Oksemørbrad på webergrill tips og trix søg~
Fra : Janner

Dato : 23-12-07 17:29

Vi skal nytårs aften have grilet sådan en fætter på 1620 gram. Er det nogen
trix til hvor lang tid den ca. skal have og hvilken kerne temp. hvis den
skal være "medium"

/Jan

Fra : Peter Fischer

Dato : 23-12-07 17:39

Janner skrev:

> Vi skal nytårs aften have grilet sådan en fætter på 1620 gram. Er det nogen
> trix til hvor lang tid den ca. skal have og hvilken kerne temp. hvis den
> skal være "medium"

Som min mor altid siger "... så skal den bare steges til den er færdig"

Vil dog mene at 65 grader er medium.

--
m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Thomas Jeppesen

Dato : 23-12-07 21:10

"Janner" <not_valid@not_valid> skrev i en meddelelse
> Vi skal nytårs aften have grilet sådan en fætter på 1620 gram. Er det
> nogen trix til hvor lang tid den ca. skal have og hvilken kerne temp. hvis
> den skal være "medium"

Brug stegeterm. og steg mørbraden til en kernetemp på max. 53 grader - tag
stegen ind i køkkenet og pak den ind i et viskestykke. Herefter er det meget
vigtigt, at den hviler i 30 minutter - hermed spreder varmen sig og saften
bliver i kødet når stegen skæres - efter endt hviletid vil stegen have en
kernetemp. på ca. 60 - 63 grader hvilket - efter min og sædvanligvis også
mine gæsters mening - er fint som "medium".

Regn med ca. 35 - 40 minutter stegetid - måske lidt ekstra i denne kolde tid

Held og lykke og velbekomme.

Thomas

Fra : F.Kold

Dato : 24-12-07 07:19

> Vi skal nytårs aften have grilet sådan en fætter på 1620 gram. Er det
> nogen
> trix til hvor lang tid den ca. skal have og hvilken kerne temp. hvis den
> skal være "medium"

De gange jeg har lavet sådan en ordentlig fætter, har jeg brugt følgende
fremgangsmåde:

Brunes i en masse smør, i en gryde.

Hviler 15 minutter, pakket ind i godt med staniol

I Weberen i 10 minutter

[...]

Klar til udskæring,

Resultatet er perfekt...

Har før brugt 15 minutter i Weberen, men det er ligesom om den får lidt for
meget!

F.Kold.