Krebinetter vs. Karbonader.
Fra : Søren Dideriksen

Dato : 28-12-07 14:12

hej skribenter,

Jeg har i juledagene fået karbonader, med stuvede grøntsager og kartofler.
Det er jo klassisk og man kan kun komme i godt humør, og så med en blå Xmas
- Halleluja.

Nå, men videre til spørgsmålet.
Disse svine/kalvekøds-hakkebøffer kaldes både karbonader og krebinetter,
eller hvad? Hvad er forskellen på karbonader og krebinetter?

Fortsat God Jul og godt nytår!

--
Søren Dideriksen

Fra : Gamle

Dato : 28-12-07 16:14

"Søren" Dideriksen wrote:
> [...]
> Disse svine/kalvekøds-hakkebøffer kaldes både karbonader og
> krebinetter, eller hvad? Hvad er forskellen på karbonader og

I lige måde.Der er ingen forskel.
Kommer an på om du taler jysk eller sjællandsk.
Flæskesteg på tube udtales på flere måder. :D

Mvh.
Torben

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-12-07 16:51

sdide@ag.aaa.dk (=?utf-8?Q?S=C3=B8ren?= Dideriksen) wrote in

> Disse svine/kalvekøds-hakkebøffer kaldes både karbonader og
> krebinetter, eller hvad? Hvad er forskellen på karbonader og
> krebinetter?

Tror i bund og grund de fleste opfatter det som 2 sider af samme sag.

Herhjemme er karbonader, krebinetter der er vendt i rasp

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 29-12-07 17:09

Kent Oldhøj wrote:
> sdide@ag.aaa.dk (=?utf-8?Q?S=C3=B8ren?= Dideriksen) wrote in

> Tror i bund og grund de fleste opfatter det som 2 sider af samme sag.
>
> Herhjemme er karbonader, krebinetter der er vendt i rasp

Jeg kender dem kun som panerede; min mor (fra Odense) kaldte dem
krebinetter.

Frøken Jensen har hverken krebinetter eller karbonader. Gyldendals
kogebog har krebinetter af flæskekød som ikke er paneret, og karbonader
af flæske- eller kalvekød som er paneret.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : ASKF

Dato : 29-12-07 17:39

Erik Olsen DK ytrede sig i
<a2972$47767181$55187ca0$23696@news.arrownet.dk> med dette:

> [...]
>kogebog har krebinetter af flæskekød som ikke er paneret, og karbonader
>af flæske- eller kalvekød som er paneret.

Den Danske ordbog:
karbonade sb. fk
- flad klump af hakket kalve- el. svinekød der (paneres og) steges •
spises typisk som middagsret, fx med kogte grøntsager til;

krebinet sb. fk. – nu uofficiel form: crepinette
- rund, flad klump af hakket kalve- el. svinekød der er (paneret og)
stegt • spises typisk som aftensmåltid, fx med kartofler, sovs og kogte
grøntsager til;

Ordbog over det danske sprog:
Karbonade, en.
- gennem fr. carbonnade af ital. carbonata; afl. af ital. carbone, lat.
carbo, kul, jf. Karbid osv.; kog.) skive kød (af kalv ell. svin), ristet
over en kulild; nu især: hakket ell. (oftest) mørbanket kødskive (med
vedhængende ben), paneret og stegt paa pande (jf. Bøfkarbonade,
Kotelet). *Hans Tænder rinder, naar han seer | Ragout og Carbonade.
Falst.6. *Til Tand-løs Mund hør Tyggemad, | Ey Been-riig Carbonade.
Graah.PT.I.124. Farceret Karbonade. Huusm.(1793).125. HCAnd.V.273. FrkJ.
Kogeb.45. jf. (spøg.): den ene af Kæmperne huggede en hel Karbonade ud
af den anden. VVed.R.367. || (slagt.) den del af et dyrs ryg, hvoraf
karbonaden kan udskæres; karbonadestykke; kam. Bek.Nr. 52 27/7 1921.§8.
(Larsen).
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Peter Bjoern

Dato : 29-12-07 19:57

On Sat, 29 Dec 2007 17:08:47 +0100, "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Frøken Jensen har hverken krebinetter eller karbonader.

Jo, men det kan måske afhænge af udgaven.

Udgaven fra 1989 har dem som "hakkekarbonader" som laves af kalve- eller
svinekød evt. halvt af hver og paneres i æg og rasp.

Samme artikel omtaler "krebinetter" som hakkekarbonader af svinekød blandet med
kogte kartofler i forholdet 2 dele kød til 1 del kartofler.

Udgaven fra 1953 har "Hakket Kalvekarbonade" som er kalvekød eller halvt kalve-
og svinekød og paneres i æg og rasp.

Denne artikel omtaler ikke krebinetter og den ejendommelige anvisning at
karbonaderne skal formes som koteletter der kan forsynes med forlorne ben
makaroni omvundet med lidt udklippet papir !

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 29-12-07 20:30

Peter Bjoern wrote:

> [...]
>
> Samme artikel omtaler "krebinetter" som hakkekarbonader af svinekød
> blandet med kogte kartofler i forholdet 2 dele kød til 1 del

Min er en bogklubudgave fra 1980, og deri fandt jeg nu også
hakkekarbonader og -krebinetter. Kartofler i krebinetter er også
beskrevet i Gyldendals kogebog.

Fra : Max

Dato : 29-12-07 18:39

Hej Søren

> krebinetter, eller hvad? Hvad er forskellen på karbonader og
> krebinetter?

I min gamle madlærebog står der over en opskrift:

Hakkekarbonader - Krebinetter

--
Mvh Max

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 01-01-08 17:02

sdide@ag.aaa.dk (Søren Dideriksen) writes:

> Disse svine/kalvekøds-hakkebøffer kaldes både karbonader og krebinetter,
> eller hvad? Hvad er forskellen på karbonader og krebinetter?

Tak for de gode svar, det smager jo godt uanset hvad det hedder :)

Lyder som om der indgår/kan indgå kartofler i krebinetter - det må prøves.

--
Søren Dideriksen

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-01-08 19:24

Søren Dideriksen skrev:

> Tak for de gode svar, det smager jo godt uanset hvad det hedder :)
>
> Lyder som om der indgår/kan indgå kartofler i krebinetter - det må prøves.

En anden forklaring fra DR: Krebinetter er paneret med _æg_ og rasp,
karbonader kun rasp

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html