Airport Extreme base station (den nye)
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-01-08 14:42

Jeg er kommet lidt i tvivl - efter søgning på Google og hos Apple - kan
den konfigureres fra en Windows computer?

Der var et sted hvor der står, at AE ikke har en "web interface" - så
hvordan gør man, hvis man ikke har en Mac?

--

"Any girl can be glamorous. All you have to do is stand still and look
stupid."

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-01-08 15:16

On 2008-01-04 14:41:33 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> [...]
>
> Der var et sted hvor der står, at AE ikke har en "web interface" - så
> hvordan gør man, hvis man ikke har en Mac?

Der følger software med (Airport Utility), du kan heller ikke tilgå et
webinterface med en mac da der ikke er noget webinterface. Du kan
installe softwaren på en PC, det har jeg gjort på min kæreste wintendo,
og det virker fint.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-01-08 16:27

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:

> [...]
> webinterface med en mac da der ikke er noget webinterface. Du kan
> installe softwaren på en PC, det har jeg gjort på min kæreste wintendo,

Mange tak.

Er det den her (billedet ligner ikke den nye designer AE):

<http://www.apple.com/support/downloads/airport42forwindows.html>

-?

Fra : KentBM

Dato : 04-01-08 19:02

Axel Hammerschmidt wrote:
> Er det den her (billedet ligner ikke den nye designer AE):
>
> <http://www.apple.com/support/downloads/airport42forwindows.html>
Et program er vel det? Og det er det
Og så vidt jeg husker fandt min MacBook også en ny version af Airport
Utility, da jeg tog programmet i brug.

Det fungerer lige godt fra Mac og WinXP.

--

Kent

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-01-08 16:54

Thomas Schreiber wrote:

Nu tillader jeg mig altså lige at hijacke din tråd Axel - håber det er ok ;)

> [...]
> webinterface med en mac da der ikke er noget webinterface. Du kan
> installe softwaren på en PC, det har jeg gjort på min kæreste wintendo,

Er det den 'nye' AE, du har erfaring med?

Jeg vågnede op til en død router i går, og er derfor på udkig efter en
ny. Jeg er rigtig lun på den nye AE med gigabit switch, gigabit wan, usb
og alle de andre klokker og fløjter, men spørgsmålet er jo, om den
virker og er pengene værd.

Kan du sige noget godt/skidt om den? Jeg har jo bl.a. læst nok
skrækhistorier om, hvordan nogle har oplevet at miste kontrollen over
deres tilsluttede usb-disk. Den slags vil jeg helst undgå ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-01-08 17:05

> Thomas Schreiber wrote:
>
> Nu tillader jeg mig altså lige at hijacke din tråd Axel - håber det er ok ;)

Det er fint. Jeg kan osse bruge oplysningerne

Fra : KentBM

Dato : 04-01-08 19:10

Peter Farsinsen wrote:
> Kan du sige noget godt/skidt om den? Jeg har jo bl.a. læst nok
> skrækhistorier om, hvordan nogle har oplevet at miste kontrollen over
> deres tilsluttede usb-disk. Den slags vil jeg helst undgå ;)

Jeg har desværre ikke harddisk tilsluttet. Jeg har ikke rigtigt fundet
ud af, hvordan jeg skal formattere min Maxtor, så den både kan bruges
til min MacBook og XP. 300 GB delt op i 32 GB FAT32 partitioner?

Men jeg har 2 USB-printere tilsluttet. Og har haft nogle problemer med
at skulle sætte printerne op igen når de skulle i brug. Men det er
muligvis bare en fejl50 (brugerfejl). Selve Airport Express Base fungere
uden problemer.

Jeg har købt en Belkin USB-hub, som er designet til at bruge sammen med
Mac mini og derfor passer under AE.

--

Kent

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-01-08 19:25

KentBM wrote:

> Jeg har desværre ikke harddisk tilsluttet. Jeg har ikke rigtigt fundet
> ud af, hvordan jeg skal formattere min Maxtor, så den både kan bruges
> til min MacBook og XP. 300 GB delt op i 32 GB FAT32 partitioner?

