Kræmmerhuse af pleskendej bliver seje.
Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 15-12-07 19:21

Jeg har et par gange forsøgt at bage kræmmerhuse. Ikke typen som man
bruger til isvafler, men af pleskendej, til at fylde med flødeskum. Jeg
har det problem at de bliver utroligt seje, og slet ikke så sprøde som
jeg husker dem, når min mormor bagte dem. Er der nogen der har et
forslag til hvad jeg gør forkert. Jeg bruger denne opskrift. 4
æggehvider piskes til de blandede. 150g mel og 200g flormelis sigtes i.
75 g smeltet afkølet smør og 2 spsk piskefløde tilsættes. Bages ved 230
grader til de er brune i kanten, tages af pladen og formes til
kræmmerhuse, mens de er varme.

På forhånd tak.
Steen Hansen, Aalborg.

Fra : Emil

Dato : 16-12-07 00:32

Steen Lund Hansen wrote:

>Er der nogen der har et forslag til hvad jeg gør forkert.

> Jeg bruger denne opskrift. 4 æggehvider piskes til de blandede.

I stedet kan du bruge 2 hele æg; men det ændrer ikke meget, bortset
fra en fyldigere smag.

> 150g mel og
> 200g flormelis sigtes i.

Der er nok en kommafejl i opskriften.
20 gram sukker vil passe bedre. Sukkeret giver en karamelagtig, sej
struktur.
Det lave sukkerindhold vil gøre det til en mindre kvalmende oplevelse
at indtage flødeskum.

Herudover kan du lade dejen hvile svalt i en timestid eller meget
længere, så de naturlige gærsvampe får lov til at give lidt luft i
foretagenet, så der opnåes en fin, knasende sprødhed.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 16-12-07 12:32

> I stedet kan du bruge 2 hele æg; men det ændrer ikke meget, bortset
> fra en fyldigere smag.
Det vil jeg prøve.

> Der er nok en kommafejl i opskriften.
> 20 gram sukker vil passe bedre. Sukkeret giver en karamelagtig, sej
> struktur.
I så fald er trykfejlen i min kogebog (og i flere andre opskrifter jeg
har set), men jeg vil give det et forsøg.
> Det lave sukkerindhold vil gøre det til en mindre kvalmende oplevelse
> at indtage flødeskum.
Lyder fornuftigt.

> Herudover kan du lade dejen hvile svalt i en timestid eller meget
> længere, så de naturlige gærsvampe får lov til at give lidt luft i
> foretagenet, så der opnåes en fin, knasende sprødhed.
Skal også prøves.

Tak for hjælpen.
Steen Hansen, Aalborg

Fra : Daniel W Johansen