Problemer med nedlukning af MacPro
Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 31-12-07 14:52

Hej.

Jeg oplever nogen gange, at når jeg lukker min macpro ned, så står den
bare med den grå skærm, og hjulet kører rundt.
Der er ingen programmer åbne. Lader jeg den stå, sker der ingenting.
Det underlige er, at det kun sker en gang i mellem.
Jeg kører leopard og den er opdateret via apple.

Er der nogen der har nogle gode ideer til, hvad der kan være galt?

Hilsen Thomas.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 31-12-07 16:09

Hej Thomas

Thomas Askgaard Jørgensen wrote:
> [...]
> Det underlige er, at det kun sker en gang i mellem.
> Jeg kører leopard og den er opdateret via apple.

Hvordan har du installeret Leopard - 'clean install' eller opgraderet
den bestående Tiger?

Hm, jeg havde et lignende problem to gange på min Quad 2.66ghz, da jeg
opgraderede til Leopard ved at opgradere den bestående 10.4.11, og ved
at lave en clean install på en partitioneret disk, hvor den ene del var
FAT32. Havde også - mod mine principper - også brugt Softwareupdate til
opdatering til 10.5.1....

> Er der nogen der har nogle gode ideer til, hvad der kan være galt?

Her hjalp det i et par dage at slette Finder og Log-in .plist filerne
fra username/librry/preferences på den rene 10.5.1, men så kom det igen.
Jeg valgte da at omformattere begge diske og lave 2 helt friske clean
installs af både 10.5 og 10.4.11 på hver sin disk - uden at partitionere
den ene disk med en FAT32 partition til WinXP Pro. Jeg valgte også at
installere Leopard på 'disk0' og Tiger på 'disk1'. Og ikke mindst -
valgte jeg at følge mine principper igen ved at hente 10.5.1
opdateringen og installere den manuelt. Siden da har jeg ikke haft et
eneste problem med systemet.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-01-08 17:08

Thomas Askgaard Jørgensen <taj@mail.dk.invalid> wrote:
> [...]
> Jeg kører leopard og den er opdateret via apple.
>
> Er der nogen der har nogle gode ideer til, hvad der kan være galt?

Den er ved at lukke alle proceser ned på den pæne måde og synce disk
bufferne.

Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 06-01-08 14:47

Jeg fandt faktisk en løsning, som ikke indebar ominstallering eller sletning
af filer.
Der var rod i mine disktilladelser. Kørte en omgang rep. med diskværktøjet, og
siden har der ikke været nogen problemer.

Thomas.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-01-08 17:38

> [...]
> Der var rod i mine disktilladelser. Kørte en omgang rep. med diskværktøjet, og
> siden har der ikke været nogen problemer.

De er sansynligvis kommet fordi du gentagende gange ikke har haft
tolmodighed til at lade den synce disk bufferne inden du har taget
livet af den under nedlukning.

Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 06-01-08 20:35

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> De er sansynligvis kommet fordi du gentagende gange ikke har haft
> tolmodighed til at lade den synce disk bufferne inden du har taget
> livet af den under nedlukning.

Det har du nok fuldstændig ret i.
Synes det har været lidt mærkeligt, at den har stået i flere timer, uden at
der rigtig sker noget. Man kan ikke høre at der er aktivitet på harddisken når
det sker. Så jeg er gået ud fra, at den simpelthen er gået kold.
Hvor lang tid kan sådan en sync af disk bufferne egentlig tage?

/Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-01-08 00:21

> [...]
> det sker. Så jeg er gået ud fra, at den simpelthen er gået kold.
> Hvor lang tid kan sådan en sync af disk bufferne egentlig tage?

Det bør ikke tage timer, men hvis den har været tændt i ugevis kan det
godt tage mange minutter.

Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 07-01-08 15:58

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det bør ikke tage timer, men hvis den har været tændt i ugevis kan det
> godt tage mange minutter.

Så har der tydeligvis været et eller andet galt, for den kunne sagtens stå i
flere timer, indtil jeg mistede tålmodigheden.
Har efterfølgende ikke haft nogle problemer.

Thomas