Spise "rå" bacon ?
Fra : Max

Dato : 20-12-07 21:23

Hej

Sønnen spurgte mig idag om der er nogen problemer
i at spise bacon direkte fra pakken, jeg må tilstå at jeg
ikke aner det, men måske nogen her i gruppen kan svare.

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-12-07 21:36

On Thu, 20 Dec 2007 21:23:00 +0100
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej
>
> Sønnen spurgte mig idag om der er nogen problemer
> i at spise bacon direkte fra pakken, jeg må tilstå at jeg
> ikke aner det, men måske nogen her i gruppen kan svare.

Hvad skulle problemet være? det er jo bare råt kød der er blevet
saltet og "røgkonserveret"(hvis det er røget).

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-12-07 21:46

Kim Schulz wrote:

> Hvad skulle problemet være? det er jo bare råt kød der er blevet
> saltet og "røgkonserveret"(hvis det er røget).

Salmonella og den slags skidt. Men der kan ikke være nogen tvivl om at det
smager godt.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-12-07 22:11

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Salmonella og den slags skidt.

I bacon? Har du dokumentation på bare ét eneste eksempel?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-12-07 23:43

Jens Bruun wrote:

> "Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> I bacon? Har du dokumentation på bare ét eneste eksempel?

Næ, men synes tit man hører om salmonella i svinekød.

Fra : Emil

Dato : 21-12-07 00:22

Lasse Jensen wrote:

>Næ, men synes tit man hører om salmonella i svinekød.

I saltet og kogt kød er er det Stafylokokker (Staphylococcus aureus)
der er problemet. De vokser fint i beskyttet atmosfære og tåler 15%
salt i vandet (vandfasen) i produktet.

Hvis der opstår problemer er det som regel p.gr.a dårlig hygiejne og
håndtering i køkkenet. Den kan overleve kogning i indtil en halv time.

Læs mere her:
<http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005212/Rapport.htm#side24_25>

m.v.h. Emil

Fra : Linde

Dato : 21-12-07 00:45

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> I saltet og kogt kød er er det Stafylokokker (Staphylococcus aureus)
> der er problemet. De vokser fint i beskyttet atmosfære og tåler 15%
> salt i vandet (vandfasen) i produktet.

Nærmere 10%, hvis man skal tro Bergey´s. I stiksaltet bacon er salt% i
vandfasen nærmere de 20. Desuden dannes der ikke toksiner før aureus har
optimale forhold, altså under nedkøling efter varmebehandling. Men man kan
selvfølgelig ikke vide hvad producenten har udsat kødet for...men så skulle
man nok helt holde sig fra at spise, hvis det giver anledning til
nervøsitet.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 21-12-07 01:02

> [...]
> Hvis der opstår problemer er det som regel p.gr.a dårlig hygiejne og
> håndtering i køkkenet. Den kan overleve kogning i indtil en halv time.

Stafylokokker går i øvrigt til grunde ved langt lempeligere varmebehandling
end kogning, det er kun selve toksinet der er varmestabilt...hvilket linket
også nævner.

Mvh
Linde

Fra : padre

Dato : 21-12-07 16:38

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Salmonella og den slags skidt. Men der kan ikke være nogen tvivl om at det
> smager godt.

Trichiner er teoretisk et problem

http://www.traveldoctoronline.net/sygdom/trikin.htm

Jf. nedenstående link er der dog ikke påvist trikiner i svin i DK siden 1930

http://www.foedevarestyrelsen.dk/media/db/pm_detalje.asp?nr=1232

Så er det dansk bacon?

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-12-07 21:58

On Thu, 20 Dec 2007 21:46:24 +0100
Lasse Jensen <fafler@gmail.com> wrote:

> Salmonella og den slags skidt. Men der kan ikke være nogen tvivl om
> at det smager godt.

rå bacon? synes det smager elendig. Salmonella skal aldrig være årsagen
til at man ikke spiser mad. Det er simpelthen for ynkeligt hvis man
synker så lavt.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-12-07 23:46

Kim Schulz wrote:

> rå bacon? synes det smager elendig. Salmonella skal aldrig være årsagen
> til at man ikke spiser mad. Det er simpelthen for ynkeligt hvis man
> synker så lavt.

Personligt spiser jeg selv rå æg i hobetal og har ikke oplevet problemer, så
jeg er ikke hysterisk med den slags. Advarer gæster inden jeg serverer
noget for dem, så må de selv vælge.

