Ændre partitioners indbyrdes størrelse
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-12-07 21:23

Min MacBookPro er partitioneret til Boot Camp således:

- En part til system og programmer (34,88 GB)

- En part til data (64,49 GB)

- En part til Windows (11,98 GB)

Det viser sig nu, at jeg har undervurderet behovet for plads til
programmer. Der er mindre end 1 GB tilbage.

I diskværktøj er de tre partitioner vist grafisk i den nævnte
rækkefølge. Jeg kan trække i datadelen for at gøre den mindre, og jeg
kan skrive, at den skal have en mindre størrelse, som derpå skulle kunne
bruges af systemdelen.

Men jeg klan ikke få lov til at angive, at systemdelen skal have den
plads, jeg tager fra datadelen.

Hvordan kommer jeg ud af den klemme?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-07 11:48

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> bruges af systemdelen.
>
> Men jeg klan ikke få lov til at angive, at systemdelen skal have den

Er der ingen, der ved hvordan?

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-07 14:05

> Er der ingen, der ved hvordan?

Jo, Ove Steen - men det er jo jul & nytår og alt det der - der findes et
lille program, der kan klare det, men jeg kan ikke lige huske, hvad det
hedder - det er mig, der skal stå for nytårsmenuen, så tankerne er lidt
flyvske.........måske hedder det iPartition(?)........

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-07 15:55

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> hedder - det er mig, der skal stå for nytårsmenuen, så tankerne er lidt
> flyvske.........måske hedder det iPartition(?)........

Ja, ja. Men nu er det altså juleferie for mig. Og jeg har altså
planlagt, at alt vedr. min nye computer og Leoparden skal bringes til at
fungere, inden ferien er slut.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-07 17:55

> Ja, ja. Men nu er det altså juleferie for mig. Og jeg har altså
> planlagt, at alt vedr. min nye computer og Leoparden skal bringes til at
> fungere, inden ferien er slut.

Nå, for pokker - du er da heldig Så har du måske ikke været på
arbejde torsdag og fredag?

Og skal heller ikke på arbejde på mandag?

Hmm.....det var pokkers, hvordan kommer man over på dén overenskomst,
eller er det tvangsferie og dermed selvbetalt?

Nå, pyt - du ska´ jo have partitioneret din ´puter, ikke sandt?

<http://www.macupdate.com/info.php/id/15360>

Glædelig juleferie fra en proletar, der ikke har haft juleferie siden
han gik i skole for 25/30 år siden

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-07 18:15

> [...]

> Hmm.....det var pokkers, hvordan kommer man over på dén overenskomst,
> eller er det tvangsferie og dermed selvbetalt?

Åh, du ved nok: lærerne og de "lange" ferier. Men for mig er det nu
nærmest ikke-skemalagt arbejdstid, som går med at rydde op efter
musiklærerens juleræs og producere stof til de kommende måneder. Selvom
det er min egen computer, holder jeg den for mindst 75 % vedkommende
kørende til ære for mit arbejde. (Frabeder mig, at der indledes OT-debat
om dette emne).

> Nå, pyt - du ska´ jo have partitioneret din ´puter, ikke sandt?

Alle arkiver er kopieret til ekstern hardisk. I morgen går jeg i gang
med justerere partitionerne.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-07 18:38

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

>(Frabeder mig, at der indledes OT-debat
> om dette emne).

Hæ, hæ......

> Alle arkiver er kopieret til ekstern hardisk. I morgen går jeg i gang
> med justerere partitionerne.

God fornøjelse.......

M.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 29-12-07 15:04

> [...]

> - En part til Windows (11,98 GB)
>
> Det viser sig nu, at jeg har undervurderet behovet for plads til
> programmer. Der er mindre end 1 GB tilbage.

Traditionelt kan man "flytte" partitionernes start-punkt, men det er
ikke muligt i diskværktøj - her kan du kun flytte deres slut-punkt, samt
slette og oprette partitioner. Man kan nok købe eller gafle noget
software som Lind er inde på.

<http://osx.iusethis.com/tag/partition>

Du kan dog også vride dig ud af din klemme ved at følge nedenstående
skridt:
1) tømme data-partitionen til en anden partition eller disk (altså tage
en backup). Har du kun en enkelt disk er det ret besværligt, men det kan
da lade sig gøre, med lidt kreativitet.
2) slette data-partitionen
3) ændre størrelsen på partitionen "system og programmer"
4) oprette en ny data-partition og fylde den igen
5) håbe på at du nu har fundet den tilstrækkelige størrelse på "system
og programmer", samt at forbruget af virtuel hukommelse hænger sammen
med denne vurdering

Besværligt og ikke lige så nemt som PQMagic (også m. GUI) under DOS for
10 år siden...

Hvis du har iDVD og Garageband installeret og ikke bruger dem kan du
overveje at rydde op i "/Library/Application Support" hvor der ligger en
masse fnidder.

Som antydet under pkt. 5 bør du nok overveje hvordan dine brugsmæssige
ambitioner og den virtuelle hukommelse spiller sammen om den/ de sidste
gigabyte du har/ får fri på din systemdisk.

~ Jørgen.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-07 15:55

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> ambitioner og den virtuelle hukommelse spiller sammen om den/ de sidste
> gigabyte du har/ får fri på din systemdisk.

Tak. Det anede mig nok, at det var vejen. Jeg har heldigvis en ekstern
harddisk til formålet.

Det får mig til at tænke på, at begejstringen over nye computeres større
diskplads kun holder, til man opdager, at nye programmer og de
dokumenter, som de producerer, også kræver mere plads. Det ender nok
med, at jeg skal indbygget nogle flere harddiske.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-12-07 13:42

> [...]
> dokumenter, som de producerer, også kræver mere plads. Det ender nok
> med, at jeg skal indbygget nogle flere harddiske.

