MacBook Air
Fra : Marcus Marcusson

Dato : 16-01-08 13:26

Sover alla? MacBook Air, vill ha, vill ha, vill ha! Äntligen en laptop
värdig namnet!

Fråga: "solid state drive" (på den dyrare modellen) - ha de lyckats få
till statiskt minne med tillräcklig prestanda? Dyr teknik - men 12000 SEK
extra för den dyrare modellen tyder nästan på...

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://www.abc.se/~m10901/

Fra : Morten

Dato : 16-01-08 14:30

"Marcus Marcusson"

> Sover alla? MacBook Air, vill ha, vill ha, vill ha! Äntligen en laptop
> värdig namnet!

Ja, lækker udseende, men IMHO noget begrænset.
Ikke en maskine der kan erstatte en stationær - det er jo ellers trenden i
øjeblikket. Dertil mangler den noget udvidelses- og tilslutningsmuligheder.
PC'er findes i 12" størrelse og stadig masser af kræfter og med
udvidelsesmuligheder og tilslutningsmuligheder der gør at de kan erstatte en
stationær - derhjemme tilslutter man extern skærm. Til gengæld kan de så
ikke prale med at være verdens tyndeste uanset de er ganske små trods alt.

Men som maskine nr. 2 er den lækker nok, bare det ikke er éns eneste.

> Fråga: "solid state drive" (på den dyrare modellen) - ha de lyckats få
> till statiskt minne med tillräcklig prestanda? Dyr teknik - men 12000 SEK
> extra för den dyrare modellen tyder nästan på...

Du kan sagtens få SSD drev til din nuværende bærbare.
Stadig dyrt i forhold til alm. HD set pr. MB.

Men ro på, hvis alle forudsigelser holder stik, så vil de "drev" falde
kraftigt i pris i det kommende år. Samme form som en HD (findes i både 2,5"
og 1,8" størrelse). Lige klar til drop-in replacement.

Mvh
Morten

Fra : Bruno

Dato : 16-01-08 22:59

Morten wrote:
> "Marcus Marcusson"

> Ja, lækker udseende, men IMHO noget begrænset.
> Ikke en maskine der kan erstatte en stationær - det er jo ellers trenden i
> øjeblikket.

Er det? Der er vist mere end en trend

Dertil mangler den noget udvidelses- og tilslutningsmuligheder.

Rigtig mange har ikke brug for de muligheder.

> [...]
> ikke prale med at være verdens tyndeste uanset de er ganske små trods alt.

Man kan da godt tilslutte en ekstern skærm til Air - op til 1920x1200.

> Men som maskine nr. 2 er den lækker nok, bare det ikke er éns eneste.

Den duer ikke som den eneste for os nørder, men for mange så rækker den
fint.

Mvh
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-08 16:01

Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:

> Men som maskine nr. 2 er den lækker nok, bare det ikke er éns eneste.

Og så skal man jo huske at Dokument-mappen skal synkroniseres med
desktop-maskinen, hver gang man slutter MacBook Air til den manglende
dock ... faktisk burde der være en docking-station der kunne sluttes til
en iMac eller en MacPro, og som gjorde at MacBook air blev til en
ekstern harddisk på en af de førstnævnte ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-08 19:42

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> [...]
> en iMac eller en MacPro, og som gjorde at MacBook air blev til en
> ekstern harddisk på en af de førstnævnte ...

Det er lige lovligt storm P agtigt. Bind dine klienter på et directrory
system med portable/roaming profile og sync udvalgte mapper i dit home
diretory op/ned fra serveren.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-01-08 00:22

> Det er lige lovligt storm P agtigt.

Det var faktisk systemet med den første 'rigtige' bærbare Mac. Ind i
docken som sad neden under en desktop ...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-08 07:44

> Det var faktisk systemet med den første 'rigtige' bærbare Mac. Ind i
> docken som sad neden under en desktop ...

Du tænker på Duo'en med dock, nej det var ikke princippet. Docken var
som det fremfår af navnet blot en dock. CPU, ram osv sad i duo'en.

Du advokerer for en disk løs desktop computer der bruger den bærbares
disk.

Denne løsning kan du lave med din OS X Server licens. /Det/ er smart.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-01-08 11:36

> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Du advokerer for en disk løs desktop computer der bruger den bærbares
> disk.

Næh, snarere for en CPU-løs desktop med ekstra harddiske, bl.a. til Time
Machine.

> Denne løsning kan du lave med din OS X Server licens. /Det/ er smart.

