Vildsvin - stegning?
Fra : ALKolsen

Dato : 26-01-08 06:15

Min mand har skudt et vildsvin.....

Jeg synes det er svært at få det tilberedt godt - jeg mener, jeg kan
sagtens marinere og krydre det, men det er svært at få det stegt uden
at det bliver for tørt.

Jeg har prøvet at interval-stege det - og jeg har også prøvet at stege
det pakket ind i folie og med et termometer i....

Hvad er den sikre, bedste metode?

Jeg har fryseren fyldt - .. . . og ikke megen lyst til at spise det,
af ovennævnte årsager...

mvh
anne

Fra : Margrete Johansen

Dato : 26-01-08 15:19

Hvad er den sikre, bedste metode?

Jeg har fryseren fyldt - .. . . og ikke megen lyst til at spise det,
af ovennævnte årsager...

Ragout - i alle afskygninger, du har mange lækre måltider der venter....

Margrete

www.smagsuniverset.dk

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 26-01-08 07:28

On 26 Jan., 14:15, ALKolsen <alkol...@hotmail.com> wrote:

> Min mand har skudt et vildsvin.....

Hurra!

> Jeg synes det er svært at få det tilberedt godt - jeg mener, jeg kan
> sagtens marinere og krydre det, men det er svært at få det stegt uden
> at det bliver for tørt.

Jeg grydesteger altid vildsvin, og jeg har aldrig oplevet, at det har
været tørt. En af favoritterne er en italiensk opskrift på vildsvin i
sursød.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Battlefield's

Dato : 26-01-08 16:08

"ALKolsen" <alkolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej
Vi fik en marineret vildsvineryg til Nytårsaften, den var absolut ikke tør.
Jeg tror det var en af disse opskrifter (det var ikke mig selv, der lavede
maden).
http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/vildt/vildsvin.php

Hilsen Vibeke

Fra : Margrete Johansen

Dato : 27-01-08 14:38

> Jeg synes det er svært at få det tilberedt godt - jeg mener, jeg kan
> sagtens marinere og krydre det, men det er svært at få det stegt uden
> at det bliver for tørt.
I den store, flotte kogebog: Sølvskeen er der et helt afsnit med
vildsvineopskrifter.

Margrete www.smagsuniverset.dk

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 27-01-08 07:29

On 27 Jan., 14:37, "Margrete Johansen" <mamajohsFJ...@worldonline.dk>
wrote:

> I den store, flotte kogebog: Sølvskeen er der et helt afsnit med
> vildsvineopskrifter.

Ja, man skal bare slå op under "vildbjørn".

I øvrigt synes jeg ikke, netop dette afsnit af bogen er noget særligt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-01-08 07:31

edelvang@gmail.com skrev i
1a483bcd-dc8b-4f5a-8935-fdffc96e5d8c@s8g2000prg.googlegroups.com dette:

> Ja, man skal bare slå op under "vildbjørn".

Ja, det må vist være arketypen på, hvordan en flertrinsoversættelse kan gå
helt galt uanset antallet af konsulenter, man roser sig af at have brugt.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 28-01-08 15:11

On Sat, 26 Jan 2008 05:15:20 -0800 (PST), ALKolsen
<alkolsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg har prøvet at interval-stege det - og jeg har også prøvet at stege
>det pakket ind i folie og med et termometer i....

Jeg er lidt interesseret i at vide, hvad der er gået galt under
intervalgstegningen. Fine resultater burde nemlig kunne opnås ad den
vej. Langtids-/koldstegning også.

Hvilke grader har du stegt ved - og hvor lange intervaller - og hvor
lange pauser mellem stegningerne?

Hvilke dele af grisen har du tilberedt? Ryg og skank, for eksempel,
kræver vidt forskellig tilberedningstid, så det er svært at give ét
gyldent råd, synes jeg.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste nyt: Pære i beerenauslese &
tahitivanilje, mascarpone & skovbærcoulis).

Fra : Bjarne K.

Dato : 28-01-08 17:43

"ALKolsen" <alkolsen@hotmail.com> wrote in message
Min mand har skudt et vildsvin.....

Jeg synes det er svært at få det tilberedt godt - jeg mener, jeg kan
sagtens marinere og krydre det, men det er svært at få det stegt uden
at det bliver for tørt.

Har en bog i en flytte kasse med Axel og Konrad. Er ret sikker på at der et
eller andet sted er et billede at et slags spyd, hvormed man kan ramme
strimmler af spæk ind i en steg.