Hvorfor skulle du opdele den i partitioner af 32 GB? SVJV kan FAT32 da
godt håndtere større partitioner end det. Ellers kunne du jo kigge på
MacFUSE og ntfs-3g. Med dem kan du læse og skrive til en NTFS disk fra
OS X. Om det er hurtigt 'nok' ved jeg ikke. AE kan vel heller ikke
snakke med en NTFS disk?

> [...]
> at skulle sætte printerne op igen når de skulle i brug. Men det er
> muligvis bare en fejl50 (brugerfejl). Selve Airport Express Base fungere

Nice. Jeg har egentlig ikke brug for at kunne tilslutte en printer, men
det er da meget lækkert, at man kan ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-01-08 20:39

> Kan du sige noget godt/skidt om den? Jeg har jo bl.a. læst nok
> skrækhistorier om, hvordan nogle har oplevet at miste kontrollen over
> deres tilsluttede usb-disk. Den slags vil jeg helst undgå ;)

Så skal du _ikke_ købe en Airport Extreme. Med min AE oplever jeg store
problemer med at min powerbook mister forbindelsen med NAS disken som
efterfølgende skal tages fra AE'en og AE'en skal startes op igen før der
igen er hul igennem til NAS disken. Det er pi*** træls. (Men udover
dette er det en god trådløs router - og flot ser den ud.)

--
Mvh Martin

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-01-08 20:51

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> igen er hul igennem til NAS disken. Det er pi*** træls. (Men udover
> dette er det en god trådløs router - og flot ser den ud.)

Tak for svaret. Jeg tænkte nok, at den ikke var helt god.

Lige præsic en router skal - i min opfattelse - bare virker, og
udseendet er næsten fuldstændig ligegyldigt. Jeg har i hvert fald
mulighed for at gemme den væk. Situationen er selvfølgelig lidt en
anden, hvis man er tvunget til at have den stående fremme i stuen ell.
lignende.

Anyway, noget ku' tyde på, at teknologien ikke er helt moden til, at man
får det hele i den halve indpakning ;) Det må jeg jo bare tage
konsekvensen af...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-01-08 09:17

> Anyway, noget ku' tyde på, at teknologien ikke er helt moden til, at man
> får det hele i den halve indpakning ;) Det må jeg jo bare tage
> konsekvensen af...

Men den har jo også sine stærke sider: Gigabit switch, deling af printer
(hvilket virker godt med min AE), mulighed for at bruge 802.11n i 5GHz
området.

Ja faktisk er det kun "airdisk" som er noget bøvl, og forhåbenligt
bliver det rettet via firmware opdatering snart 0

Oprindeligt var det jo meningen at Leopards timemachine netop skulle
kunne bruge airdisk så man kan håbe på at Apple arbejder på at rette
teknologien til. Men som den står nu er den ikke stabil nok til alm.
daglig brug.

--
Mvh Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-01-08 19:56

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Men den har jo også sine stærke sider: Gigabit switch, deling af printer
> (hvilket virker godt med min AE), mulighed for at bruge 802.11n i 5GHz
> området.

Kan de nye AE (og de nye Macbook - MB061DK/B) der sælges i Danmark,
bruge alle de tilladte frekvenser/kanaler i EU på 5 GHz båndet?

Hva' står der i opsætning under valg af kanal på 5 GHz i de nye AE?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-08 11:54

> Hva' står der i opsætning under valg af kanal på 5 GHz i de nye AE?

På 5 GHz båndet er der to valgmuligheder: enten kan man vælge "A og N
kompatibel" eller "kun N".

Som jeg forstår det så får man den hurtigste mest uforstyrede
forbindelse ved at bruge kun N på 5GHz båndet. Især fordi der findes så
meget andet udstyr der bruger 2,4 GHz båndet.