Men det virker nu kun når laptoppen er på nettet. Da man ikke alle
steder kan komme på et trådløst netværk, vil det nok kræve 3G - hvornår
mon i øvrigt der kommer en MacBook med indbygget 3G?

Meget mere anvendelig end en MacBook Air ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-08 16:45

> Næh, snarere for en CPU-løs desktop med ekstra harddiske, bl.a. til Time
> Machine.

Det var ikke hvad du skrev.

> Men det virker nu kun når laptoppen er på nettet.

Nej, en roaming profil caches lokalt og kan synces op/ned fra serveren
når klienten er på LAN - enten manuelt eller automatisk.

> Da man ikke alle
> steder kan komme på et trådløst netværk, vil det nok kræve 3G - hvornår
> mon i øvrigt der kommer en MacBook med indbygget 3G?

Irrelevant i denne sammenhæng.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-01-08 17:50

> Nej, en roaming profil caches lokalt og kan synces op/ned fra serveren
> når klienten er på LAN - enten manuelt eller automatisk.

Der er så endnu en ting jeg må få sat mig ind i ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 24-01-08 19:16

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-08 19:16

q-biq <mikael.norrfors@gmail.com> wrote:

> Air'n borde dyka upp i Sverige nu till veckan va?

Jeg kunne ikke drømme om at købe en ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Marcus Marcusson

Dato : 17-01-08 00:33

> Den duer ikke som den eneste for os nørder, men for mange så rækker den
> fint.

Till mig hade en MacBook Air räckt till 90% av det jag sitter framför
datorskärmen. Bär omkring på och använder min PowerBook *varje dag* -
sitter på buss och tåg med den, på café, på föreläsningar.

Vikten betyder alltså nästan allt - och att den är tyst och har
tillräckligt med skärmupplösning. Batteritid är mindre viktigt, normalt
finns eluttag där man är - någon timme batteri räcker bra.

Optisk enhet använder jag nästan inte alls - inte ute på fältet. Musik
och film har man på hårddisken. Hemma sköter andra maskiner de
uppgifterna.

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://www.abc.se/~m10901/

Fra : N/A

Dato : 17-01-08 00:49

Fra : Claus Diseth

Dato : 17-01-08 00:49

Dag Øien skrev:

> Og så kan man ikke ta ut batteriet selv. Det er et tilbakeskritt. En
> slik maskin brukes gjerne på reise, og da er det greit å ha med et
> ekstra batteri for å være sikker på at den funker på feks en lang
> flyreise. Batteri-tilbakekallinger blir et skikkelig hassle. Og noen
> flyselskaper har krevd at batteriet tas ut av bærbar datamaskin for å
> få lov til å være med på flytet, pga eksplosjonsfaren. På bærbare som
> kræsjer grundig skjer det ofte at man må ta ut batteriet for å få den
> skrudd helt av.

....og det koster 139 euro og tar fem arbeidsdager å få skiftet batteri.
http://www.apple.com/support/macbookair/service/battery/
--
claus

Fra : Snorre Berg

Dato : 17-01-08 10:50

Claus Diseth skrev:

> ...og det koster 139 euro og tar fem arbeidsdager å få skiftet batteri.
> http://www.apple.com/support/macbookair/service/battery/

På min MacBook er skifting av HD og RAM DIY.

Forutsatt at jeg har HD lett tilgjengelig, kan dette spare meg for mange
arbeidsdager uten maskin.

Hadde nettop tolvtommersboka på reparasjon i Trondheim. Trøbbel med
kloninga, den var ikke bootbar og Overføringsassistent ville ikke
kjennes ved den, og en del annet kjon har kostet en del svette gjennom
de siste dagene. (Bredbåndet heime hos meg datt ut også)
I befippelsen glemte jeg å be gutta på Frontadata om å bestillle nytt
batteri. (Det blir det tredje i den maskina) Skulle jeg gitt avkall på
varmefjøla i yttterligere fem dager, ville jeg blitt temmelig frustrert.

Ergo: For den som ikke besitter flere maskiner, er dette en vesentlig
ulempe.

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-01-08 12:31

Snorre Berg <snorrebergfake@fakemac.com> wrote:

> [...]
> varmefjøla i yttterligere fem dager, ville jeg blitt temmelig frustrert.
>
> Ergo: For den som ikke besitter flere maskiner, er dette en vesentlig

Da kun hvis batteriet går i stykker. Det er ikke normalt, at man skal
skifte batteri hele tiden. Normalt holder de 3-4 år. For langt de fleste
vil de altså ikke være et problem. Desuden er det heller ikke altid et
problem at skulle undvære computeren. Mine venner deler sig i to
grupper: Den ene kan sagtens undvære computeren nogle dage. Den anden
har computeren fra deres arbejde. Er der problemer, kontakter de bare
IT-afdelingen, som sørger for, de får en anden computer at bruge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 17-01-08 13:11

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Da kun hvis batteriet går i stykker. Det er ikke normalt, at man skal
> skifte batteri hele tiden. Normalt holder de 3-4 år. For langt de fleste
> vil de altså ikke være et problem.

