Kvittering i Mail?
Fra : Jørgen Hansen

Dato : 30-01-08 00:44

Hej

Jeg bruger Leopard 10.5 og vil gerne vide hvordan jeg indstiller Mail
til at give kvittering for at sendt post er læst.

Hej fra fra Jørgen Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-08 00:53

Jørgen Hansen <jorgen@cajunmusic.dk> wrote:

> Hej
>
> Jeg bruger Leopard 10.5 og vil gerne vide hvordan jeg indstiller Mail
> til at give kvittering for at sendt post er læst.
>
> Hej fra fra Jørgen Hansen

Det kan man ikke ... ihvertfald ikke uden at hacke sig frem til en
lappeløsning ...

Mail kvitteringer er i mine øjne ubrugelige ...

/thomas

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-01-08 16:27

> Det kan man ikke ... ihvertfald ikke uden at hacke sig frem til en
> lappeløsning ..

To make Mac OS X Mail request a read receipt for every message you send:
Open Terminal.
Type "defaults read com.apple.mail UserHeaders".
Press Enter.
If that command returns "The domain/default pair of
(com.apple.mail, UserHeaders) does not exist":
Type
defaults write com.apple.mail UserHeaders
'{"Disposition-Notification-To" = "Name <email@address>"; }'
replacing Name with your name and email@address with
your email address.
The complete line could read "defaults write
com.apple.mail UserHeaders '{"Disposition-Notification-To" = "Heinz
Tschabitscher <sender@example.com>"; }'", for example.
If the "defaults read" command above returns a line of
values that starts with "{" and ends in "}":
Highlight the entire line.

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-01-08 16:31

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> [...]
> If the "defaults read" command above returns a line of
> values that starts with "{" and ends in "}":

og her er så resten:

It might read something like {Bcc = "bcc@example.com";
}, for example.
Press Command-C.
Type "defaults write com.apple.mail UserHeaders '"
(excluding the outer quotation marks).
Press Command-V.
Type "'".
Insert '"Disposition-Notification-To" = "Name
<email@address>"; ' in front of the closing "}" character, replacing
Name with your name and email@address with your email address.
The line might now read
defaults write com.apple.mail UserHeaders '{Bcc =
"bcc@example.com"; "Disposition-Notification-To" = "Heinz Tschabitscher
<sender@example.com>"; }'
, for example.
Press Enter.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-08 19:06

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

Den returnerer:

Last login: Wed Jan 30 19:02:04 on ttys001
MacBook per$ cat t
write com.apple.mail UserHeaders '{"Disposition-Notification-To" = "Per
Erik Rønne <per@rqnne.dk>; }'
MacBook per$ . t
usage: write user [tty]
MacBook per$
==

Hvor får du det fra?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-08 19:23

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvor får du det fra?

Don't do it ... det er noget juks ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-08 19:36

> Don't do it ... det er noget juks ...

Ja, foreløbig fik jeg jo heller ikke gjort noget ... og med din advarsel
tror jeg heller ikke jeg vil.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-08 00:55

Jørgen Hansen <jorgen@cajunmusic.dk> wrote:

> Jeg bruger Leopard 10.5 og vil gerne vide hvordan jeg indstiller Mail
> til at give kvittering for at sendt post er læst.

Det kan man ikke, og det er også dumt. Det giver nemlig en falsk
tryghed. Når først en e-mail at ankommet på modtagerens netværk, er det
modtageren, der bestemmer. Måske undetstøtter hans program ikke
funktionen. Måske ønsker han ikke, der bliver sendt kvitteringer
tilbage. Personligt ville jeg da f.eks. ikke have, at min mor kunne se,
at jeg sad ved computeren kl. 3 om natten i stedet for at sove. Apple og
mange andre har derfor valgt ikke at indbygge den funktion, da den ikke
kan bruges til en dyt. Når man sender et gammeldags brev, ved man jo
heller ikke, om modtageren har læst det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-01-08 09:56

> [...]
> kan bruges til en dyt. Når man sender et gammeldags brev, ved man jo
> heller ikke, om modtageren har læst det.

