Disktilladelser i Leopard
Fra : Steen Wrem

Dato : 17-12-07 00:55

Når jeg kører disktilladelser i Leopard, kommer denne meddelelse frem:
Advarsel:SUID-Arkivet..........................er blevet ændret og vil ikke
blive repareret.

Vh Steen

Fra : Steen Wrem

Dato : 17-12-07 00:59

On 17/12/07 0:54, in article C38B795D.9F6F%steen@wrem.net, "Steen Wrem"
<steen@wrem.net> wrote:

> [...]
> Advarsel:SUID-Arkivet..........................er blevet ændret og vil ikke

Er der nogen der ved hvad det betyder??

Vh SteenW

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-07 01:09

Steen Wrem <steen@wrem.net> wrote:

> Er der nogen der ved hvad det betyder??

Ingenting. Det er en fejl eller måske snarere et fænomen i Max OS X
10.5. Jeg er lige ved at sige: Lad være med at reparere de
disktilladelser i tide og utide, men så bliver jeg sikkert uvenner med
nogen. Hver eneste gang, nogen har problemer med deres Mac, bliver det
foreslået at reparere disktilladelser. Det er altså sjældent der,
problemet ligger. Jeg reparerer nærmest kun disktilladelser, når jeg
skal installere en ny version af styresystemet, og jeg har ingen
problemer. Her er Apples officielle meddelelse:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306925>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-12-07 01:30

Henrik Münster wrote:

> Ingenting. Det er en fejl eller måske snarere et fænomen i Max OS X
> 10.5.

Nja, det er nu en fejl. Får man den meddelelse, bliver Disktilladelser
ikke repareret...

> Jeg er lige ved at sige: Lad være med at reparere de
> disktilladelser i tide og utide, men så bliver jeg sikkert uvenner med
> nogen.

Mjaeoe... Det ku' være, man skulle have fat i Mich, så han ku' komme
forbi med et par 'flade'.

> [...]
> skal installere en ny version af styresystemet, og jeg har ingen
> problemer. Her er Apples officielle meddelelse:

Tja, såmænd, men det er nu en god idé at reparere tilladelserne,
når/hvis man in-/afinstallerer meget.

Jeg omgår problemet ved at skifte til Tiger på Macpro'en og så reparere
dérfra på begge systemer, - så går det ganske let og smertefrit.

mvh. Erik Richard

Fra : Steen Wrem

Dato : 17-12-07 10:43

On 17/12/07 1:30, in article 4765c31d$0$15004$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg omgår problemet ved at skifte til Tiger på Macpro'en og så reparere
> dérfra på begge systemer, - så går det ganske let og smertefrit.

*Tak for svarene!
Vh. SteenW

Fra : David Blangstrup

Dato : 17-12-07 15:50

On 2007-12-17 01:09:23 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> skal installere en ny version af styresystemet, og jeg har ingen
> problemer. Her er Apples officielle meddelelse:

Ah, tak for det link. Jeg tror i det hele taget, at Mac OS X selv
klarer det hele nu - efter en snak med Thomas Boelskifte om hvad Unix
systemet laver om natten hvor han forklarede, at det nu er overtaget
af... lad ham hellere selv:

"Det viser sig nemlig, at Apple *har* indset, at det med at den slags
jobs kørte når vi almindeligt dødelige sov, ikke var verdens smarteste
ting. Så de har ladet Cron afhænde sine arbejdsopgaver til en
Apple-udviklet daemon (baggrunds-program, men det vidste du nok godt :)
der hedder "Launchd"

Launchd tager sig af alle den slags små-jobs og
vedligeholdelses-opgaver, og roterer bl.a. log-filer og rydder op, og
den gør det langt mere intelligent end de gamle Cron-tab jobs kunne
gøre det. Launchd fandtes også under Tiger, men havde ikke så mange
jobs at køre, da en del stadig lå under Cron. De er nu flyttet over så
Launchd kører dem, og det gør den ret smart.

Eks. kører den et job der hedder "newsyslog" der roterer log-filer -
hvis nødvendigt - hver time. "Hvis nødvendigt" har at gøre med hvor
stor log-filen er blevet for nogle log-filers vedkommende, og hvor lang
tid det er siden de er blevet roteret for andre log-filers vedkommende.
Så selv om jobbet kører hver time, er det kun hvis bestemte kriterier
er opfyldt, at filerne ret faktisk arkiveres og der oprettes nye.

/var/log/install.log roteres eks. når den når en bestemt størrelse,
mens /var/log/system.log roteres på bestemte tidspunkter, og er
maskinen ikke tændt når det er blevet tid til en rotation, gøres det
ved næste opstart af maskinen eller næste gang klokken bliver "hel"
(hvert 60. minut) hvis maskinen sov.

Altså er hele "oprydnings- og vedligeholdelses-systemet" blevet meget
mere smart og fungerer nu som det skal, uafhængigt af om ens maskine er
tændt eller ej på bestemte tidspunkter.

Hvis du kigger i:

   man launchd

kan du læse mere om launchd og hvad den gør (og om nødvendigt hvordan
man retter i den) men det hele skulle altså køre "som det skal" nu om
dage, uden "bruger-indblanding", og det var da også tåbeligt som det
kørte - hver nat. Et levn fra Unix/Server dagene.

Ønsker du en ren system.log hvis du eks. skal fejlfinde noget, kan du
tvinge en rotation igennem med:

   sudo newsyslog -F

Så er det nemmere at finde fejl, da du får en "ren røv at tude i",
altså tomme log-filer mens de gamle gemmes :)

Anyway ... så er den ged vist barberet og tak fordi du fik mig til at
kigge på det her, det var ret interessant og rart at se, at Apple
tænker sig om, selv når det kommer til små-ting som log-filer og
oprydning :) Og rart at vi ikke skal gøre noget, fra og med Leopard i
hvert fald :)"

Så jeg tror som Henrik, at man skal til at holde fingrene fra fadet og
lade Mac OS X Leopard selv om det. ;)
- David
--
Læs min blog