Mit 3. parts pcmcia netkort kan dog kun bruge 2,4GHz så jeg har ikke
haft mulighed for at afprøve om ovenstående er sandt.

--
Mvh Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-01-08 18:33

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) wrote in

> På 5 GHz båndet er der to valgmuligheder: enten kan man vælge "A og N
> kompatibel" eller "kun N".

Ja, men kan man slå b/g (2,4 GHz) helt fra?

> Som jeg forstår det så får man den hurtigste mest uforstyrede
> forbindelse ved at bruge kun N på 5GHz båndet. Især fordi der findes så
> meget andet udstyr der bruger 2,4 GHz båndet.

Den kan slet ikke bruge pre-n på 2,4 GHz.

> Mit 3. parts pcmcia netkort kan dog kun bruge 2,4GHz så jeg har ikke
> haft mulighed for at afprøve om ovenstående er sandt.

Rygter vil vide, at Apples Airport Extreme kort (de nye) bruger Atheros
chipset (802.11a/b/g). Så hvis du kender een der har f.eks et Philips
SNN6500 PCMCIA kort kunne du prøve om den virker med Airport Extreme
driveren i OS X 10.5. Noget li' det der er tilfældet med 3. parts udstyr,
som Belkins PCMCIA kort med Broadcom chipset. De virker med Apples ældre
Airport Extreme (2,4 GHz) i f.eks OS X 10.3.9.

--
Bates Motel
Vacancy

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-08 20:37

> Ja, men kan man slå b/g (2,4 GHz) helt fra?

Ja, det vil jeg tro der sker når man vælger 5GHz.

> Den kan slet ikke bruge pre-n på 2,4 GHz.

Jo, jo da, men nu spurgte du til hvad der stod under valg af 5GHz

> [...]
> som Belkins PCMCIA kort med Broadcom chipset. De virker med Apples ældre
> Airport Extreme (2,4 GHz) i f.eks OS X 10.3.9.

Jeg kender ikke nogen der har det kort og har heller ikke set det omtalt
på xlr8yourmac.com som ellers plejer at være godt med i forhold til 3.
parts kort. Her fandt jeg dog omtale af det edimax kort jeg har nu, men
som desværre kun virker på 2,4 GHz.

--
Mvh Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-01-08 23:40

> Ja, det vil jeg tro der sker når man vælger 5GHz.

Hmm! Det er ikke sikkert.

Jeg har en dual-band (a/b/g) Trendnet TEW-510APB AP og der skal jeg slå
2.4 GHz fra for at køre 5 Ghz only. Ellers stiller den frekvenser på
begge bånd til rådighed og så regner jeg med, at naboens 802.11b trådløse
net, hvor signalet rækker ind over hegnet medfører nedsat hastighed på
mit trådløse netværk.

Derfor er 2.4 GHz slået fra hos mig, men det skal slås fra i opsætningen.

> Jo, jo da, men nu spurgte du til hvad der stod under valg af 5GHz

OK. Pre-n med Apples AE bruger 5 GHz bånd. Og der er dejlig stille (og
flere kanaler) på de bånd i øjeblikket.

> [...]
> til 3. parts kort. Her fandt jeg dog omtale af det edimax kort jeg har
> nu, men som desværre kun virker på 2,4 GHz.

Det (Philips kortet) er a/b/g og ikke pre-n. Det var meningen, at jeg
skulle bruge kortet med Trendnet APen og med Orangewares OS X driver -
men driveren kan ikke benytte WPA kryptering så det er kun på biblioteker
og lignende steder jag bruger kortet på PBen. Jeg kunne godt tænke mig at
afprøve kortet på en PB G4 med Apples OS X 10.4 eller 10.5.

Lidt Google med: xlr8yourmac.com edimax

--viser at der findes et 802.11n PCMCIA kort fra Edimax der virker - men
det kort kan som sagt ikke bruges som pre-n kort med Apples AE.

