Vinforslag til thai-mad
Fra : Jens Bruun

Dato : 16-12-07 18:23

Jeg skal lave thai-mad til en flok mennesker, hvoraf nogle insisterer på at
drikke vin til. Selv kan jeg kun forestille mig øl til thai-mad. Nogen, der
har forslag til vinvalg? Jeg lurer lidt på, om rosé ikke ville være det
bedste kompromis her?

Retterne indeholder kylling, and, gris, oksekød og tigerrejer. Retterne er
generelt alle sure, søde og stærke, og der serveres selvfølgelig ris til.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-12-07 18:39

Jens Bruun skrev i Y4ydnUAfe_apwvjanZ2dnUVZ8vKdnZ2d@giganews.com dette:
> [...]
>
> Retterne indeholder kylling, and, gris, oksekød og tigerrejer.
> Retterne er generelt alle sure, søde og stærke, og der serveres

Vinen bør have en vis sødme, gerne blomsterkarakter (onde tunger vil kalde
det parfumeret), under ingen omstændigheder tanin og heller ikke fadpræg.

Ingen tvivl her: Foretrukket her er en Gewürtztraminer.
Evt en spätlese Riesling, en hvid Loire eller måske lidt skum i den knap så
tørre ende (jeg tror egentligt godt det kunne blive mit valg, hvis ikke det
skulle være Gewürtztramineren) - men den bør ikke være egentlig sød imo.
Insisteres der på rød, må det blive en frugtig Cru du Beaujolais eller måske
noget en Barbera fra Norditalien.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-12-07 18:48

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> eller måske lidt skum i den
> knap så tørre ende (jeg tror egentligt godt det kunne blive mit valg,
> hvis ikke det skulle være Gewürtztramineren)

Selvfølgelig. Skum skal det være. Tak.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-12-07 20:07

On Sun, 16 Dec 2007 18:39:06 +0100, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>Insisteres der på rød, må det blive en frugtig Cru du Beaujolais eller måske

Hej Jan (&Jens)!

Ovenstående er klart kloge ord. Sødme er for mig at se essentielt for
at matche de annoncerede grundlæggende smagsnuancer - sur, sød &
stærk.

I tillæg til de vine (eller rettere vintyper), der allerede er
foreslået, vil jeg nævne:

1) Østrigsk grüner veltliner. Senest producerede år - 2006 - er varmt
og frugtigt. GV nævnes traditionelt som en drue, der kan matche de
krydrede og stærke smagsnuancer. Alkoholmæssigt holder de også et pænt
højt niveau - på samme måde som den tidligere foreslåede gewürz). De
bedre vine fra Kamptal eller Kremstal vil være gode. Wachauvinene er
pt. for lukkede og kvalitets- og prismæssigt ikke helt egnede i denne
sammenhæng.

2) En vin, der ligger sødmemæssigt på grænsen til dessertvin, vil gå
sig godt, tror jeg. Faren vil værer, at gæsterne tolker det som billig
sød vin købt i Tyskland. Fejl, fejl, fejl. En af de dyreste (og
bedste) vine i verden (Château d'Yquem) er sød og (ramt af ædelråd).
Den vil jeg ikke foreslå i denne sammenhæng; men der findes mange fine
og friskere vine, der vil gå godt i spænd med asiatisk mad, fx:

a) Loupiac (som grænser op til Sauternes)
b) Østrigske el. tyske vine på ausleseniveau (eller beerenauslese,
hvis det skal være mere koncentreret) - el. måske eiswein, hvis der
sakl eksperimenteres lidt.
c) En god spätlese, som allerede foreslået.

3) Rosé - jah, joh - men så skal den have en vis sødme. Måske auslese
på røde druer (Kracher, kongen af Burgenlands søde vine, laver en
auslese på Zweigelt, som er en rødvinsdrue) - eller retterede lavede,
han er netop død i en alt for ung alder. Der laves også halvsøde-søde
vine i Tirol på røde druer. (Producenten Bichler fx). Men så er vi
ovre i den mere eksperimenterende afdeling.

Til slut et par spørgsmål: Hvorfor kun øl? Hvilke øl?

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste nyt: Smagenote på 'La Triboulette' -
crozes-hermitage fra cave de tain,, 2004).

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-12-07 20:40

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Til slut et par spørgsmål: Hvorfor kun øl?

Fordi jeg har svært ved at tænke vin ind sammen med thai-mad. Jeg er selv
øldrikker, men sætter da stor pris på et godt glas vin. Jeg har bare svært
ved at forestille mig en vin, der kan matche min thai-mad.

> Hvilke øl?

Jeg hælder mest til noget Bière De Garde, f.eks. Ch'ti Blonde. Har du andre
forslag?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-12-07 20:43

On Sun, 16 Dec 2007 18:22:58 +0100, Jens Bruun wrote:

> Jeg skal lave thai-mad til en flok mennesker, hvoraf nogle insisterer på at
> drikke vin til. Selv kan jeg kun forestille mig øl til thai-mad.

Det ville være det rigtige valg på en thai restaurant for thaier i
Thailand, både pga. af krydringen og varmen. Hvis ikke (thai-)whisly med
vand og is. Den udmærkede Sigha øl med en pikant bismag af acetone kan også
købes flere steder i Danmark.

Men ikke nødvendigvis i Danmark, og ikke nødvendigvis til thai-mad
tilpasset danske ganer.

> [...]

> generelt alle sure, søde og stærke, og der serveres selvfølgelig ris til.

Thai-mad er selv så et vidt begreb. Jeg har netop konsumeret er herligt
måltid, produceret af en thai, kylling på spyd, trukket med mild
kryddermarinade, med en chili-agurkesalat og ris. Hertil passede en god
sydfransk landvin fremragende.

Jeg går ud fra du laver det så at danske leverpostej-ganer kan klare det.
Dit forslag om rosé lyder som et godt kompromis. Fakta har en glimrende af
slagsen: Gray Fox - kraftig og ikke 100% tør (30,- pr flaske eller 90 for 3
L-box). Ellers er champus kompatibel med meget - Super Best er en
fortrinlig russik til 42,-. Halvtør tysk eller alsace kunne også være en
mulighed.

http://pedalo.dk/thailand/