Mærkelige tegn i udvidelseskontrol
Fra : Jonas C. Voss

Dato : 15-07-01 14:04

Hej

Angivelsen af filstørrelsen i kontrolpanelet udvidelseskontrol synes at
have været ude for en traumatisk oplevelse. Den viser i hvert fald nogle
ganske besynderlige tegn i kolonnen, et screendump kan ses her:
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk/dumps/Problemer.gif>

Nogle gode idéer til hvad der kunne være galt? Har genopbygget
skrivebordet men det hjalp ikke. Jeg har lige opdatere firmware'en, kan
det have nogen indflydelse?

MacOS9.1DK@G4/400Mhz

På forhånd tak.

--
Jonas [CPH, DK]
Erase harddrive to reply

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-01 01:12

Hej Jonas

"Jonas C. Voss" wrote:

> [...]
> have været ude for en traumatisk oplevelse. Den viser i hvert fald nogle
> ganske besynderlige tegn i kolonnen, et screendump kan ses her:

Det ligner arabisk eller hebraisk, der er omsat til latinske bogstaver....
- Er udvidelsen 'WorldScript I' installeret?

> Nogle gode idéer til hvad der kunne være galt? Har genopbygget
> skrivebordet men det hjalp ikke. Jeg har lige opdatere firmware'en, kan
> det have nogen indflydelse?
>
> MacOS9.1DK@G4/400Mhz

Check at din tastaturlayout står til 'Dansk'.

Find mappen 'Udvidelseskontrol' i indstillingsmappen og slet selve
indstillingsfilen. Du skal ikke slette de sæt, du har lavet _kun_
indstillingsfilen. Genstart så og genopbyg skrivebordet. Udvidelseskontrol
vil selv lave en ny indstillingsfil, og da du ikke har slettet sæt-filerne,
så vil den nye indstillingsfil ikke ændre i dine sæt.

Før genstart kan du evt. også slette Desktop DB og Desktop DF med fx.
FileBuddy 6.x, så er du helt sikker på, der bliver lagt en helt ren
skrivebordsdatabase.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 16-07-01 09:56

> Check at din tastaturlayout står til 'Dansk'.

Det gør den, og det der 'Worldscript I' er ikke installeret.

> [...]
> Før genstart kan du evt. også slette Desktop DB og Desktop DF med fx.
> FileBuddy 6.x, så er du helt sikker på, der bliver lagt en helt ren

Det har jeg lige forsøgt, og det hjalp desværre ikke. Men du skal have
tak for hjælpen Erik.

Nogle andre der har et løsningsforslag?

--
Jonas [CPH, DK]
Erase harddrive to reply

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-01 14:59

Hej Jonas

Prøv at trække mappen 'Skrifter' ud på skrivebordet og genstart så uden skrifter
installeret. Computeren vil nu automatisk bruge den prædefinerede Geneva 9p fra
systemfilen. Prøv så at åbne din Udvidelseskontrol igen og se, hvad der nu står.

Hvis den stadig viser de mærkelige tegn, så kunne det tyde på, at resource filen
for netop Geneva font'en er defekt, men det får ikke normalt betydning, når du
også har selve skrifttypen installeret.

For at 'opdatere' systemet igen, skal du starte fra 9.1 Cd'en og trække Finder,
System og System Resources manuelt i papirkurven og så køre en 'Geninstaller
Software', så skulle 'font' resourcen gerne blive korrekt installeret..

Check også lige, at du ikke har flg. skrifter installert:
GrCourier, GrHelvetica, GrTimes, Type Embellishment font, Animations Plain,
Helvetica Neue, ANSI Font. Greek7WST (symbolskrift). Alle disse skrifter er
fejlbehæftet og kan lave de mest underlige ting i både kontrolpaneler, der er
bygget som programmer og andre almindelige programmer.

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-07-01 00:14

> [...]
> fejlbehæftet og kan lave de mest underlige ting i både kontrolpaneler, der er
> bygget som programmer og andre almindelige programmer.

Helvetica Neue er en af de mest anvendte skrifter i den grafiske
branche.
Døm selv pålideligheden af ovenstående udsagn.

Preben
--
If you dont know, learn - if you do know, teach!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-07-01 00:28

Preben Bødker Nielsen <Gizmo@MacOS.dk> wrote:

> [...]
>
> Helvetica Neue er en af de mest anvendte skrifter i den grafiske
> branche. Døm selv pålideligheden af ovenstående udsagn.

René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-07-01 01:58

Hej Preben

Det er meget muligt, at du mener, Helvetica Neue er meget brugt i den grafiske
branche, men det gælder ikke på Mac platformen. Den, der bruges på Mac er 'New
Helvetica Narrow', og det er en helt anden kerne, der er brugt til den.