Jeg har taget dobbelt backup af data på to eksterne harddiske. Og nu vil
jeg slette partitionen. Men nu får jeg at vide, at den ikke kan gøres
passiv. Der er ingen åbne dokumenter. Hængelåsen er åbnet i Info.

Hvad nu?

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-07 22:38

> [...]

> jeg slette partitionen. Men nu får jeg at vide, at den ikke kan gøres
> passiv. Der er ingen åbne dokumenter. Hængelåsen er åbnet i Info.

Du kan altid prøve at genstarte. Der kan være en eller anden proces, som
ikke lukker ned, eller en fil fra den partition, som stadig er i brug.
Som et ultimativt middel kan du prøve at boote fra en OS X DVD.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-12-07 13:28

> Du kan altid prøve at genstarte. Der kan være en eller anden proces, som
> ikke lukker ned, eller en fil fra den partition, som stadig er i brug.
> Som et ultimativt middel kan du prøve at boote fra en OS X DVD.

Nu er operationen overstået. Patienten overlevede. Det ønskede mål blev
nået.

Nej, genstart løste ikke problemet med at gøre partitionen passiv. Jeg
var nødt til at bruge installations-DVD-en som startdisk. Her blev
Data-partitionen slettet. System-partitionen fik herefter 10 GB ekstra.

Men det var ikke muligt herefter at oprette en ny Data-partition på den
overskydende plads. Partitionskommandoen ville kun føre til, at hele
computeren blev partitioneret/slettet.

Det måtte gøres på grundlag af en almindelig start.

Så skulle data flyttes tilbage igen fra den eksterne harddisk, hvortil
de var kopieret. Men nu ville systemet ikke acceptere, at der blev lagt
en "ny" brugermappe ind. (Princippet er jo, at brugermappen ligger på
Data med en henvisning på System). Hvad så? Man har jo ikke adgang til
skrivebordet, når man starter fra installations-DVD-en.

Her var jeg igen taknmmelig for, at jeg har den gamle PB kørende.
MacBookPro blev startet som firewiredisk. Og så kunne kopieringen
gennemføres.

Nu er partitioneringen således:

System (inkl.programmer): 45 GB (10 ledig) - jeg er ikke færdig med at
installere Adobe-programmer.

Data: 55 GB (26 ledig)

Windows: 12 GB (5 ledig) - skal kun brugs til det allermest nødvendige.

Og det er nok en stakket frist. Min første Mac Classic havde en harddisk
på 10 MB. Det var fint nok. Jeg har haft en PowerMac med vist nok 500 MB
- overdådigt. Og jeg har altid arbejdet med musik, dtp og grafik.

I forhold til den plads, som programmerne og deres produkter kræver, er
112 GB ikke spor mere tilstrækkeligt end 10 MB var for 17 år siden.

Jeg har rigtignok et par eksterne harddiske stående, der kan give flere
hundrede GB ekstra. Men ideen med at have en bærbar computer er, at man
skal kunne stikke den i en skuldertaske og have det hele med sig.

Næste spørgmål må derfor gælde gode ideer til anskaffelse af en ekstra,
intern harddisk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-12-07 14:59

ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> System (inkl.programmer): 45 GB (10 ledig) - jeg er ikke færdig med at
> installere Adobe-programmer.
>
> Data: 55 GB (26 ledig)

Må jeg høre hvorfor du har delt disken istedet for at have det hele i
dit hjemmekatalog?

Mht ekstra interne diske mener jeg ikke der er PLADS i en MacBook til
det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-12-07 15:32

> Må jeg høre hvorfor du har delt disken istedet for at have det hele i
> dit hjemmekatalog?

Det skyldes råd og forslag fra bekendte, der har mere forstand på sagen
end mig. Det udsprang af spørgsmål om at holde Windows-aktiviteter
adskilt fra øvrige aktiviteter. Det blev også drøftet her - med
forskellige synspunkter på Bootcamp og andre muligheder.

> Mht ekstra interne diske mener jeg ikke der er PLADS i en MacBook til
> det.

MacBook Pro. - Jeg synes, der var én, der skrev om at have en hel række
interne harddiske.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-12-07 15:39

> [...]

> Windows-aktiviteter adskilt fra øvrige aktiviteter. Det blev også
> drøftet her - med forskellige synspunkter på Bootcamp og andre

Tjah, det afhænger jo af hvad du laver.

> MacBook Pro. - Jeg synes, der var én, der skrev om at have en hel række
> interne harddiske.

Det har nok været en Mac Pro, og ikke en MacBook. Der er betydeligt
bedre plads i sådan en.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-01-08 22:34

> Tjah, det afhænger jo af hvad du laver.

Jeg deler heller aldrig min harddisk op. Jeg prøvede det for mange år
siden, og jeg løb ind i nøjagtig de samme problemer som Ove Steen Smidt:
Den ene partion bliver overfyldt, mens der er ledig plads på den anden.
Jeg ved godt, at der er alle mulige tekniske begrundelser for, hvorfor
det kan være godt at partitionere en harddisk, men jeg tror ikke på, at
det generelt er en fordel, hvis man ikke har en eller anden form for
avanceret brug. Jeg har i hvert fald aldrig haft problemer med kun at
have en partition på mine harddiske. Vi må alle beslutte os ud fra vores
egne erfaringer og råd fra andre. Jeg har besluttet mig for ikke at
opdele harddisken i flere partition'er.
--
Henrik Münster
Esbjerg