Hvilken router/switch?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-08 15:59

Hm, står og skal have mit gigabit netværk til at fungere, - så jeg har
købt mig en König Gigabit switch til at styre selve det indbyrdes
netværk. - Det fungerer aldeles godt...

MEN - Jeg skal også bruge en eller anden form for router, så jeg kan få
mindst 2 masiner på nettet samtidig.

Hvilken ethernet router bør jeg anskaffe til det formål?

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 28-01-08 16:05

> Hvilken ethernet router bør jeg anskaffe til det formål?

Følger der ikke en router med dit Internet abonnement?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-08 17:06

Franz Berliner wrote:

> Følger der ikke en router med dit Internet abonnement?

Nej, kun selve modemet med _en_ tilslutning....

Jeg kan godt få den ombyttet til ën med flere (4 stk.), men så skal jeg
skifte abonnementstype fra 10mbit til 6mbit, + at det skal laeves
trådløst, - og jeg vil _ikke_ have trådløs...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-08 20:48

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> skifte abonnementstype fra 10mbit til 6mbit, + at det skal laeves
> trådløst, - og jeg vil _ikke_ have trådløs...

Du kan bare slukke for radioen.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-01-08 22:09

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Du kan bare slukke for radioen.

Ja køb en WRT54GL, flash den med Tomato eller DD-WRT og slå det trådløse
net fra. Så har du en fin router til ~500,-

Jeg får en ny WRT54GL med posten i morgen. Den gamle WRT54G døde efter
4,5 års tro tjeneste.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-08 23:05

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> net fra. Så har du en fin router til ~500,-
>
> Jeg får en ny WRT54GL med posten i morgen. Den gamle WRT54G døde efter

Som sagt, så VIL JEG IKKE HAV TRÅDLØS! - Og kommentaren om at slukke for
radioen, synes jeg ikke er relevant.

Hvad mere relevant er, at jeg inden for 10 m - 5 m til hver side - har
to kæmpestore mobilantenner fra både Sonofon og Telia, og på den anden
blok mindre end 30 m væk, sidder der en antenne fra TDC, der styrer en
stor del af al trådløs radiotrafik i hele nord- og vestbyen. - Så på
visse tidspunkter af dagen kan jeg overhovedet ikke høre radio...

Og mine 2 BT tlf. opfører sig underlige, så jeg hverken kan synche
overføre til/fra eller noget som helst andet med den... - I går var
det da helt tåwli', da havde jeg udover mine egne 2 - også 4 andre BT
telefoner, som jeg kunne se indholdet på. - De to er væk igen, men de to
sidste kan jeg ikke få væk. - Og samtidig er der nu dukket et .mac synch
symbol op i menulinien, som heller ikke kunne fjerne -
p....irriterende.! - Det har vist sig, at isync selv har slået status
til i menulinien, - og jeg har overhovedet ikke synchet den sidste uge...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 23:15

> Som sagt, så VIL JEG IKKE HAV TRÅDLØS! - Og kommentaren om at slukke for
> radioen, synes jeg ikke er relevant.

jeg tror han mener den tråløse komponent i routeren .....

> [...]
> p....irriterende.! - Det har vist sig, at isync selv har slået status
> til i menulinien, - og jeg har overhovedet ikke synchet den sidste uge...

sølvpapirshat ?

nej, seriøst, så meget kan og må radiosendere slet ikke forstyrre dine
apperater ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-08 23:48

Thomas von Hassel wrote:

> jeg tror han mener den tråløse komponent i routeren .....

I givet fald kunne han bare have skrevet 'senderen' istedet for...

> sølvpapirshat ?

så vil et gaussbur være bedre.

> nej, seriøst, så meget kan og må radiosendere slet ikke forstyrre dine
> apperater ....

selvfølgelig må de ikke det. IT&Telestyrelsen har også været her og målt
alt for høje udladninger fra antennerne, men de rider jo ikke samme år,
de sadler.... - Så jeg må nok hellere også få boligforeningen med ind
over, for at der kan komme lidt fut i det igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bech

Dato : 28-01-08 23:57

In article <479e5b9e$0$2982$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> så vil et gaussbur være bedre.

Du tænker på Faradays bur
--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 00:36

Martin Bech wrote:

> Du tænker på Faradays bur

Jep, men som (gammel) radiomand brugte vi altid slangudtrykket gaussbur.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-01-08 00:18

Erik Richard Sørensen wrote:

> I givet fald kunne han bare have skrevet 'senderen' istedet for...

Du læser altså nogle gange mod teksten Erik ;)

Jeg tror at både Morten og jeg mener det samme. Altså sluk for den
trådløse sender/komponent/radio i routeren og lev lykkeligt uden WLAN.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 00:41

Peter Farsinsen wrote:

> Du læser altså nogle gange mod teksten Erik ;)

Måske, men jeg er altså gammel radiomand (både tekniker, producer og
studievært), og et fagudtryk skal bruges korrekt, hvis ikke anden
forklaring gives.

> Jeg tror at både Morten og jeg mener det samme. Altså sluk for den
> trådløse sender/komponent/radio i routeren og lev lykkeligt uden WLAN.