Men ellers er jeg sådan set interesseret i at vide om de nye Macbook kan
kører almindelig 802.11a - så jeg vil kunne bruge en Macbook sammen med
min Trendnet AP.

Grunden til jeg startede denne tråd var en forespørgsel i
dk.edb.netvaerk.traadloes, om der fandtes en "pæn" trådløs router -
spørgerens kone forlangte den skulle se "pæn" ud - og så foreslog jeg
Apples AE (den nye) men kom så i tvivl om AEen kunne konfigureres fra en
Windows PC, men det kan den tilsyneladende godt.

--
Bates Motel
Vacancy

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-01-08 17:02

> [...]
> mit trådløse netværk.
>
> Derfor er 2.4 GHz slået fra hos mig, men det skal slås fra i opsætningen.

Okay. Jeg ved intet om hvordan en radio sender virker, men jeg tænkte at
det var sådan at der kun kunne sendes på bånd af gangen.

> OK. Pre-n med Apples AE bruger 5 GHz bånd. Og der er dejlig stille (og
> flere kanaler) på de bånd i øjeblikket.

Apple kan både bruge 2,4GHz og 5GHz båndet til 802.11N

> Lidt Google med: xlr8yourmac.com edimax
>
> --viser at der findes et 802.11n PCMCIA kort fra Edimax der virker - men
> det kort kan som sagt ikke bruges som pre-n kort med Apples AE.

Jeg har netop det kort og det virker fint med min AE-gigbit. Dog kun
802.11N over 2,4GHz.

> Men ellers er jeg sådan set interesseret i at vide om de nye Macbook kan
> kører almindelig 802.11a - så jeg vil kunne bruge en Macbook sammen med
> min Trendnet AP.

Godt spørgsmål. Mon ikke Google kan finde svaret.

> [...]
> Apples AE (den nye) men kom så i tvivl om AEen kunne konfigureres fra en
> Windows PC, men det kan den tilsyneladende godt.

Uden problemer. Dog kræver det software fra Apple (som følger med på
cd). Personligt kan jeg bedre li' at man kan tilgå sådan noget via en
webbrowser.

--
Mvh Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-08 22:36

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Okay. Jeg ved intet om hvordan en radio sender virker, men jeg tænkte at
> det var sådan at der kun kunne sendes på bånd af gangen.

Det er sådan jeg forstår det: AE kan kun bruge et bånd ad gangen.

Den har så kun den ene radio og så skifter den frekvens. Der findes
pre-n trådløs der er forsynet med to radioer til det, bl.a Linksys
WRT600N. Glenn Fleishmans anmeldelse her:

<http://wifinetnews.com/archives/008009.html>

Hos mig har jeg i stedet for en D-Link DWL-G700AP til mit b/g udstyr:
Trendnet kun på 5 GHz og D-Link kun på 2,4 GHz. Altså osse to radioer.

Men selvfølgelig ikke pre-n med MIMO og brede kanaler.

> Apple kan både bruge 2,4GHz og 5GHz båndet til 802.11N

Apple? Apples AE kan i hvert fald kun køre pre-n med brede kanaler på 5
GHz båndet

<http://www.macworld.com/2370>

: The top speeds we saw required the use of the 5 GHz band and wide
: channels, which allow the AirPort Extreme to use twice the range of
: frequency that was available with b and g standards. The Extreme can
: use either the 5GHz or the 2.4GHz band - most Wi-Fi routers use the
: 2.4GHz band only - but Apple doesn't allow wide channels in the 2.4
: GHz band to avoid interfering with Bluetooth.

De nye Macbooks og Macbook Pros kan muligvis køre pre-n på 2,4 Ghz, så
folk kan bruge deres MB med 3. parts pre-n udstyr, som for det meste kun
bruger 2,4 GHz til pre-n.

> Jeg har netop det kort og det virker fint med min AE-gigbit. Dog kun
> 802.11N over 2,4GHz.