Jeg har flere gange modtaget besked fra forskellige grafiske producenter, - inkl.
Adobe, Macromedia, Corel m.fl., der advarer mod brugen af netop den skrifttype i
deres programmer.

Hvis man absolut vil bruge en Helvetica skrift, der svarer til Helvetica Neue,
skal man vælge URWHelveticaN PS og/eller TT eller den ovennævnte N Helvetica
Narrow. Der er ingen problemer med den almindelige Helvetica, som rent faktisk
bruges mere end både N Helvetica Narrow og Helvetica Neue.

Og til din orientering, hvis du ikke allerede véd det, så er Verdana ved at
overtage den plads, som Helvetica familien havde engang. - Selv Swiss Romande og
Zürich bruges mere end Helvetica stort set alle andre steder end i lille Danmark!

Og så lige en ting til, Preben. Jeg sidder _hver_ eneste dag og tester og arbejder
med forskellige skrifttyper, og i min samling har jeg efterhånden op mod 50-60000
forskellige skrifttyper. 95% af de skrifttyper er ubrugelige for langt
hovedpartens vedkommende til almindelig brug. Og især når det gælder for
skrifttyper til brug for svagtseende, er det af væsentlig værdi, at en skrifttype
_fungerer_ 100% korrekt, da de fleste både blinde og svagtseende er totalt
afhængige af det i forbindelse med indscanning og oplæsning af tekst.

Nogle af de værst tænkelige skriftfamilier, som vi/de kan komme ud for er netop
Helvetica, Courier, samt MS varianten Andale, Arrus, Times (ikke Times New Roman)
og et par stykker mere. Grunden hertil er den optiske kvalitet af skrifterne er
elendige. Prøv fx. med nogle forskellige OCR programmer, og du vil hurtigt se, at
de her skrifter har meget store genkendelsesproblemer - op mod 30%!

Prøv fx. at tage nogle pocketbøger fra de sidste 40 år og se, hvilke skrifttyper,
der er brugt, - og du vil se, at dem med den dårligste optiske kvalitet er sat med
Helvetica og de andre skrifter, jeg har nævnt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-07-01 19:46

> [...]
> Helvetica Narrow. Der er ingen problemer med den almindelige Helvetica,
> som rent faktisk bruges mere end både N Helvetica Narrow og Helvetica

Jeg er ked af at sige det, men ovenstående er sludder, sludder og
sludder! Helvetica Neue fejler INTET og bruges konstant af alle, som
arbejder i den grafiske branche. Den alm. Helvetica findes i mange andre
udgaver, men Neue versionen er fint ordnet efter tykkelsen på skriften
(45, 55, 65 osv.) og er derfor mere overskuelig.

At man bare kan bruge Helvetica Narrow er da et underligt argument, da
Helvetica Neue dækker over en hel familie af skrifter, der går fra light
til heavy over condensed til extended.

> [...]
> at overtage den plads, som Helvetica familien havde engang. - Selv Swiss
> Romande og Zürich bruges mere end Helvetica stort set alle andre steder

At Verdana overtager Helvetica's plads vil jeg sgu se, før end jeg tror
det! At den slet ikke eksisterer som Postscript-skrift diskvalificerer
den mange steder med det samme og så er det en skrift, som MS har
udviklet til skærmbrug.

Den KAN sagtens bruges til print og som regel er der ikke problemer med
TrueType skrifter, men det er ikke et første-valg!

> [...]
> skrifttyper, der er brugt, - og du vil se, at dem med den dårligste
> optiske kvalitet er sat med Helvetica og de andre skrifter, jeg har nævnt.

Hvis en bog er sat med Helvetica eller andre Sans Serif skrifter, så er
udgiveren idiot. Længere tekster sættes altid med Serif skrifter, som
f.eks. Times og Garamond, da de er skabt som brødtekst-skrifter og har
større læselighed.

--
René

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 19-07-01 23:07

Uddannet typograf tillader sig lige at blande sig her,

> [...]
> Helvetica Narrow', og det er en helt anden kerne, der er brugt til den.

Helvetica Neue er som regel hvad man vælger, hvis (og jeg siger hvis)
man benytter Helvetica. Også på Mac. Der er naturligvis ingen
ustabilitet forbundet med brugen af Helvetica Neue.

Der findes mange programmer der tillader at ændre en skrifttype, så hvis
man bruger en "ændret" udgave af Helvetica Neue (en man har kopieret PPC
ressourcer ind i med ResEdit f.eks) ja så kan den nok give et ustabilt
system.

