Fortjeneste/afslag på Mac??
Fra : Kristian

Dato : 22-01-08 13:40

Hej

Nogle der ved hvor stor fortjenesten er på mac produkter? Jeg overvejer den
nye Imac 24" til 13500 kr og tænker om ikke forretningen har mulighed for
lidt kontantrabat på så dyr en computer? Hvem tjener pengene på maskinen
apple selv, eller forretningen der sælger? Kan f.eks. se at apple tjener
omkring 900 % på ram til maskinen, dvs 6000 kr for 4 GB ram på apples
hjemmeside kontra 500-600 kr hvis man selv køber og sætter i.

Nogle meninger/erfaringer?

Kristian

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-01-08 15:04

Kristian - kristiandalby@SLETTEShotmail.com on 22/01/08 13.40 wrote:

> [...]
> omkring 900 % på ram til maskinen, dvs 6000 kr for 4 GB ram på apples
> hjemmeside kontra 500-600 kr hvis man selv køber og sætter i.

Forhandler avance er under 10%, oftest kun omkring 5% så du skal ikke
forvente andet end ganske for hundrede kroner hvis du er heldig.
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Jon

Dato : 22-01-08 15:10

Kristian <kristiandalby@SLETTEShotmail.com> wrote:

> [...]
> omkring 900 % på ram til maskinen, dvs 6000 kr for 4 GB ram på apples
> hjemmeside kontra 500-600 kr hvis man selv køber og sætter i.

Jeg har i perioder arbeidet hos norske Mac-selgeres. På generelt
grunnlag vil jeg tro at du ikke vil få noen rabatt på en enkelt
computer. Den er ikke "dyr" for forretningen; for dem er det en normal
vare som de selger hele tiden. Slikt rabatterer man jo ikke.

Forretningens margin er antagelig dessuten så lav (et meget lavt
tosifret eller endog et ensifret antall prosenter, sannsynligvis) at de
ikke har noe å gå på. Skulle du fått en rabatt som utgjorde en pengesum
som monner for deg (f.eks. 5-10%), ville dermed nesten hele deres
fortjenestemargin gå tapt. Studenter rabatteres f.ø. direkte fra Apple,
ikke av forhandleren selv.

De ting som Apple selger på sine hjemmesider som ekstrautstyr til
maskinene er ganske riktig høyt priset (generelt sett). Det betyr ikke
at avansene på de komponenter som inngår i en standardkonfigurasjon
nædvendigvis er tilsvarende høye. Jeg ville kjøpt standard maskin til
standard pris (evt. studentrabatt, dersom du kvalifiserer) og deretter
kjøpt RAM o.l. selv til lavere pris, som du ganske riktig påpeker.

M.h.t. minne: På komplett.no, som vanligvis har gode priswer, koster
følgende brikke: Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 2048MB CL5, Non-ECC, 1.8V,
256Mx64, 200pin (passer til iMac Core 2 Duo 2,33 GHz, 24") NOK 409 pr
stk, inkl. mva. Husk at du må ha 2GB-brikker for å få 4GB i en slik
maskin, siden den kun har to slots.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-01-08 16:54

On 2008-01-22 13:40:13 +0100, "Kristian"
<kristiandalby@SLETTEShotmail.com> said:

> [...]
> omkring 900 % på ram til maskinen, dvs 6000 kr for 4 GB ram på apples
> hjemmeside kontra 500-600 kr hvis man selv køber og sætter i.

Hvis du er studerende og køber fra apple.dk, kan du spare ca. 12%.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-01-08 14:56

> Hvis du er studerende og køber fra apple.dk, kan du spare ca. 12%.

Så blir det ikke bedre.

For 10 år siden købte jeg en Mac hos en forhandler (PM 9600/350MHz). Jeg
købte ekstra RAM, software, JAZ drev m.m. og syntes selvfølgelig jeg sku ha
en god kontantrabat.
Så fik jeg lov til at se sælgerens interne regneark, hvorpå der stod at de
tjente 7% på computere - på alt andet var det 2 cifrede procenter. Jeg fik
en fin rabat på alt undtagen Mac´en.

Tror ikke der er større fortjeneste i dag... Det gælder jo osse alle mulige
andre ting, som sælges i halvstore papkasser - fortjenesten er lav og man
får ikke mere rabat end på 1 liter mælk i Brugsen.

mvh. Mikael Kern

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-08 16:20

> [...]

> omkring 900 % på ram til maskinen, dvs 6000 kr for 4 GB ram på apples
> hjemmeside kontra 500-600 kr hvis man selv køber og sætter i.

Glem alt om kontantrabat. De fleste køber vel også kontant i dag - med
en kassekredit i ryggen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-01-08 17:45

> [...]

> omkring 900 % på ram til maskinen, dvs 6000 kr for 4 GB ram på apples
> hjemmeside kontra 500-600 kr hvis man selv køber og sætter i.

Du får næppe noget. Selv ikke de store kæder svinger sig op på mere end
6% på konsumentprodukter som iMac'en.

Men du kan hente dig lidt goodwill hvis du finder en lille lokal
halvfanatisk mac-forhandler og køber gennem ham. Så kan du være bekendt
at hente et par gode råd i tilgift. Det er mere værd end penge!

Lad til gengæld være med at presse ham på prisen - husk at 1% sparet for
dig er måske 25% af hans fortjeneste.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-08 19:46

Den 22.01.2008 kl. 13:40 skrev Kristian <kristiandalby@SLETTEShotmail.com>:

> [...]
> omkring 900 % på ram til maskinen, dvs 6000 kr for 4 GB ram på apples
> hjemmeside kontra 500-600 kr hvis man selv køber og sætter i.

Hvis du er medlem af en af disse:
http://www.forbrugsforeningen.dk/bliv_medlem/hvem_kan_blive_medlem.aspx

, så kan du blive medlem af "Forbrugsforeningen". Her kan du få rabat i
Fona som også har Mac.
Du får 4,5%.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.