Sauce-forslag med demi-glace?
Fra : Steen Suder

Dato : 29-12-07 16:00

Vi skal have en langtidsstegt entre cote nytårsaften og jeg har købt den
sædvanlige demi glace (1l af den færdige på "pap"). Den plejer jeg at lave
en Sauce Bordelaise med, men jeg vil gerne lave en anden lækker sauce.

Hvad er jeres forslag?

NB
Helst ikke super-kompleks og/eller langvarig, da tiden er begrænset og jeg
ikke er så kendt med det franske køkken.

--
Steen Suder

Fra : Christian Hansen

Dato : 29-12-07 21:49

Jeg ville lave en bearnaise:

4 æggeblommer, pasteuriserede
250g smør, som klares
lidt bearnaiseessens - lav det enten selv eller køb en færdig -
eksempelvis den fra beauvais, som er ganske god.
estragon
salt

Start med at klare smøret - dette gøres nemmest i en microbølgeovn, hvor
smøret smeltes i et glas eller lign. beholder. Lad det stå og køle af
efterfølgende og bemærk at der er top og bund er noget hvidt stads - det
vil man ikke have med i sovsen, da det giver en margerinesmag, så tag
kasser det, så du har det klare gule smørsovs tilbage. Er klaringen gået
rigtigt godt, vil du i bunden af glasset også kunne se en smule vand :)

Fremgangsmåde:

Smid de fire æggeblommer i en tykbundet gryde. og sæt blusset på svag
til middel varme.

tilsæt smøret i en tynd stråle under konstant omrøring/piskning. Når alt
smøret er tilsat bliver du ved at varme op under omrøring. Når det
koagulere, skal du være meget opmærksom på temperaturen - det må ikke
komme meget over 60 grader - ellers skiller sovsen.

når det er koaguleret og opvarmet, smages til med essens, estragon og salt.

Sovsen serveres med det samme - man kan sagtens doble op med ingredienserne.

Det tager 10 minutter at lave en bearnaise og er faktisk ikke svært - og
det smager tæskegodt til en omgang entre cote. Har du ikke prøvet at
lave en bearnaise før, så øv dig en enkelt gang i morgen, så finder du
ud af, om det er "besværet" værd. Det er med madlavning som alt andet -
øvelse gør mester - Her er det fede dog, at øvelserne tit bærer
belønningen i sig selv ;)

Mvh Christian

Fra : Steen Suder

Dato : 30-12-07 13:23

Christian Hansen wrote:

> Jeg ville lave en bearnaise:

<KLIP>

> [...]
> ud af, om det er "besværet" værd. Det er med madlavning som alt andet -
> øvelse gør mester - Her er det fede dog, at øvelserne tit bærer

Tak for indsparket, men bearnaise er ikke lige oplagt, når der er demi glace
i spil

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Christian Hansen

Dato : 30-12-07 14:17

Steen Suder wrote:
> Christian Hansen wrote:
> Tak for indsparket, men bearnaise er ikke lige oplagt, når der er demi glace
> i spil

Jeg tillader mig høfligt at være uenig - bearnaise er altid i spil :D

Når ja - jeg kan jo også spise det til alt - stort set.

Godt nytår!

Mvh Christian

Fra : Christian Hansen

Dato : 30-12-07 14:44

P.S. Jeg havde læst din mail som et forslag til alternativer til saucer
med demi-glace - men du ville jo have alternative saucer med demi-glace.

Så jeg forstår nu, at du ikke mener at bearnaise er oplagt i den kontekst :)

Det er vist ved at være sent på året...