Vista på Mac
Fra : Henrik Steffensen

Dato : 27-01-08 12:36

Kære alle.
Jeg har aldrig drømt om at skulle købe en Mac, da jeg klart føler mig mere
hjemme i Windows (som jeg også bruger på min arbejdsplads).

Jeg har imidlertid set, at Mac'erne sagtens kan køre Windows (Vista formoder
jeg?). Og maskinerne er umådeligt meget lækrere end en alm. pc.

Er der nogen erfaringer i det? Jeg vil jo stadigvæk også gerne kunne bruge
mine Win XP programmer, min USB backup harddisk og meget andet godt.

Er der nogen, som har erfaringer med Mac+Win?

Hilsen Henrik.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-08 12:59

Henrik Steffensen <hst@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> mine Win XP programmer, min USB backup harddisk og meget andet godt.
>
> Er der nogen, som har erfaringer med Mac+Win?

Mange, bl.a. undertegnede. Og der er en grund til at Microsoft valgte at
installere Vista på en 17" MacBook Pro til den norske tv reklamefilm.

Du er dog nødt til at få MacOS X Leopard til at generere en CD med
nødvendige drivere til installation under Windows, for at få en del
faciliteter til at fungere.

Jeg ville i øvrigt anbefale dig at køre med en passende stor harddisk,
og så have både Vista og Leoparden installeret. Med DualBoot, så du kan
lære også Leoparden at kende. Du får den jo under alle omstændigheder
som en del af pakken.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-08 20:51

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Du er dog nødt til at få MacOS X Leopard til at generere en CD med
> nødvendige drivere til installation under Windows, for at få en del
> faciliteter til at fungere.

Nej du skal blot jokke 10.5 disken i drevet og fortælle windows at den
skal ede efter drivere på den

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 21:38

> Nej du skal blot jokke 10.5 disken i drevet og fortælle windows at den
> skal ede efter drivere på den

og hvis du ikke har slået autorun fra så sker det faktisk helt af sig
selv ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 05:41

> og hvis du ikke har slået autorun fra så sker det faktisk helt af sig
> selv ..

Og så risikerer man heller ikke at få eventuelle opgraderinger med.

Jeg har kun prøvet at installere BootCamp fra Tiger. Den er uanvendelig
for mig, så længe Apple ikke har rettet BIOSen, så den kan fungere
sammen med C-dilla og CD Cops.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 27-01-08 15:10

> [...]

> Jeg har imidlertid set, at Mac'erne sagtens kan køre Windows (Vista formoder
> jeg?). Og maskinerne er umådeligt meget lækrere end en alm. pc.

TDC har købt 2000 stk MacBook Pro til at køre Vista på, så det er
gennemprøvet og kører stærkt på den model, efter sigende den hurtigste
bærbare til Vista.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Lyrik

Dato : 27-01-08 16:00

Den 27.01.2008 kl. 12:35 skrev Henrik Steffensen <hst@vip.cybercity.dk>:

> [...]
> mine Win XP programmer, min USB backup harddisk og meget andet godt.
>
> Er der nogen, som har erfaringer med Mac+Win?

Jeg har prøvet både Vista og XP som dualboot ved hjælp af programmet
Bootcamp som guider dig igennem installationen. Nemmere at installere
Windows på en Mac, end på en PC.
Har også kørt Vista og XP i Parallels og VMWare på skrivebordet af en
"Tiger" installation.
Men maskinen var kun på 1 Gigaram og Vista brugte noget med 685 megabyte,
så der var knebent rum til OSX samtidig. Jeg tror at hvis du vil køre dem
samtidig, så skal du nok have 2 Gigaram, altså hvis det er Vista. XP gør
ikke noget.
Du skal iøvrigt ikke regne med at dine XP-programmer kan køre Vista.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : KentBM

Dato : 29-01-08 13:16

Henrik Steffensen wrote:
> Jeg har imidlertid set, at Mac'erne sagtens kan køre Windows (Vista formoder
> jeg?). Og maskinerne er umådeligt meget lækrere end en alm. pc.
Du skriver også Vista i overskriften, men XP i nedenstående. Og du er
helt sikker på, at alle dine XP-programmer virker under Vista?

