Rettigheder i OS X
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 31-12-07 12:07

På husets iMac, hvor hvert familiemedlem er oprettet som bruger, har jeg
lavet en mappe som alle har læse og skriverettigheder til, som bruges
til alle brugernes eyetv optagelser. På den måde kan alle se alles
optagelser.

Det virker fint - og dog ikke helt perfekt: Der sker nemlig det, at hver
optagelse får rettighedsbegrænsninger i forhold til hvilken bruger der
har lavet optagelsen. Det betyder at andre brugere ikke kan _redigere_ i
optagelsen (typiske rette start og slut til inden udsendelsen brændes).

Findes der en måde man kan "fortælle" OS X, at alt hvad der fremover
bliver lagt i en bestemt mappe, skal alle brugere kunne læse og skrive
til?

P.S. Godt nytår til alle i NG'en

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-12-07 12:28

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Findes der en måde man kan "fortælle" OS X, at alt hvad der fremover
> bliver lagt i en bestemt mappe, skal alle brugere kunne læse og skrive
> til?

Under Unix generelt gælder det at hvis man kører "chmod g+s" på en mappe
får filerne der oprettes i mappen, mappens gruppe istedet for brugerens
standardgruppe. Dette kombineret med at putte alle i en gruppe til
formålet kan måske gøre det? Om ikke andet kan brugeren i hvertfald få
LOV til at gøre filerne skrivbare for dem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 31-12-07 12:36

> [...]
> formålet kan måske gøre det? Om ikke andet kan brugeren i hvertfald få
> LOV til at gøre filerne skrivbare for dem.

Tak! Jeg fyrer op under terminal.app og prøver mig lidt frem.

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-01-08 17:12

> [...]
> formålet kan måske gøre det? Om ikke andet kan brugeren i hvertfald få
> LOV til at gøre filerne skrivbare for dem.

Finder og en række andre programmer har det med at ignorere umask. Man
kan omgå dette ved at lave en launchagent der eksekverer eks chmod -R
777 på alle ny emner.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-01-08 17:10

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:
> [...]
>
> Findes der en måde man kan "fortælle" OS X, at alt hvad der fremover
> bliver lagt i en bestemt mappe, skal alle brugere kunne læse og skrive

Lav en launchagent der overvåger mappen og eksekverer en chmod -R 777
på alle nye emner der skrives til den.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-01-08 00:39

> Lav en launchagent der overvåger mappen og eksekverer en chmod -R 777
> på alle nye emner der skrives til den.

Det virker som en god løsning. Jeg har fundet frem til et program,
Lingon, som jeg tror kan være mig en hjælp til at få lavet den ønskede
launchd.plist fil.

http://lingon.sourceforge.net/screenshots.html

Så langt så godt...

Men når jeg manuelt i terminal.app laver en chmod-R 777 * på filerne i
eyetv mappen (bare for at afprøve kommandoen), så virker det kun på de
optagelser (de filer) som jeg selv ejer. Filer oprettet af andre brugere
bli'r der meldt om fejl på ved chmod. Hvis jeg bruger "sudo chmod"
virker som jeg ønsker.

Så er det jeg spørger: Hvordan fungerer det når launchagent afvikler den
launchd.plist jeg vil lave. Det sker vel ikke som root?

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-08 00:50

> [...]
> optagelser (de filer) som jeg selv ejer. Filer oprettet af andre brugere
> bli'r der meldt om fejl på ved chmod. Hvis jeg bruger "sudo chmod"

indlæses agenten som en anden bruge end dig selv - eks som root.

> Så er det jeg spørger: Hvordan fungerer det når launchagent afvikler den
> launchd.plist jeg vil lave. Det sker vel ikke som root?

Det kommer an på hvor du placerer den og hvilken bruger du angiver
skal eksekvere den.