Nope! Du opnår muligvis noget MIMO-lignende performance, men ikke pre-n,
med de 40 MHz brede kanaler på 2,4 GHz båndet - iflg Glenn Fleishman i
Macworld (US), May 2007 (se ovennævnte link til Macworld anmeldelsen).

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-01-08 02:52

> Nope! Du opnår muligvis noget MIMO-lignende performance, men ikke pre-n,
> med de 40 MHz brede kanaler på 2,4 GHz båndet - iflg Glenn Fleishman i
> Macworld (US), May 2007 (se ovennævnte link til Macworld anmeldelsen).

Øh, så forstår jeg ikke hvorfor AE-gigabit har en option der hedder:
"Kun 802.11n (2,4 GHz)"???

Men jeg er godt klar over, at det kunne blive endnu bedre hvis det blev
rykket over på 5 GHz båndet da der så ikke vil være så meget støj fra
bluetooth, telefoner osv. som signalet skal kæmpe med.

--
Mvh Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-01-08 04:28

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Øh, så forstår jeg ikke hvorfor AE-gigabit har en option der hedder:
> "Kun 802.11n (2,4 GHz)"???

Hmm! Har Apple mon ændret holdning - og deres AE siden maj 2007?

> Men jeg er godt klar over, at det kunne blive endnu bedre hvis det blev
> rykket over på 5 GHz båndet da der så ikke vil være så meget støj fra
> bluetooth, telefoner osv. som signalet skal kæmpe med.

Der er 19 ikke-overlappende tilladte 20 MHz brede kanaler på 5 GHz som
bruges med nuværende 802.11a udstyr i DK og ellers ialt 23 20 MHz brede
kanaler til rådighed. Det vil sådan overslagsmæssigt gi' plads til ca 8
- 9 brede 40 MHz kanaler til 802.11n udstyr på 5 GHz båndet.

Der er nogle ekstra hensyn ved 5 GHz idet det bånd ligger på de samme
frekvenser som europæisk radar bruger, men det klares ved at 802.11a
udstyr skal kunne detektere når der er radar tilstede og skifte
frekvens.

Min 5 GHz AP skifter ret ofte kanal. Jeg ved ikke om det er fordi den
befinder sig nær ved Antvorskov Kaserne og at det skyldes radar derfra.
Det er muligt.

På 2,4 GHz er der faktisk kun plads til en enkelt - muligvis to - 40 MHz
bred kanal.

Eneste bagdel må vel være, at rækkevidden falder med stigende frekvens.
Så signalet rækker kortere med 5 GHz end med 2,4 GHz.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-08 21:07

> [...]
> chipset (802.11a/b/g). Så hvis du kender een der har f.eks et Philips
> SNN6500 PCMCIA kort kunne du prøve om den virker med Airport Extreme

Som du også skriver så er SNN6500 ikke et N-kort og derfor ikke
interessant (for mig) og det er vel ikke det chipsæt som Apple bruger i
de nye MacBooks?

--
Mvh Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-08 00:35

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Som du også skriver så er SNN6500 ikke et N-kort og derfor ikke
> interessant (for mig) og det er vel ikke det chipsæt som Apple bruger i
> de nye MacBooks?

Det er jo det der var spørgsmålet. Apple siges at bruge Atheros 5xxx
chipset i Macbook'ene og det er det der sidder i philips kortet. Så
muligvis kan man køre 802.11a på en PB G4 med den medfølgende OS X
driver. Det kan man som sagt med 3. parts driveren fra Orangeware.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-08 10:49

On 2008-01-04 16:54:11 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> [...]
> skrækhistorier om, hvordan nogle har oplevet at miste kontrollen over
> deres tilsluttede usb-disk. Den slags vil jeg helst undgå ;)

Jeg er meget tilfreds med den. Vi har sat to printere til, og engang
imellem en USB disk, og med enkelte undtagelser spiller det hele max.
Min kæreste PC kunne på et tidspunkt ikke finde den ene printer, men
udover det kører det fint. (Igår havde jeg dog en hel del udfald, men
det skyldes måske at jeg lå i min seng med MacBook pakket godt i dynen,
og der oplevede jeg flere gange at forbindelsen røg sig en tur. Hvis
jeg loggede af og på netvørket kom det op og kære igen med det samme.