Helvetica Narrow er - naturligvis - en helt anden skrift end Helvetica,
den ser anderledes ud (den er ... smallere ...) og er - naturligvis -
hverken bedre eller mere brugt end Helvetica. Den er heller ikke værre
eller mindre brugt.

Den er dog et bevis for, at du Erik, er ude i noget hvor du for en gang
skyld end ikke kan opfinde udsagn, der får dig til at se ud som om du
har forstand på emnet.

> Jeg har flere gange modtaget besked fra forskellige grafiske producenter,
> - inkl. Adobe, Macromedia, Corel m.fl., der advarer mod brugen af netop
> den skrifttype i deres programmer.

Naturligvis har du det.

> [...]
> at overtage den plads, som Helvetica familien havde engang. - Selv Swiss
> Romande og Zürich bruges mere end Helvetica stort set alle andre steder

Mmmmja Verdana, det er en dejlig skrift - TIL WEB!

Sært at Adobe eller Bitstream ikke har den med i deres sortiment, men de
er nok ikke professionelle nok til at have Microsofts TrueType skrifter
med?

> [...]
> væsentlig værdi, at en skrifttype _fungerer_ 100% korrekt, da de fleste
> både blinde og svagtseende er totalt afhængige af det i forbindelse med

Ja, hvis man regner det som "Regular" er 1, "Italic" er 2 så kan jeg
godt se at du har indtil flere Corel Draw CD'ere med skrifter og får det
til 5.000 (tal korrigeret i.h.t. ERS Indexet).

> [...]
> kvalitet af skrifterne er elendige. Prøv fx. med nogle forskellige OCR
> programmer, og du vil hurtigt se, at de her skrifter har meget store

Så en skrift er ringe fordi den ikke kan OCR genkendes? WOW, alle OCR
producenter bestemmer 3 skrifter vi alle må bruge, resten brændes på
bålet. Ahhh, den friske duft af ... Idioti.

Et OCR programs fejlrate på en skrift har INTET med dens "læselighed" at
gøre, tværtimod. Et OCR program vil naturligvis være "tunet" til de mest
brugte skrifter. Og endnu en gang tager du fejl Erik, Helvetica, Times
(i alle varianter) og Courier specielt er guf for OCR. At du efter eget
udsagn bruger et gammelt OCR program der sikkert er "toptunet" med
ResEdit er ikke de stakkels skrifters problem :)

En skrift som Bookman, der er dejlig i en bog fra biblioteket, vil
naturligvis ikke gøre sig vildt på en scanners kolde glas.

> Prøv fx. at tage nogle pocketbøger fra de sidste 40 år og se, hvilke
> skrifttyper, der er brugt, - og du vil se, at dem med den dårligste
> optiske kvalitet er sat med Helvetica og de andre skrifter, jeg har nævnt.

Jeg læser ikke pocketbøger, jeg læser ting der informerer mig om ting
jeg udtaler mig om. Som Monty Python ville sige:

Nudge Nudge!

Mojn, Thomas

(Og det var mig en fornøjelse at "re-wrappe" dine linier, og jeg kender
godt standard disclameren så spar den bare :)

--
What's the first thing they teach you at driver education?
Put your hands at ten and two o'clock on the steering wheel.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-07-01 17:14

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Den er dog et bevis for, at du Erik, er ude i noget hvor du for en gang
> skyld end ikke kan opfinde udsagn, der får dig til at se ud som om du
> har forstand på emnet.

Der har også manglet et svar på mit indlæg fra tidligere på ugen

> Ja, hvis man regner det som "Regular" er 1, "Italic" er 2 så kan jeg
> godt se at du har indtil flere Corel Draw CD'ere med skrifter og får det
> til 5.000 (tal korrigeret i.h.t. ERS Indexet).

Nej, nej... 50.000 skrifter....

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-07-01 01:47

Hej René & Thomas

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at svare, da det I begge skriver er så
åbenlyst tåbeligt, så det burde forbigås i tavshed. Men OK, - så får I begge
to et svar under et. Jeg synes jeres indlæg i særdeleshed bærer præg af en
praktisk uvidenhed i de faktiske realiteter omkring brugen af forskellige
skrifttyper til forskellige formål. Thomas, det er meget muligt, du er
uddannet typograf, det véd jeg intet om, men jeg véd noget om skrifter og
deres brugbarhed og læsbarhed, og det er langt fra det samme som at have en
teoretisk viden om, hvordan en eller anden bestemt skrifttype bør / vil
opføre sig under givne omstændigheder.

