

Hej Christian

> Er det ikke Mors han bor på ?

Det er godt nok en ø i Limfjorden, men det er altså Fur.

--
Mvh Max