Jeg har selv en NetGear kickass router i forvejen, men jeg synes at dne
AE er federe og interfacet er ret fedt og overskueligt synes jeg.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-01-08 19:56

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> og der oplevede jeg flere gange at forbindelsen røg sig en tur. Hvis
> jeg loggede af og på netvørket kom det op og kære igen med det samme.

Kan gåsefjer skærme mod radiobølger?

Fra : Morten Lind

Dato : 05-01-08 20:40

> Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:
>
> <snip>

> Kan gåsefjer skærme mod radiobølger?

Tror du, Thomas har råd til en gåsefjersdyne, når han har brugt pengene
på sin Mac?

M.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-08 23:51

On 2008-01-05 19:55:44 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:
>
> <snip>

> Kan gåsefjer skærme mod radiobølger?

Det tror jeg ikke, men mit wifi virker altid ellers.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-01-08 00:34

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:

> Det tror jeg ikke, men mit wifi virker altid ellers.

Jeg har et lavt bord/stativ - jeg tror man bruger dem til
morgenmad-på-sengen - når jeg bruger min PC/Mac fra soveværelset.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-08 21:02

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> writes:

> Jeg har desværre ikke harddisk tilsluttet. Jeg har ikke rigtigt fundet
> ud af, hvordan jeg skal formattere min Maxtor, så den både kan bruges
> til min MacBook og XP. 300 GB delt op i 32 GB FAT32 partitioner?

Du kan godt lave større FAT32 partitioner - bare ikke under XP.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-08 21:34

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Kan XP læse dem?

Jada. Diskformatteringen vil bare ikke tillade dig at lave dem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-08 22:11

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Jamen tak for svaret. Jeg spurgte af uvidenhed (og fordi jeg ikke
> rigtig kunne læse, om det var implicit i dit svar til Kent).

Beklager, vil du have lange og uddybende svar må du spørge Henrik - han
er meget bedre til det.

Men det kan den altså godt :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-08 22:55

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Kan gåsefjer skærme mod radiobølger?

Næh, men det kan soveværelsets vægge måske? Nu ved vi jo ikke om Axel
bor i et 3 etagers hus med soveværelset på kvisten med udsigt og
routeren i kælderen, eller om det er en etværelses hybel.

Dækning er noget underligt noget.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : NoOne

Dato : 05-01-08 23:17

;) det er meget fint at den er pæn m.v. ;)

men

hvormange connections kan den håndtere ? fx hvis man skal downloaded
gennem den fx ved brug at BitTorrent ? eller anden fildeling ....

hvad laver egnetlig indmaden i den ?? det er vel en "rigtig router" i
forklædning ;);)

RaZoR :)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-08 23:52

On 2008-01-05 23:17:24 +0100, NoOne <mail.test.dk@> said:

> [...]
> gennem den fx ved brug at BitTorrent ? eller anden fildeling ....
>
> hvad laver egnetlig indmaden i den ?? det er vel en "rigtig router" i

Jeg har prøvet køre ret alvorlig mange torrents idag, og der døde min
forb hele tiden. Slukker jeg for mit torrent program kører mit
upåklageligt. Måske er AE ikke så fejlfri som den ser ud.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : NoOne

Dato : 06-01-08 10:41

On Sat, 5 Jan 2008 23:51:43 +0100, Thomas Schreiber <nej@tak.dk>
wrote:

>Jeg har prøvet køre ret alvorlig mange torrents idag, og der døde min
>forb hele tiden. Slukker jeg for mit torrent program kører mit
>upåklageligt. Måske er AE ikke så fejlfri som den ser ud.

hmm ok .. og du havde sat din BT-klient til kun at bruge max 80% af
din samlede upload-hastighed ?? ... eller går BT død eller kører
dårligt ;)

RaZoR :)

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-08 12:47

NoOne <mail.test.dk@> wrote:

> RaZoR :)

Davs du, og velkommen i gruppen - hvad hedder du?

