Billedbehandling
Fra : Michael Knudsen

Dato : 19-01-08 06:11

Hej,

Jeg har taget et (synes jeg selv) ret godt billede, som jeg gerne vil
bruge som baggrund på min Mac. Desværre kunne billedet godt lige
trænge til at blive drejet en lille smule, men så vidt jeg kan se, kan
dette ikke lade sig gøre i iPhoto. Hvilket program kan anbefales til
den slags? Det skal helt være gratis, da jeg normal ikke kaster mig
over billedbehandling.

--
Michael Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-08 14:31

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> dette ikke lade sig gøre i iPhoto. Hvilket program kan anbefales til
> den slags? Det skal helt være gratis, da jeg normal ikke kaster mig

Du kan gøre det med en prøveversion af GraphicConverter - når du så har
set/prøvet, hvad GC kan og er, er jeg overbevist om, at du køber
sharewareprogrammet

<http://www.lemkesoft.de>

M.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-01-08 14:41

> set/prøvet, hvad GC kan og er, er jeg overbevist om, at du køber
> sharewareprogrammet

Sikker?

Den mangler IMHO en ordentlig mulighed for RAW behandling og så længe
den ikke kan arbejde med lag (ud over text) så er den ikke pengene værd.

Men lækkert program ellers.. mangler bare lige det sidste.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-08 14:58

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> den ikke kan arbejde med lag (ud over text) så er den ikke pengene værd.
>
> Men lækkert program ellers.. mangler bare lige det sidste.

Hæ, hæ.....Så køber du jo bare Photoshop, ikke sandt?

M.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-01-08 00:43

> Hæ, hæ.....Så køber du jo bare Photoshop, ikke sandt?

Korrekt :)

Den er alligevel ikke ret meget dyrere.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-01-08 15:03

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Desværre kunne billedet godt lige
> trænge til at blive drejet en lille smule, men så vidt jeg kan se, kan
> dette ikke lade sig gøre i iPhoto

Du kan godt rette billedet op i nyere versioner af iPhoto (kan ikke
huske hviken version det blev indført).

Se evt. denne tutorial:

http://www.youtube.com/watch?v=D2XdBgtZSUA

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-08 15:04

> [...]

> dette ikke lade sig gøre i iPhoto. Hvilket program kan anbefales til
> den slags? Det skal helt være gratis, da jeg normal ikke kaster mig

Hvis du mener, det er lidt skråt, kan iPhoto godt rette det op i de
nyere versioner. Hvis du mener, lys og farve skal rettes lidt, så er der
også begrænsede muligheder for det i iPhoto. Ellers er der flere gratis
programmer som Gimp, der kan bruges til billedbehandling.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Knudsen

Dato : 19-01-08 07:17

On Jan 19, 3:04 pm, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> også begrænsede muligheder for det i iPhoto. Ellers er der flere gratis
> programmer som Gimp, der kan bruges til billedbehandling.

Nu har jeg rettet det op med GraphicConverter, og alt er i den
skønneste orden. Jeg har desværre ikke iPhoto'08, og det ser ikke ud
til, at featuren findes i den tidligere udgave. Jeg må vente med
iPhoto'08, indtil jeg skal have en ny maskine, hvorpå det er
præinstalleret. Efter at have set den seneste Keynote, går der nok
ikke så lang tid

--
Michael Knudsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-01-08 15:26

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Jeg har desværre ikke iPhoto'08, og det ser ikke ud
> til, at featuren findes i den tidligere udgave.

Funktionen kom i iPhoto 06.

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-08 15:28

> [...]

> iPhoto'08, indtil jeg skal have en ny maskine, hvorpå det er
> præinstalleret. Efter at have set den seneste Keynote, går der nok

Muligheden findes også i iPhoto fra iLife '06, men om det var første
version med den mulighed, tør jeg ikke sige helt sikkert.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 19-01-08 16:51

> [...]
> bruge som baggrund på min Mac. Desværre kunne billedet godt lige
> trænge til at blive drejet en lille smule, men så vidt jeg kan se, kan

I min iPhoto 7.1.1 kan man godt:
Dobbeltklik på foto, edit, straighten. Ved ikke hvad det hedder på dansk,
men gætter på opretning eller ret op? Det er garanteret nemt at finde...

mvh. Mikael Kern

Fra : Michael Knudsen

Dato : 19-01-08 09:05

On Jan 19, 4:50 pm, "nospamtoMike [8000 C]" <nos...@kern.dk> wrote:

> I min iPhoto 7.1.1 kan man godt:
> Dobbeltklik på foto, edit, straighten. Ved ikke hvad det hedder på dansk,
> men gætter på opretning eller ret op? Det er garanteret nemt at finde....

Snedigt! Mange tak for hjælpen!

--
Michael Knudsen