Bushastighed og RAM
Fra : Henrik Münster

Dato : 02-01-08 23:34

Bushastigheden i MacBook og MacBook Pro er jo på 800 MHz i de nuværende
udgaver med Santa Rosa Chipsættet. Hvorfor er deres RAM så kun på 667
MHz? Jeg troede, RAM'en skulle have mindst samme hastighed som bussen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-08 00:23

> Bushastigheden i MacBook og MacBook Pro er jo på 800 MHz i de nuværende
> udgaver med Santa Rosa Chipsættet. Hvorfor er deres RAM så kun på 667
> MHz?

pga. varme udvikling og strømforbrug - ulemperne er større end
fordelene da båndbreden på memory controleren er tilstrækkelig stor.

På en Macbook ville der være større fordel af at bruge 800MHz ram end
på Macbook Pro da førstnævnte skal dele memorycontrolerens båndbrede
mellem grafikort og cpu.

> Jeg troede, RAM'en skulle have mindst samme hastighed som bussen.

Det behøvs den ikke være men den slags kommer an på chipsætttet. På
AMD CPU'er der har memory controleren onboard er det ganske rigtigt at
FSB og memorycontroler kører ved samme hastighed.