Jeg hedder Morten, og jeg kan godt lide at vide, hvad menneskene bag
ordene hedder

M.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-01-08 21:11

On 2008-01-06 10:40:39 +0100, NoOne <mail.test.dk@> said:

> hmm ok .. og du havde sat din BT-klient til kun at bruge max 80% af
> din samlede upload-hastighed ?? ... eller går BT død eller kører
> dårligt ;)

Transmission er sat til max at bruge 500 forb. i alt og jeg har sat den
til alt fra 20kb/s - 80kb/s ud af 1024kb/s i UL og det er det samme
uanset hvad.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-01-08 00:22

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:

> Transmission er sat til max at bruge 500 forb. i alt og jeg har sat den
> til alt fra 20kb/s - 80kb/s ud af 1024kb/s i UL og det er det samme
> uanset hvad.

problemet er næppe den båndbrede du tillader men derimod antalet af
sokckets (dvs åbne forbindelse) du tillader.

Fra : NoOne

Dato : 07-01-08 22:33

On Mon, 7 Jan 2008 00:22:11 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> wrote:

>problemet er næppe den båndbrede du tillader men derimod antalet af
>sokckets (dvs åbne forbindelse) du tillader.

500 er ikke ret meget ... jeg kører med 2400 ialt og 400 pr torrent
..... gemmer mig også bag en dlink 4300 :) ... som kan klare mosten ;)

RaZoR :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-08 23:57

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> writes:

> Jeg har prøvet køre ret alvorlig mange torrents idag, og der døde min
> forb hele tiden. Slukker jeg for mit torrent program kører mit
> upåklageligt. Måske er AE ikke så fejlfri som den ser ud.

Torrentprogrammer laver RIGTIGT mange forbindelser, og det skal
NAT-laget i routeren kunne klare. Det er der mange hjemmeroutere der
ikke er dimensioneret til.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-01-08 01:06

> Torrentprogrammer laver RIGTIGT mange forbindelser, og det skal
> NAT-laget i routeren kunne klare. Det er der mange hjemmeroutere der
> ikke er dimensioneret til.

De Zyxel routere CC har leveret gennem mange år har kan tåle mosten.

Det samme kan eks den linksys WAG54GS (med onboard ADSL modem) jeg har
- at den så i enhver hensende er bumlt og skal konfigureres ved at
indlæses en nvram fil via telnet for at fungere hensigtsmessigt er så
en helt anden sag.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-08 01:43

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> De Zyxel routere CC har leveret gennem mange år har kan tåle mosten.

Det er også min erfaring - min Airport Express kører uden NAT og Zyxel
routeren tager sig så af DHCP og alt det der kedelige. Det fungerer fint.

Det var måske også noget for Thomas? En passende router på kablet og
sæt Airport Expressen til at være dum mht NAT.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-08 11:54

> Det var måske også noget for Thomas? En passende router på kablet og
> sæt Airport Expressen til at være dum mht NAT.

Mindes at ha' læst at netop NAT funktionen er blevet noget bedre i den
nye gigabit AE.

Men nu ved jeg jo ikke hvilken version Thomas har?! Det er også typisk
gigabit versionen der klages over mht tabt airdisk. De fleste
apple-forum indlæg jeg har læst taler for at downgrade firmware for at
få en stabil airdisk, men det lader sig desværre ikke gøre med Gigabit
AE da den er født med 7.2 som mange brugere tilskriver bøvlet med
airdisk.

