Skærmadapter?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-08 20:32

Kan man få en skærmadapter, så man kan bruge et HDMI kabel (hun) til at
virke på en alm. DVI indgang?

Jeg overvejer at anskaffe mig en ny skærm - en HP w2408h - til MacPro'en
og så bruge Acer skærmen til min QuickSilver...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 13-01-08 16:53

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Jeg overvejer at anskaffe mig en ny skærm - en HP w2408h - til MacPro'en
> og så bruge Acer skærmen til min QuickSilver...

Yes det kan du.

HDMI er bare DVI med lyd, sådan groft sagt. (ingen flamewars nu, jeg VED
at der kan være noget kryptering indblandet men når vi holder os til
computerskærme er den god nok)

Et adaptorstik kan ikke koste mange basører.

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-08 18:21

Per Jensen wrote:

> Yes det kan du.
>
> HDMI er bare DVI med lyd, sådan groft sagt. (ingen flamewars nu, jeg VED
> at der kan være noget kryptering indblandet men når vi holder os til
> computerskærme er den god nok)

Alletiders! - så vil HP skærmen nok være mit førstevalg....

> Et adaptorstik kan ikke koste mange basører.

Det kommer vel an på kiloprisen på bananer..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-08 22:53

> Alletiders! - så vil HP skærmen nok være mit førstevalg....

Den ser da lækker ud, men hvorfor har den HDMI og ikke DVI? Jeg troede
da, at DVI var standarden. Er man på vej væk fra det? Har moderne
grafikkort HDMI-udgang? Samtidig undrer det mig, at den stadig har VGA.
Når man bruger så store opløsninger, så har grafikkortet vel også en
digital udgang. Er VGA ikke ved at være forældet?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-08 23:34

Henrik Münster wrote:

> Den ser da lækker ud, men hvorfor har den HDMI og ikke DVI? Jeg troede
> da, at DVI var standarden. Er man på vej væk fra det? Har moderne
> grafikkort HDMI-udgang?

HP w2408h er den billigste 24" i HPs Business Series. Den er primært
beregnet til brug på de større HP MediaCenter Pro systemer til lyd- og
videoredigering. HP MediaCenter maskinerne har alle både DVI og HDMI på
grafikkortene.

> Samtidig undrer det mig, at den stadig har VGA. Når man bruger så store
> opløsninger, så har grafikkortet vel også en digital udgang. Er VGA
> ikke ved at være forældet?

Tja, VGA kan jo bruges til mange ting. - Jeg vil fx. kunne sætte HP
w2408h til mit LCD TVs VGA OUT stik og få billede direkte ind på
skærmen, selvom TV'et står i den anden ende af stuen. - Eller man kan
bruge VGA indgangen til en alm. DVD afspiller, - eller til en computer
nr. to. - VGA har stadig mange muligheder. - I øvrigt kan jeg også bruge
mit TV som computerskærm, da den har både RCA VGA OUT og alm. D-Sub VGA,
men jeg kan ikke have TV'et på skrivebordet. Jeg kan max. have en 26".
Resten af pladsen er optaget af mit lydudstyr. - Det ku' ellers være
rigtig godt med en 32" computerskærm..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-08 18:17

> Er man på vej væk fra det?

Jeps, next big thing er "display port"

> Har moderne
> grafikkort HDMI-udgang?

nej, Erik ønsker at bruge et TV som computerskræm hvilket formegenlig
er et godt valg jvf han synshandicap. TV har gerne langt lavere DPI
end computerskærme.

> Samtidig undrer det mig, at den stadig har VGA.
> Når man bruger så store opløsninger, så har grafikkortet vel også en
> digital udgang. Er VGA ikke ved at være forældet?

ikke blandt kontor PC'ere. og i særdelshed ikke blandt skærme til
kontorbrug.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-08 22:54

> Jeps, next big thing er "display port"

> nej, Erik ønsker at bruge et TV som computerskræm hvilket formegenlig
> er et godt valg jvf han synshandicap. TV har gerne langt lavere DPI
> end computerskærme.

Det undrer mig bare, at det slet ikke ser ud til, at skærmen har
DVI-indgang, men den har VGA og HDMI.

> ikke blandt kontor PC'ere. og i særdelshed ikke blandt skærme til
> kontorbrug.

