Amapasso! Kan det passo?
Fra : Broegger

Dato : 18-12-07 11:36

Hej

Min kone var til en vinsmagning hvor de smagte en vin der på flasken blev
omtalt som en Amapasso. Det har jeg aldrig hørt om før. Amarone og Ripasso,
men sammen trækningen? Er der en her i gruppen der kender den type?
I følge min kone skulle det være en dejlig vin.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Max

Dato : 18-12-07 11:56

Hej Broegger

> blev omtalt som en Amapasso. Det har jeg aldrig hørt om før. Amarone

Prøv at skrive Amapasso i søgefeltet på Google, så lære du noget
nyt at kende idag.

--
Mvh Max

Fra : Broegger

Dato : 18-12-07 15:08

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev news:4767a72d$0$2086
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hej Broegger

> Prøv at skrive Amapasso i søgefeltet på Google, så lære du noget
> nyt at kende idag.

Nu kender jeg ganske udemærket google, og bruger det flittigt. Det jeg var
ude efter var om nogle af jer mad og vin entusiaster KENDTE den og kunne
komme med en anbefaling osv.

Kender du vinen, eller kender du kun "Googler" du den kun?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Torben

Dato : 18-12-07 15:43

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerne.dk> wrote in message

> Nu kender jeg ganske udemærket google, og bruger det flittigt. Det jeg var
> ude efter var om nogle af jer mad og vin entusiaster KENDTE den og kunne
> komme med en anbefaling osv.

Hej - ja lad os alle google og lukke denne gruppe

mvh
Torben

Fra : JHR

Dato : 18-12-07 16:14

Enig!
Verdens mest ubrugelige svar er når folk skriver "søg på google", grrrrr...

Fra : Max

Dato : 18-12-07 19:01

Hej Broegger

> Kender du vinen, eller kender du kun "Googler" du den kun?

Jeg holdt op med at drikke vin for flere år siden, kan ikke
tåle kemikalierne mere :(

--
Mvh Max

Fra : Henrik

Dato : 18-12-07 12:19

Slår jeg Amapasso op på nettet, finder jeg en masse floromspunden reklame
for en vin, der produceres til et købelystent publikum, der vil lade sig
bedrage.
Vinen er IGT. dvs. den skal ikke efterleve nogle specielle regler om
originalitet eller andre kvalitetet.
I denne tid er der meget fokus på luksusvine fra Italien, Barolo, Brunello
og Amarone, der ligepludselig kan købes for meget billige penge, som under
100 for flasken.
Der går også rygter om at store mængder af vin fra syditalien leveres til de
nordlige regioner. Vinene fra syd indeholder store mængder sukker og dermed
også en høj alkohol %. Disse vine stikkes sammen med vinene ra Venoto og
smager nok godt, men der er intet kvalitet over dem, blot en ny måde for de
italienske vinbønder at tjene hurtige penge på hos os danskere, der jo ikke
går efter kvaliteten, men prisen.
Henrik

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-12-07 15:05

Henrik skrev i 4767acb9$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette:

> Vinen er IGT. dvs. den skal ikke efterleve nogle specielle regler om
> originalitet eller andre kvalitetet.

Det passer simpelthen ikke.
Der er skam regler for, hvad der kan klassificeres som IGT - omend det ikke
garanterer en bestemt kvalitet. Men der er typisk krav om originalitet mht.
oprindelse. Rent faktisk er de allerbedste moderne vine (supertoscanere) som
Sasacaia og Tigonela IGTvine.

> [...]
> dem, blot en ny måde for de italienske vinbønder at tjene hurtige
> penge på hos os danskere, der jo ikke går efter kvaliteten, men

Disse rygter har floreret lige så længe jeg kan huske. Akkurat som rygterne
om bourgogne, der peppes op med billige provencevine og riojaer, der fik et
skud andalusisk mørk vin.
Men der er ikke (bortset fra ved ren svindel) tale om at disse vine kan
kaldes IGT - kun VdT.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-12-07 15:10

Jan Boegh skrev i 4767d39a$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk dette:

> vine (supertoscanere) som Sasacaia og Tigonela IGTvine.
^^^
Tignanello

sgu!

Fra : Torben

Dato : 18-12-07 12:27

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerne.dk> wrote in message
> Hej

Hej Thomas!

> [...]
> men sammen trækningen? Er der en her i gruppen der kender den type?
> I følge min kone skulle det være en dejlig vin.

Jeps det kan sagtens passe. Har lige købt 6 stk. Quintus Amapasso i tyskland
for 200 kr. Det er en OK vin til de penge!

Har også set den i Kvickly - 3 flasker for 129.-

mvh
Torben

Fra : Knagsted

Dato : 18-12-07 13:51

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tyskland for 200 kr. Det er en OK vin til de penge!
>
> Har også set den i Kvickly - 3 flasker for 129.-

Så vidt jeg husker blev Kvickly's tilbud varmt anbefalet på www.vinavisen.dk
for nogen tid siden. Desværre var den udsolgt, da jeg nåede derhen.
;)

Fra : Torben

Dato : 18-12-07 14:05

"Knagsted" <svar.ikke@her.ru> wrote in message

> Så vidt jeg husker blev Kvickly's tilbud varmt anbefalet på
> www.vinavisen.dk for nogen tid siden. Desværre var den udsolgt, da jeg
> nåede derhen.
> ;)

Fleggaard har 3 flasker for en hund frem til d. 24. december. Se side 6:

http://katalog.scancommerce.dk/showmag.php?mid=pqdqw

Og ganske rigtigt, så har vinen fået 5 stjerner fra vinavisen

mvh
Torben

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-12-07 17:22

On Tue, 18 Dec 2007 16:14:00 +0100
"JHR" <j_haveFJERNDETTE@post3.tele.dk> wrote:

> Enig!
> Verdens mest ubrugelige svar er når folk skriver "søg på google",
> grrrrr...

hvorfor? havde han gjort det, så ville han vide at det fandtes og kunne
så derefter gå herind og spørge om noget som man kan have en reel
holdning til.
Et spørgsmål som "Er der en her i gruppen der kender den type?" er
uinteressant, hvorimod spørgsmål som "hvordan er smagsspektret i en
Ampasso i forhold til XXX?" "hvad kan jeg servere til en ampasso?" Er
der nogle gode årgange af ampasso jeg skal gå efter?", "hvordan
udmærker en ampasso sig i forhold til andre vine?" osv osv.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Ralph

Dato : 18-12-07 23:36

> [...]
> Min kone var til en vinsmagning hvor de smagte en vin der på flasken blev
> omtalt som en Amapasso. Det har jeg aldrig hørt om før. Amarone og

Den er på tilbud i Bilka i denne uge, 3 flasker kr. 119, spar kr. 120.

--
Ralph

Fra : Jim Bob

Dato : 20-12-07 19:52

Broegger skrev:
> [...]
> men sammen trækningen? Er der en her i gruppen der kender den type?
> I følge min kone skulle det være en dejlig vin.

Smager fint til prisen. Kan ofte hamle op med de
gængse 100 kroners "Amaroner". Ofte lidt mere fede
i smagen i forhold til en Ripasso, lidt mere
Amarone-agtig.

/JB

Fra : Jim Bob

Dato : 20-12-07 19:52