PB og MB(P?) har hatt batteritrøbbel før og legger man til de
eksploderende Sonybatteriene så ser man at det er gode grunner til at
laptopbatterier bør være utbyttbare.

> Desuden er det heller ikke altid et
> problem at skulle undvære computeren.

det er veldig irriterende. spesiellt hvis man ikke ønsker at
reparatørene skal ha tilgang til dataene.

> [...]
> har computeren fra deres arbejde. Er der problemer, kontakter de bare
> IT-afdelingen, som sørger for, de får en anden computer at bruge.

så IT-avdelingen må ha maccer klare. smart, Apple tjener mer.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-01-08 15:01

Thomas Lundquist <erik@zelow.no> wrote:

> PB og MB(P?) har hatt batteritrøbbel før og legger man til de
> eksploderende Sonybatteriene så ser man at det er gode grunner til at
> laptopbatterier bør være utbyttbare.

Men det er stadig kun en mindre del, der bliver ramt. Vi har masser af
bærbare, og vi har aldrig haft problemer. Hvad nu hvis der bliver
problemer med skærmene på en type Mac? Vi du så forlange, at skærmen kan
skiftes ud?

> det er veldig irriterende. spesiellt hvis man ikke ønsker at
> reparatørene skal ha tilgang til dataene.

Jeg nævner nogle eksempler på, at nogle mennesker godt kan undvære
computeren, uden deres verden bryder sammen. Der er faktisk mange, som
er ret længe om at få deres computer repareret, så de må jo kunne
undvære den.

> så IT-avdelingen må ha maccer klare. smart, Apple tjener mer.

Min lillesøster tabte sin PowerBook, så den gik i stykker for et par år
siden. Hun fik da bare en ny, som også var en nyere model. Det var mit
indtryk, at det var meget normalt. Der kan vel også være firmaer, der
har reservecomputere. Det hele afhænger vel af, hvor vigtige computerne
er for medarbejderne. Man kan jo ikke lade en medarbejder sidde i tre
dage uden at lave noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Clas Mehus

Dato : 17-01-08 15:54

On Thu, 17 Jan 2008 15:00:40 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

> [...]
>bærbare, og vi har aldrig haft problemer. Hvad nu hvis der bliver
>problemer med skærmene på en type Mac? Vi du så forlange, at skærmen kan

Sett ut i fra erfaringer som nok mange it-avdelinger har, så er det
oftere aktuelt å bytte ut batterier enn skjermer. Og dette gjelder
ikke bare pc-er, men også batteriene man har på Mac-ene.

--
Clas Mehus
"Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 17-01-08 16:03

> [...]

> bærbare, og vi har aldrig haft problemer. Hvad nu hvis der bliver
> problemer med skærmene på en type Mac? Vi du så forlange, at skærmen kan

det har vært problemer med skjærmene på Mac hvis jeg ikke husker helt
feil men det går uansett en grense et eller annet sted (og å bytte
skjerm på min laptop tar 15 minutter for en som aldri har gjort det
før).

uansett så er det oftere behov for å bytte batteri enn skjerm.

ofte nok, rett og slett.

ez

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-08 19:44

> [...]
> indtryk, at det var meget normalt. Der kan vel også være firmaer, der
> har reservecomputere. Det hele afhænger vel af, hvor vigtige computerne

Det afhænger også af hvor vigtig en medarbejder er...

> Man kan jo ikke lade en medarbejder sidde i tre
> dage uden at lave noget.

nej.

Fra : Clas Mehus

Dato : 17-01-08 15:51

On 17 Jan 2008 13:10:45 +0100, Thomas Lundquist <erik@zelow.no> wrote:

>PB og MB(P?) har hatt batteritrøbbel før og legger man til de
>eksploderende Sonybatteriene så ser man at det er gode grunner til at
>laptopbatterier bør være utbyttbare.

Nå har jo LG også problemer med en haug batterier som brukes av mange
produsenter.

Det er veldig mange som etter 3-4 år har minimal kapasitet på
batteriene.

Fra : Espen Vestre

Dato : 17-01-08 15:59

Clas Mehus <Clas.Mehus@PCWorld.no> writes:

> Det er veldig mange som etter 3-4 år har minimal kapasitet på
> batteriene.