Det undrer mig. Jeg troede, at alle fladskærme og alle grafikkort i dag
har DVI. Hvorfor så ikke bruge det? Om man sætter et VGA-kabel eller et
DVI-kabel i er vel ligegyldigt. Eller er der ulemper ved DVI? Eller det
er måske fordi, der bruges ældre udstyr endnu. Det må da være billigere,
hvis man kan spare VGA-porten væk. Så slipper man for en AD- og en
DA-konverter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-08 23:52

Henrik Münster wrote:

> Det undrer mig bare, at det slet ikke ser ud til, at skærmen har
> DVI-indgang, men den har VGA og HDMI.

Først vil jeg lige gøre opmærksom på, at det her *IKKE* er et TV, men en
(næsten) almindelig 24" computerskærm - blot med HDMI istedet for DVI,
samt alm. VGA. Dog kunne jeg forstå på forhandleren, at VGA porten har
bedre specs end alm. VGA - bl.a. hurtigere refreshrate styring.

Og så har den en opl. på 1920x1280@85hz. 3 gaste opløsnngsmuligheder,
svivel, tilt og rotation. - og hvis jeg ellers kan mit engelske, så
betyder det, at den også kan arbejde i pivot!

og det er, som jeg allerede har svaret, fordi skærmen er den mindste af
HP Business Line specielt udviklet til først og fremmest brug på HP
Mediacenter Pro multimediesystemer.

> [...]
> er måske fordi, der bruges ældre udstyr endnu. Det må da være billigere,
> hvis man kan spare VGA-porten væk. Så slipper man for en AD- og en

Det er nok et både og. HP har faktisk to porte på alle deres fladskærme.
De fleste har 2x DVI, men nogle få har både DVI og VGA. De rigtig store
27", 30" og 33" i 'h' serien har både DVI og HDMI. 24" udg. er den
eneste med VGA. Den findes også med HDMI og DVI, men det vil jeg ikke
give 1700kr. ekstra for, - + at der ikke står noget om 'rotation'.

Men lad os nu se, jeg har et par andre 24" modeller med i billedet -
både en NEC, en Samsung og en AOC. Det hele afhænger af, hvad jeg vil
bruge som hovedskærm...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-08 01:25

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]

> Dog kunne jeg forstå på forhandleren, at VGA porten har
> bedre specs end alm. VGA - bl.a. hurtigere refreshrate styring.

GIver ikke mening, det relvante for en VGA forbindelse er ram dac'ens
hastighed. Den sidder på graffiikortet ikke i skærmen. Mht refreshrate
gælder det for en TFT skærm at du bør køre 60Hz for at minimere flimmer.

Køb dimsen uden "h", det er 100% identisk bortset fra at den har DVI
og istedet for hdmi. Den skulle passe dit behov bedre.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-08 01:20

> Det undrer mig. Jeg troede, at alle fladskærme og alle grafikkort i dag
> har DVI. Hvorfor så ikke bruge det? Om man sætter et VGA-kabel eller et
> DVI-kabel i er vel ligegyldigt.

Skærmene er en anelse billigere hvis de ikke har DVI, det samme gælder
computerene som oftest bruger intel integrated graphics hvor der
kræves en ADD2 kort for at få en DVI udgang. Til kontorbrug er det ret
ligegyldigt om der bruges DVI eller ej, De fleste brugere har
alligevel deres 19" TFT til at køre 1024x768 frem for den native
opløsning på 1280x1024.

> Eller er der ulemper ved DVI?

Det koster penge og der er risiko for at de ikke kan bruges med det
eksisterende udstyr. Laveste fællesnævner er VGA.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-08 05:55

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> GIver ikke mening, det relvante for en VGA forbindelse er ram dac'ens
> hastighed. Den sidder på graffiikortet ikke i skærmen. Mht refreshrate
> gælder det for en TFT skærm at du bør køre 60Hz for at minimere flimmer.

Mon ikke det er dimsen der fanger billedet, der tales om? Tror ikke der
er nogen moderne fladskærme der ikke digitaliserer billedet og viser det
ud fra denne digitaliserede buffer.

Kvaliten heraf har derfor noget at sige. Selv med 60 Hz, er der en del
båndbredde ved de høje opløsninger.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"