Optimere HELT nye batterier
Fra : iSteen

Dato : 29-01-08 15:40

Ny MB - nyt batteri.

Jeg opladede batteriet naten over, før jeg tog min nye MB i brug.
Batteriet blev brugt /meget/ hurtigt den første dag.
Hvordan er det lige jeg behandler batteriet i starten, for at få det
meste ud af det?

Noget med man sjatlader den første uges tid - og derefter aflader
fuldstændigt...og derefter oplader 100%?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 17:16

iSteen wrote:
> Ny MB - nyt batteri.

Tillykke!

> [...]
> meste ud af det?
>
> Noget med man sjatlader den første uges tid - og derefter aflader
> fuldstændigt...og derefter oplader 100%?

Den bedste metode at optimere både NiMH og LiION batterier på er...
1 - Oplad batteriet ca. 6-8 timer
2 - Tag ladestikket ud og brug batterikapaciteten helt.
3 - Sæt opladeren til og lad den lade i 24 timer uden at bruge enheden.
4 - Gentag trin 2.
5 - Gentag trin 3.
6 - Oplad batteriet til fuld styrke, og nu kan du bruge enheden på
normal vis.
7 - Det er altid en god idé at lade en genopladelig enhed med NiMH/LiION
batterier stå ved oplader, når man ikke bruger enheden, så der altid vil
være fuldt optimeret spænding/kapacitet på batteriet.

Jeg har altid gjort det på den måde, og det forænger batteriernes
levetid betydeligt. - Fx. havde jeg en Siemens mobil gennem 5 år med
samme batteri. Den stod altid ved lader, når jeg ikke var ude. En måling
viste, at der stadig var godt 80% levetid tilbage efter 5 år! - Samme nu
med min SE Z660i. - den har stadig godt 95% levetid tilbage trods en
alder på nu godt og vel 3½ år...

mvh. Erik Richard

Fra : iSteen

Dato : 29-01-08 17:21

> Tillykke!

Af hjertet tak

> [...]
> batterier stå ved oplader, når man ikke bruger enheden, så der altid vil
> være fuldt optimeret spænding/kapacitet på batteriet.

Man takker endnu en gang - på Apple's hjemmeside kunne jeg ikke lige
finde de oplysninger jeg søgte, så det er rart man altid kan hente hjælp
herinde.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-08 18:16

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Af hjertet tak

> Man takker endnu en gang - på Apple's hjemmeside kunne jeg ikke lige
> finde de oplysninger jeg søgte, så det er rart man altid kan hente hjælp
> herinde.

<http://www.apple.com/batteries/notebooks.html>

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 29-01-08 20:42

> <http://www.apple.com/batteries/notebooks.html>
>
> /thomas

Jeg havde læst Apple's anvisninger først - men de er nærmest modsat Erik
Ricards anbefalinger.....og så er det rasende lang tid, at skulle holde
fingrene fra sin Mac i 24 timer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-08 20:47

> Jeg havde læst Apple's anvisninger først - men de er nærmest modsat Erik
> Ricards anbefalinger.....og så er det rasende lang tid, at skulle holde
> fingrene fra sin Mac i 24 timer

Den procedure passer nok ok på NiMh ... men slet ikke på moderne
batterier ...

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 29-01-08 23:13

> Den procedure passer nok ok på NiMh ... men slet ikke på moderne
> batterier ...

Jeg har absolut ingen anelse om hvad slag batterier der sidder i diverse
ting

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 23:19

Thomas von Hassel wrote:

> Den procedure passer nok ok på NiMh ... men slet ikke på moderne
> batterier ...

Stort set alle bærbare enheder, der er kommet på markedet siden 2004 er
forsynet med de mere miljøvenlige LiION batterier, og jeg kan godt
garantere for, at proceduren mht. at få max. ydelse er ens for både NiMH
og LiION.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-08 00:09

> [...]
> forsynet med de mere miljøvenlige LiION batterier, og jeg kan godt
> garantere for, at proceduren mht. at få max. ydelse er ens for både NiMH

Det eneste jeg har gjort ved mine er at give dem en fuld opladning
første gang (4-5 timer) .. og med alm. brug har jeg stadig ca. 2.5-3
timer på mit MacBook Pro batteri. Der er ingen grund til at gentage
proceduren eller lade stå og lade i 24 timer. Sålænge man følger Apple's
egne anvisninger er man "good to go"

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-08 03:07

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> timer på mit MacBook Pro batteri. Der er ingen grund til at gentage
> proceduren eller lade stå og lade i 24 timer. Sålænge man følger Apple's

Det véd du jo ikke noget om, når du ikke har prøvet at følge de råd, som
de store batteriproducenter selv giver....