Nogen kan måske komme med den rigtige betegnelse for dette.

Bjarne K.

Fra : ALKolsen

Dato : 31-01-08 05:10

On 28 Jan., 15:11, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvilke dele af grisen har du tilberedt? Ryg og skank, for eksempel,
> kræver vidt forskellig tilberedningstid, så det er svært at give ét

Hej Kasper,

jeg har stegt det ved 190 grader i 8-10 minutter ad gangen, og ladet
det hvile lige så længe. Problemet er, at det bliver tørt, og slet
ikke varmt nok/stegt nok. Det må gerne være svagt rosa, men jeg synes
ikke det skal være rødt. Jeg har prøvet at komme strimler af bacon på,
men det er lissom ikke nok.

Jeg har prøvet at stege forskellige dele af "grisen", både skinke og
kam og et stykke der ikke var defineret (det var min mand der
parterede og pakkede). I lørdags lavede jeg netop skinken, og den var
direkte sej.

NU har jeg købt stegeposer! og hvis DET ikke virker...

Men jeg er stadig modtagelig for gode råd - jeg vil også prøve at
kigge i Den Gyldne Ske.

mvh
anne

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-02-08 20:08

On Thu, 31 Jan 2008 04:10:07 -0800 (PST), ALKolsen
<alkolsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>NU har jeg købt stegeposer! og hvis DET ikke virker...
>
>Men jeg er stadig modtagelig for gode råd - jeg vil også prøve at

Hvis kødet har været rosa, og du har stegt ved 190 grader i 8-10
minutter ad gangen med tilsvarende hvileinterval, så tror jeg, det er
kødet, der er noget galt med. Ved du, hvilken temperatur stegen var i
midten?

Min fremgangsmåde ville være:

1) Gourmetsaltning med ca. 1% salt ift. kødets vægt - hviler i 3-24
timer afhængig af stegeemnets størrelse. Evt. krydring - timian og
enebær, måske lidt hvidløg.

2) Bruning ved 220 grader i ca. 8-10 minutter.

3) Intervalstegning ved 160 grader i 10-15 minutter ad gangen. Dobbelt
så lang hviletide - uden dække. Ikke noget staniol, viskestykker eller
andet.

Skinkestykket ville jeg nok stege til en kernetemperatur til 60-62
grader, se evt. figuren på side 29 for temperaturens indflydelse på
svind ved stening af skinke & kam.

(http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf)

Alternativt kan du også droppe intervalstegningen og isf. forsøge med
koldstegning - fx. 68 grader indtil kernetemperaturen når 65 (det kan
ta' lang tid).

Held og lykke med de videre forsøg!

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-02-08 09:50

<alkolsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kam og et stykke der ikke var defineret (det var min mand der
>parterede og pakkede). I lørdags lavede jeg netop skinken, og den var

Hej igen, Anne!

Er kødet også sejt? Jeg sad og læste lidt - og faldt over nedenstående
- der måske kan forklare dine dårlige resultater (hvis vi antager, at
tilberedningsmetoden er som den skal være):

Såkaldt PSE kød, kan være sejt og
forekommer især i svinekød (under 2% af
slagtningerne). PSE er en engelsk
forkortelse for Pale, Soft, Exudative
(blegt, blødt, væskedrivende). PSE-kød er
relativt blegt. PSE opstår, når der fx under
stresspåvirkning frigøres rigelige mængder
energi (glycogen) til musklerne. Det
giver en kraftig dannelse af mælkesyre i
muskulaturen, når glykogenet nedbrydes
efter slagtningen. Herved sker et hurtigt
og for stort fald i pH. PSE kan modvirkes
ved hurtig nedkøling efter slagtning1.

Såkaldt DFD-kød forekommer især i
okse- og kalvekød (1-5% af slagtningerne).
DFD er en engelsk forkortelse
for Dark, Firm, Dry (mørk, fast og tørt).
DFD-kød er mørt, men har en karakteristisk
’flad’ eller ’tam’ smag. Kødet er
mørkt, tørt og ofte klæbrigt på overfladen,
og har svært ved at brune. Et højere pH i
kødet giver bedre vækstbetingelser for
mikroorganismer og derfor dårligere
holdbarhed. DFD kan udvikles, hvis
dyrene før slagtning har opbrugt deres
energireserver i musklerne (fx efter en
udmattende transport eller efter slagsmål

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf
s. 12

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste nyt: Andebryst med sprøde
kantareller, mos & radicchio i pancetta, rødvinssauce)