Hvis ikke så bør du installere XP i stedet for.

> Er der nogen erfaringer i det? Jeg vil jo stadigvæk også gerne kunne bruge
> mine Win XP programmer, min USB backup harddisk og meget andet godt.

Et stk. MacBook billigste version kr. 8000 (uden DVD-brænder og med
lille harddisk) og et stk. Vista i OEM-version vel omkring kr. 1600?
Hvorfor så ikke købe en Win-boks for de kr. 10000, som du kommer til at
bruge på projektet? Det virker ikke som om du har tænk dig at bruge OS X
til meget?

Hvis du søger tilbage i denne gruppe, så finder du mange indlæg
omhandlende forskellige Win-versioner på Mac. Og det er ikke uden
udfordringer, som jeg ser det.

Jeg har selv en Parallels og en XP, som jeg skal have installeret. Så
jeg kan køre et Windowsprogram, som helst skal afvikles fra en bærbar.
Det er lidt besværligt at få min stationære PC udenfor.

Jeg bruger mest min MacBook, men Mac-verden er altså ikke helt så nemt,
som (visse) Mac-brugere vil gøre det til.

--

Kent

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 29-01-08 20:13

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke købe en Win-boks for de kr. 10000, som du kommer til at bruge på
> projektet? Det virker ikke som om du har tænk dig at bruge OS X til meget?
Jeg er faktisk mest tiltrukket af det usædvanligt flotte design - om
maskinen så koster 5 eller 10.000 er ikke så afgørende. Den skal jo gerne
holde i flere år. Men jeg vil ikke gå på kompromis med ydelsen eller
"letheden" i det - det skal være fuldstændig problemfrit for mig som
windowsbruger - jeg gider ikke bruge tid på at sætte mig ind i en masse nyt.

Vil det være så let?

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-08 23:27

Den 29.01.2008 kl. 20:13 skrev Henrik Steffensen <hst@vip.cybercity.dk>:

> [...]
> "letheden" i det - det skal være fuldstændig problemfrit for mig som
> windowsbruger - jeg gider ikke bruge tid på at sætte mig ind i en masse

Det er et styresystem med indbygget rollator! Gamle koner boltrer sig i
det som rosiner i en skål müsli! Selv når din gyngestol rokker frem og
tilbavs, så er du på med fuld WiFi!

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-08 00:09

> [...]

> "letheden" i det - det skal være fuldstændig problemfrit for mig som
> windowsbruger - jeg gider ikke bruge tid på at sætte mig ind i en masse nyt.

Hvis du har det på den måde så vil jeg bare købe en PC ... Du kommer til
at betale for noget som du slet ikke udnytter ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-08 05:09

> Hvis du har det på den måde så vil jeg bare købe en PC ... Du kommer til
> at betale for noget som du slet ikke udnytter ...

Lad ham nu få lejlighed til at stifte bekendtskab med MacOS X Leopard
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-08 06:39

> Lad ham nu få lejlighed til at stifte bekendtskab med MacOS X Leopard ...

hvis han altid booter i XP eller Vista får han jo ikke lejlighed til det
... udover de ca, 3 minutter han skal bruge i Bootcamp Assistent ... ?

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-08 07:26

> hvis han altid booter i XP eller Vista får han jo ikke lejlighed til det
> .. udover de ca, 3 minutter han skal bruge i Bootcamp Assistent ... ?

Nu er Homo sapiens jo så et nysgerrigt dyr ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 02-02-08 11:38

> Nu er Homo sapiens jo så et nysgerrigt dyr ...
> --
Haha - jeg skal nu nok få det prøvet, men jeg har altid været skeptisk. Hvis
jeg beslutter mig for at bruge Mac's operativsystem - kan jeg f.eks. så
tilgå alle harddiske, der egentlig har været brugt i Win - f.eks. min
harddisk med MP3-musik fra bilen, min eksterne backup-harddisk og mine
USB-enheder iøvrigt? Selve læsningen og skrivningen på sådanne drev kører
vel på præcist samme måde?

