osso buco
Fra : Betona

Dato : 10-01-08 17:32

Hvad er jeres allerbedste opskrift på osso buco?
Skal have venner på besøg på lørdag.

Bettina.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-01-08 17:44

"Betona" <bettinabjergiversenno@spammail.dk> writes:

> Hvad er jeres allerbedste opskrift på osso buco?
> Skal have venner på besøg på lørdag.

Det der er i køkkenhaven og køleskabet. :)

Nej, jeg er ikke god til opskrifter, så det kan jeg ikke hjælpe med.
Men det er en rigtig god ide først at komme tomater i, når kartofler
og gulerødder er kogt ud. Nogle gang er det bare umuligt at få
specielt kartofler møre, hvis de er sammen med tomater.

Mvh Trine

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-01-08 18:28

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> og gulerødder er kogt ud. Nogle gang er det bare umuligt at få
> specielt kartofler møre, hvis de er sammen med tomater.

hehe... "min" opskrift - der kommer jeg slet ikke kartofler i... men
gulerødder og selleri...

her er min opskrift til 4 pers.:
4 skriver okse eller kalveskank ca. 3 cm tykke
2 løg
1 dåse flåede tomater
4 gulerødder
1/4 - 1/2 selleri
2 porrer eller et eller to bundter forårsløg kan også bruges
25 g. smør eller margarine
2 spsk. olie
salt og peber
3½ dl. tør hvidvin
1 ds. konc. tomatpure (70 g.)
- krydderurte buket - *
1 bundt persille
1 kvist timian
1 kvist esdragon
1-2 laurbærblade

1) giv skankeskiverne nogle snit i kanten så de ikke danner en "skål" under
stegning.
smelt smør/margarine og olie gyldent i en stor gryde og brun skankeskiverne
heri... de skal brunes ret godt på begge sider...
i mens pilles løgene og hakkes groft og kommes ved kødet så de også når at
blive klare...
2) bland de flåede tomater i og krydder godt med salt og peber og hæld
hvidvinen ved... bind en krydderurtebuket af persille, timian, esdragon og
laurbærblade og kom den i gryden... læg låg på og lad kødet stege 1 time ved
svag varme...
rør af og til rundt i gryden - og ser det for "tørt" ud så hæld vand ved...
(jeg hælder som regel et par dl vand i).
3) i mens gøres de øvrige grøntsager klar... skræl gulerødder og selleri og
skær gulerødderne i mønter og selleri i tern...
man får en dejlig autentisk ret hvis grøntsagerne skæres lidt uens og
groft... skær f.eks. guleroden lidt skrå og drej den en halv omgang og skær
igen skrå... så får man nogle dejlige kantede stykker... porrer / forårsløg
gøres rene og skæres i ringe.
4) når kødet har stegt / kogt i 1 time kommes gulerødder og selleri ved og
der røres godt rundt... måske skal der lidt mere vand ved...
5) efter endnu 1 time under låg kommes porreringe og koncentreret tomatpure
ved og der røres godt rundt og retten koger nu 15 min. uden låg på...
6) fjern krydderurtebuketten og jævn evt. retten (som oftest ikke
nødvendigt)
7) drys hakket persille over og server med ris og flüte til....
velbekomme...

* i stedet for en krydderurtebuket kan tørrede krydderier fint bruges...
(har lige lavet en omgang med kviste og en med tørrede krydderier... )
så kommes persille-bundtet blot forsigtigt i gryden og der kommes et par
laurbærblade i... og så ca. 1 spsk. tørret esdragon og 1 spsk. tørret
timian...

Rasmus

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 10-01-08 19:00

On Thu, 10 Jan 2008 17:31:51 +0100, "Betona"
<bettinabjergiversenno@spammail.dk> wrote:

>Hvad er jeres allerbedste opskrift på osso buco?
>Skal have venner på besøg på lørdag.
>
>Bettina.

Herhjemme optræder okseskanken oftest som hovedingrediens i retten
ossobuco (ossobuco alla milanese), med klassisk tilbehør som gremolata
(persille, citronskræl og hvidløg) og risotto alla milanese.

Traditionelt tilberedt med hvidvin og uden tomater, men med kanel,
allehånde og lauerbærblade - og ofte af kalveskank isf. okse.

Mit indtryk er, at de fleste laver en tomatbaseret sauce (og gerne
tilsætter et ordentligt skud puré). Men der er selvfølgelig også andre
tilberedningsmuligheder.

Et konkret bud er en rødvinsbraisering - med følgende ingredienser:

1 porre
2 gulerødder
½ persillerod
½ lille pastinak
1 håndfuld persille
1 bundt timian
½ hvidløg (frisk, ikke tørret kinesisk)
30 peberkorn (Sarawak)
10 knuste enebær
2 flasker rødvin (Crozes-Hermitage, Tain, Cave de tain, 2004 (syrah))
½ liter vand
1dl oksesuppe
0,2 dl balsamicoeddike
2 spsk sukker
1 spsk honning

Servér evt. med mos (på pastinak, kartofler og kondenseret fløde)
eller ovnbagte rodfrugter (gerne bagt i andefedt og med timiankviste).