3-4 år høres da lenge ut, dagens maskiner med raske prosessorer holder
jo ikke allverden på en batteriladning, så da får man lyst til å bytte
batteri når kapasiteten har gått ned 30%. Og det gjør den gjerne
etter bare ett år...
--
(espen)

Fra : Marcus Marcusson

Dato : 17-01-08 18:48

> Ergo: For den som ikke besitter flere maskiner, er dette en vesentlig
> ulempe.

Även om man har en reservmaskin (typ den förra pensionerade) är det
besvärligt att flytta över allt - filer, webläsarens bokmärken,
mail-adresser. Med mera, med mera, med mera.

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://www.abc.se/~m10901/

Fra : Esben

Dato : 18-01-08 12:28

Marcus Marcusson <pictorNOSPAM@abc.se> wrote:

> Även om man har en reservmaskin (typ den förra pensionerade) är det
> besvärligt att flytta över allt - filer, webläsarens bokmärken,
> mail-adresser. Med mera, med mera, med mera.
>
> /M

Du kloner den da bare lige evt køre en installering af OS m.
brugermappen og netværksindstillinger. Nemt og hurtigt...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 17-01-08 23:07

> [...]

> till statiskt minne med tillräcklig prestanda? Dyr teknik - men 12000 SEK
> extra för den dyrare modellen tyder nästan på...

læs evt tråden på dk.edb.mac...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-01-08 12:57

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Du tænker på Duo'en med dock, nej det var ikke princippet. Docken var
> som det fremfår af navnet blot en dock. CPU, ram osv sad i duo'en.

Der var nu også plads til et NuBus kort eller to, og så var der vist
også FPU i docken.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 18-01-08 13:48
Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-08 06:35

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> http://joyoftech.com/joyoftech/index.html
>

> mvh. Mikael Kern

Alsidighed er en god ting, he, he.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-08 13:58

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> http://joyoftech.com/joyoftech/index.html

Ikke for at kværulere, men ovenstående link viser bare den nyeste Joy of
Tech. Her er et permanent link:

<http://joyoftech.com/joyoftech/joyarchives/1059.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-08 16:47

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Der var nu også plads til et NuBus kort eller to, og så var der vist
> også FPU i docken.

Det er stadig en dock (med expansion bay).

Fra : MÃ¥rten

Dato : 13-03-08 20:39

Marcus Marcusson skrev:

> [...]
> till statiskt minne med tillräcklig prestanda? Dyr teknik - men 12000 SEK
> extra för den dyrare modellen tyder nästan på...

Jag har hört att maskinen upplevs som seg med hårddisk, och det är ju en
disk på 4200 rpm som sitter i. SSD gör maskinen kvickare, men det kostar ju.
Personligen anser jag inte att en AirBook är så intressant.

MÃ¥rten

Fra : Lyrik

Dato : 13-03-08 21:13

Den 13.03.2008 kl. 20:38 skrev MÃ¥rten <marten@landstrom.pp.se>:

> [...]
> ju.
> Personligen anser jag inte att en AirBook är så intressant.

Efter at den nye MacBook Pro har fået LED belyst skærm er den et klart
bedre køb hvis man kan holde et ekstra kilo ud.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-08 22:37

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Efter at den nye MacBook Pro har fået LED belyst skærm er den et klart
> bedre køb hvis man kan holde et ekstra kilo ud.

"et bedre køb" kommer jo helt an på HVAD du har brug for ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-03-08 22:43

> "et bedre køb" kommer jo helt an på HVAD du har brug for ...

Jeg troede da også, at MacBook Pro fik LED-baggrundsbelysning sidste
sommer. Min har i hvert fald.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-08 22:56

> Jeg troede da også, at MacBook Pro fik LED-baggrundsbelysning sidste
> sommer. Min har i hvert fald.

jep, LED var med den opdatering sidste forår/sommer. Det nye er at 17"
ny også har LED backlight .. det var for dyrt indtil nu i 17" ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-03-08 23:23

> jep, LED var med den opdatering sidste forår/sommer. Det nye er at 17"
> ny også har LED backlight .. det var for dyrt indtil nu i 17" ...

Det eneste, den mangler nu, er åregafler. OK, jeg smutter nu
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-03-08 22:09

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Efter at den nye MacBook Pro har fået LED belyst skærm er den et klart
> bedre køb hvis man kan holde et ekstra kilo ud.

MBP har haft LED siden sommeren 07.

Fra : Lyrik

Dato : 14-03-08 01:36

Så har den været et bedre køb siden da!