Jeg har nu haft god brug af funktionen en enkelt gang.

Havde på et tidspunkt en ret urimelig administrator i en bygning hvor vi
var et par stykker der havde et firma i, sådan noget med at opkræve høje
gebyrer for ting der var i stykker ved indflytning og andre
tåbeligheder.

Det var vigtigt at vi gjorde indsigelser mod nogle ting indenfor en
bestemt tidsfrist. Jeg sendte en mail til ham og han klikkede ok til at
have læst den. Senere nægtede han at have modtaget den.. men
kvitteringen viste noget andet og vi fik ret og han fik en lang næse.

Selve den tekniske funktionalitet blev dog i dette tilfælde hjulpet ret
godt på vej af at administratoren var en tumpe

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 31-01-08 00:19

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
>
> Selve den tekniske funktionalitet blev dog i dette tilfælde hjulpet ret
> godt på vej af at administratoren var en tumpe

Det er da strengt hvis det var det der fældede ham (selv om han var
fæl - jeg har da også kommet til at ok til at sende en besked
tilbage, men jeg fik da først læst beskeden ordenligt dagen efter - næ
et anbefalet brev af den gammeldags slags :)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 09:54

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> [...]
> tilbage, men jeg fik da først læst beskeden ordenligt dagen efter - næ
> et anbefalet brev af den gammeldags slags :)

Et anbefalet brev kan man jo også lægge på køkkenbordet og først få
åbnet dagen efter. Det er ens eget ansvar, og det må vel også gælde for
e-mail'en. Ellers viser historien jo, hvor uanvendeligt systemet er.
Modtageren kan jo blot lade være med at klikke OK til at sende en
bekræftelse tilbage. I dette tilfælde var det rent held, at han havde
gjort det. Det anbefalede brev kan man ikke nægte at modtage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 10:35

> [...]
> bekræftelse tilbage. I dette tilfælde var det rent held, at han havde
> gjort det. Det anbefalede brev kan man ikke nægte at modtage.

Hvad hvis man nægter at skrive under ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 13:47

> Hvad hvis man nægter at skrive under ?

Aner det ikke. Man kan vel ikke blive tvunget til at skrive under, men
så får man vel heller ikke brevet. Jeg går ud fra, at afsenderen så får
at vide, at man har nægtet modtagelsen. Jeg må indrømme, at jeg ikke
ved, om der er nogen lovgivning på det område. Heldigvis sidder jeg ved
en computer, så jeg kan jo slå det op. Det ser ikke ud som om, afsender
får meddelelse om det, hvis et brev ikke afleveres. Det anbefales
faktisk at sende to breve: et almindeligt og et anbefalet. Det
anbefalede strander jo på posthuset, hvis det ikke kan afleveres, mens
det almindelige bliver lagt i modtagerens postkasse.

<http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad088/>
<http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-19.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 14:28

> Aner det ikke. Man kan vel ikke blive tvunget til at skrive under, men
> så får man vel heller ikke brevet. Jeg går ud fra, at afsenderen så får
> at vide, at man har nægtet modtagelsen.

Sikkert.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Horn

Dato : 01-02-08 17:58

> Sikkert.

Her har postvæsenet ALTID ret. Er brevet blot blevet anmeldt HAR man
fået det - uanset om man henter det på posthuset el ej! - Uanset om man
fx er i udlandet på job oma. Der er ingen kære mor!

Dette gælder i fx fogedsager - Lad os sige hvis der ikke er betalt
husleje til tiden, så kan man sættes ud på blot 3 dage. (så snart
fogeden har tid)

Michael Horn

Fra : Jens

Dato : 02-02-08 21:48

Jørgen Hansen <jorgen@cajunmusic.dk> wrote:

> Hej
>
> Jeg bruger Leopard 10.5 og vil gerne vide hvordan jeg indstiller Mail
> til at give kvittering for at sendt post er læst.

Du slutter meddelelsen med en anmodning om at modtageren kvitterer for
modtagelsen - evt. i signaturen

(Min Outlook på arbejdet sender kun kvitteringer når jeg har givet den
lov)