Kan ikke lade sig gøre på den model, vi må bruge på Stofa, - og jeg
ønsker heller ikke at gå ned fra en 10mbits linie til en 6mbits, der
endda er dyrere. Deres trådløse modem kan max. klare ne 6mbits...

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-01-08 01:03

Erik Richard Sørensen skrev:

> Måske, men jeg er altså gammel radiomand (både tekniker, producer og
> studievært), og et fagudtryk skal bruges korrekt, hvis ikke anden
> forklaring gives.

Det korrekte udtryk er radio. Den trådløse del kan både sende og modtage
og det ville derfor være forkert at kalde det en sender.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 01:21

Frank E. N. Stein wrote:

> Det korrekte udtryk er radio. Den trådløse del kan både sende og modtage
> og det ville derfor være forkert at kalde det en sender.

OK, vil du endelig ind på pindehuggeri, så hedder det i fagsproget en
"transmitter" på UK engelsk - ofte bruger amerikanerne udtrykker
'transceiver', men det er ikke korrekt engelsk.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-08 19:36

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Måske, men jeg er altså gammel radiomand (både tekniker, producer og
> studievært), og et fagudtryk skal bruges korrekt, hvis ikke anden
> forklaring gives.

Forklaring er korrekt, din kompetance er blot tynd. wlan (og
bluetooth) bruger radio bølger, ergo er der talke om radio'er.

At bruge ordet "sender" vil derimod være forkert da dimsen er tovejs
og kan såvel sende som modtage.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-08 19:33

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> I givet fald kunne han bare have skrevet 'senderen' istedet for...

Det er en radio. Jeg kan ikke gør for at du er for kantet til at
forstå det. Du kunne evt spørge frem for at fare i flint (hvilket imho
forkommer en smule fjollet idet jeg jo officielt befinder mig i dit
killfilter)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-08 19:27

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Som sagt, så VIL JEG IKKE HAV TRÅDLØS! - Og kommentaren om at slukke for
> radioen, synes jeg ikke er relevant.

Hvorfor ikke. Hvis du slukker for radioen deaktiverer du det trådløse
interface?

For at skære det ud i pap: det er radioen på den trådløse dims du skal
sluke for, ikke den med P2 musik.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 29-01-08 16:16

> [...]
> skifte abonnementstype fra 10mbit til 6mbit, + at det skal laeves
> trådløst, - og jeg vil _ikke_ have trådløs...

Hej Erik!

Du skal have dig en D-Link DIR-120 router uden trådløs. Den har rigtigt
gode muligheder for konfiguration og kan tilmed tilkobles en USB-printer
som så bliver tilgængelig på netværket.

D-Link er godt etableret i Danmark og har en fornuftig support. Den er
billig, men kig selv på edbpriser.dk.

God fornøjelse.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 17:46

Stig Leerbeck wrote:

> Du skal have dig en D-Link DIR-120 router uden trådløs. Den har rigtigt
> gode muligheder for konfiguration og kan tilmed tilkobles en USB-printer
> som så bliver tilgængelig på netværket.

Se, det kunne godt se ud til noget brugbart.... så kan min HP PSC
pludselig blive til en 'netværksprinter'...

> D-Link er godt etableret i Danmark og har en fornuftig support. Den er
> billig, men kig selv på edbpriser.dk.

Ja, D-Link plejer at være godt. Desuden er flere af modellerne også Os
9.x kompatible, hvilket er en forudsætning for mig.... - OG - da jeg
fandt den på edbpriser.dk, dukkede der faktisk også et par Belkin op,
der ikke er trådløse.

- I øvrigt en ret underlig måde edbpriser.dk er opbygget på. - De første
gange, jeg søgte, kom der kun trådløse enheder frem, - og nu, hvor jeg
har specifikke modelnumre at komme med, - så kommer de alle sammen.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-01-08 15:42

> [...]
> 9.x kompatible, hvilket er en forudsætning for mig.... - OG - da jeg
> fandt den på edbpriser.dk, dukkede der faktisk også et par Belkin op,

Af nysgerrighed havde jeg faktisk også en Belkin hjemme, men den har
ikke lige så avancerede muligheder som D-linken.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 16:07

> [...]
> mindst 2 masiner på nettet samtidig.
>
> Hvilken ethernet router bør jeg anskaffe til det formål?

hvordan er dit internet termineret ?

hvis det ender i alm. ethernet så vil jeg smide en Zyxell ZyWall på ...
f.eks. en Zywall 2

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-08 17:09

Thomas von Hassel wrote:

> hvordan er dit internet termineret ?

Ja, - modem med et enkelt RJ45 stik + coax til net. RJ45 stikket går så
over i König switchen og herfra til 3 computere + netværksprinter.

> hvis det ender i alm. ethernet så vil jeg smide en Zyxell ZyWall på ...
> f.eks. en Zywall 2

OK, lyder som et fornuftigt valg...

mvh. Erik Richard

Fra : PeterBP

Dato : 28-01-08 23:17

> [...]
> mindst 2 masiner på nettet samtidig.
>
> Hvilken ethernet router bør jeg anskaffe til det formål?

