Avocado
Fra : Essox

Dato : 23-12-07 16:14

Kan man egentlig få Avocado kernerne til at spirre? Hvis, så hvordan? Der
sker intet ved at ligge dem i jord, de rådner kun.

Glædelig jul og godt nytår.
--
MVH. Essox

Fra : Torben

Dato : 23-12-07 17:31

"Essox" <essox@privat.dk> wrote in message
> Kan man egentlig få Avocado kernerne til at spirre? Hvis, så hvordan? Der
> sker intet ved at ligge dem i jord, de rådner kun.

Aner det ikke, men prøv at læse her:
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=12455

> Glædelig jul og godt nytår.

I lige måde du

mvh
Torben

Fra : Esben I.

Dato : 23-12-07 18:40

Essox wrote:
> Kan man egentlig få Avocado kernerne til at spirre? Hvis, så hvordan? Der
> sker intet ved at ligge dem i jord, de rådner kun.
Jeg har flere gange smidt avocadokerner på komposten: de spirer lystigt.
En enkelt (som jeg plantede over i en potte) kom op i 1½ meters højde,
inden ungernes kanin fældede den

SVJH kan du spire den ved at stille den i en skål med vand ,så den
nederste havldel af kernen er konstant våd. Når den har spiret kan du
potte den i god pottemuld. Den bør stå i læ og sol, og indendørs om
vinteren (tåler ikke frost)

mvh
Esben I.

Fra : nasip

Dato : 27-12-07 11:33

On 23 Dec., 16:13, "Essox" <es...@privat.dk> wrote:
> Kan man egentlig få Avocado kernerne til at spirre? Hvis, så hvordan? Der
> sker intet ved at ligge dem i jord, de rådner kun.

> [...]

Vi plejede altid at sætte tandstikker i siden på stenen, så de kunne
hvile på kanten af et glas, og så fylde glasset med vand. Ret hurtigt
vil stenen dele sig og spire. Ungerne synes, at det er sjovt at følge
processen. Jeg oplevede dog også så sent som i går, da jeg skulle
grave i min kompostbeholder, at inde i mørket voksede en avokadoplante
nok få fint. Så vidt jeg ved, skal de blive til ret store træer, før
de giver frugt.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-12-07 20:13

On Thu, 27 Dec 2007 10:32:39 -0800 (PST), nasip
<zipcodes@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>grave i min kompostbeholder, at inde i mørket voksede en avokadoplante
>nok få fint. Så vidt jeg ved, skal de blive til ret store træer, før

Du skal have to træer for at få frugt, de skal bestøves, og jeg
ved ikke om de kan klare en streng vinter.
mvh Ebbe

Fra : Morten Larsen

Dato : 04-01-08 03:25

DE er døde. Avocado er en trope-plante som helst skal dyrkes med varme og
fugtighed. Det kan vi ikke klare.... men de lever!

Avocado, der er et træ, kræver en lys, men gennemsigtig regnskov!