- Og jeg snakker ikke om de skrifter, der bruges i reklamebranchen og til
aviser, piecer, foldere, tryksager, offentlige skemaer m.v.. Jeg snakker om
skrifter, der bruges i _litteratur_! - altså, hvis I ikke véd det, så er det
de bøger, der udgivews af et forlag som fx. Gyldendal.

Læsbarhed. Det er _ikke_ rigtig, at en serif skrift er mere læsbar end en
sanserif. Der er rent faktisk lavet forsøg fra forskellig side, både private
og offentlige institutioner og foreninger. Samtlige disse undersøgelser viser
helt klart, at en sansserif skrift er langt mere læsevenlig end en serif
skrift.

Hvis nu I fx. tager hele den gruppe af folk, der har læseproblemer. - Jeg
tænker ikke her kun på folk med nedsat syn og ordblinde, men også på ganske
almindelige mennesker, der i det hele taget har svært ved at genkende
bogstaver og sætte dem sammen til ord. Det er faktisk en ret stor del af den
danske befolkning.

Det må derfor nok konstateres, at det nok ikke er uden grund, at mange af de
organisationer, der har med de grupper at gøre netop bruger sanserif skrifter
til deres publikationer. Hvis det var så meget lettere at læse serif, undrer
det mig særdeles meget, at der så netop bruges sanserif. Og det undrer mig
endda endnu mere, at der så ikke bruges Helvetica / Helvetica Neue. Men at
der bruges primært SwissRomande og Zürich, Bodoni sans, Caslon Sans og andre
i samme stil - inkl. Geneva.

- Og lige til jeres orientering, så er der faktisk en skrifttype, der også
hedder 'Helvetica' Neue', udover at det er navnet på hele skriftfamilien. -
Ligesåvel, som der er en skrifttype, der hedder Arial, som jo også er navnet
på en hel familie af skifter. Der er også en skrift, der hedder Baskerville,
selvom det også er navnet på en hel familie af skrifter....

- Og når jeg siger, at vi har fået advarsler mod at bruge 'Helvetica Neue',
så er det indlysende for normale mennesker, at det er skrifttypen 'Helvetica
Neue', der menes og ikke hele familien, da de jo har andre navne! - Brug dog
hovedet, - det er f..... det, I har fået det til!

- Og når jeg skriver, at de forskellige firmaer, jeg nævnte har udsendt
advarsler mod netop den skrifttype, så _har_ de udsendt den. Og når jeg
siger, at jeg har mere end de 50000 skrifter, så mener jeg, hvad jeg skriver.
Og jeg mener også, at 95% af dem er noget bras og ubrugeligt skidt, der
aldrig burde have været lavet! - Og sjovt nok, så har jeg ingen skrifter fra
Corel udover dem, der fulgte med Corel WordPerfect 3.5, og det er ikke mange.

- Og så er det hermed 'over-and-out' fra min side i den her diskussion!
mvh. Erik Richard

René Frej Nielsen wrote:

> Der har også manglet et svar på mit indlæg fra tidligere på ugen

> Nej, nej... 50.000 skrifter....

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-07-01 20:21

> [...]
> teoretisk viden om, hvordan en eller anden bestemt skrifttype bør / vil

OK, en typograf ved ikke noget om skrifter. Det er klart... Jeg er
tilfældigvis også uddannet grafiker med tekst som speciale, det man
kaldte en typograf i "gamle dage".

> [...]
> skrifter, der bruges i _litteratur_! - altså, hvis I ikke véd det, så er det
> de bøger, der udgivews af et forlag som fx. Gyldendal.

Aha, så der findes altså alm. skrifter og så "litteratur-skrifter" som
vi alm. dødelige i den grafiske branche aldrig rører ved?!?

> [...]
> helt klart, at en sansserif skrift er langt mere læsevenlig end en serif

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke kan fremvise nogen undersøgelser,
som beviser det modsatte, men det strider mod alt hvad man lærer i den
grafiske branche.

Der er jo en grund til, at serif-skrifter har fødder og det er netop for
at lede øjet videre til næste bogstav, og det skulle øje læseligheden.

> [...]
> der bruges primært SwissRomande og Zürich, Bodoni sans, Caslon Sans og andre

En grund til, at så mange magasiner bruger sans serif skrifter er
simpelthen uvidenhed. Mange DTP'ere, som er selvlærte, aner intet om
forskellen mellem serif og sans serif skrifter og synes, at sans serif
skrifterne er mere moderne og derfor bruger de dem. Sådan er det for
MANGE.