Fra : F.Kold

Dato : 21-12-07 06:44

> Personligt spiser jeg selv rå æg i hobetal og har ikke oplevet problemer,
> så
> jeg er ikke hysterisk med den slags. Advarer gæster inden jeg serverer
> noget for dem, så må de selv vælge.

Det samme sker her på matriklen.

Fra : Linde

Dato : 20-12-07 22:11

> Hej
>
> Sønnen spurgte mig idag om der er nogen problemer
> i at spise bacon direkte fra pakken, jeg må tilstå at jeg
> ikke aner det, men måske nogen her i gruppen kan svare.

Ingen af de gængse sygdomsbakterier kan tåle det høje osmotiske tryk i
saltet kød, så du kan blot spise løs. Dog er der visse forrådnelsesbakterier
der kan tåle det i nogen grad, men man er som regel aldrig i tvivl om man
har lyst til at spise det(gråt lag, slimet, skarp lugt osv).

Mvh
Linde

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-12-07 22:12

> Sønnen spurgte mig idag om der er nogen problemer
> i at spise bacon direkte fra pakken, jeg må tilstå at jeg
> ikke aner det, men måske nogen her i gruppen kan svare.

Nej. Der er ingen problemer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-12-07 22:12

> Hej
>
> Sønnen spurgte mig idag om der er nogen problemer
> i at spise bacon direkte fra pakken, jeg må tilstå at jeg
> ikke aner det, men måske nogen her i gruppen kan svare.

Jeg har absolut ingen problemer med at spise rå bacon. Jeg kan
simpelthen ikke lade det være når jeg står og laver mad med bacon.
Det er så kun den magre del af baconen, men hvor smager det altså
bare lækkert. Ligeledes rå hamburgerryg. Jeg har ikke haft nogen
gener af min uvane......... endnu da.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : F.Kold

Dato : 21-12-07 06:50

> Sønnen spurgte mig idag om der er nogen problemer
> i at spise bacon direkte fra pakken, jeg må tilstå at jeg
> ikke aner det, men måske nogen her i gruppen kan svare.

Det bacon du omtaler, er ikke råt. Det er både saltet og røget.
Ligeså er røget filet og røget medister, røget makrel o.s.v og det
smager jo ganske udemærket. Røde (og brune) pølser er også kun
røget, og dem koger man jo heller ikke. Man varmer dem blot lidt op.

Jeg kan ikke lade være med at dele et par stykker med katten, når jeg
er igang med at kokkerere.

F.Kold.

Fra : Andersen

Dato : 21-12-07 07:33

> Sønnen spurgte mig idag om der er nogen problemer
> i at spise bacon direkte fra pakken, jeg må tilstå at jeg
> ikke aner det, men måske nogen her i gruppen kan svare.

Jeg har altid spist røget bacon råt, ja røget er det jo, men
også råt oksekød både i hakket og hel tilstand..

Der er ikke noget bedre end hakket oksekød med salt og peber
på sammen med et glas ikoldt mælk..

Førhen købte vi altid et stykke saltet flæsk med ben når vi skulle
lave stegt flæsk. Så skar jeg benene fra som vi kæmpede om
at få lov at gnave rene i rå tilstand..

Og jeg eller mine børn har aldrig nogen sinde været syge af det,
dog ikke hvad vi ved af..

Hilsen HA Aalborg

Fra : Max

Dato : 21-12-07 23:19

Hej Alle

> Sønnen spurgte mig idag om der er nogen problemer
> i at spise bacon direkte fra pakken, jeg må tilstå at jeg

Jeg kan ud af indlægene her i gruppen forstå at der ingen
speciel risiko er ved ar knægten spiser et stykke bacon
når vi står og laver mad, så det får han lov til.

Takke for info.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-12-07 11:47

> Hej Alle

> Jeg kan ud af indlægene her i gruppen forstå at der ingen
> speciel risiko er ved ar knægten spiser et stykke bacon
> når vi står og laver mad, så det får han lov til.

Hej Max.

Du skal dog passe på, for det bliver *meget* hurtigt en vane, og den
er ikke lige til at lægge af igen, så du må hellere tage lidt ekstra
bacon frem hver gang, ellers bliver der ikke noget tilbage til at
komme i maden. LOL

Fra : Ole

Dato : 25-12-07 17:38

Max wrote:
> Hej
>
> Sønnen spurgte mig idag om der er nogen problemer
> i at spise bacon direkte fra pakken, jeg må tilstå at jeg
> ikke aner det, men måske nogen her i gruppen kan svare.

Bare æd løs, det smager fantastisk.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/