--
Mvh Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 06-01-08 22:29

> [...]
> få en stabil airdisk, men det lader sig desværre ikke gøre med Gigabit
> AE da den er født med 7.2 som mange brugere tilskriver bøvlet med

Den nuværende er 7.2.1 og den kan godt downgrades til 7.2 - og syntes
den virker lidt bedre med Airdisk, men jeg har nu lige taget min Airdisk
af - håber snart der kommer en løsning!
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-08 13:30

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Jeg hedder Morten, og jeg kan godt lide at vide, hvad menneskene bag
> ordene hedder

Kan være det er sådan en chat-avatar der er sluppet løs på Usenet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-08 14:24

> Kan være det er sådan en chat-avatar der er sluppet løs på Usenet?

Øhh, bøh, jeg véd vist ikke, hvad sådan én er for en sag? Er den
uhøflig, da?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-08 23:46

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> writes:

> Apples AE (den nye) men kom så i tvivl om AEen kunne konfigureres fra
> en Windows PC, men det kan den tilsyneladende godt.

Jeg har konfigureret min Airport Express fra Windows, med et program fra
Apple. Det hitter automatisk routeren så man ikke skal hitte ud af
IP-numre og den slags.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-01-08 01:13

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> problemet er næppe den båndbrede du tillader men derimod antalet af
> sokckets (dvs åbne forbindelse) du tillader.

Husk lige at Transmission regner i kilobytes/sek, ISP'er regner i
kilobits/sekund.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-01-08 12:23

On 2008-01-07 01:13:16 +0100, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> Husk lige at Transmission regner i kilobytes/sek, ISP'er regner i
> kilobits/sekund.

Det giver vel sig selv? Hvor meget hul er der lige gennem en 20kilobit
linie

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-01-08 14:38

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> writes:

> Det giver vel sig selv? Hvor meget hul er der lige gennem en 20kilobit
> linie

Jeg har lige købt 100 bits og bor henne i Superbrugsen. De var tunge!
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-01-08 09:07

On 2008-01-07 14:37:34 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Jeg har lige købt 100 bits og bor henne i Superbrugsen. De var tunge!

Bor du i Superbrugsen? Er det ikke trælst med alle de mennesker der
kommer på besøg hver dag?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-01-08 00:05

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:

> Bor du i Superbrugsen? Er det ikke trælst med alle de mennesker der
> kommer på besøg hver dag?

Lær ordentligt. Han har købt bor for at få hul igennem. Man skal bare
være rap på fingrene for at få nogle tusinde bits gennem hvert sekund. I
hvert fald, hvis det er den slags bits.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-01-08 17:26

On 2008-01-10 00:05:01 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Lær ordentligt. Han har købt bor for at få hul igennem. Man skal bare
> være rap på fingrene for at få nogle tusinde bits gennem hvert sekund. I
> hvert fald, hvis det er den slags bits.

Lær ordentligt? Kan man lære forkert?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Morten Lind

Dato : 10-01-08 18:18

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:

> Lær ordentligt? Kan man lære forkert?

Hæ, hæ.....ordentligt er ikke det samme som rigtigt, som er dimentralen
til forkert

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-01-08 20:22

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hæ, hæ.....ordentligt er ikke det samme som rigtigt, som er dimentralen
> til forkert

P..! Der skulle selvfølgelig have stået: "Læs ordentligt". Det er
typisk. Når man vil rette en stavefejl, laver man selv en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-08 12:58

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> writes:

> Bor du i Superbrugsen? Er det ikke trælst med alle de mennesker der
> kommer på besøg hver dag?

Ikke værre end at være fastboende på Christiansø fx.

> http://thsch.com

Hvordan udtaler man det?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-01-08 20:53

On 2008-01-08 12:58:06 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Ikke værre end at være fastboende på Christiansø fx.

> Hvordan udtaler man det?

te hå es se hå dot kåm

Hvorfor?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-08 23:52

> te hå es se hå dot kåm
>
> Hvorfor?

Bare fordi det ikke er nemt at sige som et ord... Sådan en slags
dk.edb.mac spiritusprøve.

Men jeg kan forstå du bare staver det først som sidst.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"