Kan jeg læse alle Win-officedokumenter (PP, Word og Excel) i Mac-versionen
af office? For så kan jeg jo bare få Mac's system testet på den måde.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-08 13:11

> [...]

> harddisk med MP3-musik fra bilen, min eksterne backup-harddisk og mine
> USB-enheder iøvrigt? Selve læsningen og skrivningen på sådanne drev kører

MacOS X kan læse [men ikke skrive] på en NTFS-formatteret partition,
sikkert nok fordi NTFS er beskyttet af Microsoft. MacOS X kan også
skrive på en FAT32-partition, der dog så max må være på 32 GiB.

Du kan i øvrigt boote ind i MacOS X fra et eksternt FireWire drev; det
kan man i hvert fald ikke fra XP Pro. Så du kan nøjes med at have
systemet liggende på en ekstern harddisk. 3,5" harddiske er billige i
disse dage, og i hvert fald på:

<http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155978>

kan du få en kombineret usb/fw400 boks, som du komme eksempelvis en 500
GB harddisk ind i.

> Kan jeg læse alle Win-officedokumenter (PP, Word og Excel) i Mac-versionen
> af office? For så kan jeg jo bare få Mac's system testet på den måde.

Ja, så længe der ikke indgår macro'er - Visual Basic for Applications er
fjernet i Office 2008, og var i Office 2004 ikke ordentligt
implementeret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-02-08 15:15

> [...]

> sikkert nok fordi NTFS er beskyttet af Microsoft. MacOS X kan også
> skrive på en FAT32-partition, der dog så max må være på 32 GiB.

Hvis man bruger FUSE og en FUSE ntfs driver kan man skrive til NTFS.
Hastigheden er dog elendig da driveren håndteres i userspace og ikke
på kerne nivau.

Min erfaring siger 4MB/sek på en single core G5 ved kopiering fra HFS+
til nfts (fuse) af filer over én GB.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-08 17:41

> [...]
> på kerne nivau.
>
> Min erfaring siger 4MB/sek på en single core G5 ved kopiering fra HFS+

<http://fuse-for-macosx.sourceforge.net//>

Læg mærke til at der endnu ikke foreligger en Fuse 1.0; den nyeste er
0.8.0.1 ...

<http://googlemac.blogspot.com/2007/01/taming-mac-os-x-file-systems.html

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-02-08 09:58

> <http://fuse-for-macosx.sourceforge.net//>
>
> Læg mærke til at der endnu ikke foreligger en Fuse 1.0; den nyeste er
> 0.8.0.1 ...

i know. Performance vil dog ikke blive væsentlig bedre, da "problemet"
eller om du vil "featuren" er at der er tale om et filsystem i
userspace.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 16:43

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> writes:

> Jeg bruger mest min MacBook, men Mac-verden er altså ikke helt så
> nemt, som (visse) Mac-brugere vil gøre det til.

Jeg har tænkt lidt over det og OS X har arvet lidt fra OS 9 men også fra
Unixverden. Du bliver gjort opmærksom på når noget går galt - får du
ikke noget at vide, er tingene i orden.

Under Windows er filosofien at når du gør noget, skal Windows VISE at du
har gjort det rigtigt. Siger den ikke noget er det fordi det ikke
virker, og så er man jo nødt til at sige til når det faktisk gør.

Det er nok derfor Windowsfolk føler sig lidt utrygge på Mac :)

Det er også så hyggeligt, så føler man ligesom at man ikke er alene i
det store tomme kyberrum!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 31-01-08 21:52

> [...]
>
> Det er nok derfor Windowsfolk føler sig lidt utrygge på Mac :)
>
> Det er også så hyggeligt, så føler man ligesom at man ikke er alene i

Hehe den snakkesalige windows...

~ Jørgen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-01-08 10:38

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:
>Det er et styresystem med indbygget rollator! Gamle koner boltrer sig
>det som rosiner i en skål müsli! Selv når din gyngestol rokker frem og
>
>tilbavs, så er du på med fuld WiFi!

Er det mig du har i takerne??
Hilsen Hanne

www.macbruger.dk