Kommer an på dine behov.

SMC har en billig router med trådløs funktionalite for under 500 kr.

Ellers gå efter en D-link DIR 655 med gigabit på ale porte og 802.11n
trådløs, samt upstream QOS der holder pingtiderne på priotiteret data
nede selv når du har en FTP server kørende. Prisen er 1000-1200 kr.

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-08 23:54

PeterBP wrote:

> Kommer an på dine behov.

Mindste tilslutning er 4 computere + netværksprinter med webprint
funktioner, selvom det er sjælden, jeg bruger det og gerne 1-2 'frie for
anden tilslutning....

> [...]
> trådløs, samt upstream QOS der holder pingtiderne på priotiteret data
> nede selv når du har en FTP server kørende. Prisen er 1000-1200 kr.

Som du nok har læst, så vil jeg ikke have trådløs. - Jeg har problemer
nok i forvejen med de antenner, der er lige ovenover hovedet på mig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-08 23:41

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Ja køb en WRT54GL, flash den med Tomato eller DD-WRT og slå det
> trådløse net fra. Så har du en fin router til ~500,-

Selv har jeg været glad for Asus.

Erik, skulle du have behovet vil jeg gerne hjælpe dig med det her. Det
er ikke svært, men man skal lige vide hvordan man skal gøre ting.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 06:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det vil jeg gerne tage imod, men jeg skal lige først have fat i det
> optiale til den minimale pris. - Jeg vil lige prøve at kigge lidt
> på, hvad Asus har, der evt. vil kunne passe mig...

Jeg kom til at tænke på: Med dine behov for at arbejde med store filer,
var det måske en ide at skifte til gigabit kablet netværk?

Det behøver man ikke gøre på alle maskiner - bare dem du bruger
allermest.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 06:17

> Jep, men som (gammel) radiomand brugte vi altid slangudtrykket gaussbur.

Som gammel, falleret fysikstuderende vil jeg insistere på det hedder et
faradaybur :)

Måske skal du tapetsere med sølvpapir når du har sår'n nogen
hyggespredere på taget.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Michael Horn

Dato : 29-01-08 12:10

> [...]
> mindst 2 masiner på nettet samtidig.
>
> Hvilken ethernet router bør jeg anskaffe til det formål?

Hej Erik, denne her fra pc lageret kan du til 412,- Har den selv, men
den kan ikke lide P2P programmer, så staller den.:
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=94169&type=0

EDB priser har denne billige NAT router til 156,-

Og Jeg har selv haft stofanet i flere år, med familie pakke, med den kan
man have 5 maskiner på. Så behøver du ingen router, men bare din switch.
Den koster bare 25 pr måned - det rene optrækkeri.

Michael Horn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 16:28

Michael Horn wrote:

> [...]
> http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=94169&type=0
>
> EDB priser har denne billige NAT router til 156,-

Jeg kigger lige på dem...

> Og Jeg har selv haft stofanet i flere år, med familie pakke, med den kan
> man have 5 maskiner på. Så behøver du ingen router, men bare din switch.
> Den koster bare 25 pr måned - det rene optrækkeri.

Det var jo det abonnement, jeg ville over på, men de har ikke
familieopkobling længere med kablet modem - kun trådløs og kun 6mbits.
og jeg vil ikke gå ned i en 6mbits, når jeg har vænnet mig til en
10mbits. Gamle familieabonnementer fortsætter uændret og kan også
opgraderes til en 10mbits uden at man skal over og bruge trådløs...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 16:55

Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg kigger lige på dem...

...Og det har jeg så gjort nu. - Begge er kun 10/100/100TX kompatible
(kan tilnøds bruges), men understøtter samtlige Mac formater, - såvidt,
så godt. - Umiddelbart ser det ud til, at det er TRENDNet routeren, der
er bedst, selvom den ikke er glad for PTP....

I mellemtiden er jeg blevet anbefalet en helt anden, som både kører de
samme formater som ovennævnte, men desuden er fuld gigabit kompatibel -
en Linksys VPN RVS 4000.

Er der nogen, der kender noget til den?

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 17:02

> Hvis du kigger tilbage i den opr. post, vil du se, at det er det, jeg
> netop gør med den kónig siwtch, jeg bruger nu.

Jamen, hvad er så problemet? Nu har du tabt mig.

> overfører mellem min QuickSilver og MacPro. - Det er først og fremmest
> de to, hvor der kræves hastighed, hvis jeg skal bruge mit M-Audio
> Delta 66 lydkort og fx. optage direkte til MacPro, hvor jeg har de
> fleste og bedste lydprogrammer. Den tredie maskine, det også er

Virker lydkortet ikke på MacPro'en?

I gamle dage var det også sjovt at have 117 maskiner og flytte ting
rundt, men i dag vil jeg hellere have det hele i een.

> nødvendig at have på netværket er min Beige G3 pga. dets specielle AV
> kort og Cubase. -
> Min Cubase VST kan ikke lide dual processorer, ellers kunne jeg bare
> have kort den under OS 9.x eller classic mode på QS'eren...

Kan den slet ikke lide det? Sært. Virker det under Rosetta på Pro'en?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"