Opskrift her:
http://www.bergholt.net/roedvinsbraisseret_okseskank.html

--
Mvh.
Kasper Bergholt

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 10-01-08 18:57

On Thu, 10 Jan 2008 17:31:51 +0100, "Betona"
<bettinabjergiversenno@spammail.dk> wrote:

>Hvad er jeres allerbedste opskrift på osso buco?
>Skal have venner på besøg på lørdag.
>
>Bettina.

Hej Bettina!

[...]

Et konkret forslag her: Rødvinsbraiseret okseskank.

http://www.bergholt.net/roedvinsbraisseret_okseskank.html

Braiseringsingredienser:

http://www.bergholt.net (Seneste ospkrift: Jomrfuhummerbisque med
haler og havtaskefilet).

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-01-08 21:28

Kasper Bergholt wrote:
> Et konkret forslag her: Rødvinsbraiseret okseskank.

er det så godt at du bliver nødt til at poste to gange??

Rasmus

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 10-01-08 21:36

On Thu, 10 Jan 2008 21:27:56 +0100, "Rasmus M. Jensen"
<rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote:

>er det så godt at du bliver nødt til at poste to gange??

Beklager. Det betyder vist bare, at min newsreader hikkede lidt og jeg
overså, at indlægget allerede var registreret og afsendt.

--
Mvh.
Kasper Bergholt

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 11-01-08 10:54

Kasper Bergholt wrote:

> [...]
>
> Traditionelt tilberedt med hvidvin og uden tomater, men med kanel,
> allehånde og lauerbærblade - og ofte af kalveskank isf. okse.

Det lyder da ikke uinteressant med kanel og allehånde. Jeg får allehånde
indskydelser, når jeg svinger gryder og glas, men i tilfældet ossobuco ville
jeg nok have afvist ideerne som helligbrøde.

Nu hvor du HAR prøvet dem, vil jeg da godt vide om der er tale om
angrebsfejl eller en scoring . . . og hvordan kom du på den tanke?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 11-01-08 11:11

On Fri, 11 Jan 2008 10:54:22 +0100, "3140 Abildgaard"
<FJERNpialykke@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu hvor du HAR prøvet dem, vil jeg da godt vide om der er tale om
>angrebsfejl eller en scoring . . . og hvordan kom du på den tanke?

Det er ikke noget, jeg som sådan er kommet på. Det er traditionelle
ingredienser i retten - i hvert fald den version, der laves på
hvidvin. Den tomatiserede udgave, vi oftest får serveret herhjemme, er
en senere opfindelse.

Se fx:

http://en.wikipedia.org/wiki/Osso_Bucco

Kevin ved mere om det italienske køkken, end jeg gør - og har måske
kommentarer/rettelser.

Den alternative krydring - og de manglende tomater - giver
selvfølgelig et helt andet smagsbillede. Jeg synes begge udgaver kan
være fantastiske, såvell den traditionelle ret (med kanel, allehånde
og lauerbærblade) er dejlig som den nyere, tomatiserede udgave.

Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (NYT: Jomfruhummerbisque, med
jomfruhummerhaler og grillet havtaskefilet).

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 11-01-08 11:27

Kasper Bergholt wrote:

> [...]
> være fantastiske, såvell den traditionelle ret (med kanel, allehånde
> og lauerbærblade) er dejlig som den nyere, tomatiserede udgave.

Sjovt nok er min version et mix - med tomater, pure og hvidvin .-)

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 12-01-08 05:18

On 11 Jan., 11:10, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> ingredienser i retten - i hvert fald den version, der laves på
> hvidvin. Den tomatiserede udgave, vi oftest får serveret herhjemme, er

Men ikke desto mindre efterhånden den mest almindelige - også i
italien. Det italienske køkken står, som så mange andre køkkener, over
for den konstante fare at blive forsimplet. Således vinder den
klassiske sofritto (af selleri, løg og gulerødder) ind i stort set
alle grydebaserede kødretter. Det er ikke altid et tab, at den gør
det, men det kan skabe mindre variation. Osso Bucco er absolut en af
de retter, der er blevet indlemmet i den sofritto-baserede tomatsovs'
rige, og faktisk ser man sommetider den anakronisme, at osso bucco in
rosso serveres med gremolata til. Det er ærligt talt synd for den
fine, pikante gremolata, som alene egner sig til osso buco in bianco.
Tomaten gjorde i sandhed meget for det italienske køkken. Hvor mange
retter er ikke i dag benævnt både "in bianco" (uden tomat) og "in
rosso" (med tomat)?

Jeg holder personligt af begge dele. Men gremolata hører til den hvide
version.

Krydringen med allehånde og kanel er klassisk norditaliensk (i
syditalien vil man også kunne støde på den). Det romerske køkken, som
jeg kender mest til, vil oftest ikke anvende eksotiske krydderier i
retter med reelle kødudskæringer (de reserveres til indvolde, f.eks.
den romerske ærkeklassikker trippa (kalvemave)).

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 18-01-08 09:34

edelvang@gmail.com wrote:

> [...]
> Tomaten gjorde i sandhed meget for det italienske køkken. Hvor mange
> retter er ikke i dag benævnt både "in bianco" (uden tomat) og "in

Har du en manual til osso buco in bianco, så vil jeg prøve det asap!

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'