Kunstig røgsmag til pølser?
Fra : peter

Dato : 18-12-07 11:51

Hej
Det er velkendt, at industrien ikke røger pølser på gammeldags maner,
men istedet tilsætter røgsmag. Nogen, der ved, hvad dette "krydderi"
hedder? Er det noget man selv kan gøre i et almindeligt privat køkken?

Mvh og på forhånd tak for hjælpen!

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 18-12-07 20:36

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har købt noget røget salt, som jeg bruger i meget små mængder, til netop
at tilføje lidt røgsmag. Det kan du i princippet også lave selv i en lille
rygeovn, eller i bunden af en gryde((som du så ikke skal bruge til andet).

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-07 20:40

peter wrote:
> [...]
| men istedet tilsætter røgsmag. Nogen, der ved, hvad dette "krydderi"
| hedder? Er det noget man selv kan gøre i et almindeligt privat køkken?

Træsyre. Det er såvidt jeg husker ikke tilladt at bruge herhjemme mere.

mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 18-12-07 21:37

Hej peter

> men istedet tilsætter røgsmag. Nogen, der ved, hvad dette "krydderi"
> hedder? Er det noget man selv kan gøre i et almindeligt privat køkken?

Røgsalt, jeg køber det hos T I Kryderier i Ejstrupholm, de har også
en webbutik

http://www.tikrydderier.dk/

--
Mvh Max

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-12-07 05:17

On Tue, 18 Dec 2007 10:51:08 -0800 (PST), peter
<peter900000@hotmail.com> wrote:

> [...]
>men istedet tilsætter røgsmag. Nogen, der ved, hvad dette "krydderi"
>hedder? Er det noget man selv kan gøre i et almindeligt privat køkken?

Jeg bruger noget, der hedder "Liquid Smoke", som skulle være et helt
naturligt produkt. Det fås i forskellige trætyper som f.eks. hickory,
mesquite, osv. Udmærket produkt. http://www.colgin.com
--
Lars Ehlers
"Screw you guys, I'm going home" Eric Cartman

Fra : peter

Dato : 18-12-07 23:08

On 18 Dec., 20:36, "Anders Halskov-Jensen" <and...@vinkritik.dk>
wrote:
> [...]
> rygeovn, eller i bunden af en gryde((som du så ikke skal bruge til andet).

Hej Anders!
hvordan laver man røgsalt selv i en gryde? Man kommer salt i en gryde
og så?

Mvh og på forhånd tak for svaret!

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 19-12-07 21:08

Hej Anders!
hvordan laver man røgsalt selv i en gryde? Man kommer salt i en gryde
og så?

Mvh og på forhånd tak for svaret!

Du kommer bøgesmuld i bunden af en gryde. Så putter du groft salt i en sigte
og sætter i toppen. Dernæst et låg på, evt. med et viskestykke, så det
slutter bedre tæt. Så skal det over varmen, til smulden begynder at ryge.
Derefter skal det stå på lav varme i en 10-15 minutter, evt. længere, man må
prøve sig frem. Det kan anbefales at gøre det udendørs. Når saltet er kølet
af, kan du smage på det, og vurdere hvordan du synes røgsmagen er.

mvh
Anders

Fra : Per, Herringe

Dato : 20-12-07 02:08

I meddelelse:
skrev peter bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> men istedet tilsætter røgsmag. Nogen, der ved, hvad dette "krydderi"
> hedder? Er det noget man selv kan gøre i et almindeligt privat køkken?

Lidt OT, fordi jeg faktisk vil anbefale en lille røgeovn hvis du er glad for
røgsmagen.
Sådan en lille "madkasse"-ting giver rigtig gode resultater med pølser,
fisk, mørbrad, kylling, torskerogn osv. osv.
Der er forskellige, men en lukket kasse med en rist til at lægge det på du
vil have røget, en metalplade nedenunder til at lægge smuld på og plads til
et par tomme dåser fra tun i vand under pladen med smuld. Dåserne fyldes
3/4 med sprit. Så er det bare at tænde ild i spritten og vente i 20 min.
De fleste ting bliver tilberedt af varmen, men f.eks. kylling kan koges lidt
i forvejen hvis man vil være sikker på det er varmet ordentligt igennem.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 20-12-07 17:01

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> skrev i en meddelelse
news:4769c064$0$15880> Lidt OT, fordi jeg faktisk vil anbefale en lille
røgeovn hvis du er glad for
> [...]
> De fleste ting bliver tilberedt af varmen, men f.eks. kylling kan koges
> lidt i forvejen hvis man vil være sikker på det er varmet ordentligt

Så vil jeg nu hellere anbefale en teleskop rygeovn der kan fået for omkring
500. I den er det nemmere at styre temperaturen.

Steen.