Du må jo lige tænke på, at jeg førhen har købt ind både fra fabrik og
engros, og som forhandler får man altså en del information, der ikke
normalt gives andre steder. - Og desuden har jeg nu mere end 40 års
erfaring med brug af genopladelige batterier af alle typer, så jeg vil
vove at påstå, at det tæller fuldt så meget.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten

Dato : 31-01-08 11:38

"Erik Richard Sørensen"
> [...]
> erfaring med brug af genopladelige batterier af alle typer, så jeg vil
> vove at påstå, at det tæller fuldt så meget.

LiIon/LiPol og NiMH er to forskellige ting. LiIon fandtes ikke for 40 år
siden ;). LiIon og LiPol er forskellige, man dog tilstrækkelig ens at de kan
betragtes som værende det samme (funktionspricippet er ens).

Der er ingen som helst batteriteknisk årsag til at lade Li batterier 24
timer. De er 100% ligeglade med om de sjatlades første gang eller ej. Eneste
der skulle kunne ændre det er hvis batteriet er udstyret med et (IMHO) lidt
for intelligent måler, der så kommer ude af kalibrering. Ja, man kan IKKE
vide hvad kapaciteten er for et batteri ved at måle på det - kun estimere
det. Åbne blybatterier er dog en undtagelse da deres elektrolyt forandre
massefylde og således kan deres ladestand bestemmes rimeligt nøjagtigt. End
of charge ved Li batterier bestemmes af deres spænding. Når den når et vist
niveau er cellen opladet. Li batterier hverken tåler eller har godt af
trickle charge. Til gengæld har de rimelig lav selvafladning.

Når nikkelbasserede batterier (med flere serieforbundne celler) har godt af
at lade 24 timer første gang var det fordi de typisk ikke er udstyret med en
controller der sørger for at de serieforbundne celler har samme spænding (og
i praksis duer det heller ikke grundet deres natur). Dels, så kan man ikke
vide hvornår et nikkelbasseret batteri er fuld blot ved at måle spændingen.
Derimod, måler man spændingen og når den falder, så er batteriet fuld. Da
ikke alle celler er 100% ens vil en (hurtig) opladning afbrydes når blot få
af cellerne i pakken siger de er fulde. Når man så lader den sidde i 24
timer kommer de resterende celler op på 100% via trickle charge. I dag
findes der dog NiMH celler med lige så lav selvafladning som NiMH, men brugt
i computere og andre ting, der har det med lige at toppes op uden at være
brugt særligt meget kræver noget styring. NiMH har ikke godt af at toppes op
hele tiden - de skal helst bruges i hvert fald 15-20%. I dag er det
naturligvis intet problem at lave en sådan styring, men producenterne vil i
så fald blive overrent af folk, der ikke kan forstå at deres batteri ikke
altid vil op på 100%.
For lavet rigtigt, vil NiMH imho overall være en bedre løsning end LiIon.
Ikke mindst er de noget mere langlivede og 5 år vil ikke være urealistisk
modsat Li der holder 1 år el. 2. Når de ikke gjorde det i gamle dage skyldes
det dels at NiMH har udviklet sig, dels at man manglede den intelligente
styring så de ikke konstant fik en top op selvom de praktisk tal var fulde.
Og så meget mindre energitæthed har NiMH heller ikke i forhold til Li. Li er
ikke det vidunderbatteri det så massivt forsøges gjort til i folks
bevidsthed.

Mvh
Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-08 23:18

> [...]
> timer på mit MacBook Pro batteri. Der er ingen grund til at gentage
> proceduren eller lade stå og lade i 24 timer. Sålænge man følger Apple's

enig.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-01-08 18:29

http://www.apple.com/dk/batteries/notebooks.html