vinsten...???
Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 08-01-08 22:54

Hej,

i en opskrift på nogle boller står der at man skal bruge "cremortartari
(vinsten)" - hvad er det og hvad gør ½ tsk. godt for...

i øvrigt... hvor meget svarer en amerikansk "cup" til i ml??

Rasmus

Fra : Max

Dato : 08-01-08 23:03

Hej Rasmus

> i en opskrift på nogle boller står der at man skal bruge
> "cremortartari (vinsten)" - hvad er det og hvad gør ½ tsk. godt
> for...

D kan sikkert bruge almindelig bagepulver istedet

http://www.helsebasen.dk/static/000059/000001/001791.asp

> i øvrigt... hvor meget svarer en amerikansk "cup" til i ml??

250 ml, jeg har en målekande med flere almindelige udenlandske
mål på, den er guld værd når man henter udenlandske opskrifter.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-01-08 00:59

Max wrote:

> D kan sikkert bruge almindelig bagepulver istedet

tak... det prøver jeg så bare

> 250 ml, jeg har en målekande med flere almindelige udenlandske
> mål på, den er guld værd når man henter udenlandske opskrifter.

så er din målekande lidt uenig med wikipedia... her er det 236.59 ml = 1
amerikansk cup...

Rasmus

Fra : Max

Dato : 09-01-08 08:06

Hej Rasmus

> så er din målekande lidt uenig med wikipedia... her er det 236.59 ml
> = 1 amerikansk cup...

Ja, det er åbenbart en metric cup som bruges i de gammel Commonwealth
lande, men den afviger jo mindre end 10%, så det går nok :)

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-01-08 09:31

Max wrote:

> Ja, det er åbenbart en metric cup som bruges i de gammel Commonwealth
> lande, men den afviger jo mindre end 10%, så det går nok :)

mon ikke... det var også bare fordi jeg ville lave en herlig portion gele -
som jeg købte i USA...

Rasmus

Fra : Max

Dato : 09-01-08 13:16

Hej Rasmus

> mon ikke... det var også bare fordi jeg ville lave en herlig portion
> gele - som jeg købte i USA...

Jeg bruger den ofte til opskrifte min datter har haft med hjem
fra New Zeeland, så der er den perfekt :)

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-01-08 23:08

On Tue, 8 Jan 2008 22:53:32 +0100
"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote:

> [...]
> for...
>
> i øvrigt... hvor meget svarer en amerikansk "cup" til i ml??

Vinsten bruges som surhedregulator ved bagning hvor der bruges natron i
stedet for bagepulver. Natron reagerer med den sure vinsten og danner
co2 som får dejen til at hæve. Bagepulver virker på samme måde, men
der er det surhedsregulerende bare blandet i pulveret fra start af.

google er genial til at hjælpe dig til at omregne den slags mål. søg
efter "1 cup to ml" (uden ""):
http://www.google.com/search?hl=da&safe=off&q=1+cup+to+ml&btnG=S%C3%B8g&lr=
Så vil google calculator gå i gang og give dig resultatet i toppen. Den
kan omregne imellem en masse formater.
ellers kan denne side give dig et hint:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cooking_weights_and_measures
husk at der er forskel på cups når der snakkes om flydende og fast stof
og også om opskrift er fra USA eller England.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-01-08 00:58

Kim Schulz wrote:

> [...]
> danner co2 som får dejen til at hæve. Bagepulver virker på samme
> måde, men der er det surhedsregulerende bare blandet i pulveret fra

tak... der skal både bagepulver og vinsten i... så jeg kommer bare mere
bagepulver i...

> ellers kan denne side give dig et hint:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Cooking_weights_and_measures
> husk at der er forskel på cups når der snakkes om flydende og fast
> stof og også om opskrift er fra USA eller England.

tak tak... ja helt perfekt... 1 cup har det dejlige mål: 236.59 ml...

Rasmus