Det virker også lidt underligt, at det er temmeligt svært at opdrive en
roman, som er sat med en sans serif skrift, hvis det var så meget
nemmere at læse. Optima er en god blanding og er nok det tætteste man
kommer på en sans serif skrift, der kan bruges til brædtekst.

> [...]
> Neue', der menes og ikke hele familien, da de jo har andre navne! - Brug dog
> hovedet, - det er f..... det, I har fået det til!

Tsk, tsk... Du vil bare ikke indrømme, at du er ude hvor du ikke kan
bunde. Du SKAL bare have ret i alle diskussioner, selv om du diskuterer
om alle mulige emner, hvor der tit kommer folk ind, der arbejder med
tingene til dagligt.

Du hjælper mange her i gruppen og ved meget om Mac, men du ryger altså
tit helt ud af tangenten og så skader det altså mere end det gavner.

Jeg vil gerne have en kopi af denne Helvetica Neue og Baskerville
skrift, for at se dem. JEG har aldrig stødt på dem og så er det nok de
færeste alm. mennesker (= uden for den grafiske branche), som har den
liggende på deres computere. Hvem har lavet skriften og er det en
TrueType eller en Postscript skrift?

> [...]
> Corel udover dem, der fulgte med Corel WordPerfect 3.5, og det er ikke mange.

Hvis du har alle dine skrifter i én mappe og tæller alle kufferter og
printerskrifter med, ja så kan det hurtigt løbe deropad, men 50000 er
alligevel temmeligt mange. Med én skrift mener man nok i daglig tale
hele familien; f.eks. Times, Times Italic, Times Bold og Times Bold
Italic.

> - Og så er det hermed 'over-and-out' fra min side i den her diskussion!

Fint, fint. Du skulle bare ikke have det sidste ord, når du er så langt
ude.

--
René

Fra : Toke Riis Ebbesen

Dato : 26-07-01 09:27

Jeg mener at selv usability-guruen Jakob Nielsen (oh-oh, jeg kan ikke lige
finde ud af hvor) har givet efter og erkendt at sans serif skrifter virker
bedre end serif på computerskærme - argumentet beror vidst på skærmenes lave
opløsning i forhold til på tryk. De små seriffer bliver simpelthen for
gnidrede på en computerskærm.

Fra : Karl Antz

Dato : 26-07-01 10:16

Toke Riis Ebbesen <tokere@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> opløsning i forhold til på tryk. De små seriffer bliver simpelthen for

.... og her er vi vel ved sagens kærne: hvis man er svagtseende og
arbejder på en _skærm_ er en sansserif så absolut at foretrække. Min
OmniWeb kører pr default med LucidaGrande, altså en sansserif. Min IE
kører med Times New Roman, altså en serif. Der er for mig ingen tvivl at
OmniWebs skrift er væsentlig mere læsenvenlig _på en skærm_

Hvis jeg derimod udprinter siden fra de to browsere, finder jeg
IE-versionen venligere for øjet.

Der er nu engang en væsentlig forskel mellem papir- og skærmvisning af
skrifter. Og man bør efter min faste overbevisning vælge sanserif til
skærm og serif til tryk.

Men lad nu være til at lave osse det til en religionskrig

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 27-07-01 01:18

Folk der går op i disse ting bør også kaste et blik (og et par kroner)
efter Adobes WebType. Deres Minion Web og Myriad Web er ubeskriveligt
gode som browser skrifter. Og til alt muligt andet i øvrigt.

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> skærm og serif til tryk.
>
> Men lad nu være til at lave osse det til en religionskrig

Nemlig, men viden kommer før brøleri, som set fra "Elgen".

Mojn, Thomas

--
You Know You're a Mac Addict when:

.... while watching a porn movie, you check to see
if the computer in the background is a Macintosh.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-07-01 21:49

> [...]

> opløsning i forhold til på tryk. De små seriffer bliver simpelthen for

Det kan jeg godt tilslutte mig. ERS fremførte dog, at sans serif
skrifter også var mere letlæselige i tryksager, hvilket jeg ikke er enig
i.

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-07-01 10:42

Jonas C. Voss <harddrivejc@voss.tf> wrote:

> [...]
> have været ude for en traumatisk oplevelse. Den viser i hvert fald nogle
> ganske besynderlige tegn i kolonnen, et screendump kan ses her:

har du fjernet et emne fra en af de mapper EM kontrolerer mens EM var
åben?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-07-01 00:17

Jonas C. Voss <harddrivejc@voss.tf> wrote:
> Nogle gode idéer til hvad der kunne være galt?

Prøv at tildele kontrolpanelet -Udvidelseskontrol- mere ram.

Preben
--
If you dont know, learn - if you do know, teach!