|
| Blænde scala Fra : JDD |
Dato : 22-12-07 16:52 |
|
hej
Jeg kom til at studse over blændescalaen i henholdsvis 1/2 del og 1/3 trin
f1,4 f1,8 f2 f2,5 f2,8 f3,5 f4 f4,5 f5,6 f6,7 f8
f1,4 f1,6 f1,8 f2 f2,2 f2,5 f2,8 f3,2 f3,5 f4 f4,5 f5 f5,6 f6,3 f7,1 f8
Hvordan kan det være at f.eks f1.8 og f4.5 både kan være 1/2 verdi og 1/3
verdi
--
mvh
Jan Damkjær
Huginsvej 19
7800 Skive
29625011
| |
Mogens Hansen (22-12-2007)
| Kommentar Fra : Mogens Hansen |
Dato : 22-12-07 17:38 |
|
"JDD" <Jdd@thorpost.dk> wrote in message
news:476d329f$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
[8<8<8<]
> Hvordan kan det være at f.eks f1.8 og f4.5 både kan være 1/2 verdi og 1/3
> verdi
Det gør de heller ikke.
f/1.8 hører til 1/3 skalaen og ligger 1/3 blænde under f/2.0
f/1.7 hører til 1/2 blænde skalen og ligger 1/2 blænde under f/2.0
f/4.5 hører til 1/3 blænde skalaen og ligger 1/3 blænde over f/4.0
f/4.8 hører til 1/2 blænde skalaen og ligger 1/2 blænde over f/4.0
Blændeskalaen er 2^(n/2), hvor n er antal blændetrin over f/1.0
Se eventuelt
http://en.wikipedia.org/wiki/F-number#Fractional_stops
--
Venlig hilsen
Mogens Hansen
| |
JDD (22-12-2007)
| Kommentar Fra : JDD |
Dato : 22-12-07 21:27 |
|
På min EOS 20D og 40D indgår de i begge scalaer, det er jo lidt underligt at
de ikke viser den korekte verdi, hvad gør de på andre DSLR
"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen
news:476d3d7f$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "JDD" <Jdd@thorpost.dk> wrote in message
> news:476d329f$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
>
> [8<8<8<]
>> Hvordan kan det være at f.eks f1.8 og f4.5 både kan være 1/2 verdi og 1/3
>> verdi
>
> Det gør de heller ikke.
> f/1.8 hører til 1/3 skalaen og ligger 1/3 blænde under f/2.0
> f/1.7 hører til 1/2 blænde skalen og ligger 1/2 blænde under f/2.0
>
> f/4.5 hører til 1/3 blænde skalaen og ligger 1/3 blænde over f/4.0
> f/4.8 hører til 1/2 blænde skalaen og ligger 1/2 blænde over f/4.0
>
> Blændeskalaen er 2^(n/2), hvor n er antal blændetrin over f/1.0
>
> Se eventuelt
> http://en.wikipedia.org/wiki/F-number#Fractional_stops
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen
>
| |
Simon Nielsen (30-12-2007)
| Kommentar Fra : Simon Nielsen |
Dato : 30-12-07 19:15 |
|
JDD skrev:
> hej
>
> Jeg kom til at studse over blændescalaen i henholdsvis 1/2 del og 1/3 trin
>
> f1,4 f1,8 f2 f2,5 f2,8 f3,5 f4 f4,5 f5,6 f6,7 f8
> f1,4 f1,6 f1,8 f2 f2,2 f2,5 f2,8 f3,2 f3,5 f4 f4,5 f5 f5,6 f6,3 f7,1 f8
>
>
> Hvordan kan det være at f.eks f1.8 og f4.5 både kan være 1/2 verdi og
> 1/3 verdi
>
Original blændeskala er:
1 1,4 2 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32.
Det er den originale. de andre er udvidelser efter man er blevet bedre
til at lave specielle størrelser af optik.
Mvh
Simon
| |
Ukendt (30-12-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-12-07 20:35 |
|
Simon Nielsen skrev:
> 1 1,4 2 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32.
>
Ja, gad vide om der findes et standardobjektiv til Nikon ned til blænde
på 1!
vh.
Søren Friberg
friberg-dk.eu
| |
HKJ (30-12-2007)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 30-12-07 20:51 |
|
Søren Friberg wrote:
> Simon Nielsen skrev:
>> 1 1,4 2 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32.
>>
> Ja, gad vide om der findes et standardobjektiv til Nikon ned til blænde
> på 1!
Hvad med 50 mm f/0.75, men det er ikke noget standard objektiv:
http://www.naturfotograf.com/lens_spec.html
| |
Ukendt (30-12-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-12-07 21:39 |
| | |
Mogens Hansen (30-12-2007)
| Kommentar Fra : Mogens Hansen |
Dato : 30-12-07 21:38 |
| | |
Ukendt (30-12-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-12-07 19:43 |
|
JDD skrev:
> hej
>
> Jeg kom til at studse over blændescalaen i henholdsvis 1/2 del og 1/3 trin
>
Jeg har lært, at lysmængden er omvendt proportional med kvadratet på
blændetallet.
Den originale blændeskale er ganske rigtigt:
1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45
hvor lysstyrken fordobles eller halveres for hvert blændetrin, hvor et
højere tal som bekendt angiver en mindre lysstyrke.
Når det virker ulogisk skyldes det dels at de relative blændetal er
nævneren i en brøk med tælleren 1 dels at blændetallene er udledt af
blændens diameter, mens lysstyrken er afhængig af den cirkulære blændes
areal. Herudaf kan det udledes at skalaen er korrekt.
Venlig hilsen
Søren Friberg
friberg-dk.eu
| |
|
|